Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färg på webben?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inställningsfel?

Jag får ju färgförlust även efter sRGB-konvertering. Tappar för all del lite i konverteringen, men det är sen den stora försämringen sätter in.
Tror att det ligger nån inställning i programmet som bekämpar nån annan inställning, kanske nån som kommer med bildfilen från kameran.

Nu skiner solen över Gotland och t o m Fotosidan och dess fantastiskt hjälpsamma människor får vänta ett tag!

Re: Inställningsfel?

Måns H skrev:
Jag får ju färgförlust även efter sRGB-konvertering. Tappar för all del lite i konverteringen, men det är sen den stora försämringen sätter in.
Tror att det ligger nån inställning i programmet som bekämpar nån annan inställning, kanske nån som kommer med bildfilen från kameran.

Nu skiner solen över Gotland och t o m Fotosidan och dess fantastiskt hjälpsamma människor får vänta ett tag!

Prova med att konvertera till din skärmprofil och titta på bilden, ser den då bra ut då vet du att du inte har någon sådan konflikt.

Men tänk på att det är bara på din dator som det kommer se bra ut. Så de bilder du lägger ut på webben bör du nog fortfarande konvertera till sRGB.

Om det ser dassigt ut på din skärm efter konverteringen till sRGB är det ett tecken på att din skärm har ett mindre färgomfång än sRGB.

Stefan

Re: Inställningsfel?

Måns H skrev:

Jag tror inte du riktigt har förstått hur det fungerar. När du har konverterat till sRGB så visas bilden fortfarande med din skärmprofil. Men när du sen väljer spara för webb så visas bilden helt utan profil. Är du med?

Gör som Stefan säger, konvertera den till din skärmprofil och kolla på den utanför ps. Då ska den se likadan ut även om du använder ett visningsprogram som inte stöder profiler. Men som sagt, då ser det bara bra ut på din skärm.

Att få en perfekt färgmatchning mellan olika datorer, i ett program som inte stöder profiler (exempelvis Internet Explorer eller FireFox) är helt omöjligt.

Nu funkar det! Tack för hjälpen!

Tack Stefan, Lennie, Gill, Christoffer m flera som hjälper till! Har inte hunnit kolla igenom alla tips, men ändå fått till komprimering och nedladdning så att färgen duger för mig.

Felet (tror jag) var att jag tagit bilden i Adobe RGB med kameran inställd på låg mättnad. Bearbetade i PS, höjde mättnaden, konverterade till sRGB. Då jag laddade ner till Fotosidan låg ändå Adobe-RGBprofilen med och tog över på nåt sätt. Kunde i efterhand hitta att den inte lagrats som sRGB utan som Adobe RGB. Det blev inte bra.

I Save for Web sparas tydligen ingen profil alls.

Åtgärder:

- Har kollat Preferences (PS Elements 4). Valt bort en massa automatik.
- Under Edit/Color Settings är grundinställningen "Always Optimize Colors For Computer Screens" "(It) Uses sRGB as the working space, preserves embedded profiles, and assigns sRGB when opening untagged files." Har tagit bort den automatiken.
- Sparat "Save As" i st f "Save for Web".
- Kollat att bildfilen verkligen konverterats till sRGB på ett bestående sätt.
- Använt Safari i st f Firefox. Safari skickar tydligen med profilen, så bilden ser likadan ut då jag tittar på Fotosidan som innan jag sände iväg den. Hur den ser ut på andra datorer o skärmar vet jag ju inte, här på landet har jag bara en bärbar Mac. (Men hemma har jag en Windowsdator också som jag kollar på ibland.)

Christoffer: Det är klart att jag inte förstår hur det fungerar! Jag behöver just sån där basic information som att "spara för webb så visas bilden helt utan profil". Tack!

Re: Nu funkar det! Tack för hjälpen!

Måns H skrev:
Jag behöver just sån där basic information som att "spara för webb så visas bilden helt utan profil". Tack!

Jo, men det är det du vill göra, eftersom det bara är Safari av alla webbläsare som ser din profil och använder den, tyvärr. Så du skickar alltså med info som de flest inte använder sig av idag.

Stefan

Utan profil?

Hej Stefan och tack för svar!

Förstår jag rätt, jag ska alltså konvertera till sRGB och bearbeta bilden så att den färg jag ville ha kommer fram utan profil (så gott det nu går med alla begränsningarna)?

T ex spara med Save For Web och om bilden blir för blaskig gå tillbaka och öka mättnaden?

Re: Utan profil?

Måns H skrev:
Hej Stefan och tack för svar!

Förstår jag rätt, jag ska alltså konvertera till sRGB och bearbeta bilden så att den färg jag ville ha kommer fram utan profil (så gott det nu går med alla begränsningarna)?

T ex spara med Save For Web och om bilden blir för blaskig gå tillbaka och öka mättnaden?

Nu ska jag nog krångla till det än mer, men detta är tyvärr lite rörigt.

Så gott som alla webbläsare struntar i profiler. Det innebär att de kommer visa bilden helt och hållet utifrån din skärms egenskaper. Photoshop å andra sidan korrigerar bildens utseende för att kompensera för din skärms utseende. Programmet gör det genom att jämföra din skärmprofil med den inbäddade profilen (arbetsfärgrymden = sRGB eller Adobe RGB eller Prophoto RGB eller vad du nu använder). Sedan korrigerar programmet din bilds utseende, så att den kommer så långt som möjligt se likadan ut på alla skärmar.

Det gör alltså inte en webbläsare. Det enda sättet som vi skulle ha för att få alla och se bilder exakt likadana vore att alla hade exakt likadant inställda skärmar = omöjlighet.

Så idag går det inte att kontrollera våra bilders utseende på webben totalt. Får se om det kommer framöver i någon generation av webbläsare.

Varför ska vi då konvertera till sRGB? Eftersom det är ett genomsnitt av skärmar. Vissa har sämre, vissa har bättre. Min bärbara dators skärm är betydligt snävare än sRGB, min stationära skärm är betydligt större än sRGB. På min bärbara ser bilder lite mindre mättade ut, på min stationära ser de lite mer.

Stefan

Hej igen Stefan!

Har nu tagit bort automatiken i profilinställningarna och vet lite mer vad som händer.

Då jag plåtar i Adobe RGB: För att lägga en bild på Fotosidan så tar jag en kopia av bilden, konverterar till sRGB, bildbehandlar, komprimerar och skärper.

Om jag fattat info på denna tråd rätt så kommer bilden ohjälpligen att se olika ut på olika datrer och skärmar, men att öppna med t ex "Förhandsvisning" kan ge en viss indikation på hur det kan bli.

Sen kommer sista valet: Ska jag bocka för sRGB då jag sparar ner för att skicka bilden till Fotosidan eller ska jag skicka bilden helt utan profil? Gör profilen någon nytta på Fotosidan eller tar den bara plats i onödan?

Bifoga profilen

Du bör bifoga sRGB när du sparar för webben. För dem som har en webbläsare som inte tar hänsyn till profiler spelar det ingen roll. Men för oss andra gör det att bilden förhoppningsvis ser mer ut som du tänkt dig.

Det finns en ruta att bocka för i PS Elements i fönstret "Spara för webben/Save for web". Använd den. Se skärmdump från PS E 3.

Bilagor

• profilknapp.jpg
    profilknapp.jpg
    9.3 KB · Visningar: 199
Re: Hej igen Stefan!

Måns H skrev:
Sen kommer sista valet: Ska jag bocka för sRGB då jag sparar ner för att skicka bilden till Fotosidan eller ska jag skicka bilden helt utan profil? Gör profilen någon nytta på Fotosidan eller tar den bara plats i onödan?

Färghanteringen på Fotosidan skiljer sig inte åt från färghanteringen på alla andra webbsidor. Beträffande inbäddade profiler är det alltså en fördel för den lilla grupp som använder Safari som webbläsare och en ganska blygsam nackdel för alla andra. De får 3 kB information i varje bild som de inte kan använda.

Stefan

Jo man tackar!

Tack Stefan o Hans!

Det har nu klarnat en hel del för mig då det gäller nedladdning. Just nu tror jag att det kommer att funka, men blir det nya problem känns det bra att få hjälp!

(Använder Firefox även med Macen men ska vid tillfälle kolla om Safari gör skillnad ibland då man tittar på bilder.)

Senast ändrad:
Gill: hur gör du när du ändrar till sRGB? Du går väl inte på "assign" (tilldela) hoppas jag?

Har du testat att visa bilden helt utan profil? Det kan du enkelt göra genom att akktivera softproof i photoshop med "Monitor RGB". Då kommer PS att visa bilden som den kommer se ut i en webläsare, t.ex.

Gip skrev:
Jag får mig ett bryt!

...å käka nåt lugnande...

Jag också lugnande behov.
Tycker det är jättesvårt med profilerna och inställning. Försökt hemma jobba efter den vägledning som finns ett dokument här på Fotosidan. Blev så där. Uppgraderade sedan drivrutinerna för grafikkortet och har inte gjort ny profil ännu.

Här på jobbet kan jag ställa in skärmen på Varmare, Kallare och Användare. För användare kan jag ställa in enskilda RGB-värden och nu undrar jag vad ska jag ställa in dom värden på?

Avancerade planer finns också på att hemma investera i en platt skärm (60-årspresent från hustrun). Verkar som olika firmamärken på skärmar har olika typer av inställningsmöjligheter. Finns det något märke, utom Eizo som ju är jättedyra, som är bättre att göra inställningar på?
En bra guide för skärmval vore också bra att ha - något tips?

Gille Spie skrev:

Här på jobbet kan jag ställa in skärmen på Varmare, Kallare och Användare. För användare kan jag ställa in enskilda RGB-värden och nu undrar jag vad ska jag ställa in dom värden på?

Det är helt omöjligt att säga, tyvärr. Med en Spyder eller Eye-One så är det inga problem, då sätter man bara den på skärmen, och så får man instruktioner om hur man ska ställa in skärmen. Har man en laptop så sköter sig inställningarna automatiskt. Kanske kan adobe gamma hjälpa dig att ställa in RGB-värdena på skärmen någesånär rätt.

Gille Spie skrev:
Finns det något märke, utom Eizo som ju är jättedyra, som är bättre att göra inställningar på?
En bra guide för skärmval vore också bra att ha - något tips?

Eizo är inte bättre inställningar på. De är lika svåra att hantera som alla andra. Men sätter du en kalibrator på vissa Eizo-skärmar kan kalibratorn styra inställningarna automatiskt. Samma funktioner finns på flera skärmar, t ex på vissa Nec och Quato-skärmar

I andra fall får du ställa in dessa värden själv, men med en kalibrator får du reda på vilka värden som ska ställas in.

Stefan

stefohl skrev:
men med en kalibrator får du reda på vilka värden som ska ställas in.

Stefan

Så ska jag vara riktigt ordentlig så är det skärm OCH kalibrator som gäller plus ökad kunskap hos mig själv hur detta med profiler fungerar.

Någon vägledning hur man väljer skärm?

Gille Spie skrev:
Så ska jag vara riktigt ordentlig så är det skärm OCH kalibrator som gäller plus ökad kunskap hos mig själv hur detta med profiler fungerar.

Jag tycker att en skärm utan kalibrator är som en cykel utan styre :)

Stefan

Walle skrev:
Gill: hur gör du när du ändrar till sRGB? Du går väl inte på "assign" (tilldela) hoppas jag?

Har du testat att visa bilden helt utan profil? Det kan du enkelt göra genom att akktivera softproof i photoshop med "Monitor RGB". Då kommer PS att visa bilden som den kommer se ut i en webläsare, t.ex.

Näpp, jag kör convert to profile.

Vart avvaktiverar jag softproof?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar