Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?
 
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?
Antingen kan man låta den sitta i filmhållaren eller om man behöver ladda om hållaren är det bara att lägga tillbaks den den i en filmkartong. Som med alla analog film är det viktiga att den inte exponeras för ljus och givetvis att man inte repar filmen. Med andra ord, se bara till att flytta filmen om du behöver till ett helt mörkt "utrymme".
 
Jag tycker att Wista 45 SP är en bra kamera, går att hitta begagnad för ett vettigt pris. Den har också en riktigt bra mattskiva i original.
 

Bilagor

  • wista.jpeg
    wista.jpeg
    71.9 KB · Visningar: 10
Tittade igår på en intressant You Tube video. En fotograf som verkar oerhört kunnig jämför sin teknik och storformatskamera mot en GFX 100. Jag måste erkänna jag blev förvånad att en ISO 100 film ger så bra resultat. Nu skulle jag själv säkert klara att ta den bilden med en GFX 100 men skulle behöva ett liv till för att lära mig bli så skicklig att jag lyckades matcha den här fotografens analoga teknik. Sevärt:
 
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?
Som Alf säger kan man förvara exponerad film i filmkartonger. Jag har dock rätt många filmhållare, så det är inget problem för min del.
 
Och om man ska ge sig på 8x10: vad mer behöver man tänka på? Ni som kör med det, har ni en förstoringsapparat som tar så stora negativ?
 
Och om man ska ge sig på 8x10: vad mer behöver man tänka på? Ni som kör med det, har ni en förstoringsapparat som tar så stora negativ?
För mig räcker det med att soppa filmen. Jag scannar enbart, har inte möjlighet att kopiera så stora format. Har inte stått i labb sedan 90-talet, saknar det ibland. Har tillgång till labb för upp till mellanformat, men känner att jag inte har lust att jaga förstoringsapparat som fixar större.
Det går iofs att göra kontaktkarta, printen blir ju hyfsat stor.

Har däremot ett annat projekt som jag ska ge mig på när jag får tid; har tre stycken Polaroid-processorer för 8X10. Lite stökigt, men ska vara rätt kul.
 
Finns det ens förstoringsapparater? Google hittar en på blocket för 350 kr. Men annonsen är borttagen och allt man får ut av Google är att den äv märket Okoli, är gjord i trä och är försedd med ett objektiv från Zeiss Jena från 1918. Liiite gammalt kanske.
 
Hade iofs gärna haft en 8x10 förstoringsapparat men de är rejält stora och tunga. Och dessutom sällan till salu. Bildsök på exempelvis De Vere 5108 eller Durst 8 x 10 för exempel på förstoringsapparater.

Ännu har jag inte hittat någon förstoringsapparat så därför blir det mest skanning och lite (sv/v) kontaktkopiering för min del. Går bra! Fördelen med kontaktkopiering är att man kan göra det utan förstoringsapparat och permanent mörkrum. Och det blir oslagbart snygga kopior.

Om jag ska slå ett slag för 8x10 vs 4x5 så tycker jag att just möjligheten att få stora kontaktkopior på 20 x 25 cm är en avgörande fördel. En helt analog process som ger ett uttryck, som jag upplever det, som är unikt och tidlöst snarare än gammaldags. Polaroidfilm för 8x10 finns fortfarande om man gillar det uttrycket. 4x5 ger naturligtvis också superkvalitet, men jag tycker att kvalitetsskillnaden mot mellanformat, i alla fall 6x6 och större, är relativt liten.

Nackdelarna med 8x10 har nämnts i tidigare inlägg. Bra kamera och kringutrustning är både svårare att hitta och lite dyrare. Men det är långt ifrån omöjligt att hitta det man behöver och prylarna håller för det mesta värdet bra.

Med allt detta sagt, 4x5 är också superkul! Oavsett vilket format man landar i så är storformat roligt att använda.

/F
 
Och om man ska ge sig på 8x10: vad mer behöver man tänka på? Ni som kör med det, har ni en förstoringsapparat som tar så stora negativ?
Förstoringsapparater som klarar upp till 8" * 10" är gigantiska pjäser dessutom är de svåra att få tag på och kostar en hel del. Blev själv erbjuden att köpa en för en massa år sedan men hade inte plats eller golv som klarade vikten, det var elmotorer som skötte höjning och sänkning osv. om de går sönder blir det säkert problem att få dem fixade dessutom.

Framkallning av så stora blad gör man ofta i skålar vilket innebär totalt mörker, det finns i och för sig dosor som klarar så stora blad, men jag har aldrig testat det själv.

Varje blad blir ganska dyrt, ca 100 kr/styck (svartvitt).

Men om man fastnar för 8" * 10" så skulle jag satsa på kontaktkopiering, sådana giganter som Edward Weston körde kontaktkopior och de blir givetvis fantastiska.

Själva kameran blir ganska skrymmande och det blir mycket att släpa med sig och de är väldigt långsamma att jobba med. Men om man trots detta väljer att satsa på det ger det en helt oöverträffad kvalitet med tonomfång som är oöverträffat.

En annan sak som även det bidrog till att jag stannade på 4" * 5" är att jag fotograferar mycket nattbilder i staden och redan med 4" * 5" blir exponeringstiderna långa, 10 minuter och uppåt beroende på att man måste blända ned ganska kraftigt för skärpedjup trots kamerans alla inställningsmöjligheter. Med 8" * 10" skulle exponeringstiderna bli ännu extremare vilket också påverkar hur filmen kan framkallas, eventuellt skulle jag vara tvungen att använda Pyro för att hantera reciprocitetsavvikelsen som blir ganska extrem vid så långa tider.

Ja just det, ett bra stadigt stativ behöver man också.
 
Förstoringsapparater som klarar upp till 8" * 10" är gigantiska pjäser dessutom är de svåra att få tag på och kostar en hel del. Blev själv erbjuden att köpa en för en massa år sedan men hade inte plats eller golv som klarade vikten, det var elmotorer som skötte höjning och sänkning osv. om de går sönder blir det säkert problem att få dem fixade dessutom.

Framkallning av så stora blad gör man ofta i skålar vilket innebär totalt mörker, det finns i och för sig dosor som klarar så stora blad, men jag har aldrig testat det själv.

Varje blad blir ganska dyrt, ca 100 kr/styck (svartvitt).

Men om man fastnar för 8" * 10" så skulle jag satsa på kontaktkopiering, sådana giganter som Edward Weston körde kontaktkopior och de blir givetvis fantastiska.

Själva kameran blir ganska skrymmande och det blir mycket att släpa med sig och de är väldigt långsamma att jobba med. Men om man trots detta väljer att satsa på det ger det en helt oöverträffad kvalitet med tonomfång som är oöverträffat.

En annan sak som även det bidrog till att jag stannade på 4" * 5" är att jag fotograferar mycket nattbilder i staden och redan med 4" * 5" blir exponeringstiderna långa, 10 minuter och uppåt beroende på att man måste blända ned ganska kraftigt för skärpedjup trots kamerans alla inställningsmöjligheter. Med 8" * 10" skulle exponeringstiderna bli ännu extremare vilket också påverkar hur filmen kan framkallas, eventuellt skulle jag vara tvungen att använda Pyro för att hantera reciprocitetsavvikelsen som blir ganska extrem vid så långa tider.

Ja just det, ett bra stadigt stativ behöver man också.
Insiktsfullt svar! Jag tror jag håller mig till 4x5 :)
 
En annan sak som även det bidrog till att jag stannade på 4" * 5" är att jag fotograferar mycket nattbilder i staden och redan med 4" * 5" blir exponeringstiderna långa, 10 minuter och uppåt beroende på att man måste blända ned ganska kraftigt för skärpedjup trots kamerans alla inställningsmöjligheter. Med 8" * 10" skulle exponeringstiderna bli ännu extremare vilket också påverkar hur filmen kan framkallas, eventuellt skulle jag vara tvungen att använda Pyro för att hantera reciprocitetsavvikelsen som blir ganska extrem vid så långa tider.

Är det det korta skärpedjupet som gör att du behöver blända ner mer vid större format som gör att du får längre slutartider?

Jag antar att skärpan sjunker på mindre bländare än f11 även på storformat?
 
Är det det korta skärpedjupet som gör att du behöver blända ner mer vid större format som gör att du får längre slutartider?

Jag antar att skärpan sjunker på mindre bländare än f11 även på storformat?
Jag vet egentligen inte vad jag pratar om, så det här är mer av en fråga. Eller, det är en fråga. Många av storformatslinserna har minsta bländare på f64. Börjar det fortfarande försämras redan vid f11 då, eller er det en fysisk begränsning som inte har något med förhållandet största/minsta bländare att göra?
 
Jag vet egentligen inte vad jag pratar om, så det här är mer av en fråga. Eller, det är en fråga. Många av storformatslinserna har minsta bländare på f64. Börjar det fortfarande försämras redan vid f11 då, eller er det en fysisk begränsning som inte har något med förhållandet största/minsta bländare att göra?
När diffraktionen får påtaglig effekt vid samma presentationsstorlek beror på film/sensorformat. Med fjuttsensorer kan man därför vara mer eller mindre diffraktionsbegränsad redan på största bländare.

Sedan börjar diffraktionen minska upplösningen på småbild med dagens höga antal megapixel före f/11 om objektivet är skarpt nog. Mittskärpan brukar toppa redan på f/4 e dyl, lite beroende på objektiv.

Se t ex diagrammet för Nikons 50/1,8 Z på 45 MP en bit ned:

Sedan kanske man i realiteten inte märker det så mycket förrän senare.
 
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?

Jag skulle inte ge mig på att flytta filmen till någon mellanlagring. Risken att ljusskada, repa eller sätta fingeravtryck är för hög. Man kan köpa 5-6 stycken 4x5" filmhållare på eBay för en tusenlapp. Känns tryggare.
 
Och om man ska ge sig på 8x10: vad mer behöver man tänka på? Ni som kör med det, har ni en förstoringsapparat som tar så stora negativ?

Formatet är 4 ggr större så du behöver en 4 ggr större budget. ;)

Allvarligt så räcker det nog inte. Allt är så mycket ovanligare att få tag på och kostar därefter. Även filmen är dyrare per kvadratmeter.
 
Om man är bekväm med en hydridprocess så kan man alltid skanna negativen och fortsätta i datorn. Då slipper man förmodligen flytta till en industrilokal i alla fall.
 
Är det det korta skärpedjupet som gör att du behöver blända ner mer vid större format som gör att du får längre slutartider?

Jag antar att skärpan sjunker på mindre bländare än f11 även på storformat?
Jo skärpedjupet är avgörande på samma sätt som på alla format. När det gäller diffraktion så är det som regel inga problem med storformat eftersom förstoringsgraden är så mycket lägre i och med att negativet är så mycket större. Det är ju också en avvägning där skärpedjupets oskärpecirklar som man kommer åt med nedbländning ställs emot diffraktionen. Jag ligger ofta runt f/16 - f/22 i nattbilderna. Men som sagt diffraktion finns på samma sätt som för alla objektiv men storleken på negativen gör att det sällan upplevs som ett problem.
 
Det finns ju en till salu här! Om den finns kvar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar