Annons

Annorlunda färger i PS & LR mot bildvisare Windows

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket tål att betänka när "vi" sitter här och diskuterar hur många bitar RAW-filen har, hur många EV dynamsikt omfång som den sensorn klarar, hur många tiotusentalskronor vi skall lägga på en bra skärm och kalibrator osv...

I slutändan kommer bilden ofta betraktas i några sekunder på en flottig och sprucken mobiltelefonskärm i ljuset av ett flimrande lysrör i tunnelbanan.... :)
Men för oss som printar våra bilder på exklusiva fine-art papper och anser att ett bra fotografi aldrig kommer till sin rätt på webben, så är de där bitarna, DR och kalibrerade wide gamut skärmar avgörande. Det är också då som ProPhoto RGB visar sin styrka, när det går att printa färger utanför Adobe RGB. Lägger man bara bilderna på webben, fungerar mobilkameran utmärkt!
 
Men för oss som printar våra bilder på exklusiva fine-art papper och anser att ett bra fotografi aldrig kommer till sin rätt på webben, så är de där bitarna, DR och kalibrerade wide gamut skärmar avgörande. Det är också då som ProPhoto RGB visar sin styrka, när det går att printa färger utanför Adobe RGB. Lägger man bara bilderna på webben, fungerar mobilkameran utmärkt!

Visst, ville bara reflektera lite över det faktum att av alla de bilder som vi amatörfotografer tar så hamnar nog en överväldigande majoritet av dem som "publiceras" på platser där de kommer att betraktas med en mobiltelefon, surfplatta eller laptop. Alla som har skärmar som sannolikt inte gör bilden rättvisa. Andelen bilder som faktiskt printas är nog mikroskopisk.

När det gäller din sista mening så håller jag inte med - mobilkameror är kass till det mesta! :)
 
Testa senaste Sony Experia Z5 med sin 23 MP kamera, så talar vi om det sen i en annan tråd! :)

Jag hade en Nokia 1020 - påstods ju vara fantastisk, och visst var den bra, men för mig är det alltför begränsande med en mobiltelefon jämföret med "riktiga" kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.