Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
om vi inte snackar naket då? Kom på att jag faktiskt har en gammal ide om foto på kyrkogård.

En gång förlängesen nån gång 2000-2004 så gick jag igenom en stor kyrkogård i uppsala en kväll. En fredag kanske, och såg en väldigt sexig ung tjej som var ganska så lättklädd, tjej-modet var ju liksom lite "slampigt" på den tiden. Men tänkte inte så mycket mer på det för än våra vägar korsdes igen längre in bland gravarna, och hon tände ett ljus på en grav. Kassen som hon hadde burit på innehöll alltså inte bara öl till festen hon antagligen var på väg till utan även ett grav ljus. Sen satt hon där länge på en bänk vid graven, till telefonen ringde och hon ursäktade sig med att hon var tvungen att göra en sak men nu var på väg.

Jag har funderat i flera år på att arangera en sån scen, för jag tyckte den gjorde ett starkt intryck. Att även en ung snygg tjej vars mål verkade vara att ha en image av sig som slampig bimbo hadde en annan djupara sida. Det var en äldre grav kanske var det en mor/ far-förälder som låg där. Tänkte att man måste kunna se både ytan och det som döljer sig under. Att man inte ska klassa folk bara efter hur dom ser ut och även måste kunna acccepter att bara för att man väljer att visa upp en sida av sig mest, så betyder det inte att en person inte har fler sidor av sig.

Fotografering på en kyrkogård rent generellt tror jag väldigt få har något mot, så länge det sker på ett lungt och smakfullt sätt. Man skall nog välja en grav där ingen står och sörjer i närheten.

/Karl
 
Minst en i den här tråden har uttryck aversion mot fotografering på kyrkogård med påklädd modell, så du har rätt. Det finns antagligen några få som har något emot det. ;-)
 
...

Ja, kanske. Fast attityden till nakenhet tror jag är prydare hos yngre än hos äldre. Se bara på hur mycket naket det fanns på 1970-talet jämfört med nu. De som var unga då är gamla nu.

(T.ex. så hade FOTO en naken kvinna på omslaget på nästan varje nummer i början av 1970-talet.)

Jag tror inte att förändringen av FOTO:s omslag har med prydhet att göra. Tidningen vänder sig till fotograferande människor. Jag tror att andelen kvinnor i den kategorin har ökat sedan 70-talet. Och FOTO har anpassat sig till detta.
Det finns en del magasin som vänder sig i huvudsak till män. Dessa har ofta nakna eller halvnakna kvinnor på omslaget. Dessutom har sannolikt intresset för nakenhet i tidningar i allmänhet dämpats av den massiva tillgången till nakenhet på webben.

Petter ...
 
FOTO slutade med nakna kvinnor på omslaget långt innan Internet fanns.

Jovisst spelade det antagligen roll att fler kvinnor började fotografera, och att dessa inte var så intresserade av bilder på nakna kvinnor. Nakna män på omslaget hade nog varit för vågat av FOTO så de gick över till andra sorters omslag.
 
Sådana tidningar stod fullt synliga bland andra tidningar på 1970- och 1980-talen, men numera göms de undan.

Fibban, Lektyr mm, ja. Men Slits och Café står fullt synligt.

Jag tror dock inte att mörkning av nakentidningar har med prydhet att göra. Jag tror att det handlar om jämlikhet mellan könen och diskussionen om objektifiering av kvinnan.



Om pryd definieras som "överdivet anständig framförallt när det gäller sexualvanor" så kan rapportera att det tycker jag inte att min omvärld är. Jag har såväl manliga som kvinnliga kollegor som ganska brett och öppet pratar om sådant utan att någon verkar ta anstöt.


Petter ...
 
Senast ändrad:
Hm... Undrar om jag borde skämmas? Våra bröllopsbilder är tagna på en kyrkogård, mitt bland gravstenar och allt. I och för sig ser kyrkogården ut som en kyrkogård i en skräckfilm med sneda gravstenar, raserade trappor, och slingrande rötter över marken. Men en kyrkogård är det och jag tycker bilderna är väldigt vackra. Vi är förvisso inte nakna utan har frack resp klänning.
Svårt att tro att nån skulle sura över det.
 
Jag tror inte att förändringen av FOTO:s omslag har med prydhet att göra. Tidningen vänder sig till fotograferande människor. Jag tror att andelen kvinnor i den kategorin har ökat sedan 70-talet. Och FOTO har anpassat sig till detta.
Det finns en del magasin som vänder sig i huvudsak till män. Dessa har ofta nakna eller halvnakna kvinnor på omslaget. Dessutom har sannolikt intresset för nakenhet i tidningar i allmänhet dämpats av den massiva tillgången till nakenhet på webben.

Petter ...
Jo det har med prydhet att göra.
Och framförallt att det är en annan tidsanda(moral) idag, än då.
 
Minst en i den här tråden har uttryck aversion mot fotografering på kyrkogård med påklädd modell, så du har rätt. Det finns antagligen några få som har något emot det. ;-)

Det beror ju på hur det hela går till. Är det gigantiska blixtar som smattrar hela tiden och en fotograf som skriker saker till modellen hela tiden hade jag nog kunnat bli irriterad. Hade någon däremot skött det diskret hade jag nog inte brytt mig.

/Karl
 
Jo det har med prydhet att göra.
Och framförallt att det är en annan tidsanda(moral) idag, än då.

Att sitta naken i en bastu med både kvinnor och män är något dom flesta svenskar inte rycker på näsan det minsta över. Så att svenska folket skulle vara pryda tror jag inte det minsta på, nog finns enstaka personer som är pryda men dom är nog i klar minoritet.

/Karl
 
Det beror ju på hur det hela går till. Är det gigantiska blixtar som smattrar hela tiden och en fotograf som skriker saker till modellen hela tiden hade jag nog kunnat bli irriterad. Hade någon däremot skött det diskret hade jag nog inte brytt mig.

Det håller jag med om. Oavsett klädsel (eller frånvaro av klädsel).
 
Att sitta naken i en bastu med både kvinnor och män är något dom flesta svenskar inte rycker på näsan det minsta över. Så att svenska folket skulle vara pryda tror jag inte det minsta på, nog finns enstaka personer som är pryda men dom är nog i klar minoritet.

Det är anspelningar på sex (och inte lika mycket nakenhet i sig) som är tabu i dagens samhälle. Stor skillnad mot för 30-40 år sen.
 
Frigoli

Nu när halloween nalkas funderade jag på ett tema taget på en kyrkogård.
Fine art nude "vampyr" med gravstenar i bakgrunden eller att hon ligger över stenarna.
Men hur är det med lagen?
Får man fotografera naket på kyrkogård samt gravstenarna?

Mvh Jimmy

Varför inte tillverka lite egna gravstenar i frigolit och sedan hitta en bra plats utan att störa.
 
Men Lägg Av alla tänkta Gravskändare!

- Låt våra nära och kära ligga ifred!

Bara tanken på att arrangera foton är morbid...

Sjuklig lust? - Varför?
Konst? - Knappast...

/Lasse
 
GRAV-SKÄNDARE. person som på ngt sätt (gm förorenande, raserande, utgrävning o. plundring o. d.) kränker gravens helgd. --saob.

Det låter inte riktigt som att vara naken vid en grav i mina öron...
 
Inte så långt ifrån där jag bor så ligger en ganska stor kyrkogård. Där blev ett par bortförda av polisen för de låg och solade i badbyxor och bikini nära gravarna. Några av de anhöriga hade klagat. Det har hänt några gånger på sommaren tidigare också.
 
Inte okej. Spelar som sagt ingen toll ifall det är olagligt eller ej, eller ifall TS själv skulle tycka att det vore fint ifall någon annan utnyttjade hans släktingars gravar. Risken är stor att göra andra ledsna och arga ochdet saknas några tungt vägande argument som skulle rättfärdiga det.

Hela grejen verkar väldigt pubertal och klichéartad. Vampyrtema på kyrkogård, alltså kan det bli mer uttjatat? Gör något nytt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.