Annons

fast objektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe jo tro mig det är tidskrävande. Har ett ganska stillasittande jobb som tilllåter mig att använda dator en hel del, och jag letar gluggar mer än jag jobbar. Iallafall effektiv tid :p

Men det är kul att sälja/köpa och testa runt lite.
 
Hehe jo tro mig det är tidskrävande. Har ett ganska stillasittande jobb som tilllåter mig att använda dator en hel del, och jag letar gluggar mer än jag jobbar. Iallafall effektiv tid :p

Men det är kul att sälja/köpa och testa runt lite.

hehe, det låter som att du är duktig på dock... tror du att jag skulle göra en bättre affär i holland än i sverige? eller är marginalerna så små att det inte spelar någon roll?

Jag ska åka till italien om 2 veckor och skulle gärna ha det nya objektivet tills dess...
 
Jag tror inte att skillnaden i pris är så stor. Så om du hittar ett schysst objektiv i sverige för en bra penning så köp det. Där e ju faktist några 50/1.7 på tradera. Alltid kul med nya objektiv ju.

Ha det nu drar jag mig ur :p
 
Tänk på att flera av dom över 20 år gamla fasta ljustarka minolta objektiven har problem med AF oftast bakfokus, dom var helt enkelt inte konstruerade för den presitionen..
 
Jakten är halva nöjet. Jag skyndade mig att köpa det 85/1,4 som annonserades ut här på FS för en tid sedan, en mycket trevlig fast glugg (här har jag lekt lite med det http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1768535) och ett annat fast objektiv som jag hittade på annons här på FS är mitt favoritmakro 100/2,8 makro 1:1, exempel här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1495240.htm?set=mp båda objektiven är byggda på 80-talet och fungerar alldeles utmärkt. Det första objektiv jag köpte efter kitoptiken var ett 50/1,7 som jag, skam till sägandes, använder alldeles för sällan och det ser sååå litet ut på kameran, he he

Gamla Minoltaobjektiv verkar vara kvalitetsbyggen eller så har jag bara haft tur.
 
Vet någon om det är stor skillnad på minoltas gamla objektiv och de nyare minolta 50/1.7 RS?

Vilket skulle ska man välja?
 
Härkan du läsa om skillnaderna.

ps. Motljusskydd heter ju Sunshade på eng så, kanske det du tänkte på. Men nu är vi ju i Sverige :)
 
Senast ändrad:
Ja ok, för jag beställde en minolta 50/1.7 av den gamla versionen från en sida på ebay, sen såg jag en som sålde en på blocket oxå. Otålig som man är beställde jag både och igår fick jag dom.

Men ebay snubben skickade fel och jag fick en RS och den på blocket var oxå en RS. Så jag funderar på att skita i att få tag på den gamla och använda denna för den värkar jävligt skarp än så länge. Skarpare än några av mina andra objektiv.

Har en extra nu allafall. Fast den har inga lock.
 
Tack!

Jag har redan kollat där tänkte bara om någon hade nån inside information på den ;)

Det va 1.7an jag fick tag i. Hade varit fint med 1.4an dock,
 
vad är det för skillnad egentligen på Minolta 50 1,7 (RS), MAXXUM, etcetera? är det något man ska akte sig för, eller är mycket bättre?
 
vad är det för skillnad egentligen på Minolta 50 1,7 (RS), MAXXUM, etcetera?
Det som Minolta marknadsfördes här under namnet Dynax såldes i USA under namnet Maxxum och i Japan under namnet Alpha. Objektiv som köps från USA via eBay heter därmed troligtvis Maxxum.

Objektiv som markeras med RS är den senare varianten (ReStyled). Det skiljer diverse detaljer mellan icke RS och RS, men man ser skillnad på dem enklast genom att fokusringen är en smal räfflad ring medan RS har en bredare fokusring av gummi.

Exempel är t.ex. 50/1.7 och 50/1.7 RS.
 
Ett äldre Sigma 24/2.8 är ett mycket bra objektiv som brukar kosta mellan 600-1000 spänn, låter lite om det men mycket skarpt.
 
Det som Minolta marknadsfördes här under namnet Dynax såldes i USA under namnet Maxxum och i Japan under namnet Alpha. Objektiv som köps från USA via eBay heter därmed troligtvis Maxxum.

Objektiv som markeras med RS är den senare varianten (ReStyled). Det skiljer diverse detaljer mellan icke RS och RS, men man ser skillnad på dem enklast genom att fokusringen är en smal räfflad ring medan RS har en bredare fokusring av gummi.

Exempel är t.ex. 50/1.7 och 50/1.7 RS.

Tack! vad bra, nu förstår jag... Det låter som att det är ungefär lika bra
 
Man får se på varje objektivtyp för sig. Ibland är ändringarna kosmetiska, i andra fall är RS bättre, t.ex. genom att bländaren har fler lameller (rundare, dvs antagligen snyggare boké) eller sämre när icke RS är metall och RS är plast.

hehe du verkar onekligen kunna det här med objektiv... =)
jag är en nybörjare, helt okunnig, men har letat nu de senaste dagarna och läst på lite om objektiv och måste säga att det är väldigt kul. har du något tips på ett skarpt sony objektiv (2nd hand) som lämpar sig för landskapsfoto? Vad jag har förstått så är de flest objektiv skarpast på bländare 9-11, är det likadant med gamla objektiv?
 
Tänkte bara tillägga att ett 50/1.4 går på circa 4000kr nytt och då tappar det i pris direkt när du fått det i handen.

Ett minolta 50/1.4 tappar förmodligen inte en krona i värde på ett tag till, och enligt vad jag läst verkar dom vara lika bra ungefär.

Å andra sidan är det ett 20+ år gammalt objektiv.


Mvh Anders

Minolta (Rokkor) 1,4/50mm och Sony 1,4/50mm inte bara "verkar vara lika bra ungefär", så kan man ju säga, kanske, när det är exakt samma optikkonstruktion.
:), :), :)

Minolta (Rokkor) 1,7/50mm är minst lika skarp, lättare, något mindre, något billigare!
 
Intressant, tack för rådet! Jag såg att en på FS annonsplats säljer en här för 1000 kr. Tycker du att det är i dyraste laget?

Pris är som alltid vid beggatköp en bedömningssak...kan du få ett sånt billigare, köp det!
Annars, pruta...

Jag har ägt detta objektivet i manuell (Nikon-)version (samma optik som i AF) och det var det mest använda fasta objektiv jag haft genom alla år.SKARPT, och gediget, samt LITET.
18 cm närgräns, bara en sån sak gjorde mkt för det skulle bli lite extra kul med detta.

Det som kan anmärkas på är en viss distorsion, tex har du havet som horisont exakt i mitten av bilden: bra.Låt det ligga lite över eller under bildcentrum: inte fullt så bra, det kröks lite.Inte mkt men fullt synligt.
Sen oväsen från AF: jag har hanterat en EOS-version, den rasslade en del i AFen, men går att leva med(!)(?)

Jag gillade min 24 mkt; det var skarpt även på större bländare, dock bäst vid 5.6-8.

På en APS-C sensor blir det ju lite mer kritiskt, så man får anta att det då BÖR bländas ner till nämnda värden för mer än "bara" acceptabel kvalitet.Det digitala med detta är inget jag provat, hade inte kvar det när jag digitaliserade mitt SLR-fotande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.