Annons

Fel färger i fotovisare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker Eriks inlägg är lite onödigt, det är inte någon mening med att starta ett krig PC vs Mac, men att färghantering i Windowsmiljö har varit bökigare än Mac-världen är nog sant. Det är väl en av anledningarna till att bildbehandlare ofta föredragit Mac.
Om det är mitt inlägg som är grunden så är det inte ngt syfte att starta ngt märkeskrig.
Det jag inte fattar är att tillverkarna av OS inte kan få till en vettig lösning efter 20 år av problem.
Mac-PC, båda är exakt samma dator i grunden o funkar på exakt samma sätt när vi dyker ner under skalet.
Det är mer ett konstaterande att det är tråkigt att inget krut läggs på detta av OS-tillverkarna.

Om det är mitt inlägg som är grunden så är det inte ngt syfte att starta ngt märkeskrig.
Det jag inte fattar är att tillverkarna av OS inte kan få till en vettig lösning efter 20 år av problem.
Mac-PC, båda är exakt samma dator i grunden o funkar på exakt samma sätt när vi dyker ner under skalet.
Det är mer ett konstaterande att det är tråkigt att inget krut läggs på detta av OS-tillverkarna.

Jag vara bara rädd för att det skulle dra iväg till den "vanliga kriget" mellan PC och Mac. :)

Vi är överens - det är bedrövligt att det inte funkar. Uppenbarligen har ju operativsystemet Windows 10 stöd för att det skall funka. Det krävs dock att även programtillverkaren använder sig av den funktionaliteten och det är där det brister.

Det som gör mig mest förbryllad är att såväl IrfanView och FastStone har inställningar för att aktivera funktionen, ändå funkar det inte. Varken för TS eller för mig.

Väcker liv i den här gamla tråden. Då löste jag det genom att installera den gamla fotovisaren som standard.

Nu har jag uppgraderat till windows 11 och det verkar som att den nya fotovisaren visar korrekt färger nu enligt mina tester. Bifogar en printscreen med windows foto till vänster, lightroom i mitten och chrome till höger. Någon som noterat samma sak eller som upptäckt brister?

printscreen foton lr chrome.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar