ANNONS
Annons

Färger stämmer inte i Windows utforskare efter export från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menar det jag skrivit. Jag har aldrig testat programmet själv.

Jag kör med standardversionen av XnWiev. Hoppas detta räcker som info för dig.

Som jag sa innan så är det det programmet (calibrize) jag testat innan så då blir det lite konstigt när du säger att jag ska testa det...

Jag kollade på den sökvägen till system 32 och drivers osv. Där står det en massa olika där men bl a Generic PnP Monitor.icm Är det sökvägen till min profil? Puh, det här börjar bli för mycket...

Calibrize, som du sa i ditt första inlägg att du använt:

I så fall har du en skärmprofil under Windows färghantering som Calibrize skapat. Det programmet läser in profilen åt dig.

Det här börjar bli för mycket för mig. Jag tycker att jag ger info i olika inlägg men jag vet inte om ni läser mina svar på andras inlägg? Är det generic pnp monitor som du avser som den profilen? För den står som den enda profil jag har. Kolla gärna det jag skrivit tidigare till andra. Det här är så rörigt för mig då jag inte förstår hur saker hänger ihop...

Din färgprofil finns förmodligen på Windows/System32/Spool/Drivers/Color

Options/General/ICC i XnWiev går det att ange sökväg till färgprofil.

Jag förstår inte vad jag ska göra i den rutan... inbäddad icc eller förinställd? jag är på den nivån att jag behöver steg för steg instruktioner. Jag har programmet nu fast på svenska.

Jag förstår inte vad jag ska göra i den rutan... inbäddad icc eller förinställd? jag är på den nivån att jag behöver steg för steg instruktioner. Jag har programmet nu fast på svenska.

Skärmdump av XnWiev där inställningar syns i options.
2a0ge1h.jpg

Borde gå att tyda inställningarna utifrån bilden i länken ovan trots att det är på engelska...

OM profilen du gjort med Calibraze programmet funkar bra länkar du till denna profil i XnWiev, på det sätt som framkommer i den bild jag länkat till, men då byter du givetvis ut filnamnet... Förhoppningsvis känner du till filnamnet på den profil du skapat i Calibraze...

Du har ju Lightroom, så varför använder du något annat för att välja bilder? LR:s styrka ligger väl just i att hantera och selektera bilderna.

Ja ett skäl är ju att previewrenderingen i Lightroom inte är helt 100 i jämförelse med andra aktörer på marknaden enligt min uppfattning i alla fall. Men det är också så att vi har väldigt subjektiva uppfattningar om sådant, så det landar alltid i den enskilde individens knä att reda ut detta.

Skärmdump av XnWiev där inställningar syns i options.
2a0ge1h.jpg

Borde gå att tyda inställningarna utifrån bilden i länken ovan trots att det är på engelska...

OM profilen du gjort med Calibrize programmet funkar bra länkar du till denna profil i XnWiev, på det sätt som framkommer i den bild jag länkat till, men då byter du givetvis ut filnamnet... Förhoppningsvis känner du till filnamnet på den profil du skapat i Calibraze...

Men jag har inte skapat nån profil i calibraze, jag bara följde tre steg och sedan klickade jag spara...

Jag har alltså inte fått veta nåt profilnamn i den processen. Är det samma namn som du talade om innan, det som ligger under system, driver osv. Se då på tidigare fråga jag ställde till dig, om det kan vara den filen.

Jag såg nu att det står HP i din skärmdump, jag har också sådana filer, flera stycken men vet ju inte vilken av dom som jag isåfall ska ta.

Senast ändrad:
Utforskaren kommer aldrig att visa samma eftersom den inte är färghanterad. Windows fotovisare är färghanterad om du visar enstaka bilder, men inte om du kör slideshow. Firefox är färghanterad som default för bilder med inbäddad profil. Bilder utan inbäddad profil färghanteras inte om du inte ställer om det manuellt via about:config.

Under Kontrollpanelen och Färghantering ser du vilken profil systemet använder som default. Den profilen används av färghanterade program. Dock ska profilen också läsas in i grafikkortet när datorn startas och det har jag aldrig fått att fungera via Kontrollpanelen. Du behöver alltså ett separat litet program som sköter det. Ska fungera med Calibrize.

Nu har jag vilar huvudet lite :) Om jag förstår dig rätt så är inte utforskaren färghanterad men ska kunna bli det med hjälp av calibrize via grafikkortet? Fast det är just det som är frågan hur man kommer dit. Eller så har jag förstått dig fel. Jag har ändrat firefox med hjälp av about:config som jag hittade instruktioner till. Alla mina färghanterade program fungerar som de ska (LR, fotovisaren, firefox).

Färgprofilen är inte samma i första rutan man kommer till som sen under avancerat i färghanteraren. Har det någon betydelse. Och om jag ska ställa in samma profilnamn, vad ska då stå i nästa ruta, ICC eler srgb?

Förstår inte riktigt vad som menas med extern kalibrerare. Menar du om jag använt windows egen kalibrerare? Är den bra?

En extern kalibrator är en mätare som du hänger på skärmen och som mäter upp ett antal färger. Därefter skapar programmet som är kopplad till mätaren en profil, en beskrivning av skärmens färgegenskaper. Denna profil använder program som Photoshop och Lightroom för att anpassa färgerna så att de blir så korrekt återgivna som det är möjligt på den skärmen.

Alla metoder som bygger på att du ska titta på skärmen och sedan anpassa några inställningar för att därifrån skapa en profil är mer eller mindre värdelösa. En gång i tiden när en skärmkalibrator kostade 15000-25000 kr fanns det kanske ett visst berättigande för ett sådant program, men idag, när en skärmkalibrator kostar en tiondel av vad de kostade en gång i tiden, tycker jag det inte finns någon anledning att använda ett sådant program.

Ja ett skäl är ju att previewrenderingen i Lightroom inte är helt 100 i jämförelse med andra aktörer på marknaden enligt min uppfattning i alla fall. Men det är också så att vi har väldigt subjektiva uppfattningar om sådant, så det landar alltid i den enskilde individens knä att reda ut detta.

Du kan väl inte säga att en skärmprofil är subjektiv? Antingen återges färgerna korrekt, eller inte. Visserligen inom de gränser som skärmens maximala omfång sätter upp, men inom det är ju färgerna korrekta eller är de fel.

Alla metoder som bygger på att du ska titta på skärmen och sedan anpassa några inställningar för att därifrån skapa en profil är mer eller mindre värdelösa. En gång i tiden när en skärmkalibrator kostade 15000-25000 kr fanns det kanske ett visst berättigande för ett sådant program, men idag, när en skärmkalibrator kostar en tiondel av vad de kostade en gång i tiden, tycker jag det inte finns någon anledning att använda ett sådant program.

Fast jag läste en gång att det var en som hade använt en sådan och sen var färgerna helt konstiga, det var på en gammal dator. Jag har också en gammal dator och jag bara provade med calibrize, det är ju bara att avinstallera det om det inte blir bra. Nu har jag ett bra färgseende, kisade kraftigt med ögonen när jag gjorde det, kontrasten och ljusstyrkan är perfekt på skärmen och när jag jämför bilden på skärmen med de tryckta bilderna jag fått från crimson som är de helt identiska. Så då kan jag inte tycka att det är värdelöst.

Men, jag behöver ett bildprogram som klarar färghantering och som jag kan se bilderna i då utforskarens färger inte längre stämmer, om det inte går att få till det.

Det här börjar bli för mycket för mig. Jag tycker att jag ger info i olika inlägg men jag vet inte om ni läser mina svar på andras inlägg? Är det generic pnp monitor som du avser som den profilen? För den står som den enda profil jag har. Kolla gärna det jag skrivit tidigare till andra. Det här är så rörigt för mig då jag inte förstår hur saker hänger ihop...

Återigen, om du verkligen vill se hur dina bilder ser ut så glömmer du bort alla rekommendationer om Calibrize eller liknande program. Jag har testat dem, så jag talar av erfarenhet. Det enda sättet att få någon form av vettig färghantering är en extern kalibrator och program som kan använda en profil på ett vettigt sätt.

Nu har jag ett bra färgseende, kisade kraftigt med ögonen när jag gjorde det, kontrasten och ljusstyrkan är perfekt på skärmen och när jag jämför bilden på skärmen med de tryckta bilderna jag fått från crimson som är de helt identiska. Så då kan jag inte tycka att det är värdelöst.

Det är värdelöst och jag talar av rätt lång erfarenhet. Även om du har perfekt färgseende och kisar hur mycket du vill, så får du inte bra färgåtergivning med dessa program. Du kan möjligen få till färger som stämmer någorlunda så länge som du printar på samma ställe och med samma typ av papper. Så fort du byter en parameter kommer färgerna inte stämma längre.

Återigen, om du verkligen vill se hur dina bilder ser ut så glömmer du bort alla rekommendationer om Calibrize eller liknande program. Jag har testat dem, så jag talar av erfarenhet. Det enda sättet att få någon form av vettig färghantering är en extern kalibrator och program som kan använda en profil på ett vettigt sätt.

Så då fungerar utforskaren med samma färger som LR och andra färghanterade program efter man använt en extern kalibrator?

Det är värdelöst och jag talar av rätt lång erfarenhet. Även om du har perfekt färgseende och kisar hur mycket du vill, så får du inte bra färgåtergivning med dessa program. Du kan möjligen få till färger som stämmer någorlunda så länge som du printar på samma ställe och med samma typ av papper. Så fort du byter en parameter kommer färgerna inte stämma längre.

Så hur syns mina bilder för andra? Som i utforskaren eller som i LR? Eftersom jag printar ut bilderna i crimson så är det ok så länge jag gör det att använda mig av det här, men det blir ju inte så bra om det blir konstiga färger för andra när de ser på bilderna via nätet i sin dator. Fast jag vet ju inte hur de sett bilderna innan det är ju inte kul när en blåklocka är lila efter kalibrering och varit blåklocksindigo i min dator innan kalibreringen. Nu har jag ju chans att göra den riktig, om den syns som det för andra vill säga och inte bara när jag beställer bilder...

Men jag har inte skapat nån profil i calibraze, jag bara följde tre steg och sedan klickade jag spara...

Jag har alltså inte fått veta nåt profilnamn i den processen. Är det samma namn som du talade om innan, det som ligger under system, driver osv. Se då på tidigare fråga jag ställde till dig, om det kan vara den filen.

Jag såg nu att det står HP i din skärmdump, jag har också sådana filer, flera stycken men vet ju inte vilken av dom som jag isåfall ska ta.
Enligt Calibraze websidan skall det ha skapats en profil efter att spara tryckts. Så, du eller programmet har skapat en profilllll...

Kolla i kontrolpanel/färghantering för att se vad den aktiva profilen heter (detta borde vara den profil Calibraze skapat eller påverkat).

Instämmer att det bästa vore om du kunde skaffa en extern kalibrator. Kanske kan du hitta en sådan begagnad billigt. Min har ngr år på nacken och den fungerar fortfarande. Borde inte ske så stort slitage på den heller eftersom den endast plockas fram vid kalibrering. Spyder3 Elite har jag, men du klarar dig säkert med tex Pro versionen istället, som ju också är billigare.

Så då fungerar utforskaren med samma färger som LR och andra färghanterade program efter man använt en extern kalibrator?

Nej, tyvärr inte eftersom utforskaren inte är färghanterad på ett korrekt sätt. Det bästa du kan göra för att du ska få din bild att se bra ut där och för andra som ska se på dina bilder i deras webbläsare är att konvertera din bild till sRGB.

Stefan

Nej, tyvärr inte eftersom utforskaren inte är färghanterad på ett korrekt sätt. Det bästa du kan göra för att du ska få din bild att se bra ut där och för andra som ska se på dina bilder i deras webbläsare är att konvertera din bild till sRGB.

Stefan

Jo, det är ju det man gör normalt sett när man exporterar bilder från LR. Jag har lärt mig lite mer nu iallafall än jag visste innan :)

Enligt Calibraze websidan skall det ha skapats en profil efter att spara tryckts. Så, du eller programmet har skapat en profilllll...

Kolla i kontrolpanel/färghantering för att se vad den aktiva profilen heter (detta borde vara den profil Calibraze skapat eller påverkat).

Instämmer att det bästa vore om du kunde skaffa en extern kalibrator. Kanske kan du hitta en sådan begagnad billigt. Min har ngr år på nacken och den fungerar fortfarande. Borde inte ske så stort slitage på den heller eftersom den endast plockas fram vid kalibrering. Spyder3 Elite har jag, men du klarar dig säkert med tex Pro versionen istället, som ju också är billigare.

Problemet är att jag inte vet vad jag ska kolla efter. Finnas det nåt sätt att ta reda på vilken som är den aktiva färgprofilen ett program skapat i datorn?

Efter att jag läste om vad som hänt med den som satt med en förstörd färgbild på sin gamla skärm så vågar jag inte kalibrera min med en extern kalibrerare. Känner att jag gett mig in i nåt som jag inte behärskar om det går snett. Men tack ändå för tipsen :)

Nu skulle jag bara vilja veta hur man kan se vad den aktiva färgprofilen heter i kontrollpanelen/färghantering. Om jag bara fått fatt i den så är ju problemet löst....

Problemet är att jag inte vet vad jag ska kolla efter. Finnas det nåt sätt att ta reda på vilken som är den aktiva färgprofilen ett program skapat i datorn?

Efter att jag läste om vad som hänt med den som satt med en förstörd färgbild på sin gamla skärm så vågar jag inte kalibrera min med en extern kalibrerare. Känner att jag gett mig in i nåt som jag inte behärskar om det går snett. Men tack ändå för tipsen :)

Nu skulle jag bara vilja veta hur man kan se vad den aktiva färgprofilen heter i kontrollpanelen/färghantering. Om jag bara fått fatt i den så är ju problemet löst....

Kan du skriva här hur din färgprofil ser ut som du har skrivit in i det där bildvisningsprogrammet? Så har jag nåt att jämföra med. Enligt calibrize så ska filändelsen sluta med .icc eller icm. Jag har ju en sån fil i system 32/drivers... Jag skulle vilja se hur din ser ut, det går inte att se i den skärmdumpen du skickade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar