Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när halloween nalkas funderade jag på ett tema taget på en kyrkogård.
Fine art nude "vampyr" med gravstenar i bakgrunden eller att hon ligger över stenarna.
Men hur är det med lagen?
Får man fotografera naket på kyrkogård samt gravstenarna?

Mvh Jimmy

Hur vore det att visa litet respekt och vördnad för de döda? Jag tror att det någonstans i Fotosidans forums regler står skrivet att provokativa och stötande inlägg inte får ske, men det har du troligen inte vare sig läst eller förstått. Jag tänker att ta upp detta med ansvariga från Fotosidan på nästkommande mässa. Du har troligen aldrig heller lärt dig att veta hut eller var gränserna för samvaro mellan människor går.?

Väl mött på mässan!


Nils-Erik Eriksson
 
Det är ju så att folk här har lite olika syn på hur man ska visa hänsyn för efterlevande och vad som är omoraliskt och fel.
Kontentan tycker jag är att man oavsett egen åsikt kan/ska respektera de som vill ha kyrkogårdar som "fredad zon". De som tar illa upp är kanske mycket sköra efter en svår förlust, det är rent ut sagt jävligt taskigt att utsätta dem för detta i den redan jobbiga sits de är i. Allt för att ta en bild.
 
Det är ju så att folk här har lite olika syn på hur man ska visa hänsyn för efterlevande och vad som är omoraliskt och fel.
Kontentan tycker jag är att man oavsett egen åsikt kan/ska respektera de som vill ha kyrkogårdar som "fredad zon". De som tar illa upp är kanske mycket sköra efter en svår förlust, det är rent ut sagt jävligt taskigt att utsätta dem för detta i den redan jobbiga sits de är i. Allt för att ta en bild.

Skulle tro att de allra flesta tar mycket illa vid sig av bisara åtgärder, utan att vara alltför sköra.
 
Jo fast man behöver ta mindre hänsyn till dem. Inte så att man ska strunta i vad folk tycker i allmänhet men folk tycker så Jädrans mycket att livet bli outhärdlig om man ska vara alla till lags
 
Senast ändrad:
Typisk bortförklaring för att visa att man är en hänsynslös person.
Varför inte låta ett par springa in och ha sex på någon okänds kista mitt i begravningscermonin? Förtvivlade mäniskor som försöker bearbeta sorgen över någon som gått bort, varför skall man låta dom vara?
Tycker du alltså att sådant är att jämställa med "att skämta om begravningsplatser", eller "att skämta om gravar och Siwert Öholm"?

Var är dagens samhälle på väg, moral och hänsyn verkar vara saker som står långt ner på listan numera. Provokation det är något fint det, tänk vilket fint samhälle vi skulle ha om alla såg det som en hederssak.

O tempora, o mores.
 
Hur vore det att visa litet respekt och vördnad för de döda? Jag tror att det någonstans i Fotosidans forums regler står skrivet att provokativa och stötande inlägg inte får ske, men det har du troligen inte vare sig läst eller förstått. Jag tänker att ta upp detta med ansvariga från Fotosidan på nästkommande mässa. Du har troligen aldrig heller lärt dig att veta hut eller var gränserna för samvaro mellan människor går.?

Men hallå, trådstartaren FRÅGAR, förmodligen i syfte att få veta vad du tycker i frågan och sedan rättar han sig (kanske) efter det. Att fråga kan väl inte vara stötande? Sen har han fått lite olika svar, så han tvingas ändå tänka själv *s*
 
Jag tycker nog att det kan vara ganska stötande att fråga också. Det beror helt på hur man formulerar sig och vad man frågar om.
TS fråga är inte så hemskt stötande men det är uppseendeväckande att han måste ställa frågan för att komma på att hand projekt kan vara mycket stötande.
 
Kan inte TS bara gå till någon nära släktings grav, och låta dem ståta med "omgivningen"? Kanske finns det någon far- eller morförälder som kan ställa upp, så här "lite i efterhand"? Kanske till och med finns en förälder, eller ett syskon?

Tycker TS att jag provocerar grovt? Bra, för då har du också förstått hur andra kan uppfatta att du vill plåta naket runt gravstenar och gravar för deras far-/morföräldrar, föräldrar, eller syskon.
 
Jag tycker nog att det kan vara ganska stötande att fråga också. Det beror helt på hur man formulerar sig och vad man frågar om.
TS fråga är inte så hemskt stötande men det är uppseendeväckande att han måste ställa frågan för att komma på att hand projekt kan vara mycket stötande.

Det mesta man gör kan vara stötande för någon. Att fota någon lättklädd på Skinnarviksberget kan också förarga en och annan vän av ordning. Det handlar nog mest om timing. Om en bra bild skulle kräva att jag (Gud förbjude!) eller en modell ska posera mer eller mindre naken på en kyrkogård så skulle jag göra den bilden, och jag skulle välja en lämplig tidpunkt. Tror jag ska prova bara för att...
 
Jag tycker det är en superbra ide, kör på ba! Vore kul få se resultaten sen! Allt som provocerar kristendomen och samhället är väl bara bra? =)
 
Jag tycker det är en superbra ide, kör på ba! Vore kul få se resultaten sen! Allt som provocerar kristendomen och samhället är väl bara bra? =)

Kanon, då kontaktar du TS och meddelar var dina nära släktingar ligger begravda? Så har han ju en plats att vara på -- och du får "provocera kristendomen" på köpet.
 
Jojo

Om TS gör detta på en gravsom tillhör någon av mina kära avlidna och jag upptäcker det så garanterar jag att han inte går därifrån för egen maskin. Punkt.
 
Att provocera för att väcka nya tankar, kullkasta dogmer och reta till utveckling kan vara en framkomlig väg tillsammans med annat arbete när det gäller somliga områden. Detta är inte ett av dem.

Vad skulle man uppnå genom att provocera för provokationens skull i det här fallet? Det som händer är att människor blir ledsna och arga på de som begår handlingen, stödjer den eller säger sig planera den. Vad skulle detta kunna leda till förutom lidande?




Det kan vara bra att driva med och skoja kring företeelser för att avdramatisera dem och ha roligt medan man gör det. Detta är inte en av de företeelser där det fungerar på ett bra sätt.

Hur skulle det här projektet kunna uppnå något sådant och skulle det ens vara eftersträvansvärt?Jag har inget emot galghumor men det blir inte alls roligt när det gäller sörjande medmänniskor och bristande respekt gentemot dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.