Nicc skrev:
Jag kan hålla med om att det är oerhört nyttigt att tänka, kritisera och sätta ord på andras verk MEN för "nybörjare" -tror jag- att det är bättre att de blir kritiserade/ransakade än att de själva kritiserar och ransakar betydligt erfarnare och mer kompetenta utövare...
Åtminstone har jag själv väldigt svårt för att bli kritiserad av "gröngölingar" inom områden som jag anser mig behärska mångfallt bättre.
Håller med till viss del. Visst kan man lära sig mycket av att se och även analysera andra utövares konstverk men det kan även hämma den egna kreativiteten och det egna, så att säga, fria tänkandet.
Trender, likriktning och plagiat är inte enbart av godo...
Nej, du har rätt i att lite kritik och konstruktiv vägledning på ens egna bilder också är bra, nog lika bra som att ge kritik, men man får ju så sällan bra inlägg på sina bilder, alltså inlägg från någon som verkligen vill hjälpa en med bra grejer.
Plus att är man nybörjare och inte har bra bilder så får man inga kommentarer alls.
Så här tror jag om konst.
Att hitta något ”eget”, ett fritt tänkande, är något man föds till, somliga har det andra inte.
Att titta på andra hämmar inte, det bara hjälper en att nå resultat fortare, att hitta sig själv fortare (att lära grunder, whatever).
Dom som blir kopior och hämmade hade inte haft något ”eget” att säga hur dom än gjort., för dom har det inte i sig.
Trender, likriktning och plagiat har inte med att folk blir hämmade av varandra att göra, utan bara att så få av alla verkligen har något eget att säga, har man inget eget att säga så hänger man på alla andra. Få är ledare, många är leda.
Jag tror att det är farligt för ens utveckling att ha problem med att ta kritik från folk man tycker är sämre, jag tycker rent av att det är farligt att tycka man är bättre än någon annan på något så subjektivt som konst. Gröngölingen är kanske en av dom som har ”det”, medan man själv bara fotat längre, har bättre grejer och kan ställa skärpan bättre, med är en papegoja.
/Magnus