Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjäril. Hjälp med artbestämning

Produkter
(logga in för att koppla)

aake

Aktiv medlem
Nationalnyckeln har ju inte hunnit till småfjärilarna än, så detta blir inte lätt. Jag har inte lyckats artbestämma denna. 12 - 15 mm lång, fotad i Dalsland 1/8 -05. Någon som kan hjälpa till? Art?

Bilagor

• vi,-1-poäng.jpg
    vi,-1-poäng.jpg
    56 KB · Visningar: 497
Tack för hjälpen! Ser nu att bild på Föränderlig spinnmal (Hyponomeuta padellus) i min åldrade Djurens värld band IV s.312 stämmer in perfekt på den aktuella fjärilen, men alla arterna i släktet har tydligen samma distinkta teckning. Fullt nöjd med att ha djuret placerad i rätt familj och tycker inte jag behöver väcka ngn professionell taxonom ur vintervilan./Åke

Som ny på Fotosidan är jag överväldigad av denna snabba och engagerade respons, långt över förväntan! Tack till er alla!
Jag driver en biologisk bildtävlan i min vänkrets, gåtor med utklippta mindre delar av djur och växter, och tävlingsledningen bör ju veta facit..../Åke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar