Oscar skrev:
Det är just omfånget av inverkan som är intressant, dvs hur mycket som skiljer i praktiken. Jag tycker att diskussionen drar iväg åt det teoretiska, filosofiska hållet om man inte ser det praktiskt.
Jag har hittils aldrig känt att jag behöver precis all bränvidder. När jag ställer zoomen på 75 hade den lika gärna kunnat stå på 85mm. Det har inte känts som en förutsättning att ha 75mm.
Här kommer vi nog ingen vart tror jag hehe
Jag tror nog att vi förstår varandra i grunden!
Att det lätt blir teoretiskt är klart och inte störande för mig alls även om ni har en poäng med det ni skriver såklart.
"Alla" brännvidder, nej inte jag heller. Ofta ger jag mig ut med kompakten som enbart har en 35 2,0. Beror ju på hur man fotar och vad man är ute efter såklart.
Själv så fotar jag oftast ute på längre turer och med väldigt många delmål som kräver MÅNGA olika knep och trix... Att jag skulle ha enbart fasta objektiv med mig skulle givetvis generera i kanske lika många fina bilder men inte med samma uttryck såklart, och DÄR ligger min poäng
Att man hittar favoritb,vidder med zoomar tror jag också, MEN det är ju inte fel att i många fall ha möjligheten med dem därimellan, eftersom dem löser många annars utopiska situationer!
Faktiskt så upplever jag INTE sällan att det (tro det eller ej) hänger på en liten mm i b,vidd i ett visst perspektiv för att få ett exakt utsnitt i originalet,,, då saknar jag zoomen om den av ngn anledning ligger hemma.
/Niclas.