Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fantastiskt vad en sådan här diskussion kan röra upp känslorna. Ta det lugnt! Personligen gillar jag att knata runt på stan med bara ett 50mm och tycker (kanske lite märkligt) att det ofta är lättare att ta den typen av bilder på det sättet. Jag slipper då tänka: "ska jag gå nära med zoomen på 35 mm eller stå långt borta på 105?" Det gör mig snabbare. Fast det där varierar med dagsformen, ibland hänger jag på 35-105an istället. Skärpan på mina ganska billiga zoomar är inget jätteproblem, tycker jag. Så tänker jag. Ni andra behöver inte tänka likadant.

Nej, naturligtvis menar jag inte att jag ska slippa tänka. På bilden. Jag menar att det ibland är befriande att ta bort någon variabel. Jag, (OBS: jag!) blir ofta mer spontan av att bara ha normalen med mig. Jag gillar faktiskt den begränsningen. I ganska många situationer. Men zooma på!

sagan skrev:
fler brännvidder ger fler uttrycksmöjligheter.

Ja, det är klart! Håller med. Men detta är bara intressant rent teoretiskt.

Vid praktisk fotografering tror jag inte att de ökade möjligheter jag får av en 80-200 zoom jämfört med 85, 135 och 180mm fasta objektiv spelar nån roll.

Den stora vinsten med zoom ligger i ökad snabbhet. Det går onekligen fortare att vrida på ringen jämfört med ett objektivbyte.

Dem utökade möjligheterna som en zoom ger mig uppmanar mig till mer rörlighet!

Oscar skrev:
Ja, det är klart! Håller med. Men detta är bara intressant rent teoretiskt.

Vid praktisk fotografering tror jag inte att de ökade möjligheter jag får av en 80-200 zoom jämfört med 85, 135 och 180mm fasta objektiv spelar nån roll.

Den stora vinsten med zoom ligger i ökad snabbhet. Det går onekligen fortare att vrida på ringen jämfört med ett objektivbyte.

Om det är fakta teoretiskt så är det ju lika logiskt att det också får konsekvenser vid praktiskt användande!

Att man inte kan köpa sig konstnärligt kvalitativt uttryck förstår vi ju alla och ingen kan förneka att alla brännvidder mellan 85mm 135mm och 180mm också kan vara mycket nyttiga och till och med en förutsättning vid/för realiseringen av många ideer och om då dessa råkar finnas i en och samma lins är det ju INGEN begränsning utan en frihet för den skapande individen.

I mitt fall uppmanar zoomen till mer rörelse och aktivitet i praktiken eftersom möjligheterna ökat dramatiskt, dem fasta b.vidderna är ju där oavsett om jag vill fixera zoomen där. (hänvisar här till tidigare inlägg under tråden..)/Niclas.:)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Om det är fakta teoretiskt så är det ju lika logiskt att det också får konsekvenser vid praktiskt användande!
Teori och praktik är inte alltid samma sak.
Niclasfoto skrev:
ingen kan förneka att alla brännvidder mellan 85mm 135mm och 180mm också kan vara mycket nyttiga och till och med en förutsättning vid/för realiseringen av många ideer!/Niclas.:)
Jag förnekar inte att de kan vara nyttiga men de är knappast en förutsättning

Oscar skrev:
Teori och praktik är inte alltid samma sak.

Jag förnekar inte att de kan vara nyttiga men de är knappast en förutsättning

Sa jag det?, Jag menar att det som är existens i teorin också PÅVERKAR det praktiska, dem teroretiska aspekterna får alltså praktiska konsekvenser, omfånget av dess inverkan är ju en annan diskurs....

Enig! MEN vid många bildlösningar så ÄR praktiska omständigheter i form av tex utökade fysiska förutsättningar en just d: förutsättning...:)/Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Jag menar att det som är existens i teorin också PÅVERKAR det praktiska, dem teroretiska aspekterna får alltså praktiska konsekvenser, omfånget av dess inverkan är ju en annan diskurs....
Det är just omfånget av inverkan som är intressant, dvs hur mycket som skiljer i praktiken. Jag tycker att diskussionen drar iväg åt det teoretiska, filosofiska hållet om man inte ser det praktiskt.
Niclasfoto skrev:
MEN vid många bildlösningar så ÄR praktiska omständigheter i form av tex utökade fysiska förutsättningar en just d en förutsättning...:)/Niclas.
Jag har hittils aldrig känt att jag behöver precis all bränvidder. När jag ställer zoomen på 75 hade den lika gärna kunnat stå på 85mm. Det har inte känts som en förutsättning att ha 75mm.

Oscar skrev:
Det är just omfånget av inverkan som är intressant, dvs hur mycket som skiljer i praktiken. Jag tycker att diskussionen drar iväg åt det teoretiska, filosofiska hållet om man inte ser det praktiskt.

Jag har hittils aldrig känt att jag behöver precis all bränvidder. När jag ställer zoomen på 75 hade den lika gärna kunnat stå på 85mm. Det har inte känts som en förutsättning att ha 75mm.

Här kommer vi nog ingen vart tror jag hehe:)
Jag tror nog att vi förstår varandra i grunden!

Att det lätt blir teoretiskt är klart och inte störande för mig alls även om ni har en poäng med det ni skriver såklart.

"Alla" brännvidder, nej inte jag heller. Ofta ger jag mig ut med kompakten som enbart har en 35 2,0. Beror ju på hur man fotar och vad man är ute efter såklart.
Själv så fotar jag oftast ute på längre turer och med väldigt många delmål som kräver MÅNGA olika knep och trix... Att jag skulle ha enbart fasta objektiv med mig skulle givetvis generera i kanske lika många fina bilder men inte med samma uttryck såklart, och DÄR ligger min poäng:)

Att man hittar favoritb,vidder med zoomar tror jag också, MEN det är ju inte fel att i många fall ha möjligheten med dem därimellan, eftersom dem löser många annars utopiska situationer!

Faktiskt så upplever jag INTE sällan att det (tro det eller ej) hänger på en liten mm i b,vidd i ett visst perspektiv för att få ett exakt utsnitt i originalet,,, då saknar jag zoomen om den av ngn anledning ligger hemma.

/Niclas.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jo..men jag tycker det är rätt tragiskt när folk inte vill erkänna att fler brännvidder ger fler uttrycksmöjligheter.

Jag tycker inte det är tragiskt, jag tycker det är roligt, för det har framkommit att vi ser begreppet uttrycksmöjlighet på olika sätt. Vi uttrycker oss i våra bilder med olika medel. Det tycker jag är kul. Mer sånt!

MEN visst är det lite förunderligt att det finns folk som inte erkänner att fler brännvidder också ger en fotograf ytterligare möjligheter för kreativa problemlösningar? Niclas,

Ps,Därmed INTE sagt att få brännvidder inte ger lika bra resultat utan ANDRA resutlat:)

Såg bra ut! Om du hade haft zoom så hade du kanske dragit till med ett tråkigt standardutsnitt? Nu kanske du tvingades att tänka lite extra på kompostionen? Om zoomfaktorn funnits hade du kanske inte hunnit tänka på kompostionen?

Nu har du chansen att komma med ett piggt inlägg själv :)

Okej, jag misstänkte att det skulle kunna missförstås. Vad jag menade var att jag var imponerad över denna kamp om fast eller zoom. Blir man klok eller fövirrad? Hur som helst så har denna tråd blivit låång..Guiness nästa! :)

(Jag kör med fasta, men funderar på om det kan bli billigare med zoom. Blir ju färre objektiv.)

Kunde inte hålla mig:) Hoppas d e OK!

Hustomten skrev:
Jag passar på att lägga upp en bild från idag. Tagen med en fast Nikkor 180/2.8 ED IF....
Svanen kom alldeles för nära och jag skulle omöjligt hinna byta optik när han fällde ut sina vingar. Så det blev så här,,,, hade jag haft zoom hade jag kanske zoomat ut.

Bara helt appropå utan värdering..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=174734

Helt riktigt MEN varför inte fota med den brännvidden med zoomen "det ena objektivet utesluter inte det andra",,,, Ja nu blir jag lite tjatig det har ni helt rätt i:)

Men jag måste lägga in en liten kontring inte för kontringens skull utan för att visa en "tät svanbild" fotad med 70-300 zoom på ca120cm håll, inte blir man begränsad med en zoom inte:)

OM man blir begränsad av ytterligare tekniska fördelar så är det ngt man själv lägger på sig och inte tekniken i sig själv.

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekri...=0&offsett=30&foreningsid=&nomenus=&serieid=0

Bilagor

• 0.jpg
    0.jpg
    3.5 KB · Visningar: 176
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar