ANNONS
Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att uppträda naken på allmän plats anses nog utgöra förargelseväckande, alldeles oavsett om man har fotograf i sällskap.

Okej, då bestämmer vi att det handlar om just det. Bara man visar respekt och vördnad medan man uppträder i sin vampyrmundering så är det okej alltså. Bra att veta. Sen skulle man kunna diskutera varför nakenhet är förargelseväckande, men det tar vi i en annan tråd.

Döda har riktigt svårt att bli förnärmade, och det är tur det, för dom ligger i princip överallt under fötterna på oss. Dom ligger under den där busken där moralisten pissade efter krogrundan, dom ligger under dungen där två moralister sådär spontant kopulerade på midsommar och dom ligger under soptippen där moralisterna slänger sina barns blöjor och sina använda kondomer.

Se bara till att det inte syns var och när ni tog bilderna, och framförallt, att ingen ser när ni gör det.

Jag tror ingen skulle reagera på frågan "är det ok om jag fotar min farmor framför farmfars grav?". eller "mina syskon framför släktgraven?"
Ingen skulle heller reagera på frågan "är det ok att fota ett bröllopspar vid kyrkan?"
Det är sannolikt helt ok att fotografera gravstenar också - beroende på vad man tänker sig att göra med bilderna efteråt.

Så, ja, det är nakenheten det handlar om.
Det är ju det frågeställningen går ut på: fine art NUDE.

Jag tog mig friheten att utveckla frågan lite. Tänk om det är så att majoriteten tycker att det ska råda fotoförbud på kyrkogårdar!? Nu tycks vi ha rett ut att det är ett nakenförbud som det handlar om. Hur lättklädd får man vara då? Bikini en varm sommardag? Kortbyxor och bar överkropp (killar)? Minikjol och minimal topp (tjejer)?

Den här gjorde jag på en kyrkogård idag...

Bilagor

• handen0093mini.jpg
    handen0093mini.jpg
    16.4 KB · Visningar: 328
Fast nu är du, även om du antagligen gör det för att provocera, bara löjlig. Tror att de flesta inser att det föreligger en viss skillnad mellan att gå i shorts på en kyrkogård och att fota nakna brudar på gravarna.

Varför fortsätta att provocera ,till vilken nytta då ?

För att väcka uppmärksamhet ?

Nä, det behöver jag inte. Det gör jag tillräckligt ändå *s*
Tycker det är en intressant principdiskussion och har själv inga problem med tanken på att fota FAN på Kyrkogården (sic!) eller att någon skulle göra det på någon grav som jag har band till. En god vän till mig fotograferade en tös utan många trådar på kroppen vid en hamn och blev vederbörligen utskälld av en vän av ordning. Ordningsmannen tyckte att han utnyttjade modellen. Jag vet en helt vanlig bikiniplåtning som blev avbruten av polisen efter att någon barnfamilj ringt dem. Fast den kom förstås igång igen efter att Kling & Klang konstaterat att "inget olämpligt" pågick, som de uttryckte det.

Nej, det var väl mer ett försök att få folk att tänka till lite, och eventuellt själva inse, att empati för andras känlor kanske spelar viss roll här. Misstänkte dock att alla inte skulle göra den kopplingen, och det hade jag ju rätt i.

Det hade nog varit bättre med ett exempel där det var troligt att trådskaparen skulle känna sig kränkt.

Att uppträda naken på allmän plats anses nog utgöra förargelseväckande, alldeles oavsett om man har fotograf i sällskap.

Numera, ja. Annat var det förr. Det är bara att titta i gamla FOTO från 1970-talet. Jag minns ett reportage om en berömd "flickfotograf" (vars namn jag inte kan komma ihåg just nu). Det var fotograferande på allmänna badstränder, bl.a.

Här handlar det mer om inre frid. Sannolikheten att det skulle bli något mer än avhysande om man tillkallar ordningsmakten är ringa, då känns det lite bättre att riktig rättvisa skapats.

Jag tycker att det är mycket värre med ett samhälle där folk tar lagen i egna händer än ett samhälle där någon fotograferar lite naket på en kyrkogård någon enstaka gång.

Numera, ja. Annat var det förr. Det är bara att titta i gamla FOTO från 1970-talet.
Ja, visst var det "annat förr", på 70-talet... Då kunde man genomföra nakenfotograferingar på allmän plats, barnporren var laglig och homosexualitet sågs officiellt som "en psykisk störning".

På alla tre punkter, anser jag att den moraliska kompassen lett oss (och vår lagstiftning) i rätt riktning, så här 30-40 år senare.

Njae, det är lite skumt att det anses vara "farligt" när någon är naken. Jag undrar om det är influenser från USA som ligger bakom det.

Jag tror inte så många tycker det är "farligt" med naket idag. En gravplats är bara fel plats för det och mycket annat som inte främjar den stämning av respekt och stillhet som man vill ha och förväntar sig där.

Inlägg #233 tycks hävda att det är bra att man inte längre kan fotografera naket på allmän plats. (Kan man inte det, förresten? Har någon provat nyligen?)

Jag håller med att det i allmänhet[*] antagligen är olämpligt att använda en gravplats som fotostudio, men då oavsett om det finns nakna modeller med eller inte.

[*] Vilket då förstås innebär att det finns omständigheter då det är helt OK.

Kunde man faktiskt fota naket på allmän plats förr då? Naket har väl egentligen alltid setts som något rätt privat, och inte speciellt lämpligt på allmän plats?

"Vilket Sverige vill du ha?!" Alla barnen: "Strömming på en söndag, fy farao!"

Typisk bortförklaring för att visa att man är en hänsynslös person.
Varför inte låta ett par springa in och ha sex på någon okänds kista mitt i begravningscermonin? Förtvivlade mäniskor som försöker bearbeta sorgen över någon som gått bort, varför skall man låta dom vara?

Var är dagens samhälle på väg, moral och hänsyn verkar vara saker som står långt ner på listan numera. Provokation det är något fint det, tänk vilket fint samhälle vi skulle ha om alla såg det som en hederssak.

/Karl

Tycker du ska tänka lite mer på sammhällen där man inte alls får skämta om moral.

Det var ärligt talat rätt längesen man fick höra sånt om att vara en hänsynslös människa bara för att man "syndat" i tanken, elelr här i skrift. Minns en tjejkompis som gick i en katolsk skola och där tyckte dom att den där reklamen (ostbågar?) där jag tror dom sa "cheesus" var väldigt omoralisk då ordet i tanken kunde leda till att man tänke "Jesus" och att det då var en hädelse eftersom man missbrukade guds namn.

I uppsala blev det ett väldigt ståhej när en liten begravnings firma ställde en kista i skyltfönstret. Etablisemanget, troligen industribegravarna Fonus, tyckte att det var osmakligt med sådana hemskheter som kistor. En kista eller urna skulle alltså på nåt sätt vara kränkande för kunden. Fonus policy verkar mer vara att det ska funka som nån sorts sophämtning. Man betalar och sen så slipper man se "problemet" med att människor dör...

http://galax.galaxtypo3.se/fileadmin/grindstolpen/user_files/pdf/UNT-09-06-stor.pdf

http://www.unt.se/24unt/#category=1089625&date=latest&clip=1107929&startTime=0m0s

Vet inte varför jag blivit så hänsynslös, kanske för att när ja var fyra år så dog min morfar av hjärnblödning, och jag fick träffa honom när han var medvetslös på sjukhuset, men sen när han begravdes så var det öppen kista i kyrkan och jag fick aldrig gå fram och se honom. VAd jag minns så fick jag stanna i mitten av kyrkan. Tror det var så att nån med missriktad hänsyn ansåg att jag var för liten. Han var den första nära släkting som dog och jag har hela livet sen dess saknat att jag inte fick se ner i kistan. Sen vid jordsättningen kändes det som om man inte kunde vara riktigt säker på att han verkligen låg död där i kistan. Hur som helst så har det satt sina spår att vid det första dödsfallet i ens liv, och samtidfigt ens morfar, inte få säga farväl ordentligt. Men när man är 4 år, omgiven av sörjande släktingar mitt i "schartauanien", så var det iksom inte läge att ifrågasätta och ställa till med en scen.
(ifrågasätta vuxna, bara det var ju syndigt)

Sen dess har jag sett till att försöka hinna fram till döda nära släktingar medan dom fortfarande ligger i sängen. Ibland har man tur i oturen och hinner fram innan dom behöver flytta kroppen. Som när mormor dog och det var kall årstid så det räckte med att stänga av värmen i rummet så att hon kunde ligga i sin egen säng till nästa dag.

********************************'

Sen kan man ju undra hur det är ställt med den som tycker att skämta om gravar och ifrågasätta begravningsväsendet och Siwert Öholm är lika som att anordna sexorgier på folks gravar?

Svenskarna säljer gladeligen vapen som dödar och lemlästar, men här hemma är man "hänssynslös" om man talar om gravar och visar en kista i ett skylltfönster.

Men sån kritik ska man tydligen hålla tyst om för, romarbrevet 13: var en vara underdånig den överhet han har över sig. ingen överhet finnes som inte är av Gud, all överhet som finns ÄR förordnad av Gud.

men men här kommer lite till hänsynslös humor som säkert är anledningen till alla dessa gruppsex träffar på nygrävda gravar, säkert ett fall för Siwert.
http://www.roligsida.se/roliga-hist...n-historier/alla-barnen-stod-vid-graven-utom/

jajamän det behövs nån som är extra stark i anden för att stoppa detta, fienden finns överallt! Tur att Siwerts kompis kommer till undsätting:

http://darg.mine.nu/foto/blandat/vilket_sverige_vill_du_ha.mp3

Hur vore det att visa litet respekt och vördnad för de döda? Jag tror att det någonstans i Fotosidans forums regler står skrivet att provokativa och stötande inlägg inte får ske, men det har du troligen inte vare sig läst eller förstått. Jag tänker att ta upp detta med ansvariga från Fotosidan på nästkommande mässa. Du har troligen aldrig heller lärt dig att veta hut eller var gränserna för samvaro mellan människor går.?

Väl mött på mässan!

Nils-Erik Eriksson

Ja nöj dig inte med det, ta det till den Högste! :) Tänk på att de ansvariga kan vara under djävulens inflytande. Bättre att tala med "chefen" direkt.

Själv glömde jag mässan idag men ska be för dig och din kamp nästa söndag!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar