Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fler uttryckssätt!

larsaz skrev:
Jag vet inte om jag missuppfattar nu? Skulle man med andra ord inte kunna uttrycka sig lika bra i sv som i färg?

Jag är fullständigt övertygad om att en god fotograf som använder sv på rätt sätt kanske t.o.m i vissa fall kan uttrycka sig mer i sv i vissa situationer samt mer i färg i andra.

Sv blir ju lite mer abstrakt, man lyfter fram annat än vid färgfoto. Detta om något måste väl vara ett kraftfullt uttrycksätt.

Vem är det som hela tiden snackar om "lika bra" "bättre/sämre" ? inte är det jag iaf..som jag sagt (om och om igen) fler uttryckssätt! jag snackar inte om bättre eller sämre..fler!!

Förstår du nu då? eller vill du ta en vända till?

Niclasfoto skrev:
Att många här ikväll inte har förstått viktiga fakta (runt den skapandes ökade möjligheter) är nog onekligen MYCKET tydligt:)/Niclas.

Riktigt tråkig kommentar. Här har vi olika åsikter. Vad du anser vara sant är det inte för andra.

Sunt förnuft är också ett luddigt uttryck.

Nu tänker jag ta upp en helt annan tråd om objektiven.

Är det någon som anser att zoomarnas sämre motljusskydd är en stor brist, eller inget att bry sig om?

Godmorgon! Jag ser att det diskuterats flitigt i natt. Ni har talat om att zoomar ger eller inte ger fler uttrycksmöjligheter än fasta objektiv.
Som jag uppfattat det menar några att det faktum att man har alla brännvidder inom ett spann skulle ge en kostnär större möjligheter att förmedla sina budskap på olika sätt. Någon uttryckte att fler brännviddar var att jämföra med att tillföra färg i bilder från att bara haft svartvitt.

Jag tycker det låter lite som en övertolkning av brännviddernas betydelse. Visst är det positivt att ha fler brännvidder, men när ni talar i andan att 30mm och 35mm är olika uttrycksformer tycker jag att ni börjar skena och tappa propotionerna på saker och ting. Färg är en uttrycksform, svartvitt en annan. Men 30/35mm brännvidd???

Om någon har en zoom för att det ger fler "uttrycksmöjligheter". Skulle ni då vilja ha en steglös bländare oxå. Bländare 5.6 och 5.7 kan ju med resonemanget oxå bli olika uttrycksformer.

Re: Re: Re: Re: Re: Fast eller zoom?

sagan skrev:
Nej.

Finns ett stort antal exempel på zoomar som är lika bra/bättre än fasta vad gäller skärpa.

Har ett eget exempel här:
http://fphoto.org/Kim10D/Can 17-40 VS Tok 17

Som du kan se är det fasta objektivet klart sämre i hörnen..och det på en 10D..

Kollar du FOTO:s test av Sigma 120-300/2.8 så är den knivskarp ända ut i hörnen.

Finns många exempel på fasta objektiv som inte är särskilt skarpa i hörnen dessutom.

Det är ju en annan fråga.

Vad gäller ströljus/interna reflexer så har jag inte haft några problem alls med det på de tre zoomarna jag har..därimot är det våldsamt av det slaget på Sigma 14mm (inget konstigt med det dock).
De absolut bästa zoomarna står upp väl emot fasta objektiv generellt, men är ändå inte lika bra som de absolut bästa fasta objektiven. Du tog ett exempel på Sigmas 120-300 2,8 som är ett beryktat bra objektiv. Det stämmer säkert men den har enligt tester ganska hög distortion, medan ett fast 300 som regel är i det närmaste distortionsfritt. Många gånger saknar Zoomarnas svagheter betydelse för det mänskliga ögat men skall man hårddra fakta och fotografiska erfarenheter så är fasta objektiv tveklöst bättre och framför allt jämnare i prestanda. I övrigt så använder jag själv zoom mycket då jag tycker de är med råge tillräckligt bra för mig. Men då jag vill ha det absolut sista i skärpa kontrast och färger så åker de fasta gluggarna fram. Förmodligen mest inbillning från min sida, men tex min 180 2.8 ED Nikkor kan man inte misslyckas med.

larsaz skrev:
Ok, jag har dock uppfattat diskussionen som att man skulle ha större möjligheter till bra bilder om man har större bränviddsomfång, zoomar mm, om så inte är fallet så har jag missuppfattat det...

Du har skrivit att man har större uttryckssätt med mer grejor (optik, brännviddsomfång, zoomar), det kommer jag aldrig att hålla med om. Åtminstone inte konstnärligt sett, vilket jag tycker är det viktiga...
Bättre möjligheter och fler uttryckssätt har man nog, anser jag. Däremot kanske man begränsar sina egna möjligheter att att se uttrycka och utveckla sitt fotande om man lägger för mycket vikt vid sin utrustning. Hade själv en period då jag fotade enbart med ett 90 mm objektiv. De bilder jag tog då var enligt mig lika bra som de jag tar idag. Jag fick också använda fantasin och benen betydligt mer för att hitta variation i mitt fotande. Idag är jag betydligt mer fantasilös och lat i mitt utövande, men väldigt lycklig dock över min klart överdimensionerade utrustning. Förmodligen är tillgång till mycket utrustning en filosofisk fråga huruvida man skulle ta bättre bilder. De människor som har mycket pengar verkar ofta ha begränsad syn på hur det skall användas och vilka möjligheter det ger dem. När prylarna blir ett självändamål och tar focus ifrån själva fotandet kan man kanske ifrågasätta var ens intresse egentligen ligger. Jag lägger dock ingen värdering i det. De som är lyckliga med att känna och klämma på sina prylar och någon enstaka gång ta en bild, är också de som hjälper till att pressa priserna på fotomarknaden då det ofta är väldigt köpstarka individer. Jag antar att det inte finns något som är vare sig rätt eller fel vad gäller förhållningsätt till fotografi. Var och en måste hitta sitt sätt för att hålla intresset levande och finna inspiration. Mycket olika prylar kanske inte i betydande omfattning ökar ens fotografiska möjligheter, men förtydligar kanske de redan befintliga, och för många så är dyr och omfattande utrustning som regel en stor inspirationskälla till kreativitet.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Vet inte vad du menar..vad är det jag ska fråga?
Om du inte förstår ett inlägg, fråga den som skrev det vad han menade, istället för att hitta på en egen tolkning. Alla diskussioner och debatter faller ju platt om vi inte förstår varandra. Det innebär inte att man måste hålla med.
sagan skrev:
S/v ger inte samma uttryck som färg!

Alltså ger möjligheten att fotografera även i färg fler uttryckssätt vilket var exakt vad frågan gällde!
Jag har INTE skrivit att svartvitt ger samma uttryck som färg. Frågan var ju om svartvitt var lika uttrycksfullt som färgfoto. Detta är inte bara en feltolkning utan en förvrängning av vad jag skrev.

niklasl skrev:
Var ju inte det jag skrev. Läs igen.

Godmorgon:)
Tänker inte gräva mig in i oenigheten igen, lite för tidigt på dagen för det:) Vad jag menade i detta fallet kanske blev lite otydligt, förstår det. Jag tror nog att vi är ganska överens after all..

OM jag av misstag har uttalat mig under denna tråd så att ngn tagit personligt illa upp så ber jag om ursäkt för det eftersom inget här som jag har skrivt har varit menat som personliga angrepp, BARA så det är sagt:)!!

Poängen blir enligt mig: INGEN har under denna tråd skrivit att det inte är möjligt att fotografera fina bilder med en fast lins på kameran.
INGEN har under denna tråden heller skrivit att bilderna automatiskt skulle bli bättre med fler b,vidder i objektivet eller i säcken.

Det hela handlar enligt mig om att antalet möjligheter och variabler att kombinera till ett ytterligare uttryck ökar med fler möjligheter..

Precis som Arleklint skrev, så är skillnaderna i b,vidd klart överdramatiserade under tråden men enligt mig så är det ju inte heller det som spelar ngn roll utan att det faktiskt ÄR en skillnad, därmed en ytterligare möjlighet till/för den individ som anser sig kunna använda detta till sin fördel.

Alltså är vi ju överens över att skillnaderna är där (svårt att förneka den enkla fysiska delen av saken:), så hela dirskursen handlar alltså om hur viktiga dessa skillnader är och där ligger nog en ännu lägre diskurs:)

Helt klart är det nog enligt mig att den fotograf som för sin egen del inser fördelarna med ex,vis en viss brännvidd säg 2000mm +x2 ext för at komma ned i bländare runt f60 helt klart får utökade fotografiska möligheter med denna arsenal om denne anser sig kunna hantera det såklart:) Detta blir ju en ytterlighet telesammanhang och kanske ett missvisande exempel men det påvisar ju det som jag menar är fakta (ursäkta begreppet fakta:)...

Hoppas att min poäng blev ännu mer förtydligad här i och med detta:)/Niclas.

Ps, No offence to everyone:)!!!

Senast ändrad:
Oscar skrev:
Riktigt tråkig kommentar. Här har vi olika åsikter. Vad du anser vara sant är det inte för andra.

Sunt förnuft är också ett luddigt uttryck.

Ja, det var inte bra att det uppfattades som att jag menar att "det jag menar är sanningen"... Du får inte plocka det ur sitt sammanhang. Det jag pratade om vara att många här under tråden liksom har förnekat att ytterligare fysiska förutsättningar ger en fotograf ytterligare möjligheter att skapa bilder kreativt med nya uttryck......Enligt mig så är det lite svårt att förneka dessa fakta, minst sagt.

Sedan om skillnaderna i resultatet i bilden mellan två mm i b,vidd är så viktig/stor är en annan sida av denna saken. Det man kan säga är ju att det ÄR en skillnad och enligt mig så kan den också utnyttjas kreativt som den olikhet den i naturen är.
Hoppas att ni förstår vad jag menar nu, så at ingen av oss sitter här med sura miner för det önskar jag inte./Niclas

Senast ändrad:
OK Niclas. Jag förstår att man kan vara ivrig att förklara vad man menar :).

Har själv för liten erfarenhet av fasta objektiv för att kunna jämföra med zoomar.

Många intressanta åsikter i denna diskussion.

Hustomten skrev:
Godmorgon! Jag ser att det diskuterats flitigt i natt. Ni har talat om att zoomar ger eller inte ger fler uttrycksmöjligheter än fasta objektiv.

Fel, vi talade om att fler brännvidder ger fler uttryckssätt än bara en (50mm).

niklasl skrev:
Jag har INTE skrivit att svartvitt ger samma uttryck som färg. Frågan var ju om svartvitt var lika uttrycksfullt som färgfoto. Detta är inte bara en feltolkning utan en förvrängning av vad jag skrev.

Det är varken en feltolkning eller en förvrängning.

Jag poängterade det jag ville ha fram återigen, eftersom det inte verkade ha gått fram till dig!

Hustomten skrev:
Jag tycker det låter lite som en övertolkning av brännviddernas betydelse. Visst är det positivt att ha fler brännvidder, men när ni talar i andan att 30mm och 35mm är olika uttrycksformer tycker jag att ni börjar skena och tappa propotionerna på saker och ting. Färg är en uttrycksform, svartvitt en annan. Men 30/35mm brännvidd???

Varför hänger du upp dig på just 30/35mm ?
Frågan gällde inte just 30/35..en grov missuppfattning från din sida..(även om det givetvis är en skillnad även där, om än liten)

Frågan gällde skillnaden i uttryckssätt med olika brännvidder rent allmänt.
skillnaden mellan 28 och 50mm exempelvis...

Skillnaden mellan att uteslutande fotografera med 50mm och möjligheten att att fotografera med ett stort antal olika brännvidder.

Det handlade alltså inte om skillnaden mellan just 30 och 35mm!

Hustomten skrev:
Om någon har en zoom för att det ger fler "uttrycksmöjligheter". Skulle ni då vilja ha en steglös bländare oxå. Bländare 5.6 och 5.7 kan ju med resonemanget oxå bli olika uttrycksformer.

Återigen..frågan gällde inte fast eller zoom, utan en eller flera brännvidder (kan alltså lika gärna vara flera fasta).

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fast eller zoom?

paul skrev:
De absolut bästa zoomarna står upp väl emot fasta objektiv generellt, men är ändå inte lika bra som de absolut bästa fasta objektiven.

Som jag sagt vid ett flertal tillfällen, man måste jämföra varje objektiv för sig för att få fram en riktig bild av hur det ligger till.

Senast ändrad:
niklasl skrev:
Om du inte förstår ett inlägg, fråga den som skrev det vad han menade, istället för att hitta på en egen tolkning.

Allt man läser blir en egen tolkning hur man än gör..anser personen att man tolkat fel så får han/hon tala om det helt enkelt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar