Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanon, då kontaktar du TS och meddelar var dina nära släktingar ligger begravda? Så har han ju en plats att vara på -- och du får "provocera kristendomen" på köpet.

Man får väl göra det lite snyggt så inga namn syns..jag antar att gamla mossiga gravar skulle passa bäst. Kyrkogårdar i katolska länder skulle ju passa perfekt med alla statyer osv.
 
Sjuk värld? Nej, jag tycker tvärtom att diskussionen i den här tråden visar att det finns en rätt stor samstämmighet och att världen inte är speciellt sjuk i den här frågan. Även TS känner uppenbarligen att det inte är okomplicerat att göra en sådan fotografering eftersom han måste fråga om det är OK.

Sjukt skulle det däremot bli om vi inte kunde diskutera frågan, och om dom mest moralistiska skulle ha monopol på vad som är tillåtet här på FS och ute i verkligheten.
 
Jag ber om ursäkt för det jag skrev om att provocera igår kväll, klart man ska respektera anhöriga till döda. Jag tycker bara att iden till fotograferingen är superkul sålänge man gör det snyggt utan att någon tar skada av det. Jag gillar gamla skräckfilmer och serietidningar där liknande ideer har gjorts på omslag. Vampirella, Elvira osv...man skulle kunna bygga upp en scen i studio såklart med fullmåne och rökmaskin men att gå till en kyrkogård känns enklare och billigare. Sålänge man gör det snyggt tycker jag det är ok.
 
Jag ber om ursäkt för det jag skrev om att provocera igår kväll, klart man ska respektera anhöriga till döda. Jag tycker bara att iden till fotograferingen är superkul sålänge man gör det snyggt utan att någon tar skada av det.
Det är en åsikt jag mer kan acceptera, även om jag ändå inte håller med fullt ut.

Dock ska du ha beröm för att du ber om ursäkt, när du insåg att du kanske sa något du egentligen, innerst inne, inte menade. Det ser man alltför sällan på forum.
 
Kan inte TS bara gå till någon nära släktings grav, och låta dem ståta med "omgivningen"? Kanske finns det någon far- eller morförälder som kan ställa upp, så här "lite i efterhand"? Kanske till och med finns en förälder, eller ett syskon?

Tycker TS att jag provocerar grovt? Bra, för då har du också förstått hur andra kan uppfatta att du vill plåta naket runt gravstenar och gravar för deras far-/morföräldrar, föräldrar, eller syskon.

Du tror alltså att trådskaparen skulle tycka illa vara om någon fotograferade en naken kvinna på en grav där någon av hans anhöriga är begravd? Det tror inte jag.
 
Jag tycker att du ska tillkalla ordningsmakten i så fall. Annars är du inte ett dugg bättre än den du klagar på.

Här handlar det mer om inre frid. Sannolikheten att det skulle bli något mer än avhysande om man tillkallar ordningsmakten är ringa, då känns det lite bättre att riktig rättvisa skapats.

/Karl
 
Här handlar det mer om inre frid. Sannolikheten att det skulle bli något mer än avhysande om man tillkallar ordningsmakten är ringa, då känns det lite bättre att riktig rättvisa skapats.

/Karl

Hur mycket inre frid skulle det ge dig att misshandla någon så svårt att denne "inte går därifrån för egen maskin", som det uttrycktes, och är det ett proportionerligt svar på fotograferingen?
 
Hur mycket inre frid skulle det ge dig att misshandla någon så svårt att denne "inte går därifrån för egen maskin", som det uttrycktes, och är det ett proportionerligt svar på fotograferingen?

Jag skulle bara slå fotografen lagom blodig med dennes kamera och modellerna med deras kläder sedan skulle jag binda fast dom på en stock och ställa ut dom på moderna museet givetvis med dropp anslutet så att dom skulle klara sig så länge installationen varar.

Misshandel??? Det är konst!

Nu är detta enbart ett försök att smälta in i dagens samhälle där man skall provocera så mycket man orkar på nätet och inte något jag skulle göra i det verkliga livet. Hade det skett i verkliga livet hade jag ställt mig på ett strategiskt ställe mellan fotografen och modellen och tagit diskutionen och med högsta sannolikhet hade det även blivit ett samtal till 112.

/Karl
 
Här handlar det mer om inre frid. Sannolikheten att det skulle bli något mer än avhysande om man tillkallar ordningsmakten är ringa, då känns det lite bättre att riktig rättvisa skapats.

/Karl


Om den andre har en annan syn på "rättvisa" då, samt kanske 1900mm att sätta bakom sin ståndpunkt?
 
Du tror alltså att trådskaparen skulle tycka illa vara om någon fotograferade en naken kvinna på en grav där någon av hans anhöriga är begravd? Det tror inte jag.
Nej, det var väl mer ett försök att få folk att tänka till lite, och eventuellt själva inse, att empati för andras känlor kanske spelar viss roll här. Misstänkte dock att alla inte skulle göra den kopplingen, och det hade jag ju rätt i.
 
Okej, är det just NAKENbilder på en kyrkogård som är så ont? Att fota någon utklädd till påklädd vampyr? Att fota någon så det ser ut som att vederbörande, påklädd, stiger upp ur en grav? Att fota någon liggande i skuggan av en gravsten? Att fota någon (som inte har med graven att göra) som en sörjande person? Är allt lika skändligt och tabubelagt. eller är det mängden hud som avgör?
 
Tycker väl rent spontant att en kyrkogård är en plats där man kan visa vördnad för de avlidna, inte en plats för lek.
 
Okej, är det just NAKENbilder på en kyrkogård som är så ont? Att fota någon utklädd till påklädd vampyr? Att fota någon så det ser ut som att vederbörande, påklädd, stiger upp ur en grav? Att fota någon liggande i skuggan av en gravsten? Att fota någon (som inte har med graven att göra) som en sörjande person? Är allt lika skändligt och tabubelagt. eller är det mängden hud som avgör?
På de kyrkogårdar jag varit på, så ombeds man på skyltar när man går in, att visa vördnad, inte väsnas, inte leka, hålla djur kopplade och så vidare. Det är på de premisserna du beträder området.

Var och en får väl bedöma vilka av dina exempel som är förenliga med dessa bestämmelser / vädjanden (som i någon form säkert finns för de flesta kyrkogårdar, men som kanske bara en del har behövt sätta upp skyltar för).
 
På de kyrkogårdar jag varit på, så ombeds man på skyltar när man går in, att visa vördnad, inte väsnas, inte leka, hålla djur kopplade och så vidare. Det är på de premisserna du beträder området.

Du får nog förklara vad vördnad betyder, jag är rädd för att många i denna tråden inte har en aning om vad det är.

Vördnad, respekt och aktning är något många kastat bort eftersom det kan sätta stop för egna egoistiska mål här i livet.

/Karl
 
Okej, är det just NAKENbilder på en kyrkogård som är så ont? Att fota någon utklädd till påklädd vampyr? Att fota någon så det ser ut som att vederbörande, påklädd, stiger upp ur en grav? Att fota någon liggande i skuggan av en gravsten? Att fota någon (som inte har med graven att göra) som en sörjande person? Är allt lika skändligt och tabubelagt. eller är det mängden hud som avgör?


Jag tror ingen skulle reagera på frågan "är det ok om jag fotar min farmor framför farmfars grav?". eller "mina syskon framför släktgraven?"
Ingen skulle heller reagera på frågan "är det ok att fota ett bröllopspar vid kyrkan?"
Det är sannolikt helt ok att fotografera gravstenar också - beroende på vad man tänker sig att göra med bilderna efteråt.

Så, ja, det är nakenheten det handlar om.
Det är ju det frågeställningen går ut på: fine art NUDE.


Petter ...
 
Okej, är det just NAKENbilder på en kyrkogård som är så ont? Att fota någon utklädd till påklädd vampyr? Att fota någon så det ser ut som att vederbörande, påklädd, stiger upp ur en grav? Att fota någon liggande i skuggan av en gravsten? Att fota någon (som inte har med graven att göra) som en sörjande person? Är allt lika skändligt och tabubelagt. eller är det mängden hud som avgör?
Att gränsen är ganska luddig innebär inte att det skulle vara mer rätt att närma sig den. Finns i det här fallet heller inget att vinna på att hitta exakt vad majoriteten skulle acceptera och därefter genomföra detta.

Bättre att ägna sig åt något helt annat som utmanar egna och andras estetiska och etiska sinne på ett fruktbart sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.