Annons

Fjärrutlösare på kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
Hej

Undrar om det någon känner till en kamera (digital) som inte är systemkamera men ändå kan använda fjärrutlösning?
 
Utan att vara påläst på dagens kompakter så har jag haft möjlighet till fjärr på bla min Olympus c-5050z och sett det på ett par Canonvarianter. Dock har det varit extra tillbehör. En snabbtitt på Olympus ger att åtminstone C-770 har fjärr som tillval nu.
 
En sökning på "eniro.se" efter "digitalkamera fjärrkontroll" ger följande resultat.
Klicka här!

På rak arm kan jag säga att det finns fjärrkontroll till vissa modeller av dom största märkena, HP, Canon, Minolta, Panasonic osv.
Det är bara att leta rätt på en modell som passar.
 
Casio P600 och P700 har den möjligheten. Inte bara utlösare utan även menybläddring och zoom via fjärrisen, rätt flashigt tycker jag. Saknar nästan det till D70n, iaf att kunna ändra bländare/slutartid, borde ju gå utan problem om Nikon bara hade velat.
 
Har letat en stund efter en kvalitetskompakt med fjärrutlösare med kabel utan att finna någon alls. Skulle gärna även önska mej RAW och bildstabilisering. Kollade på Canon G7 som tydligen har bildstabilisering men endast IR-fjärrutlösare och ej RAW.
Fast här hittade jag några; Panasonic FZ20, FZ30 och FZ50… Här används en kabel för endast 250 kr.
I övrigt verkar det bara vara DSLR som har denna möjlighet? Är det verkligen så? De flesta kompakter har stativgänga och möjlighet till mycket långa exponeringstider men det är tydligen tänkt att man ska avfyra med fingret på avtryckaren eller köra med självutlösaren… Frågan är om kamerafabrikanterna tänkt över huvud taget!
Och den bästa av dem alla, Sony V3, tillverkas inte längre!
Går utvecklingen verkligen framåt eller har jag missat något?
/Harald
 
Intressant sida fast en sådan trådutlösarhållare snickrade jag ihop själv för några år sedan till en Sony P72. Har senare kompletterat den med en hållare för vinkelsökare. Fast det jag är ute efter är en högkvalitativ smidig kompakt med elektrisk utlösare. Problemet är tydligen att det numera inte ens finns några hogkvalitativa kompakter att tillgå…
/Harald
 
Fjärrutlösare till Canon ps S95

Jag vill skaka liv i den här gamla tråden!

Har rotat runt på nätet efter en fjärrutlösare till min Canon s95 men hittar inga svar.

Närmast jag kommit är att det finns vissa med lång sladd:

http://kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-canon-eos-450d-500d-1000d-powershot-58.html

som passar till G10 och G11.

Finns det möjlighet att denna kan funka även till min S95?

Helst skulle man ju vilja ha en trådlöst men de verkar endast finnas till systemkamerorna?

Någon som vet något?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.