Att fota på kyrkogård ser inte jag mer problem med än att fota i kyrkan, i moskeer, på fotbollsplanen eller om man håller sig till allmänna platser som faktiskt kyrkogården är, så ser jag inte några mer problem än med att fota på stranden, på torget, i skogen etc.
Att fota naket på stranden, på torget etc strider säkert både mot lag och ordning, mot vad folk tycker är lämpligt också vidare. Vad som är norm och moral i kyrkorum och på begravningsplatser varierar så otroligt mycket. Det finns de som till och med tycker att man kan absolut inte vistas på en kyrkogård i grälla färger på sina kläder eller att gå in i kyrkorummet utan att täcka sitt huvud (eller ta av huvudbonaden, beroende på vilket kyrkorum vi talar om). Å andra sidan, har vi ju redan förut diskuterat om vi skall insistera på att fotografera folk på allmänna platser eller inte. En del vill inte bli fotograferade och tycker det skall vara förbjudet på allmän plats att fotografera folk, medan andra hävdar sin rätt att fotografera folk fastän de nästan gör slår knut på sig själva för att unvika att hamna på bild och skriker på polisen som om de blivit rånade och våldtagna.
Och är tex konserter i kyrkorum acceptabelt för allmänheten? Hm, i julas lyssnade jag på Händels Messias i kyrkan. I somras var det populärmusik. Undrar om musik för nitklädda och långhåriga kan spelas upp i kyrkan? Är det nån principell skillnad?
Men, jag tycker det finns värre saker att uppröras över än en fotosession på en kyrkogård (i alla fall med kläder på) och det är alla vildhjärnor som sprayar färg, sparkar omkull gravstenar, stör andra besökare, rycker upp växter, stjäl kransar, sparkar bort lyktor. Det tycker jag är skäl att bli upprörd.
Därmed betyder inte mitt inlägg att jag tycker det är det lämligaste valet av plats för nakenfoto, men om nån vill utsätta sig för risken att bli hårt kritiserad så kommer jag inte att hindra dem. Det lite dumma är kanske att olagligheten att vara naken på allmänna platser blir ju väl dokumenterat, så syftet med fotosessionen blir ju lite överspelad om fotona förblir hemliga.