Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fanns ju en grupp fotografer som kallade sig f/64 efter storformatskamerans minsta avändbara bländare om man ville ha bra skärpa. De strävade efter stort skärpedjup högsta möjliga tekniska kvalitet på sina bilder. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Group_f/64
För mig är det tvärtom; jag vill ha kort skärpedjup. Ibland tekniskt bra, ibland not so much. Vinklar ofta optik/film för att få mer oskärpa. Ibland använder jag vanligt fotopapper istället för film, det blir rätt low-fi och kul.

Porträttet är 8X10 och Ilford FP4, landskapet 4X5 och Foma fotopapper. Det finns papper som blir positivt direkt vid framkallning, men detta måste jag vända i scanningen.
 

Bilagor

  • Stor01.jpg
    Stor01.jpg
    2.3 MB · Visningar: 11
  • Stor02.jpg
    Stor02.jpg
    1.1 MB · Visningar: 10
Jag vet egentligen inte vad jag pratar om, så det här är mer av en fråga. Eller, det är en fråga. Många av storformatslinserna har minsta bländare på f64. Börjar det fortfarande försämras redan vid f11 då, eller er det en fysisk begränsning som inte har något med förhållandet största/minsta bländare att göra?
Det har dels med formatet att göra som andra påpekat. Men längre objektiv (som ju storformatare använder) har också fysiskt större bländaröppningar vilket minskar diffraktionen.

Bländartalet bestäms som brännvidden delat med hur stor bländaröppningen ser ut när man tittar framifrån, så generellt behövs en större bländaröppning (så mindre diffraktion) för att bibehålla samma f-tal med en längre brännvidd. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Det finns ju en till salu här! Om den finns kvar.
Den är väldigt fin, men inget för mig eftersom (a) den är av monorail-typ, och (b) jag har ingen möjlighet att hämta (bor inte i Sverige).
 
Om man är bekväm med en hydridprocess så kan man alltid skanna negativen och fortsätta i datorn. Då slipper man förmodligen flytta till en industrilokal i alla fall.
Det är till största del hybridprocess som gäller för mig, jag har visserligen tillgång till ett fullt utrustat mörkrum hos mina föräldrar, men eftersom jag bor utomlands är jag inte där stup i kvarten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.