Falumas
Aktiv medlem
om vi inte snackar naket då? Kom på att jag faktiskt har en gammal ide om foto på kyrkogård.
En gång förlängesen nån gång 2000-2004 så gick jag igenom en stor kyrkogård i uppsala en kväll. En fredag kanske, och såg en väldigt sexig ung tjej som var ganska så lättklädd, tjej-modet var ju liksom lite "slampigt" på den tiden. Men tänkte inte så mycket mer på det för än våra vägar korsdes igen längre in bland gravarna, och hon tände ett ljus på en grav. Kassen som hon hadde burit på innehöll alltså inte bara öl till festen hon antagligen var på väg till utan även ett grav ljus. Sen satt hon där länge på en bänk vid graven, till telefonen ringde och hon ursäktade sig med att hon var tvungen att göra en sak men nu var på väg.
Jag har funderat i flera år på att arangera en sån scen, för jag tyckte den gjorde ett starkt intryck. Att även en ung snygg tjej vars mål verkade vara att ha en image av sig som slampig bimbo hadde en annan djupara sida. Det var en äldre grav kanske var det en mor/ far-förälder som låg där. Tänkte att man måste kunna se både ytan och det som döljer sig under. Att man inte ska klassa folk bara efter hur dom ser ut och även måste kunna acccepter att bara för att man väljer att visa upp en sida av sig mest, så betyder det inte att en person inte har fler sidor av sig.
Fotografering på en kyrkogård rent generellt tror jag väldigt få har något mot, så länge det sker på ett lungt och smakfullt sätt. Man skall nog välja en grav där ingen står och sörjer i närheten.
/Karl