Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på objektiv? Skärpan ligger fel

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker inte servicepersonalens arbetstid känns relevant i sammanhanget och hjälper knappast Andreas som startade tråden heller.

Det som vore intressant att veta vore om Andreas upplevt något problem med något annat objektiv vad gäller AF då han uppenbarligen inte upplevt något sådant med objektivet han sålt.

//Lennart

Tycker inte servicepersonalens arbetstid känns relevant i sammanhanget och hjälper knappast Andreas som startade tråden heller.

Det som vore intressant att veta vore om Andreas upplevt något problem med något annat objektiv vad gäller AF då han uppenbarligen inte upplevt något sådant med objektivet han sålt.

//Lennart

Andreas skulle kunna tänkas ha ett visst intresse av huruvida någon försöker blåsa honom och överdriver både kostnad och problem

Andreas skulle kunna tänkas ha ett visst intresse av huruvida någon försöker blåsa honom och överdriver både kostnad och problem

Möjligen, men i så fall kan han ringa RCC och fråga vad en AF-justering kostar av 24/1.4 så blev kostnadsdelen förtydligad i alla fall.

I övrigt är det ju så lättkollat om objektivet är inom toleranserna eller ej. Nu vet vi inte vilken typ av kamera köparen har, men är den relativt modern så har den LV. Bara att ställa skärpan manuellt med förstorad skärmbild eller via CDAF och jämföra om det blir någon riktigt anmärkningsvärd avvikelse med PDAF och centerpunkten riktad mot samma motivdel. Givetvis på stativ.

Är problemet överdrivet framkommer det då.

Personligen tror jag både kostnad och problem är betydligt överdrivna.

Slutligen (om det trots allt vore ett rejält problem som kostar en större slant) kan ursprungsköparen (TS) åberopa ARN:s regler och hävda att objektivet varit i det skicket redan från första dagen. Ska ske inom 3 år från inköpet.

På den tiden jag körde Canon fick jag via RCC och Svenska Canon ett nytt 24-70/2.8 L usm genom det tillvägagångssättet kostnadsfritt. Detta efter att RCC försökt 3 ggr att justera det. Hade de lyckats justera det hade det varit kostnadsfritt också eftersom jag kunde åberopa ARN:s regelverk och motivera varför jag inte lämnat in det under den vanliga garantitiden.

//Lennart

Det har gått ett par dagar och vi vet inte hur Andreas har agerat i detta.
Men vi är väl överens om att köparen får stå sitt kast i detta ärende.
Om objektivet fungerade till belåtenhet med Andreas kamera så finns det inget som helst bedrägligt beteende.
Det är alltså så att ibland måste man kalibrera ett objektiv mot ett visst kamerahus även om det fungerar perfekt på ett annat hus. Ofta räcker det med att man microjusterar själv i kameran, det kan fungera på objektiv med fast brännvidd och små avvikelser. Men man bör vara medveten om att enligt anvisningarna så bör man mikrojustera enskilt på varje avstånd.
Andreas ska inte gå med på några krav från köparen.

Det vore intressant att veta hur mycket Andreas fick för objektivet.
Det kan ju t.ex vara så att det blev en god aff'är för köparen även om hus och objektiv måste in för justering tillsammans på verkstad.

När jag säljer ett objektiv här på FS eller på Blocket så är jag noga med att klargöra hur objektivet fungerar på min kamera. Jag förmedlar också att det faktiskt kan var annorlunda med köparens kamera. Det är upp till köparen att ta "risken" för ev. felfokusering eller avstå från affären.

Det har gått ett par dagar och vi vet inte hur Andreas har agerat i detta.
Men vi är väl överens om att köparen får stå sitt kast i detta ärende.
Om objektivet fungerade till belåtenhet med Andreas kamera så finns det inget som helst bedrägligt beteende.
Det är alltså så att ibland måste man kalibrera ett objektiv mot ett visst kamerahus även om det fungerar perfekt på ett annat hus. Ofta räcker det med att man microjusterar själv i kameran, det kan fungera på objektiv med fast brännvidd och små avvikelser. Men man bör vara medveten om att enligt anvisningarna så bör man mikrojustera enskilt på varje avstånd.
Andreas ska inte gå med på några krav från köparen.

Det vore intressant att veta hur mycket Andreas fick för objektivet.
Det kan ju t.ex vara så att det blev en god aff'är för köparen även om hus och objektiv måste in för justering tillsammans på verkstad.

När jag säljer ett objektiv här på FS eller på Blocket så är jag noga med att klargöra hur objektivet fungerar på min kamera. Jag förmedlar också att det faktiskt kan var annorlunda med köparens kamera. Det är upp till köparen att ta "risken" för ev. felfokusering eller avstå från affären.

Skulle nog vilja påstå att TS helt enkelt inte använt objektivet nog för att upptäcka hur det funkar på sin kamera. Det räcker med att han bländat ner något eller några steg för att felet inte ska märkas. Om det ens avvek på hans kamera.

Så han sålde säkert objektivet ovetandes om ev avvikelse.

Om köparen låter affären gå tillbaka tror jag nog TS skulle kunna åberopa ARN, nya ägaren kan det inte. Men om objektivet då fungerar på TS kamera, vad gör man då?

Kanske ska börja med att låta köparen justera/kontrollera sin kamera och se om det hjälper. Sen microjustera och se om problemet går att få bort.

ARN hanterar konflikter mellan konsument och företag och är rådgivande.
En konsument anmäler ett företag och i slutändan är det upp till parterna om de följer ARN's rekommendationer eller inte.
Att hänvisa till ARN i tvist mellan två privatpersoner är lite utanför banan.

I praktiken är det så att man som privatperson köper en vara i befintligt skick från en privatperson.

ARN hanterar konflikter mellan konsument och företag och är rådgivande.
En konsument anmäler ett företag och i slutändan är det upp till parterna om de följer ARN's rekommendationer eller inte.
Att hänvisa till ARN i tvist mellan två privatpersoner är lite utanför banan.

I praktiken är det så att man som privatperson köper en vara i befintligt skick från en privatperson.

Om TS tar tillbaka objektivet och åberopar ARN är det förstås mot affären där han köpte objektivet, inte mellan två privatpersoner. Han har tre år på sig och är första ägaren.

Om TS tar tillbaka objektivet och åberopar ARN är det förstås mot affären där han köpte objektivet, inte mellan två privatpersoner. Han har tre år på sig och är första ägaren.

Åberopar konsumentköplagen menar du nog (inte ARN).

Jag ser ingen anledning till att Andreas ska ta tillbaka objektivet. Det är också mycket tveksamt att det faktiskt är något fel på objektivet. Om det behöver justeras är det kanske också en fråga om tolerans i avvikelse precis som någon nämnt tidigare i tråden.

Jag menade att TS kunde ta tillbaks och objektivet och åberopa sin allmänna reklamationsrätt ( enl ARN:s riktlnjer).

Även när jag köper helt nya objektiv via ÅF tar jag mig till ÅF och testar objektivet på plats innan köp ingås.
Eftersom jag har mina kamerahus referensställda är det enkelt att konstatera om objektiven fokuserar rätt.

I en affär fick jag faktiskt prova 3 objektiv av samma typ innan jag blev nöjd. Ett var riktigt risigt, ett var på gränsen och hade sannolikt kunnat microjusterats samt det tredje var bra. Kanske ett antal hundralappar dyrare än att köpa på nätet, men man slipper en massa besvär efteråt om gluggen är risig..

Ibland när det måste till näthandel gör jag ett avtal med ÅF om retur eller utbyte om gluggen inte är okej. SP och CP är helt med på detta om man säger att att man bara ska prova objekitvet inomhus på statiiv några exponeringar och inte förstöra emballage o dyl.

Gäller det begagnade objektiv så möter jag upp med säljaren och testar med egna kameror innan köp.
Träffar även överenskommelse med säljaren att kunna returnera gluggen om det är för långt att köra.
Bor i södra Sverige och har handlat med folk i Norrland. Inga sura miner hos någon av oss.

Säljer jag själv gör jag samma påpekande som J O Härnström, men framhåller också att mina kameror är referensställda.

Ovanstående gäller ju mest gluggar i det dyrare segmentet. Begagnade gluggar av mindre värde är jag inte så hård med utan vågar ta risken. Säljer jag själv däremot är jag extremt noga med att bara sälja prylar som är fullt fungerande och provade oavsett pris.

Köper/säljer inte över Blocket heller utan gör enbart affärer med FS-medlemmar som har en historik och varit medlemmar ett tag. Har aldrig blivit besviken och inte fått något klagomål heller.

//Lennart

PS. Nu har vi inte hört av TS på ett par dagar så vi vet ju inte hur saker och ting utvecklats. Intill dess vi gjort det blir ju nästan allt vi skriver spekulationer. Startar man en tråd anser jag det tillhöra god tn att underhålla den. DS

Köparen kanske mätte på 50cm. Eller 5 meter...

Vem vet om det var referensavståndet.

Kan vara en möjlighet. Mätning kring närgränsen brukar inte ge någon större avvikelse med en ljusstark vidvinkel med fast brännvidd.

Däremot tenderar många vidvinklar att vid lite längre avstånd och AF ställa sig på evighet p g a den korta slaglängden mellan från 2-3 meter upp till evighet.

I så fall är vi nästan inne på handhavandefel. Mina primevidvinklar ligger rätt men jag måste ändå vara noggrann om jag ska plåta med skärpan lagd på lite längre avstånd. Givetvis syns avvikelsen lättare vid stor bländaröppning.

Så du har nog tänkt rätt.

Men tråden är ju rätt död nu eftersom TS inte rapporterat vidare vad som skett de senaste dagarna.

//Lennart

Det är ytterst ovanligt att ett objektiv skulle ligga flera cm fel. Kanske några millimeter fel, men ytterst sällan centimeter. Speciellt inte objektiv i denna prisklass.

Nej, det är inte så ovanligt. Prisklassen har inte så mycket att göra med det hela. Det är svårt att göra så ljusstarka vidvinklar. Fokusskift är inte ovanligt. Dock håller jag med om att "flera cm fel" känns onormalt mycket vid referensavstånd och f/1.4.

//Lennart

När jag köpt begagnad optik räknar jag alltid med att behöva justera dem/huset på ett eller annat sätt. Jag lämnar in både optik och husen till Nikon som ser till att de sitter perfekt.

Egentligen beror nog köparens besvikelse på viss okunnighet om hur optik och hus samarbetar.
Tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar