** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygfoto-tips på utrustning önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Nefertari

Aktiv medlem
Jag planerar att flygfotografera byggnader i Mellanöstern.Jag vill ha skärpedjup och färgrymd.Jag behöver därför tips på bra kamera+objektiv i mellanformat. Funkar det att använda storformat?

Vad för slags flygetyg ska det hela ske ifrån, i ett litet flygplan eller i en liten helikopter finns knappast plats för mer än en 35mm-kamera eller digital i motsvarande storlek, möjligtvis en mindre mellanformatare.

Tänk på att huven blir en extra lins, undvik ljus klädsel, använd mörka handskar. planera fotoflygningen ordentligt med din pilot, höjd, fart över målet, var ljuset ska komma ifrån etc. planeringen före flygningen måste vara minituöst genomgången för att du skall lyckas så bra som möjligt. har du möjlighet att träna några pass så gör det

Digitalt uteslutet?

Jag kör med Canon 1dm2 och 1dsm2.
Objektiv 70-200IS och 300 2,8 IS när det gäller byggnader, beroende på höjd och avstånd.
Stabilisator (IS) är guld värd där uppe.
150mm lucka i min canopy.
Att fota genom plexi eller lexan tar "udden" av bilderna när det gäller skärpa och färgåtergivning.

Lycka till....

Jerry

En helikopter vibrerar rätt så duktigt. Antar att du flyger med öppen/avtagen dörr och fäster dig med en säkerhetssele sittandes i dörröppningen så du inte trillar ut.

Funderar på om det kan vara idé att kroka fast kameran i helikoptern med något slags gummiband för att absorbera vibrationer. Kameran behöver även säkras i fotografen så den inte trillar ned och träffar någon i huvudet eller så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar