Advertisement

Annons

Sugen på storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?
 
Hur hanterar ni filmen mellan exponering och framkallning? Låter ni den sitta i filmhållaren tills det är dags att framkalla? Finns det alternativ?
Antingen kan man låta den sitta i filmhållaren eller om man behöver ladda om hållaren är det bara att lägga tillbaks den den i en filmkartong. Som med alla analog film är det viktiga att den inte exponeras för ljus och givetvis att man inte repar filmen. Med andra ord, se bara till att flytta filmen om du behöver till ett helt mörkt "utrymme".
 
Jag tycker att Wista 45 SP är en bra kamera, går att hitta begagnad för ett vettigt pris. Den har också en riktigt bra mattskiva i original.
 

Bilagor

  • wista.jpeg
    wista.jpeg
    71.9 KB · Visningar: 5
Tittade igår på en intressant You Tube video. En fotograf som verkar oerhört kunnig jämför sin teknik och storformatskamera mot en GFX 100. Jag måste erkänna jag blev förvånad att en ISO 100 film ger så bra resultat. Nu skulle jag själv säkert klara att ta den bilden med en GFX 100 men skulle behöva ett liv till för att lära mig bli så skicklig att jag lyckades matcha den här fotografens analoga teknik. Sevärt:
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.