Annons

fast objektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Vill köpa ett fast objektiv till min sony A100. Hur mycket måste jag betala för ett relativt bra objektiv (har inte råd med mer än 5000)? Finns det något ni tror är bra?

Det jag är ute är att mest fota landskap, men vill även att det ska gå att ta bilder över allt med det...


Mvh
 
Kolla efter begagnade minolta objektiv om du vill komma undan lite billigare. Tex Minolta 24 2,8 brukar gå för 1500-2000kr. Eller ett minolta 20 2,8 som det här kanske kan vara något annars http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=109066.
Även minoltas 50 1,7 är ett mycket revligt objektiv, jag fick mitt för 1000kr och det var värt varje krona. Vill du köpa ett nytt objektiv istället för begagnat så blir det lite mer pengar.
Ett Sigma 24 1,8 kanske kan vara något då. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292115
 
Det har jag aldrig tänkt på, begagnat alltså. väldigt intressant faktiskt! kanske borde köpa något sådant. Men fungerar gamla minolta objektiv fortfarande bra?

jag skulle vilja ha skarpast möjliga objektiv... om ni har något annat tips på minolta/sony skulle det uppskattas mycket!
 
det gamla KM 50mm/1.7 är kanon som sagt, ligger runt tusenlappen begagnat.
Och på den tiden byggde dom med kvalité fortfarande.
 
Jag såg att minotlas 50 1,7 finns på en annons, men för 1500 kr, är det för mycket?

Kolla efter begagnade minolta objektiv om du vill komma undan lite billigare. Tex Minolta 24 2,8 brukar gå för 1500-2000kr. Eller ett minolta 20 2,8 som det här kanske kan vara något annars http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=109066.
Även minoltas 50 1,7 är ett mycket revligt objektiv, jag fick mitt för 1000kr och det var värt varje krona. Vill du köpa ett nytt objektiv istället för begagnat så blir det lite mer pengar.
Ett Sigma 24 1,8 kanske kan vara något då. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292115
 
Priserna på gammal optik har börjat pumpas upp antagligen eftersom fler och fler Sonykameror börjat komma ut. Har sett flera annonser runt 1500.- Är det i fint skick får du nog räkna med det priset.
 
1500:- är i dyraste laget skulle jag vilja säga. Även om dom ofta sätter 1500kr i pris så kan man få det billigare.

Du kan ju oxå kolla upp 50/1.4 ifall du vill ha lite snabbare. Kostar dock lite över 2000:-.

28/2.8 kan du oxå hitta för under 1000kr.

Finns oxå 135/2.8 och den säger dom att den ska vara jäkligt skarp, fast den är ju lite mer tele än porträtt.

Finns sjukt många Minolta objektiv i omlopp, kolla tradera eller ebay. Blocket finns där ibland oxå men inte lika mycket.

Mvh Anders
 
Minolta 50mm 1,7

Kan bara instämma med tidigare talare, se till att skaffa ett av de gamla 50 mm objektiven. Det finns gott om dem, och de är värda varenda krona. Skarpare objektiv tror jag inte du hittar till de priserna, jag fotar bröllop och andra viktiga events med det nästan uteslutande. Jag brukar leta på tyska ebay efter beggade minoltaobjektiv, så länge de är af-linser så funkar de fint med din A100.

Kan du slita dig från tanken på fasta objektiv så leta efter klassiker som :

Minolta 28-135mm,
Minolta 35-70 mm f4(lite liten zoom men ack så skarpt)
Minolta 35-105 mm storebror till ovanstående

Dessa kommer iofs inte vara så mycket till användning vad gäller landskap, då passar de tidigare nämnda fasta objektiven bättre.

Lycka till!

//Andreas
 
Hehe svårt att säga jag är en snål jävel så jag skulle inte ens vilja ge 2000kr även om det är värt det. Jag tror där emot att det kommer gå för lite över 2000kr eftersom 1.4orna är ganska ovanliga på tradera.

Om jag var i din sits (vilket jag typ är) skulle jag försöka få tag på ett 50/1.7 runt tusenlappen.

Du borde inte ha mycket svårighet med att hitta ett för typ 1200:- tror jag.

Jag hittade ett i usa nyligen för 99dollar med frakt. Så jag sitter och väntar på det.

Tänkte bara tillägga att ett 50/1.4 går på circa 4000kr nytt och då tappar det i pris direkt när du fått det i handen.

Ett minolta 50/1.4 tappar förmodligen inte en krona i värde på ett tag till, och enligt vad jag läst verkar dom vara lika bra ungefär.

Å andra sidan är det ett 20+ år gammalt objektiv.


Kanske förvirrar mer än vad jag hjälper här... Jag hoppas inte det.

Mvh Anders
 
Senast ändrad:
Har haft ett sådant och det är mycket bra. Fast priset som Aarild vill ha är väldigt högt, hälften hade kanske varit ok om det va helt oanvänt.

Man kan förmodligen för det priset köpa en 24/2.8 eller en 20/2.8 istället.

Så just det objektivet är att rekommendera, fast inte priset :p
 
Många äldre Minoltaoptiker har det klassiska felet med oljiga bländarlameller. Du måste försäkra dig om det är helt 100 innan du köper. Iofs inte omöjligt att fixa själv om man har tummen rätt i hand, rätt verktyg och STOR portion tålamod.
 
Vad jobbigt, hur kan jag se om det är det?

jag bor i Holland normalt sett men är hemma i Sthlm över sommaren. Jag åker den 13:e redan, frågan är om objektiv är billigare i holland. tror ni det kan vara det, eller är det omöjligt att säga?
 
Jo sant. Men om du hittar ett 28/2.8 med lite damm i så är det inte svårt att fixa eftersom det är ett ganska simpelt bygge. Jag fixade bort lite damm från mitt förra 28/2.8 och det gick hur bra som helst.

Olja har jag aldrig fixat men om jag får tag i ett med oljiga lameller hade jag gärna velat testa att fixa det.

Jag köpte mitt för 570kr, vilket är aningens lägre. Jag hade ju en jäkla tur med att hitta det så lågt men du bårde få tag i ett för 1000kr.
 
Vad jobbigt, hur kan jag se om det är det?

Det ser man när man tittar noga inuti objektivet, om lamellerna är glansiga. Om man öppnar bländaren manuellt när man har objektivet i handen ska den snäppa tillbaks (stängas) snabbt och distinkt så fort man släpper pinnen.

Jag gick själv i den fällan. Säljaren erbjöds iofs att ta tillbaks det men jag fixade mitt med framgång.
 
Där lärde jag mig något minsann, jag har isåfall haft ett 35-70/4 med oljiga lameller, det funkade bra allafall men det snäppte inte tillbaka så snabbt.

Känns lite taskigt att jag sålt vidare det utan att veta..
 
Problemet visar sig genom överexponerade bilder. När man komponerar bilden är bländare max öppen. När man ser tar bilden stänger kamerahuset bländaren en viss bit till inställt värde t ex bl8. En fjäder i objektivet drar ihop lamellerna blixtsnabbt.
Går det för långsamt hinner inte bländaren stängas till önskat läge och bilden blir överexponerad.
Tar du en bild med full glugg märks det inte eftersom bländaren är fullt öppen. Ju mindre bländare du ställer in ju påtagligare blir det eftersom den får längre väg att gå.

Edit: Den länken är bra. Här ser du exempel på oljiga lameller. (Nu börjar det bli rätt O.T :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.