Annons

Fel färg på webben?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gille Spie skrev:
Jag också lugnande behov.
Tycker det är jättesvårt med profilerna och inställning. Försökt hemma jobba efter den vägledning som finns ett dokument här på Fotosidan. Blev så där. Uppgraderade sedan drivrutinerna för grafikkortet och har inte gjort ny profil ännu.

Här på jobbet kan jag ställa in skärmen på Varmare, Kallare och Användare. För användare kan jag ställa in enskilda RGB-värden och nu undrar jag vad ska jag ställa in dom värden på?

Avancerade planer finns också på att hemma investera i en platt skärm (60-årspresent från hustrun). Verkar som olika firmamärken på skärmar har olika typer av inställningsmöjligheter. Finns det något märke, utom Eizo som ju är jättedyra, som är bättre att göra inställningar på?
En bra guide för skärmval vore också bra att ha - något tips?

Jag har 2 datorer, en på jobbet (bärbar) där dom betalar PS och en hemma med platt kalibrerad skärm där jag har min version av PS men resultatet blir detsamma...så jag blir galen, jag får helt enkelt fota i sRGB tills jag kommit på en lösning...men det är trist att inte kunna ladda upp några bilder här eftersom dom blir så fula... :(

stefohl skrev:
Det hjälper tyvärr inte, det blir bara ännu sämre.

Stefan

Varför blir fägerna "perfekta" på webben med alla små komaktkameror, men med min kamera kan jag inte slänga upp nån bild eftersom det blir prutt?

Jag blir så frusrerad...

Det är inga problem när jag skriver ut bilderna...det är BARA på webben :(

Därför att folk som använder kompaktkameror oftast har lägre krav.
Dessutom ger dessa kameror ifrån sig jpg och använder alltid sRBG, det är egentligen inget som kan gå fel.

stefohl skrev:
Jag tycker att en skärm utan kalibrator är som en cykel utan styre :)

Stefan

Cykel utan styre har jag inte prövat. Tror mig inte ha balansen att klara det. Skärm utan kalibrator har jag :( Jag förstår liknelsen (småler) och börjar då fungera så här;
Ska jag sluta försöka göra allt så rätt som möjligt? (kan bara jag svara på)
Är det bättre att jag behåller min 19" CRT-skärm och skaffar en kalibrator än att jag skaffar min högt efterlängtade platta skärm? Budgetmässigt är det sannolikt inte läge för bägge delarna nu.
Om jag nu bestämmer mig för kalibrator - vilken?

Gille Spie skrev:

Är det bättre att jag behåller min 19" CRT-skärm och skaffar en kalibrator än att jag skaffar min högt efterlängtade platta skärm? Budgetmässigt är det sannolikt inte läge för bägge delarna nu.
Om jag nu bestämmer mig för kalibrator - vilken?

Hur gammal är din CRT-skärm? Är den mer än fem år är det antagligen så att du bör låta skärmen gå före kalibratorn. Har du en yngre skärm, som du kanske inte använt 12 timmar/dag, kan man nog få ut lite mer tid ur skärmen.

Bra kalibratorer är t ex Gretag EyeOne Display och Monaco Optix. Då kan du kalibrera både en CRT och en LCD.

Stefan

stefohl skrev:
Hur gammal är din CRT-skärm? Är den mer än fem år är det antagligen så att du bör låta skärmen gå före kalibratorn. Har du en yngre skärm, som du kanske inte använt 12 timmar/dag, kan man nog få ut lite mer tid ur skärmen.

Stefan

Cirka 4 år gammal är skärmen (Fujitsu Siemens). Genomsnittligt max 4-5 timmar per dag så då ska man kanske snarare satsa på att få en kalibrator i 60årspresent?

Gille Spie skrev:
Cirka 4 år gammal är skärmen (Fujitsu Siemens). Genomsnittligt max 4-5 timmar per dag så då ska man kanske snarare satsa på att få en kalibrator i 60årspresent?

Jag röstar för en kalibrator, den har du användning för under lång tid. Att få en 60-årspresent som ska ställas undan efter 5-7 år känns inte så kul.

Grattis i förhand

Stefan

stefohl skrev:
Jag röstar för en kalibrator, den har du användning för under lång tid. Att få en 60-årspresent som ska ställas undan efter 5-7 år känns inte så kul.

Grattis i förhand

Stefan

Tack för grattis. Hustrun min undrar var hon ska handla och jag har svårt att hitta någonstans. Direkt från tillverkare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar