Varifrån har fått åsikten,
"Och även om det går bra, så kvarstår att det större negativ/sensorformatet, med samma objektiv, som regel ger möjlighet till bättre kvalitet, bara det att ifall objektivet är "toppklass" så märks det inte nämnvärt förrän man kommer upp i "stora" betraktningsformat, typ över A4"?
Varifrån har du fått åsikten,
"Och man får inte glömma att storleken på en färdig bild och betraktningsavståndet tillsammans avgör hur stora krav som behöver ställas på objektivet, eller eg på "kombon kamera/sensor/objektiv"?
Betraktningsavståndet på t.ex. en A4 bild skulle avgöra kraven på optiken, om bilden är från en APS-C bildsensor eller FF bildsensor?
Det har jag aldrig hört tidigare.
Eftersom jag har både ett Sony A200 och ett Sony A900 kamerahus, kan jag säga sanningen, av egen erfarenhet.
En FF bildsensor kräver alltid "toppklass" optik, att optiken ger skärpa ända ut i kanterna, APS-C är mindre krävande, den halvformats bildsensorn använder inte hela optikens kapacitet, FF optik kan användas till en APS-C bildsensor, utan problem.
Alla sensorer kräver att optiken ger skärpa ända ut i sensorns kant!
Visa objektiv tecknar "bara" ut till APS-C sensorns kant, en del skarpt till kanten, andra inte.
Andra tecknar till "FF" sensorns kant, men vissa avsedda för FF klarar inte av ge bra kantskärpa, men det är ju det jag försökt förklara, om än indirekt.Kvalitet går att åstadkomma, men det lyckas inte alltid, oavsett vilken sesorstorlek ett objektv må vara avsett för.Att alla "FF" objektiv
kan användas till APS-C är inget jag motsagt heller.
En mindre sensor = mindre belyst area.OK?
Ska denna lilla ytan resultera i en bild som skall upplevas skarp av ögat i en given storlek sedd på ett givet avstånd (betraktningsavstånd) ja då behöver optiken vara ännu bättre än om samma bild ska erhållas från ett större sensorformat.
Detta är ingen kontroversiell sak, det är ju självklart.Ska motivets detaljer "ner" på en liten yta måste ju optiken kunna återge motivet med fler detaljer "per mm på sensorn" än om samma motiv ska "fästas" på en större yta (på en "full"format sensor tex).Förutsatt de två sensorerna har samma pixelantal.
Vad är kontroversiellt med detta?
Ska man skriva ut (eller framkalla) bilder till tex A3 krävs både bättre optik och sensor än om man vill ha 10 x 15 cm foton, ifall dessa båda bilder skall ses "skarpt" på samma avstånd.
MEN, skall man se A3 bilden på längre håll (så den framstår som lika stor som ett 10x15 foto på nära håll) ja då krävs inte något extra...
Det
har betydelse på vilket avstånd samt i vilken storlek bilder är tänkta att betraktas.
En A2 bild sedd på ett givet avstånd håll kräver mer av kamera/optik än ett A5 sett på samma håll.Märkligt? Nej.
Att en "APS-C"-sensor klipper bort kanten av bildcirkeln från ett "FF" objektiv, det vet och förstår jag, vilket då "tar det gottaste" ur optiken dvs centrum.Men åtminstone en del av denna fördel äts upp av det större förstoringsbehovet och om objektivet då inte är av yppersta klass då kan det inte sägas ge lika bra reultat på en APS-C sensor som på en "FF".
Det är svårare (=dyrare, + blir större/tyngre objektiv) att göra en optik som tecknar skarpt
ut i kanten på en "FF" sensor, men det
går ju.
Har själv ett Canon EF 70-200/4L som ger mkt bra kvalitet både på APS-C och på film/"FF" sensor.Men ska man göra riktigt stor förstoring då blir det bättre från 24x36/"FF" än från APS-C.
Att skillnader inte blir större än vad de som regel blir hänger väl på att de flesta inte gör så stora bilder att det märks.
Möjligen uttrycker jag mej inte supertydligt, men jag tror eg inte jag sagt något som kan tolkas helt åt skogen, vad som är en riktigt skarp bild kan ju också uppfattas olika från person tll person.
Teoretiskt kan diverse resonemang föras men det man ser med ögat är det som räknas i slutändan, och då kan var och en bedöma efter sin egen erfarenhet...du efter din och jag efter min.
(Sen har jag inte avsett att blanda in bildvinkel/skärpedjup och skillnaderna det ger på de olika sensorsstolekarna, i detta, det är en sak för sej)