Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Att ta bilder när man kör analogt, det tar ju flera dar innan man ser om det blev rätt exponerat! Helt klart lättare digitalt, dessutom kan man ta fler bilder olika exponerade av samma motiv utan att det kostar extra.

Jag ser ingen fördel med att ett hus är analogt när man fotar manuellt.

Jag tror att vi missförstod varandra en aning.
Att ta bilder med en digital kamera med manuella gluggar är svårare än att använda avsedda gluggar för kameran ifråga.

Jag har testat själv och lite bök är det faktiskt, om man nu vill ha en rätt exponerad bild med fokus där man vill ha det. Det som är fokus i sökaren är ju inte alltid fokus..om du förstår. Så att använda manuella gluggar för "spontanfoto"..typ gatufotografering är kanske inte att rekommendera..eller har du en annan uppfattning?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Helgesson skrev:
Jag tror att vi missförstod varandra en aning.
Att ta bilder med en digital kamera med manuella gluggar är svårare än att använda avsedda gluggar för kameran ifråga.

Jag har testat själv och lite bök är det faktiskt, om man nu vill ha en rätt exponerad bild med fokus där man vill ha det. Det som är fokus i sökaren är ju inte alltid fokus..om du förstår. Så att använda manuella gluggar för "spontanfoto"..typ gatufotografering är kanske inte att rekommendera..eller har du en annan uppfattning?

Det måste ha blivit missförstånd ja. Man kan vända på resonemanget?

Men om du nu har en rad manuella objektiv, menar du att det är lättare att använda dom på din analoga kamera än på en digital?

Jag kör oftast helt manuellt med min normal men gillar det egentligen inte, och det är inte gatufotografering. Problemet med fokus är sökaren, inte att kameran är digital. Jag brukar kompensera med fler bilder om jag är osäker.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Men om du nu har en rad manuella objektiv, menar du att det är lättare att använda dom på din analoga kamera än på en digital?

Om den analoga ger ljusmätning ja, vilket iaf de digitala proffshusen gör med de gamla manuella gluggarna, vilket väl var lite av poängen med inlägget som startade denna diskussion.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

dumbo skrev:
Om den analoga ger ljusmätning ja, vilket iaf de digitala proffshusen gör med de gamla manuella gluggarna, vilket väl var lite av poängen med inlägget som startade denna diskussion.

Ok, de objektiv jag provat har alla gett ljusmätning med undantag av min gamla Sigma telekonverter som är mogen för papperskorgen.

Är det CPU som krävs i objektivet?

Och varför fungerar det bättre på gamla analoga?

Liten miss av Nikon här tycker jag.
 
Ja, objektiv utan CPU får man inte ljusmätning med med D70:n.
Det kanske finns MF-objektiv med CPU åxå? Då borde dessa funka att få ljusmätning med.
Jag vet inte hur det är med just Nikon, men det finns ju iaf äldre kameror som ger ljusmätning utan tillstymmelse till elektronik i objektivet, men som ändå har ljusmätning iaf. Vilket man ju åxå får på det digitala proffhusen från, som sagt, men inte på D70.

Sen kan man ju kalla det miss. Nikon kallar det antagligen marknadsstrategi.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Ok, de objektiv jag provat har alla gett ljusmätning med undantag av min gamla Sigma telekonverter som är mogen för papperskorgen.

Är det CPU som krävs i objektivet?

Och varför fungerar det bättre på gamla analoga?

Liten miss av Nikon här tycker jag.

Jag har en D70 och ett par manuella gluggar...Nikkor 135 2,8 och en normal 1,4.

D70:n ger varken ljusmätning eller rätt fokus med dom gluggarna. För att få exakt rätt fokus krävs att du byter till en mattskiva i D70...vilket inte är att rekommendera...det går enl någon oppfinnarjocke i nån annan tråd.

Jag har tagit en del bilder med normalen och D70...det var ett litet helsike att få fokus att stämma...ljusmätningen går ju att prova sig till, men det tar ett par bilder innan man blir nöjd..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Helgesson skrev:
Jag har en D70 och ett par manuella gluggar...Nikkor 135 2,8 och en normal 1,4.

D70:n ger varken ljusmätning eller rätt fokus med dom gluggarna. För att få exakt rätt fokus krävs att du byter till en mattskiva i D70...vilket inte är att rekommendera...det går enl någon oppfinnarjocke i nån annan tråd.

Jag har tagit en del bilder med normalen och D70...det var ett litet helsike att få fokus att stämma...ljusmätningen går ju att prova sig till, men det tar ett par bilder innan man blir nöjd..

Då vet jag faktiskt inte hur du lyckas.. (eller kanske hur jag lyckas =)
..för jag får perfekta skärpa i mina bilder med mina objektiv på D70, iaf med MF135-2.8, MF50-1.4, MF55/2.8micro.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Helgesson skrev:
Jag har en D70 och ett par manuella gluggar...Nikkor 135 2,8 och en normal 1,4.

D70:n ger varken ljusmätning eller rätt fokus med dom gluggarna. För att få exakt rätt fokus krävs att du byter till en mattskiva i D70...vilket inte är att rekommendera...det går enl någon oppfinnarjocke i nån annan tråd.

Jag har tagit en del bilder med normalen och D70...det var ett litet helsike att få fokus att stämma...ljusmätningen går ju att prova sig till, men det tar ett par bilder innan man blir nöjd..

Jag tror inte jag vill byta mattskiva, den mattskivan som sitter där i original är ljus och trevlig.

Du har inte fått ett backfokusexemplar?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Jag tror inte jag vill byta mattskiva, den mattskivan som sitter där i original är ljus och trevlig.

Du har inte fått ett backfokusexemplar?

Ehhh?? ....vi lägger ned det här...eller?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Jag tror inte jag vill byta mattskiva, den mattskivan som sitter där i original är ljus och trevlig.

Du har inte fått ett backfokusexemplar?

Kollade just din profil...hittade inga manuella gluggar där...har du testat att köra manuella gluggar i din D70?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Helgesson skrev:
Kollade just din profil...hittade inga manuella gluggar där...har du testat att köra manuella gluggar i din D70?

Det är skillnad på att köra manuella objektiv, och objektiv manuellt. Du hittar nog inte heller min gamla F501 (2020 kallas den i USA), F301 eller mina ärvda mellanformatare heller. Använder dom aldrig.

De manuella objektiven jag har är en gammal Vivitar Zoom och en Nikon 28mm Serie E, bägge bortåt 20 år gamla. Ljusmätaren funkar inte men det är helt ointressant, de är inte bra nog optiskt. Däremot min AF 50mm/1.8 använder jag ofta, om inte oftast, men autofokusen är den gamla sorten så jag kör den alltid manuellt.

Ljusmätaren fungerar med 50mm objektivet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

o-laser skrev:
Det är skillnad på att köra manuella objektiv, och objektiv manuellt. Du hittar nog inte heller min gamla F501 (2020 kallas den i USA), F301 eller mina ärvda mellanformatare heller. Använder dom aldrig.

De manuella objektiven jag har är en gammal Vivitar Zoom och en Nikon 28mm Serie E, bägge bortåt 20 år gamla. Ljusmätaren funkar inte men det är helt ointressant, de är inte bra nog optiskt. Däremot min AF 50mm/1.8 använder jag ofta, om inte oftast, men autofokusen är den gamla sorten så jag kör den alltid manuellt.

Ljusmätaren fungerar med 50mm objektivet.

Hahahahaha.....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns nån anledning till att EJ köpa D70?

Helgesson skrev:
Hahahahaha.....

Tack det behövdes lite humor.

Appropå profiler, har du noterat att en del tom skriver vilken kameraväska och dator dom har?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.