Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sagan skrev:
Vad snackar du om då..har någon ens antytt motsatsen?
Jag bejakade ditt påstående Har du inte talang så spelar det heller ingen roll vilken utrustning du har... Uppenbarligen har väl någon gjort det - annars hade du väl inte skrivit en sådan truism? Det är väl inte fel om jag håller med dig?

Det var ditt påstående här som jag reagerade på:

niklasl skrev:
Men om vi vänder på det kan vi med lätthet konstatera att människor idag med tekniskt mycket mera avancerad utrustning än vad de hade inte är i närheten av att producera fotografiska bilder av samma klass som de gjorde.

Jag tolkar det som om du tyckte att folk hade mer talang tidigare (kan inte se hur man kan tolka det annorlunda).

sagan skrev:
Återigen...det är ingen som sagt något annat!

Ok, jag har dock uppfattat diskussionen som att man skulle ha större möjligheter till bra bilder om man har större bränviddsomfång, zoomar mm, om så inte är fallet så har jag missuppfattat det...

Du har skrivit att man har större uttryckssätt med mer grejor (optik, brännviddsomfång, zoomar), det kommer jag aldrig att hålla med om. Åtminstone inte konstnärligt sett, vilket jag tycker är det viktiga...

En högst personlig reflektion.
Mina fasta objektiv är klart skarpare än dom zoomar jag provat och har helt klart bättre ljusstyrka.
och då har jag även haft sånt som fått toppbetyg i fotopressen.

ytterligre en personlig reflektion är att det är betydligt mer utvecklande att använda fast optik

larsaz skrev:
Du har skrivit att man har större uttryckssätt med mer grejor (optik, brännviddsomfång, zoomar), det kommer jag aldrig att hålla med om. Åtminstone inte konstnärligt sett, vilket jag tycker är det viktiga...

Förstår inte hur du kan komma fram till det (helt obegripligt).

Det är som att säga att färger inte ger fler uttryckssätt för en målande konstnär..det räcker med s/v..eller bara med rött.

Senast ändrad:
larsaz skrev:
Detta håller inte, mångfasseterad!

Jag har sett många av dessa gamla fotografer som är sååå mycket mer mångfasseterade än vad jag någonsin kommer att bli oberoende av utrustning.

Detta blir HELT fel enligt mitt sätt att se på saken! Detta synsätt tar jag helt avstånd ifrån. Även om den var ni som skrev det... No offence!!/Niclas.

Senast ändrad:
festfotografen skrev:
En högst personlig reflektion.
Mina fasta objektiv är klart skarpare än dom zoomar jag provat och har helt klart bättre ljusstyrka.
Att ett fast objektiv med största bländare f/1.8 är ljusstarkare än en zoom med största bländartal på f/2.8 är vi helt överens om.

larsaz skrev:
Ok, jag har dock uppfattat diskussionen som att man skulle ha större möjligheter till bra bilder om man har större bränviddsomfång, zoomar mm, om så inte är fallet så har jag missuppfattat det...

Detta låter naivt och enligt mig väääldigt förunderligt!/Niclas.

sagan skrev:
Det var ditt påstående här som jag reagerade på:

Jag tolkar det som om du tyckte att folk hade mer talang tidigare (kan inte se hur man kan tolka det annorlunda).
Då har du valt att misstolka mig rejält. Kanske är det därför denna tråd tycks bli alltmera förvirrad. Jag trodde faktiskt att du hade förstått när du skrev Har du inte talang så spelar det heller ingen roll vilken utrustning du har... För det är ju precis det det handlar om och det är just vad jag skrev i mitt inlägg.

sagan skrev:
Varför frågar du inte istället för att direkt kritisera det?
sagan skrev:
Det är som att säga att färger inte ger fler uttryckssätt för en målande konstnär..det räcker med s/v..eller bara med rött.
Skilj på form och innehåll! Menar du att svartvitt foto inte är lika uttrycksfullt som färgfoto?

sagan skrev:

Yes, det är preciiis detta det handlar om!! Förstår inte vad som står ivägen för sunt förnuft här under detta trådtema!?!/Niclas.

Niclasfoto skrev:
Detta blir HELT fel enligt mitt sätt att se på saken! Detta synsätt tar jag helt avstånd ifrån. No offence!!/Niclas.

Du tycker m.a.o att utrustningen är oerhört viktig då, eller vad menar du?

Jag vet efter 25 års fotande att utrustningen har ganska så lite att göra med hur bra fotografi man skapar.

Kim är en mycket duktigare & ihärdigare fotograf än vad jag är & jag vänder mig inte till den typen av fotografer i mitt resonemang.

Vad jag är less på är dom mer oerfarna amatörerna som jag ofta tycker lägger allt för stor vikt vid "fet" utrustning i tron att det ger bättre bilder.

Att killar som Kim nyttjar sina prylar & inte vill vara utan nån av dem är en helt annan sak, jag förstår att han har användning av grejorna!

Jag är less på frågan som så ofta dyker upp, "tar den kameran bra bilder". Eller, "kommer jag att få bättre bilder med detta objektiv"...

niklasl skrev:
Varför frågar du inte istället för att direkt kritisera det?Skilj på form och innehåll! Menar du att svartvitt foto inte är lika uttrycksfullt som färgfoto?

Förnekar du Niklas att dessa målarens ytterligare färger inte innebär fler möjliga uttrycksätt??????? !/Niclas.,

niklasl skrev:
Varför frågar du inte istället för att direkt kritisera det?Skilj på form och innehåll!
Vet inte vad du menar..vad är det jag ska fråga?

niklasl skrev:
Menar du att svartvitt foto inte är lika uttrycksfullt som färgfoto?

S/v ger inte samma uttryck som färg!

Alltså ger möjligheten att fotografera även i färg fler uttryckssätt vilket var exakt vad frågan gällde!

larsaz skrev:
Du tycker m.a.o att utrustningen är oerhört viktig då, eller vad menar du?

Jag vet efter 25 års fotande att utrustningen har ganska så lite att göra med hur bra fotografi man skapar.

Kim är en mycket duktigare & ihärdigare fotograf än vad jag är & jag vänder mig inte till den typen av fotografer i mitt resonemang.

Vad jag är less på är dom mer oerfarna amatörerna som jag ofta tycker lägger allt för stor vikt vid "fet" utrustning i tron att det ger bättre bilder.

Att killar som Kim nyttjar sina prylar & inte vill vara utan nån av dem är en helt annan sak, jag förstår att han har användning av grejorna!

Jag är less på frågan som så ofta dyker upp, "tar den kameran bra bilder". Eller, "kommer jag att få bättre bilder med detta objektiv"...

Känns med detta precis som att ni menar att jag är en mer oseriös fotograf!??? INGEN HAR SAGT HÄR ATT MAN IIINTE KAN TA BILDERNA MED ENKEL UTR,STN!!!!!!!!!/Niclas.

Niclasfoto skrev:
Yes, det är preciiis detta det handlar om!! Förstår inte vad som står ivägen för sunt förnuft här under detta trådtema!?!/Niclas.

Jag har absolut ingen aning om vad du försöker få fram här..

sagan skrev:
S/v ger inte samma uttryck som färg!

Alltså ger möjligheten att fotografera även i färg fler uttryckssätt vilket var exakt vad frågan gällde!

Jag vet inte om jag missuppfattar nu? Skulle man med andra ord inte kunna uttrycka sig lika bra i sv som i färg?

Jag är fullständigt övertygad om att en god fotograf som använder sv på rätt sätt kanske t.o.m i vissa fall kan uttrycka sig mer i sv i vissa situationer samt mer i färg i andra.

Sv blir ju lite mer abstrakt, man lyfter fram annat än vid färgfoto. Detta om något måste väl vara ett kraftfullt uttrycksätt.

Niclasfoto skrev:
Känns med detta precis som att ni menar att jag är en mer oseriös fotograf!??? INGEN HAR SAGT HÄR ATT MAN IIINTE KAN TA BILDERNA MED ENKEL UTR,STN!!!!!!!!!/Niclas.

Jag har ingen aning om vad du menar, går & lägger mig nu.

Godnatt...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar