Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler bildkommentarer..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicc

Aktiv medlem
Jag har ännu inte fått någon bildkommentar.
Kan man göra något för att få fler bildkommentarer (utan att först ge en massa kommentarer till andra...)?

Är det någon idé att:
1. Ladda upp mer kontroversiella bilder?
2. Ladda upp bilder som gör sig bra i "thumbstorlek"?
3. Skaffa sig "kommentarkompisar"?
4. Något annat?

Nu har du fått en kommentar.

Det bästa sättet att få fler kommentarer är att själv kommentera bilder så tipset är att börja med det.

/Maria

Nicc skrev:
Kan man göra något för att få fler bildkommentarer (utan att först ge en massa kommentarer till andra...)?

Är det någon idé att:
1. Ladda upp mer kontroversiella bilder?
2. Ladda upp bilder som gör sig bra i "thumbstorlek"?
3. Skaffa sig "kommentarkompisar"?
4. Något annat?

Punkt 3 är ingen dum idé! Jag vet hur man skaffar en sådan, men det är väl bara att fråga någon som har liknande bakgrund.

Det måste ju bli ett givande och ett tagande, som du ju antyder i din parentes.

Per.

Hej!
Ha inte bråttom, det kan ta ett par dagar innan någon får upp ögonen för dej och dina bilder.
En god idé brukar vara att kommentera andras bilder. Grundidén här bygger ju på samarbete fotografer emellan så varför inte pröva den vägen.

Lägg bilder i kritikpooler för att synliggöra dem.

Specificera gärna vad du undrar över.
Det kan göra det lättare för betraktaren.

I mina ögon behövs inget medvetet val av speciella eller kontroversiella bilder.

Efterhand brukar det bli så att man återkommer till samma fotografer, mer eller mindre medvetet.
Det är kanske det du menar med "kommentarkompisar".

Lycka till och välkommen hit!
Mvh / Maria

Nicc skrev:

Hur orkar du ens gnälla efter för få kommentarer 26 minuter efter att du publicerat din första bild här på FS?
De kommer ska du se.

Annars har jag aldrig förstått självändamålet med kommentarer. Att som du i punkt 1 och 2 föreslår ladda upp bilder specifikt formade att "dra till sig" kommentarer är väl inte ändamålsenligt. De kritiska kommentarerna torde väl syfta till att göra dig till en bättre fotograf av den typ av bilder du vill ta. Inte göra dig till en bättre fotograf av bildtyper du känner dig nödgad att ta för att få kommentarer.

Sen undrar jag varför du vill få kommentarer "utan att först ge en massa kommentarer till andra".
Det är annars ett gott tips. Se bara till att din kritik är ärlig, och inte bara till för att "köpa" kommentarer av andra. Kommentarerna är inte en valuta, utan ett sätt att synas och visa sitt deltagande intresse.
Ett aktivt deltagande i forumen ett annat sätt att göra sig synlig här på sidan.

/jer.

Re: Re: Fler bildkommentarer..?

Jewster skrev:
Hur orkar du ens gnälla efter för få kommentarer 26 minuter efter att du publicerat din första bild här på FS?

/jer.
Jag gnäller inte. Jag ville endast få lite tips från gamla rävar ;)

Tack för tipsen btw.

mitt tips är att lägga upp bilder som har en genomgripande enkelhet, rent visuellt alltså. En bild med tydliga grafiska kvaliteter. Ngr detaljer som skiljer ut bilden från mängden. Ngr detaljer som ger tydliga accosiationer, alltså ngt som betraktaren läser omedelbart som bekant.. osv osv osv.. vi håller ju på med visuell kommunikation. Då är det smart att spela på de trådarna. Det är inte bara att fota och publicera. Det handlar om att trigga andra människor och eftersom vi är rättså lika så borde man börja med att ransaka sig själv. Vad tänder jag på i sammanhanget?...

Alltså med lite andra ord. Tänk enkelhet och grafiska bildelement.. negativa rum och positiva former.. när, hur och vad i en bild talar till betraktarens undermedvetenhet. osv osv.

Detta är nycklar för mig. Mågna överser dessa faktum och skapar bilder med spretande kvaliteter. De ter sig fort som ostädade korridorer med dammrottor överallt.. Visa vad du vill och inte så mycket annat.. om du måste ha med detaljer som inte gynnar bilden så kanske de detaljerna är det verkliga motivet?.. osv osv..

Lycka till!

MVH Niclas,

Det tankas upp en sån otrolig mängd bilder här att bilden måste stå ut för att märkas (eller vara ett av ”favorit” motiven, typ ”stenar vid havet i solnedgång” eller nått).
För mig har det på senare tid blivit att dom bra bilderna drunknar i alla dussin bilder som tankas upp.

Helst skall det vara en bild som ser bra/lockande ut i thumbnail format, för då ”ser” man den. Det är helt enkelt så att dom flesta bilder passerar utan kommentarer, det får man lära sig leva med.

Ett bra sätt att få sina bilder synliga, nog det bästa förutom att vara bästa fotografen här, är att märkas, att vara en aktiv medlem. Vara med i diskussioner, skiva inlägg, skriva kommentarer osv. Till det finns ingen genväg.

Folk märker nog rätt fort om man bara är här med tanken att visa upp sig med sina bilder, att man bara vill ha men inte ge, det brukar inte funka så jätte bra.

Bäst är att inse att man lär sig väldigt mycket mer om bilder och bild seende genom att ge kommentarer än av att få, och det är ju grymt bra, för ge kommentarer kan man göra hur mycket som helst.

/Magnus

Re: Re: Re: Fler bildkommentarer..?

Nicc skrev:
Jag gnäller inte.

Nej, jag kände att "gnällde" blev ett lite starkt uttryck i mitt inlägg. Det var inte så hårt menat.
Hoppas du inte tog illa upp.

Tips:
För att utvecklas med hjälp av fotosidan behöver man inte nödvändigtvis få så mycket kommentarer på egna bilder. Man kan gott lära sig av att läsa kommentarerna til andras bilder också. Ofta gör vi ju samma misstag.
Att ge kommentarer är också ett sätt att träna sitt bildsinne. Ibland är det lättare att se bristerna i andras bilder än i sina egna. Om man tar det till sig så utvecklas ens eget fotande även genom att ge kritik till andra.

/jer.

Vi har begärt uppgiftsändring av medlemmen eller konfirmering på att personen verkligen heter det som angetts.

Niclasfoto skrev:
mitt tips är att lägga upp bilder som har en genomgripande enkelhet, rent visuellt alltså. En bild med tydliga grafiska kvaliteter. Ngr detaljer som skiljer ut bilden från mängden. Ngr detaljer som ger tydliga accosiationer, alltså ngt som betraktaren läser omedelbart som bekant.. osv osv osv.. vi håller ju på med visuell kommunikation. Då är det smart att spela på de trådarna. Det är inte bara att fota och publicera. Det handlar om att trigga andra människor och eftersom vi är rättså lika så borde man börja med att ransaka sig själv. Vad tänder jag på i sammanhanget?...

Alltså med lite andra ord. Tänk enkelhet och grafiska bildelement.. negativa rum och positiva former.. när, hur och vad i en bild talar till betraktarens undermedvetenhet. osv osv.

Detta är nycklar för mig. Mågna överser dessa faktum och skapar bilder med spretande kvaliteter. De ter sig fort som ostädade korridorer med dammrottor överallt.. Visa vad du vill och inte så mycket annat.. om du måste ha med detaljer som inte gynnar bilden så kanske de detaljerna är det verkliga motivet?.. osv osv..

Lycka till!

MVH Niclas,
Det var något sådant här som jag också hade i tankarna...
TAck!

Ibanez Magnus skrev:

Helst skall det vara en bild som ser bra/lockande ut i thumbnail format, för då ”ser” man den. Det är helt enkelt så att dom flesta bilder passerar utan kommentarer, det får man lära sig leva med.
Jo, ser man inte thumben så kollar man ju inte ens...

Ibanez Magnus skrev:
Bäst är att inse att man lär sig väldigt mycket mer om bilder och bild seende genom att ge kommentarer än av att få, och det är ju grymt bra, för ge kommentarer kan man göra hur mycket som helst.

/Magnus
Vet inte riktigt om jag håller med till 100% om det men jag förstår poängen!

Jewster skrev:

Hoppas du inte tog illa upp.
De e lugnt ;)

Vad jag menar med att man lär sig mer av att kommentera än att bli kommenterad är att man tvingas sätta ord på det man ser, då blir man mycket mer medveten om det (tror jag, i alla fall). Speciellt om man tittar på bilder av alla möjliga stilar.
Man måste helt enkelt ifrågasätta sin egen smak, ju oftare men gör det, ju fortare utvecklas man. Sysslar man bara med sin egna bilder kommer man alltid att hålla sig inom ramarna för vad man kan, vilket är en extremt långsam väg att gå.

Det är samma sak med allt ”konst” man skall lära. Det är genom att titta på andra man lär sig.

/Magnus

Jaha...så Nicc har blivit rumsren (vad gäller namnet) och vill ha kommentarer nu? På vilka bilder då? "Detta album är ej publicerat"....

/R

Om man har vissa idéer till vad man vill åstadkomma för bilder så är det väl bara att försöka göra sådana. Lyckas man inte och inte förstår varför så kan man ju ställa en fråga i diskussionsforumet. Detta gäller ju även om man t ex får tekniska fel som man själv inte kan förklara.

Att hålla på att bedöma bilder som man kanske inte förstår ett dyft av ser jag inte poängen med. Det ställer väl bara till trassel för alla inblandade.

Om man alltid ska styras av vad andra tycker om ens bilder tar man ju död på sitt eget skapande! Räcker det inte om man själv lyckats förverkliga sina idéer eller har nöjda uppdragsgivare?

Se även denna blogg där ämnet nyligen diskuterats:
http://www.fotosidan.se/blogs/ablogg/11147.htm

/Harald

Ibanez Magnus skrev:
Vad jag menar med att man lär sig mer av att kommentera än att bli kommenterad är att man tvingas sätta ord på det man ser, då blir man mycket mer medveten om det (tror jag, i alla fall). Speciellt om man tittar på bilder av alla möjliga stilar.
Man måste helt enkelt ifrågasätta sin egen smak, ju oftare men gör det, ju fortare utvecklas man.
Jag kan hålla med om att det är oerhört nyttigt att tänka, kritisera och sätta ord på andras verk MEN för "nybörjare" -tror jag- att det är bättre att de blir kritiserade/ransakade än att de själva kritiserar och ransakar betydligt erfarnare och mer kompetenta utövare...
Åtminstone har jag själv väldigt svårt för att bli kritiserad av "gröngölingar" inom områden som jag anser mig behärska mångfallt bättre.

Ibanez Magnus skrev:
Sysslar man bara med sin egna bilder kommer man alltid att hålla sig inom ramarna för vad man kan, vilket är en extremt långsam väg att gå.

Det är samma sak med allt ”konst” man skall lära. Det är genom att titta på andra man lär sig.

/Magnus
Håller med till viss del. Visst kan man lära sig mycket av att se och även analysera andra utövares konstverk men det kan även hämma den egna kreativiteten och det egna, så att säga, fria tänkandet.
Trender, likriktning och plagiat är inte enbart av godo...

Nicc skrev:
Jag kan hålla med om att det är oerhört nyttigt att tänka, kritisera och sätta ord på andras verk MEN för "nybörjare" -tror jag- att det är bättre att de blir kritiserade/ransakade än att de själva kritiserar och ransakar betydligt erfarnare och mer kompetenta utövare...
Åtminstone har jag själv väldigt svårt för att bli kritiserad av "gröngölingar" inom områden som jag anser mig behärska mångfallt bättre.

Håller med till viss del. Visst kan man lära sig mycket av att se och även analysera andra utövares konstverk men det kan även hämma den egna kreativiteten och det egna, så att säga, fria tänkandet.
Trender, likriktning och plagiat är inte enbart av godo...

Nej, du har rätt i att lite kritik och konstruktiv vägledning på ens egna bilder också är bra, nog lika bra som att ge kritik, men man får ju så sällan bra inlägg på sina bilder, alltså inlägg från någon som verkligen vill hjälpa en med bra grejer.
Plus att är man nybörjare och inte har bra bilder så får man inga kommentarer alls.

Så här tror jag om konst.
Att hitta något ”eget”, ett fritt tänkande, är något man föds till, somliga har det andra inte.
Att titta på andra hämmar inte, det bara hjälper en att nå resultat fortare, att hitta sig själv fortare (att lära grunder, whatever).
Dom som blir kopior och hämmade hade inte haft något ”eget” att säga hur dom än gjort., för dom har det inte i sig.
Trender, likriktning och plagiat har inte med att folk blir hämmade av varandra att göra, utan bara att så få av alla verkligen har något eget att säga, har man inget eget att säga så hänger man på alla andra. Få är ledare, många är leda.

Jag tror att det är farligt för ens utveckling att ha problem med att ta kritik från folk man tycker är sämre, jag tycker rent av att det är farligt att tycka man är bättre än någon annan på något så subjektivt som konst. Gröngölingen är kanske en av dom som har ”det”, medan man själv bara fotat längre, har bättre grejer och kan ställa skärpan bättre, med är en papegoja.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Nej, du har rätt i att lite kritik och konstruktiv vägledning på ens egna bilder också är bra, nog lika bra som att ge kritik, men man får ju så sällan bra inlägg på sina bilder, alltså inlägg från någon som verkligen vill hjälpa en med bra grejer.
Plus att är man nybörjare och inte har bra bilder så får man inga kommentarer alls.
Detta är själva kärnpunkten ;)

Ibanez Magnus skrev:
Så här tror jag om konst.
Att hitta något ”eget”, ett fritt tänkande, är något man föds till, somliga har det andra inte.
Att titta på andra hämmar inte, det bara hjälper en att nå resultat fortare, att hitta sig själv fortare (att lära grunder, whatever).
Dom som blir kopior och hämmade hade inte haft något ”eget” att säga hur dom än gjort., för dom har det inte i sig.
Trender, likriktning och plagiat har inte med att folk blir hämmade av varandra att göra, utan bara att så få av alla verkligen har något eget att säga, har man inget eget att säga så hänger man på alla andra. Få är ledare, många är leda.
Jo... men å andra sidan föds det väldigt få sanna genier. Dessutom är det väldigt svårt att dra gränser för vilka som är genuina konstnärer (i din bemärkelse)...

Ibanez Magnus skrev:
Jag tror att det är farligt för ens utveckling att ha problem med att ta kritik från folk man tycker är sämre, jag tycker rent av att det är farligt att tycka man är bättre än någon annan på något så subjektivt som konst. Gröngölingen är kanske en av dom som har ”det”, medan man själv bara fotat längre, har bättre grejer och kan ställa skärpan bättre, med är en papegoja.

/Magnus
Instämmer. Det var en bristande egenskap om mig själv jag avslöjade ;) Nu tänkte jag i och för sig mer på teknisk kunskap än avgörandet av "bra" resp "dålig" konst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar