ANNONS
Annons

Annorlunda färger i PS & LR mot bildvisare Windows

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för hjälpen Lars, här kommer två skärmdumpar hur det är inställt. Kan tillägga att jag har fått problem med Wacom plattans drivare sen jag installerade Win 10, den får inte kontakt med drivaren och jag måste starta om datorn för att det ska fungera igen. Har uppdaterat drivrutinen men har kvar problemet.

PS settings till överst och Windows Color Mangement inställningarna underst.

Dina Photoshop inställningar gör att du inte sparar med en profil i dina bildfiler. Byt till en bättre inställning, som till exempel Europe Prepress 3.

Att dina bilder saknar profil gör att din färgvisning blir väldigt osäker. Att Photoshop/Lightroom har bättre färgvisning beror på att den läser av färgprofilen och konverterar bilden till din skärmprofil. Men om bilden inte innehåller en profil blir det rätt slumpmässigt.

Stefan

Dina Photoshop inställningar gör att du inte sparar med en profil i dina bildfiler. Byt till en bättre inställning, som till exempel Europe Prepress 3.

Att dina bilder saknar profil gör att din färgvisning blir väldigt osäker. Att Photoshop/Lightroom har bättre färgvisning beror på att den läser av färgprofilen och konverterar bilden till din skärmprofil. Men om bilden inte innehåller en profil blir det rätt slumpmässigt.

Stefan

Tack ska testa det. Hur ska man lära sig sånt här? Jag har din bok Stefan Digital bild 4.0, skriver du något där?

Det som dock fortfarande är konstigt att jag jobbat på samma sätt under flera år men aldrig upplevt de här problemet tidigare.

Jag vet inte hur Stefan tänkte där, men PS Color Settings har ingenting att göra med om profilen bäddas in i filen eller ej. Dessutom, LR som du exporterade bilden från taggar profilen till bilden och det kan man inte välja bort.

Ser likadant ut som i Chrome, och bildvisaren i Windows.

Har du verifierat att färghanteringen är påslagen i Firefox?

about:config

gfx.color mode skall vara satt till 1

Jag får samma resultat som Lars - dvs att Lightroom och Windows fotovisare och Firefox visar samma korrekta färger. Däremot så visar icke färghanterande program (t ex slideshow modulen i fotovisaren) bilderna med överdrivna färger.

Har du verifierat att färghanteringen är påslagen i Firefox?

about:config

gfx.color mode skall vara satt till 1

Jag får samma resultat som Lars - dvs att Lightroom och Windows fotovisare och Firefox visar samma korrekta färger. Däremot så visar icke färghanterande program (t ex slideshow modulen i fotovisaren) bilderna med överdrivna färger.

Ändrade till 1, och det ser likadant ut som i Chrome och bildvisare i Windows.

Är det någon som skulle kunna kolla på en fil åt mig och se hur det ser ut för er?

Först av allt.
LR arbetar alltid i ProPhoto RGB.
Såvida du inte slår på "softprofing" i utvecklingsmodulen.
Så kommer du därför att få bilderna visade i enlighet med ProPhoto RGB.
Så fort du lämnar utvecklingsmodulen, och går till biblioteksmodulen.
Kommer bilderna att visas enligt ProPhoto RGB igen.

I PS så har du troligen ställt in Adobe RGB eller sRGB som arbetsrymd.
Båda dessa har ett begränsat omfång i jämförelse med ProPhoto RGB.

Dvs. Om du har Adobe RGB eller sRGB som arbetsrymd i PS.
Så är det detta som är orsaken till att bilderna ser olika ut i PS och LR.

Senast ändrad:
Ändrade till 1, och det ser likadant ut som i Chrome och bildvisare i Windows.

Är det någon som skulle kunna kolla på en fil åt mig och se hur det ser ut för er?

Absolut. Lägg ut filen för nedladdning.

Kolla dock det som Daniel är inne på, att du inte markerat Soft Proofing i LR. Om det är på är det förstås normalt att det skiljer.

...
Kolla dock det som Daniel är inne på, att du inte markerat Soft Proofing i LR. Om det är på är det förstås normalt att det skiljer.

Skulle nog snarare vilja säga att att om du inte kör med softprofing i LR.
Så är det troligen där problemet uppstår.

Standard för PS är ju inte Prophoto RGB. Utan AdobeRGB.

Dvs. Det är genom att använda rätt soft proofing i LR.
Som du löser problemet.

Fast Daniel, varför uppstår problemet NU?
O om man slår på det så skiljer väl sig develop & library och det har det inte gjort tidigare enligt TS.

Tack ska testa det. Hur ska man lära sig sånt här? Jag har din bok Stefan Digital bild 4.0, skriver du något där?

Det som dock fortfarande är konstigt att jag jobbat på samma sätt under flera år men aldrig upplevt de här problemet tidigare.

Ja, i kapitlet om färghantering ska du hitta en hel del om detta, varför det är viktigt att använda profiler, hur du bäddar in en profil i en bildfil med mera.

Kolla att du inte har kommit åt att kryssa ur att bildfilen ska sparas med en inbäddad profil.

Här kommer två filer, en .tif som är behandlad i PS och samma fil har jag exporterat från LR och konverterat den till jpg som sRGB.

När jag kollar bilderna i Windows 10 bildvisaren så ser färgerna mycket mer mättad ut, eller om det är högra kontrast det ska jag ha osagt. Men när jag kolla dom i Windows 7 bildvisare upplever jag inte samma sak. Detta motsäger dock det jag skrivit tidigare, men är för trött idag för att säga vad som är rätt och fel..

Men här har ni filerna så får ni bilda er en uppfattning själv.

https://www.dropbox.com/sh/irolmuaka16tv9y/AACwYXAexfC865MBy3TKPR92a?dl=0

Fast Daniel, varför uppstår problemet NU?
O om man slår på det så skiljer väl sig develop & library och det har det inte gjort tidigare enligt TS.

"Problemet" är att man ytterst sällan bör jobba med Prophoto som profil i sitt arbetsflöde.
Omfånget är på tok för att ge en rättvisande "bild" av hur slutresultatet blir.
Detta vare sig du exporterar bilden till AdobeRGB eller sRGB.

Därför är det bättre att arbeta med softprofing i redigeringsarbetet.
Samt att se till att man använder samma färgrymd i PS.

Om jag importerar tiff-filen i LR och öppnar jpg-filen i Windows 7 Photo Viewer så ser bilderna identiska ut färgmässigt på min Eizoskärm. Skärmen visar nära Adobe RGB. Det är en försumbar skillnad kontrastmässigt, men det är också helt olika filer. Tiff-filen är taggad med Adobe RGB profil och jpg-filen med sRGB-profil. Det är inga konstigheter med bilderna.

Om jag importerar tiff-filen i LR och öppnar jpg-filen i Windows 7 Photo Viewer så ser bilderna identiska ut färgmässigt på min Eizoskärm. Skärmen visar nära Adobe RGB. Det är en försumbar skillnad kontrastmässigt, men det är också helt olika filer. Tiff-filen är taggad med Adobe RGB profil och jpg-filen med sRGB-profil. Det är inga konstigheter med bilderna.

Tack, jag ser att det ser ungefär likadant ut när jag kollar på bilderna i Windows 7 bildvisaren på min Win 10 dator. Det som dock är skumt att det ser "fel" ut med bildvisaren på min Windows 7 dator, och på webben vilket jag inte upplevt tidigare. Samtidigt blir man osäker vid såna här lägen, har det varit så här tidigare och man inte upptäckte det eller är det något som har ändrats.

Hur upplever du bilden alfin när du kollar på .jpg bilden i en webbläsare?
Hur brukar ni tänka, vill helst att det ska ungefär se likadant ut på webben som när jag kollar på bilden i LR. Sen förstår jag självklart att man sitter på olika skärmar, kör med olika webbläsare osv osv.

Skulle nog snarare vilja säga att att om du inte kör med softprofing i LR.
Så är det troligen där problemet uppstår.

Standard för PS är ju inte Prophoto RGB. Utan AdobeRGB.

Dvs. Det är genom att använda rätt soft proofing i LR.
Som du löser problemet.

Vad jag menade är att om man slår på proofing mot t ex en skrivare så kommer förstås bilden se annorlunda ut i LR än i Windows fotovisare.

Om du t ex har en JPG i sRGB och visar den i fotovisaren och i LR så kommer de i princip se lika ut. Om du då i LR slår på proofing så kommer bilden att visas annorlunda - beroende på vilket target du har.

Hur upplever du bilden alfin när du kollar på .jpg bilden i en webbläsare?
Det beror på vilken webbläsare jag använder. Med Firefox blir det korrekt (och Safari OSX) så länge bilden har en inbäddad profil som färghanterade applikationer kan läsa. Med IE blir det mer eller mindre fel beroende på vilken skärm bilden visas på, eftersom IE läser den inbäddade profilen, men konverterar till sRGB istället för till skärmprofilen. Har den som ser bilden en skärm som ligger väldigt nära sRGB så kommer det att se rimligt rätt ut, men har man en wide gamut skärm blir det helfel.

Eftersom du inte har någon som helst kontroll på vilken utrustning eller vilken webbläsare de som tittar på dina bilder på webben har, så det bästa du kan göra är att konvertera bilden till sRGB och bädda in sRGB-profilen som Stefan sa. That's it. Du har ingen kontroll över hur bilden visas hos andra och det är helt meningslöst att sitta och bekymra sig över hur bilden ser ut i olika applikationer.

Det man kan se till är att man inte laddar upp bilder till sajter som strippar profilen (vilket Fotosidan gjorde tidigare) eller gör andra "förbättringar" av uppladdade bilder. Sajterna bör dessutom ha en bra skalningsalgoritm så att det inte ser konstigt ut i olika storlekar. I övrigt har man noll koll på hur bilderna ser ut hos andra.

Här kommer två filer, en .tif som är behandlad i PS och samma fil har jag exporterat från LR och konverterat den till jpg som sRGB.

När jag kollar bilderna i Windows 10 bildvisaren så ser färgerna mycket mer mättad ut, eller om det är högra kontrast det ska jag ha osagt. Men när jag kolla dom i Windows 7 bildvisare upplever jag inte samma sak. Detta motsäger dock det jag skrivit tidigare, men är för trött idag för att säga vad som är rätt och fel..

Men här har ni filerna så får ni bilda er en uppfattning själv.

https://www.dropbox.com/sh/irolmuaka16tv9y/AACwYXAexfC865MBy3TKPR92a?dl=0

Jag har kollat på bilderna och se inget konstigt.

Öppnar jag dem i ett icke färghanterande program som Internet Explorer så ser fägerna något mer mättade ut. Exempelbilden är ju dock så dov i tonerna att det inte är så tydligt som det brukar vara.

I LR och Windows fotovisare så är bilderna i princip identiska.

. Du har ingen kontroll över hur bilden visas hos andra och det är helt meningslöst att sitta och bekymra sig över hur bilden ser ut i olika applikationer.

Vilket tål att betänka när "vi" sitter här och diskuterar hur många bitar RAW-filen har, hur många EV dynamsikt omfång som den sensorn klarar, hur många tiotusentalskronor vi skall lägga på en bra skärm och kalibrator osv...

I slutändan kommer bilden ofta betraktas i några sekunder på en flottig och sprucken mobiltelefonskärm i ljuset av ett flimrande lysrör i tunnelbanan.... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar