Annons

Fel på A580

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Min A580 har börjat bete sig lite konstigt. Play knappen är så känslig att det räcker med att vidröra den så slår skärmen om till att visa senaste bild. Det är väl ok om det inte var för två saker. Ibland funkar det inte och då man trycker hårt på knappen så händer det absolut ingenting. Man kan inte titta på tagna bilder. Eller zooma ut snabbt om man tittar på en och vill titta på en annan.

Dessutom så räcker det ibland att bara röra på kamerahuset så tycker kameran att man trycker på playknappen. Mest irriterande är det ju om man just tittar på en bild, vrider kameran det mista och så försvinner bilden.

Det har varit så här sedan i lördags. Men när jag tänker efter så har den varit LITE tjurig ett tag faktiskt. Men inte som nu.

Det här är ju grymt irriterande när man vi se hur bilder man tagit blivit, om man behöver ändra inställningar för att få till det osv.

Två frågor, någon som kan ha en uppfattning om vad det kan vara för fel?

Den andra, var vänder man sig om man vill hitta någon verkstad som kan titta på den och komma med förslag på vad man (eventuellt) kan göra för att fixa till den?

Bilderna man tar blir lika bra som vanligt, det är bara Play knappen som strular. Inte tex papperskorgknappen strax till höger eller någon annan knapp.
 
Pröva med http://www.assistworkshop.se/

Tidigare sköttes service av Inside Service AB i Bergshamra men det företaget har enligt uppgift upphört och hänvisar till Assist i Linköping. Tydligen finns ett nytt inlämningsställe, nu i södra istället för i norra Stockholm också med adress:

Hammarbybacken 43
12146 Johanneshov

08-57866600
Växel öppen vardagar kl 9-12 samt 13-17

Lycka till.
 
Pröva med http://www.assistworkshop.se/

Tidigare sköttes service av Inside Service AB i Bergshamra men det företaget har enligt uppgift upphört och hänvisar till Assist i Linköping. Tydligen finns ett nytt inlämningsställe, nu i södra istället för i norra Stockholm också med adress:

Hammarbybacken 43
12146 Johanneshov

08-57866600
Växel öppen vardagar kl 9-12 samt 13-17

Lycka till.

Tack, jag kollar direkt nu på morgonen. Trodde man var tvungen att skicka till någon ställe i Tjeckien osv. Det här är ju perfekt eftersom jag jobbar i Nacka Strand, bara några stenkast därifrån.
 
Min A580 har börjat bete sig lite konstigt. Play knappen är så känslig att det räcker med att vidröra den så slår skärmen om till att visa senaste bild. Det är väl ok om det inte var för två saker. Ibland funkar det inte och då man trycker hårt på knappen så händer det absolut ingenting. Man kan inte titta på tagna bilder. Eller zooma ut snabbt om man tittar på en och vill titta på en annan.

Dessutom så räcker det ibland att bara röra på kamerahuset så tycker kameran att man trycker på playknappen. Mest irriterande är det ju om man just tittar på en bild, vrider kameran det mista och så försvinner bilden.

Det har varit så här sedan i lördags. Men när jag tänker efter så har den varit LITE tjurig ett tag faktiskt. Men inte som nu.

Det här är ju grymt irriterande när man vi se hur bilder man tagit blivit, om man behöver ändra inställningar för att få till det osv.

Två frågor, någon som kan ha en uppfattning om vad det kan vara för fel?

Den andra, var vänder man sig om man vill hitta någon verkstad som kan titta på den och komma med förslag på vad man (eventuellt) kan göra för att fixa till den?

Bilderna man tar blir lika bra som vanligt, det är bara Play knappen som strular. Inte tex papperskorgknappen strax till höger eller någon annan knapp.


Jag hade exakt samma problem när jag köpte in min Sony A580. Hände bara någon vecka efter inköp att knappen precis som du beskriver beter sig mer än konstigt.

Lämnade in den hos ScandinavianPhoto där jag köpt den. Förklarade felet och givetvis var det inga problem, allt gick på garanti. De i sin tur skickade kameran till just Assist Workshop (det tar en liten stund för dem men det är bara att stå ut... )

Så se till att du får det på garanti om kameran är hyfsat ny då det förmodligen är ett fabrikatfel

Lycka till!
/Jonas
 
Jag hade exakt samma problem när jag köpte in min Sony A580. Hände bara någon vecka efter inköp att knappen precis som du beskriver beter sig mer än konstigt.

Lämnade in den hos ScandinavianPhoto där jag köpt den. Förklarade felet och givetvis var det inga problem, allt gick på garanti. De i sin tur skickade kameran till just Assist Workshop (det tar en liten stund för dem men det är bara att stå ut... )

Så se till att du får det på garanti om kameran är hyfsat ny då det förmodligen är ett fabrikatfel

Lycka till!
/Jonas

Tack. Det lär inte bli fråga om garanti tyvärr eftersom jag köpt den begagnad och jag har själv haft den i ca ett år.
Men eftersom du haft ett liknande fel så lär det väl inte handla om tex fuktskada utan ett känt fel som de förhoppningsvis kan fixa.
Skulle vara surt om det blir för dyrt att fixa eftersom det här är det enda felet, men ett fel som gör den riktigt jobbig att använda eftersom man behöver titta på tagna bilder för att se om man behöver ändra inställningar för att få det bra.
 
Tack. Det lär inte bli fråga om garanti tyvärr eftersom jag köpt den begagnad och jag har själv haft den i ca ett år.
Men eftersom du haft ett liknande fel så lär det väl inte handla om tex fuktskada utan ett känt fel som de förhoppningsvis kan fixa.
Skulle vara surt om det blir för dyrt att fixa eftersom det här är det enda felet, men ett fel som gör den riktigt jobbig att använda eftersom man behöver titta på tagna bilder för att se om man behöver ändra inställningar för att få det bra.

Ok! Lite surt när sådant här händer då..

Det Assist gjorde var att byta ut "switch block assy" . Fråga mig inte vad det är men något är det iaf ;-)

Pris för detta vet jag inte pga att det gick på min garanti då men borde inte vara för dyrt..
Det sura är att de tar en avgift för att felsöka kameran på 800 kr eller vad det nu är. Iaf så gjorde de det när jag lämnade in min dåvarande A200 för ett ärende som inte gick på garantin..

Hoppas det löser sig fint med Assist
/ Jonas
 
Ok! Lite surt när sådant här händer då..

Det Assist gjorde var att byta ut "switch block assy" . Fråga mig inte vad det är men något är det iaf ;-)

Pris för detta vet jag inte pga att det gick på min garanti då men borde inte vara för dyrt..
Det sura är att de tar en avgift för att felsöka kameran på 800 kr eller vad det nu är. Iaf så gjorde de det när jag lämnade in min dåvarande A200 för ett ärende som inte gick på garantin..

Hoppas det löser sig fint med Assist
/ Jonas

Tack igen. Jag ringde dem nu på fm och de tar 550 kr för prisförslag, vilket dras av sedan om jag väljer att reparera och det känns helt fair tycker jag. Jag åker förbi i morgon och lämnar in den.

Tyvärr tar det väl en två veckor innan de åtekommer och sen om det går att reparera till rimligt pris tar det väl ytterligare två veckor innan man får den tillbaka. Jag har en A100 som bakdörr, men det är bara att erkänna att det tar emot att ta fram den när man är van vid A580...!
 
Tack igen. Jag ringde dem nu på fm och de tar 550 kr för prisförslag, vilket dras av sedan om jag väljer att reparera och det känns helt fair tycker jag. Jag åker förbi i morgon och lämnar in den.

Tyvärr tar det väl en två veckor innan de åtekommer och sen om det går att reparera till rimligt pris tar det väl ytterligare två veckor innan man får den tillbaka. Jag har en A100 som bakdörr, men det är bara att erkänna att det tar emot att ta fram den när man är van vid A580...!

Finns kvittot kvar och om den inte är äldre än tre år så skulle jag lämna in den på reklamationsrätten, som är tre år.

Michael - Reklamerar gärna -
 
Ok! Lite surt när sådant här händer då..

Det Assist gjorde var att byta ut "switch block assy" . Fråga mig inte vad det är men något är det iaf ;-)

Pris för detta vet jag inte pga att det gick på min garanti då men borde inte vara för dyrt..
Det sura är att de tar en avgift för att felsöka kameran på 800 kr eller vad det nu är. Iaf så gjorde de det när jag lämnade in min dåvarande A200 för ett ärende som inte gick på garantin..

Hoppas det löser sig fint med Assist
/ Jonas

Assy är kortord för assembly som i detta fall betyder en komponent med ett antal knappar på tror jag.

Låter som glapp i en eller fler av dessa.
 
Finns kvittot kvar och om den inte är äldre än tre år så skulle jag lämna in den på reklamationsrätten, som är tre år.

Michael - Reklamerar gärna -

Ok nu får jag väl avslöja vilket pucko jag är... jag har ju visst kvitto. Jag är ju bara andra ägaren och den är köpt på Rajala pro shop.

Jag är så van vid att kamerorna jag köper är i tredje - fjärde hand att jag helt glömt hur jag kom över den här. Den är i alla fall knappt 1,5 år, så vi får väl se om det går att reklamera.
 
---
... någon som kan ha en uppfattning om vad det kan vara för fel?
---
Jag har inte själv råkat ut för detta fel, min A550 går som en klocka. Men det kan ju som bekant bli fel på allt tekniskt.

Däremot har jag stött på denna typ av fel ett antal gånger under mitt liv som elektronikingenjör. Varje elektrisk brytare har (minst) två olika kontaktbleck som kan slutas. De symptom du beskriver uppstår ifall det ena kontaktblecket har lossnat och ligger lite vid sidan av sin plats (och kanske lite snett på höjden också). Då uppstår just den här typen av konstigheter. Ibland kan blecken ligga slutna hela tiden, och ibland går det inte att få någon kontakt alls ifall det lösa blecket kommit lite längre bort, eller så fungerar det intermittent.

Numera är strömbrytare och omkopplare inte alltid separata enheter (som de var när jag började i branschen), utan kan bestå av ett block med integrerade brytare och kontakter.

Ofta går det därför nuförtiden inte att byta ut enbart den defekta brytaren, utan hela blocket måste bytas. Du ska absolut hänvisa till din treåriga reklamationsrätt. Dock gäller att efter sex månader är det du som ska visa att det är ett ursprungligt fel, alltså att det fanns med redan från början. Nu vet du ju inte om så var fallet (såvida du inte kan få trovärdiga uppgifter från den förre ägaren), och jag vet inte heller ifall denna reklamationsrätt överförs eller gäller enbart för den ursprungliga ägaren.
.
 
Jag har inte själv råkat ut för detta fel, min A550 går som en klocka. Men det kan ju som bekant bli fel på allt tekniskt.

Däremot har jag stött på denna typ av fel ett antal gånger under mitt liv som elektronikingenjör. Varje elektrisk brytare har (minst) två olika kontaktbleck som kan slutas. De symptom du beskriver uppstår ifall det ena kontaktblecket har lossnat och ligger lite vid sidan av sin plats (och kanske lite snett på höjden också). Då uppstår just den här typen av konstigheter. Ibland kan blecken ligga slutna hela tiden, och ibland går det inte att få någon kontakt alls ifall det lösa blecket kommit lite längre bort, eller så fungerar det intermittent.

Numera är strömbrytare och omkopplare inte alltid separata enheter (som de var när jag började i branschen), utan kan bestå av ett block med integrerade brytare och kontakter.

Ofta går det därför nuförtiden inte att byta ut enbart den defekta brytaren, utan hela blocket måste bytas. Du ska absolut hänvisa till din treåriga reklamationsrätt. Dock gäller att efter sex månader är det du som ska visa att det är ett ursprungligt fel, alltså att det fanns med redan från början. Nu vet du ju inte om så var fallet (såvida du inte kan få trovärdiga uppgifter från den förre ägaren), och jag vet inte heller ifall denna reklamationsrätt överförs eller gäller enbart för den ursprungliga ägaren.
.

Får läsa på konsumentköplagen. Annars får jag väl be förra ägaren fronta reklamationen.
 
Jag är nu inne på mitt femte Sony-hus och måste säga att jag är förvånad över hur lite fel det varit på dessa. Ett lämnade jag tillbaka (A55) direkt i samband med köpet, då det fokuserade fel . Annars inte några problem att tala om.

Jämför jag det med exv. det jag hade innan (Konica Minolta) så var det kamerahuset inne tre ggr på verkstad (2 ggr för antiskak-problem och en gång för fokusproblem) och kitobjektivet föll sönder på toppen på det. KM D7D är det värsta skit jag haft alla kategorier även om andra hyllar märket och kameran. Ibland har man helt enkelt lite otur - eller mycket.

Jag har aldrig upplevt något glapp i några knappar på mina hus men här är det tydligen några stycken som har liknande problem. Det låter inte som en tillfällighet.
 
Jag är nu inne på mitt femte Sony-hus och måste säga att jag är förvånad över hur lite fel det varit på dessa. Ett lämnade jag tillbaka (A55) direkt i samband med köpet, då det fokuserade fel . Annars inte några problem att tala om.

Jämför jag det med exv. det jag hade innan (Konica Minolta) så var det kamerahuset inne tre ggr på verkstad (2 ggr för antiskak-problem och en gång för fokusproblem) och kitobjektivet föll sönder på toppen på det. KM D7D är det värsta skit jag haft alla kategorier även om andra hyllar märket och kameran. Ibland har man helt enkelt lite otur - eller mycket.

Jag har aldrig upplevt något glapp i några knappar på mina hus men här är det tydligen några stycken som har liknande problem. Det låter inte som en tillfällighet.

Min KM D7D har bara varit inne på rep en gång för vad det nu hette black frame eller vad det nu var :)
Annars går den som en klocka. Och reparationen passade jag på att göra när jag fått min A900.
Nu står den i min hylla o tittar ner på mig, var ett tag sen jag fotade med den men det var en ypperlig kamera när det begav sig :)
 
Jag har haft A200, A300, A500, Konica Minolta 5D, A580, A100 (som jag iof bara haft i ett par veckor) och alla har varit utmärkta utom A580:an då. A200:an köpte jag ny, de andra i andra eller tredje hand. KM5D troligen i 5:e hand...

Hur som helst så kollade jag med kommunens konsumentvägledare och reklamationsrätten ryker iom att jag köpt den av privatperson. Enda möjligheten då är att be säljaren fronta reklamationen. Hade det varit en ren garantisak hade jag nog bett honom göra det men nu när det lika väl kan bli nobben och pengar inblandade så skiter jag nog i det. Ringer kanske Rajala (där den är köpt i maj 2011) bara för att höra om de har någon kreativ idé om vad man kan göra åt saken, men gissningen blir nog att de inte har det...
 
Jag har haft A200, A300, A500, Konica Minolta 5D, A580, A100 (som jag iof bara haft i ett par veckor) och alla har varit utmärkta utom A580:an då. A200:an köpte jag ny, de andra i andra eller tredje hand. KM5D troligen i 5:e hand...

Hur som helst så kollade jag med kommunens konsumentvägledare och reklamationsrätten ryker iom att jag köpt den av privatperson. Enda möjligheten då är att be säljaren fronta reklamationen. Hade det varit en ren garantisak hade jag nog bett honom göra det men nu när det lika väl kan bli nobben och pengar inblandade så skiter jag nog i det. Ringer kanske Rajala (där den är köpt i maj 2011) bara för att höra om de har någon kreativ idé om vad man kan göra åt saken, men gissningen blir nog att de inte har det...

Men, det ÄR väl en ren garantisak. Om det blir glapp i en knapp och det inte beror på att du slagit på kameran med en hammare eller nåt så borde du kunna få det åtgärdat utan kostnad.

Min erfarenhet av Sonys garantiservice är att de är väldigt tillmötesgående och generösa.

Strunta i att gå via affären. Gå direkt till Assist och ha med dig originalkvittot när den köptes och lämna in den för garantireparation helt enkelt.


/Mats
 
Garantin är ett avtal mellan handlaren och första köparen, att många är schyssta och struntar i det är en sak men ska man hårddra det så är det så.
 
Men, det ÄR väl en ren garantisak. Om det blir glapp i en knapp och det inte beror på att du slagit på kameran med en hammare eller nåt så borde du kunna få det åtgärdat utan kostnad.

Min erfarenhet av Sonys garantiservice är att de är väldigt tillmötesgående och generösa.

Strunta i att gå via affären. Gå direkt till Assist och ha med dig originalkvittot när den köptes och lämna in den för garantireparation helt enkelt.


/Mats

Garanti lär det ju inte bli, den är ju bara ett år. Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen kan det ju bli om de dels struntar i att den inte gäller längre då jag köpt den privat och att de själva tycker att det är ursprungligt på något sätt. Konstruktionsfel, monteringskvaltiet eller liknande.

Jag ringde Rajala och deras råd var att just åka direkt till Assist, vilket ju är närmare för mig så det passar ju bra. Tar de det som en reklamation så spelar det ingen roll om jag går via Rajala eller Assist tydligen.

Får väl hoppas att Sony är tillmötesgående.
 
Garantin är ett avtal mellan handlaren och första köparen, att många är schyssta och struntar i det är en sak men ska man hårddra det så är det så.

Det är så sjukt irriterande. Det hade nästan känts bättre om det inte kunnat gå att ta bilder över huvud taget. Nu är det lite som att ha en gammal filmkamera. Bilder går fint att ta men man vet inte hur det gick förrän man kommer hem... Jäkligt kul om man kört panoreringar i två timmar och inser att det hade blivit jäkligt mycket bättre om man gått upp från 1/100 till 1/160 (ja så var det i lördags...) eller att man borde gå upp till f4 istället för att framhärda med f2,8...!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar