ANNONS
Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, om du tycker så, så måste det förstås vara precis så ;-) Då kan vi anse tråden avslutad.

Inte alls, men det är min tydliga ståndpunkt. Istället för att blanda in pride, paragrafer, bröllop etc.... Jag vet vad du tycker men vem är "vi"??? Vem du är vet jag.
Jag tycker fortfarande att tråden är beklämmande. Punkt!

Inte alls, men det är min tydliga ståndpunkt. Istället för att blanda in pride, paragrafer, bröllop etc.... Jag vet vad du tycker men vem är "vi"??? Vem du är vet jag.

Vi är förstås alla som givit uttryck för ett annat synsätt i tråden. Förlåt att jag skrev efter punkt ;-)

Konstaterar att tråden bytt namn. Förr hette den "FAN-bilder på kyrkogårdar?".
Att någon bytt namn gjorde att jag insåg det något roligt med det ursprungliga namnet. Det kan ju associeras till den kristen gudens värsta motståndare.

Petter ...

Som jag minns det var det jag som blandade in Pride. Det gjorde jag för att påvisa att vi inte alls är prydare nu än för 30-40 år sedan.
I övrigt tillhör jag de som tycker att nakenfoto på en kyrkogård är på fel sida av den moraliska gränsen.
Men nakenfoto på en kyrkogård har ju självklart ingen direkt koppling till Pride eller annan prydhet. Nakenfoto på kyrkogård klassar jag som förargelseväckande beteende - om det är någon som råkar upptäcka tilltaget. För så är det ju - vi har ingen aning om vad folk gör på våra nära och kära gravar när vi inte ser det. De kanske till och med pissar där.

Petter ...

Nu när halloween nalkas funderade jag på ett tema taget på en kyrkogård.
Fine art nude "vampyr" med gravstenar i bakgrunden eller att hon ligger över stenarna.
Men hur är det med lagen?
Får man fotografera naket på kyrkogård samt gravstenarna?

Mvh Jimmy
'Du är en sann konstnär! Lycka till!

Jag tror farsan garanterat hade gillat att någon tog nakenbilder vid hans grav under förutsättning att den nakne är en kvinna. Man behöver väl inte förlora humorn bara för att man råkar vara död.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad folk gör på min grav när det är dags. Är det någon som är på väg hem efter en kväll på krogen och är pinknödig är det bara att pinka på. Jag hoppas också att de som överlever mig inte lägger några större summor på att stoppa ner mig i jorden - enkel papplåda till askan duger utmärkt.

Jag har dock full förståelse för att det finns anhöriga som inte skulle uppskatta alls om någon pinkade på min grav, eller om där skulle ligga en naken tjej och fläka ut sig. För många är besök till gravar en del av sorgeprocessen (som kan vara mycket lång).

Eftersom de flesta kyrkogårdar är tämligen trångbodda (åtminstone de jag sett) tror jag att det är svårt att hitta en plats där man får tillstånd av alla anhöriga som kan tänkas ha synpunkter på fotograferingen. Lyckas man med det ser jag dock inga problem :)

tror man måste tänka så här

Jag tror farsan garanterat hade gillat att någon tog nakenbilder vid hans grav under förutsättning att den nakne är en kvinna. Man behöver väl inte förlora humorn bara för att man råkar vara död.

Farsan är död och bryr sig inte längre, men tänk efter om du, dina föräldrar din släkt skulle tycka om att någon gjorde så på av era kära anhörigas gravar.
Man har ingen humor när man är död, dom behöver man inte tänka på utan det är dom som lever kvar som man ska ta hänsyn till,

Att fota på kyrkogård ser inte jag mer problem med än att fota i kyrkan, i moskeer, på fotbollsplanen eller om man håller sig till allmänna platser som faktiskt kyrkogården är, så ser jag inte några mer problem än med att fota på stranden, på torget, i skogen etc.

Att fota naket på stranden, på torget etc strider säkert både mot lag och ordning, mot vad folk tycker är lämpligt också vidare. Vad som är norm och moral i kyrkorum och på begravningsplatser varierar så otroligt mycket. Det finns de som till och med tycker att man kan absolut inte vistas på en kyrkogård i grälla färger på sina kläder eller att gå in i kyrkorummet utan att täcka sitt huvud (eller ta av huvudbonaden, beroende på vilket kyrkorum vi talar om). Å andra sidan, har vi ju redan förut diskuterat om vi skall insistera på att fotografera folk på allmänna platser eller inte. En del vill inte bli fotograferade och tycker det skall vara förbjudet på allmän plats att fotografera folk, medan andra hävdar sin rätt att fotografera folk fastän de nästan gör slår knut på sig själva för att unvika att hamna på bild och skriker på polisen som om de blivit rånade och våldtagna.

Och är tex konserter i kyrkorum acceptabelt för allmänheten? Hm, i julas lyssnade jag på Händels Messias i kyrkan. I somras var det populärmusik. Undrar om musik för nitklädda och långhåriga kan spelas upp i kyrkan? Är det nån principell skillnad?

Men, jag tycker det finns värre saker att uppröras över än en fotosession på en kyrkogård (i alla fall med kläder på) och det är alla vildhjärnor som sprayar färg, sparkar omkull gravstenar, stör andra besökare, rycker upp växter, stjäl kransar, sparkar bort lyktor. Det tycker jag är skäl att bli upprörd.

Därmed betyder inte mitt inlägg att jag tycker det är det lämligaste valet av plats för nakenfoto, men om nån vill utsätta sig för risken att bli hårt kritiserad så kommer jag inte att hindra dem. Det lite dumma är kanske att olagligheten att vara naken på allmänna platser blir ju väl dokumenterat, så syftet med fotosessionen blir ju lite överspelad om fotona förblir hemliga.

Nu är det ju så att hänsyn inte fungerar på det sättet. Man kan inte fråga sig själv huruvida det skulle vara okej för egen del eller för någon annhörigs del för att rättfärdiga att man kanske kränker andra. För min del skulle det t ex kännas mindre illa med en bögig "pridefotografering" än någon pinsam pinup-grej på min grav. Men jag skulle aldrig drömma om att använda det som argument för nakna karlar på din pappas eller någon annans grav.

Dödens ängel sprider nöd och brand, svenska vapen i hans hand.

Ni som har kul man kan undra vad ni håller på med när ni har riktigt kul !

Men era kommentarer visar på oförmågan till empati.

Då diskuterar vi svåra extensiella problem som om huruvida sammhälllet idag ger en vettig framtid, och om inte, det är lönt att leva.

Tvärtom så krävas empati, om man vill kunna förstå sammhället och inte förskräckas av sådana påståenden som om bara Siewert Öholm fått förbjuda videovåld så hadde vi all varit lyckliga med bibeln i hand. och kunde med gott sammvete sälja mordgevär till diktaturer.

Du verkar sätta likhetstecken mellan empati och medlöperi.

Då diskuterar vi svåra extensiella problem som om huruvida sammhälllet idag ger en vettig framtid, och om inte, det är lönt att leva.

Tvärtom så krävas empati, om man vill kunna förstå sammhället och inte förskräckas av sådana påståenden som om bara Siewert Öholm fått förbjuda videovåld så hadde vi all varit lyckliga med bibeln i hand. och kunde med gott sammvete sälja mordgevär till diktaturer.

Du verkar sätta likhetstecken mellan empati och medlöperi.
Vad försöker du säga? Fattar inte vad detta har med saken att göra och var du hämtar inspiration till påståenden om medlöperi, diktaturer och "mordgevär".

Föragelseväckande - igen

Fotogrferandet är i sammanhanget oviktigt. Det är nakenheten som är föragelseväckande.

HIttade en fråga och ett svar i ett helt annat forum
http://lawline.se/answers/11816

Citerar från sidan (min fetmarkering och avkortning)
" I lagkommentaren kan man läsa bestämmelsens syfte är att tillgodose allmänhetens intresse att inte offentligen bli utsatt för förargelseväckande beteende. Man kan vidare läsa att nästan alla angrepp på den allmänna ordningen, som inte sker med våldsamma medel, verkar störande eftersom det som förmedlas, en åsikt eller kanske nakenhet, inverkar störande på det allmänna lugnet. Trots att din personliga avsikt inte är att väcka förargelse hos allmänheten så utgör nakensolbad ett beteende som i allmänhet anses ägnat att väcka förargelse. Observera att det inte heller krävs att allmänheten är närvarande just när själva handlingen äger rum."

Därmed är det givet att FAN-foto på kyrkogård är olagligt och kan straffas med penningböter.
Frågan är dock om fotografen går fri? Det är ju modellen som är oklädd.

Petter ...

Vad försöker du säga? Fattar inte vad detta har med saken att göra och var du hämtar inspiration till påståenden om medlöperi, diktaturer och "mordgevär".

Att man ska få skämta om begravningsplateser utan att polisen kommer och för bort en. Allternativt att moral-melisen bankar skiten ur en direkt på plats.

Man ska våga både ifrågasätt och skratta åt överheten.

Man skulle kunna säga att det är det man kan tro att liberalism skulle handla om, istället för som i verkligheten lägga sig i privatlivet och piska folk till lydnad.

Skulle man inte få skämta om gravar och Siwert Öholm? Eller om Stefan Einhorn som deppig tonåring?

Eller hur god gärnig det är av en president att skicka själar till Herren bara han talat lite med gud personligen?

I sakfrågan har jag ju redan skrivit min åsikt.

Att man ska få skämta om begravningsplateser utan att polisen kommer och för bort en. Allternativt att moral-melisen bankar skiten ur en direkt på plats.

Man ska våga både ifrågasätt och skratta åt överheten.

Man skulle kunna säga att det är det man kan tro att liberalism skulle handla om, istället för som i verkligheten lägga sig i privatlivet och piska folk till lydnad.

Skulle man inte få skämta om gravar och Siwert Öholm? Eller om Stefan Einhorn som deppig tonåring?

Eller hur god gärnig det är av en president att skicka själar till Herren bara han talat lite med gud personligen?

I sakfrågan har jag ju redan skrivit min åsikt.

Typisk bortförklaring för att visa att man är en hänsynslös person.
Varför inte låta ett par springa in och ha sex på någon okänds kista mitt i begravningscermonin? Förtvivlade mäniskor som försöker bearbeta sorgen över någon som gått bort, varför skall man låta dom vara?

Var är dagens samhälle på väg, moral och hänsyn verkar vara saker som står långt ner på listan numera. Provokation det är något fint det, tänk vilket fint samhälle vi skulle ha om alla såg det som en hederssak.

/Karl

...

Var är dagens samhälle på väg, moral och hänsyn verkar vara saker som står långt ner på listan numera. Provokation det är något fint det, tänk vilket fint samhälle vi skulle ha om alla såg det som en hederssak.

/Karl

Jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på vad som sägs i ett sådant här forum. Här sker diskussion med full riddarrustning. Visiret nerfällt. Ingen behöver stå för vad den säger. Ingen märker om någon driver med en. Här provoceras för full, ibland bara för att elda på i diskussionen. Inte sällan bara för för diskussionens egen skull.
Det är lite som i biltrafiken. Folk tutar och hötter med näven. Råkar man sedan parkera bredvid varandra och kliver ur bilarna, så är det som nyss hände som bortblåst.
Vi agerar annorlunda öga mot öga.
Jag tror att man ganska lugnt kan se sig om i den verkliga världen utanför internetforum. Där ute, där folk möter folk, tror jag inte att moralen håller på att haverera.

Petter ...

Jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på vad som sägs i ett sådant här forum. Här sker diskussion med full riddarrustning. Visiret nerfällt. Ingen behöver stå för vad den säger. Ingen märker om någon driver med en. Här provoceras för full, ibland bara för att elda på i diskussionen. Inte sällan bara för för diskussionens egen skull.
Det är lite som i biltrafiken. Folk tutar och hötter med näven. Råkar man sedan parkera bredvid varandra och kliver ur bilarna, så är det som nyss hände som bortblåst.
Vi agerar annorlunda öga mot öga.
Jag tror att man ganska lugnt kan se sig om i den verkliga världen utanför internetforum. Där ute, där folk möter folk, tror jag inte att moralen håller på att haverera.

Petter ...

Nu tillhör jag den delen av befolkningen som går fram och skall diskutera hyttandet om vi råkar komma till samma plats. I 87% av alla fall så åker den andra bilen innan jag hinner fram, i 10% av fallen kommer det ut någon som ber om ursäkt och i resterande fall blir det en rätt rolig diskution. Det är nog mina 1700 långa mm som skrämmer folk, så jag rekomenderar det inte till vem som helst.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar