Annons

Felfokuserande 70-200, ska jag behöva betala justeringen?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Nu är jag sur! Jag har nyss köpt en 30D och med mitt 70-200/4L så bakfokuserar den med allt från nån decimeter till nån meter, beroende på avstånd mm. Lämnade in hus + objektiv till Canon RCC i måndags.

Nu ringde de från Canon RCC idag och de ska kolla på mitt objektiv, vilket i och för sig var snabbt jobbat. Dock kommer jag att få betala för justeringen. Det spelar ingen roll att objektivet funkat felfritt med mina andra kameror och att jag köpt en sprillans ny kamera som borde kunna fokusera med alla Canons objektiv. Nähä då, justeringen får jag betala ändå. Nån tusenlapp trodde han. Fy fan vad dåligt, rent ut sagt! Sigma chippar väl om sina objektiv gratis, på ren goodwill.

Objektivet är 2 år och 3 månader gammalt och har fungerat perfekt tills det digitala huset gjorde sitt intåg.

Ska man acceptera detta?
 
Jo, det borde Canon ta på goodwill. Jag tror att Canon-verkstäderna har fått så mycket ärenden att det dock är svårt att ta alla liknande problem på goodwill. Det är en svår situation. Objektivet är inte felaktigt i sig, vilket gör att det inte är en garantiåtgärd, Kameran är inte felaktig i sig, men tillsammans funkar de inte. Ungefär som om du hade köpt en Volvo orginal bilstereo för något år sedan och nu köpt dig en ny S80 - och så passar inte stereon. Vem ska betala ombyggnaden?
 
Ja, men det känns så jäkla surt att jag ska behöva betala för att Canon bygger kameror som inte klarar av att fokusera med Canons egna objektiv! Om det hade varit "pirat"-objektiv hade jag inte sagt något. Mitt Tamron macro funkar dock klockrent.

Stereoanalogin med ombyggnad känns inte helt klockren, om inte det var så att Volvo sålde stereon som kompatibel med S80. EF ska ju funka med alla kameror som tar EF-objektiven.
 
Canon får ju på nåt sätt ta sitt ansvar för att de kameror de utvecklar fungerar med de objektiv de sägs fungera med. Felkorrigering för "slarvig" produktutveckling ska ju inte jag som kund behöva betala tycker jag.

Dessutom vet jag inte om jag håller med om att kameran inte är felaktig i sig. Den klarar ju inte av att fokusera på ett riktigt sätt.

Det sura i kråksången är ju att efter en korrigering med ombygling eller vad man nu gör så kommer ju inte objektivet att fokusera korrekt med min gamla EOS 5:a längre, eller?
 
Jeppe skrev:
Jo, det borde Canon ta på goodwill. Jag tror att Canon-verkstäderna har fått så mycket ärenden att det dock är svårt att ta alla liknande problem på goodwill. Det är en svår situation. Objektivet är inte felaktigt i sig, vilket gör att det inte är en garantiåtgärd, Kameran är inte felaktig i sig, men tillsammans funkar de inte.
Man köper inte "en kamera" eller "ett objektiv", man köper in sig i ett *system*. Grejorna skall tveklöst passa ihop.
 
Undrar när tillverkarna släpper möjligheten att själv via en servicemeny eller liknande justera fokusen, hade det inte varit en bra feature för dom som vill. Jag menar, dom skulle ju ändå kunna ha en "ställ tillbaka till fabriksinställning knapp" Eller skruvas det rent fysiskt på grejorna? Jag ahr fått för mig att det bara är mjukvaruinställningar.
 
Problemet med 70-200/4L är att det tydligen är en äldre konstruktion som måste lödas om för att justeras. Man flyttar nån slags byglar i steg. Det medför också att du inte kan justera steglöst, så om man har otur flyttas felfokus från lite bakom till lite framför, men det skulle ju vara bättre i alla fall.
 
Enig. Det Är dåligt om det är så att det inte kan ta vara på så seriösa kunder.. alltså de som satsar så många kronor på ett SYSTEM..

Tänk bara på hur det var inom eos analoga tid.
Inte ett objektiv (iaf vad jag vet!) fungerade bara med eos 1n/1v och inte med de mycket gamla eos 600/650/620...

Ja, det är långt mer teknik inblandad idag men det är mycket dåligt i mina ögon att inte jobba för att hålla i/samman den enda systemet. EOS-EF.



MVH Niclas,

ps,
Vi borde upprätta en goodwill-grupp där vi stödjer varandra ekonomiskt i sådant skit som inte producenterna tar sig av..
Det är väl det sämsta betyg en producent kan få,, att man måste organisera sig för att nyttja producentens system.. ojoj!!
 
Niclasfoto skrev:
Tänk bara på hur det var inom eos analoga tid.
Inte ett objektiv (iaf vad jag vet!) fungerade bara med eos 1n/1v och inte med de mycket gamla eos 600/650/620...
Att Canon ändrar på kommunikationen mellan kamera och objektiv är inte något som uppkommit i den digitala tidsåldern. Jag minns att det fanns mycket problem med det på den tiden när EOS 300 och EOS 30, utan D vare sig före eller efter siffran, var det som gällde för canotisterna. Men det drabbade ju naturligtvis tredjepartstillverkarna (läs Sigma).

Fokusfelen var förmodligen också lika vanliga förut, men upptäcktes inte i lika hög grad eftersom det fanns många som inte skannade film eller kopierade i stora storlekar.
 
jimh skrev:
Att Canon ändrar på kommunikationen mellan kamera och objektiv är inte något som uppkommit i den digitala tidsåldern. Jag minns att det fanns mycket problem med det på den tiden när EOS 300 och EOS 30, utan D vare sig före eller efter siffran, var det som gällde för canotisterna.


Jaha, kanske har min ovetskap ngt med att jag inte vet så mycket om det analoga efter 500n... (jag köpte så en 1n och kikade inte ens på det som kom nytt förutom 1v..)

eos 300 och 30 husen är ju rättså nya hus sett till den analoga linen som producerats sedan mitten/slutet på -80talet.

Har det verkligen varit stora problem innan de modeller Du nämner här/nu?

Det är nog så att detta hade varit långt lättare att förstå OM man satt på all förståelse om hur tekniken fungerar och de begränsningar som finns när allt springer och skall bli bättre och bättre...

MVH Niclas,
 
Min 350d led av bakfokus, men det gick inte att upptäcka riktigt förrän jag satte på en Sigma 70-200. Då blev det uppenbart.

Men det gick på garantin då kameran inte var justerad ordentligt.
 
Niclasfoto skrev:
Har det verkligen varit stora problem innan de modeller Du nämner här/nu?
Det vet jag inte. Men EOS 300 och 30 kom i alla fall innan Canon gjorde sin digitaldebut med D30 (då tillåter jag mig att bortse från kameror som typ D2000 som inte nådde en bred marknad)
 
Objektivet är justerat nu. Det fokuserade 20cm fel, vilket jag garanterar hade synts även innan man började scanna film.

Drygt 700 spänn gick det på. Ska se om jag hittar nån på canon att prata med imorgon. Inte så dyrt som först befarat och objektiv och kamera fick sig ju visserligen en genomgång och rengöring, men jag tycker ändå att det är fel. Canon har byggt en kamera som inte ger korrekt fokus tillsammans med ett EF-objektiv (ur L-serien dessutom) och det får JAG betala för.
 
Martin F skrev:
Problemet med 70-200/4L är att det tydligen är en äldre konstruktion som måste lödas om för att justeras. Man flyttar nån slags byglar i steg. Det medför också att du inte kan justera steglöst, så om man har otur flyttas felfokus från lite bakom till lite framför, men det skulle ju vara bättre i alla fall.

Säker på det? Har förstått att alla USM-objektiv justeras helt i mjukvara.
 
jorgene skrev:
Man köper inte "en kamera" eller "ett objektiv", man köper in sig i ett *system*. Grejorna skall tveklöst passa ihop.

Ja, naturligtvis skall det fungera. Jag bara försökte få fram en förklaring på hur Canon ser på det. Jag hade inte accepterat det rakt av, utan försökt att få en rimlig förklaring till varför jag ska betala för något som fungerar på en modell men inte en annan.
 
Niclasfoto skrev:

Har det verkligen varit stora problem innan de modeller Du nämner här/nu?

Ja, Canon ändrade signalerna i EOS 30 och 300. Jag har dock inte hört att något EF-objektiv fick problem. Däremot var det stora problem för Sigma t.ex. som kör reverse engeneering.

MEN, man ska också tänka på att när dessa kom så var forumen världen över knappast av den dignitet som idag. Därför kan man nog med ganska stor säkerhet säga att det dyker upp mer idag än vad det gjorde för 6 år sedan, både reella och fiktiva problem. Men klart är att Canon har problem med styrsignalerna. Det är ju ett ganska frekvent diskussionsämne, det här med bak/frontfokus.

Canon är nog ändå gansak lindrigt drabbade då de flesta diskussioner brukar handla om 3:e partstillverkade objektiv.
 
jeskata skrev:
Säker på det? Har förstått att alla USM-objektiv justeras helt i mjukvara.

Jag har ingen aning, men det var så serviceteknikern förklarade det för mig i alla fall.

Har testskjutit nu och jädrar vilken skillnad! Nu sitter skärpan där klockrent. I alla fall på de 3-4 testbilder jag tog från balkongen.
 
Vad säger Canon..? Inte verkstaden

Man (någon, jag, vi eller journalister) borde kräva svar från Canon på frågan:
Kan jag ha mina objektiv till flera digitala kamrerahus?
 
Jeppe skrev:
Ja, Canon ändrade signalerna i EOS 30 och 300. Jag har dock inte hört att något EF-objektiv fick problem. Däremot var det stora problem för Sigma t.ex. som kör reverse engeneering.

MEN, man ska också tänka på att när dessa kom så var forumen världen över knappast av den dignitet som idag. Därför kan man nog med ganska stor säkerhet säga att det dyker upp mer idag än vad det gjorde för 6 år sedan, både reella och fiktiva problem. Men klart är att Canon har problem med styrsignalerna. Det är ju ett ganska frekvent diskussionsämne, det här med bak/frontfokus.

Canon är nog ändå gansak lindrigt drabbade då de flesta diskussioner brukar handla om 3:e partstillverkade objektiv.

Min fråga som du nu citerar handlar om alla Canonprylar innan de analoga 30 och 300..
30 och 300 är ju båda rättså nya kameror om vi ser till hur länge det producerats analoga EOS/EF prylar innan de.
MVH Niclas,
 
Re: Vad säger Canon..? Inte verkstaden

Enicar skrev:
Man (någon, jag, vi eller journalister) borde kräva svar från Canon på frågan:
Kan jag ha mina objektiv till flera digitala kamrerahus?

Jag ska ringa en person på Canon imorgon (har namnet på jobbet) och fråga om det är rimlig att jag som kund ska betala för att en ny Canon inte fungerar som den ska ihop med Canons egna originalobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.