Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oscar skrev:
Eftersom det inte blir någon (större) skillnad i brännvidd mellan en zoom och flera fasta som täcker samma område som zoomen gäller väl frågan bara om man har tid och ork att byta objektiv.
Har man inte det väljer man en zoom.

Kreativiteten begränsas av fotografens ork att byta objektiv, inte av vilket som för närvarande sitter på kameran.

Stor skillnad är det ju i det stora hela tycker jag....
En zoom mellan tex 28-135 så är det ju 107mm, om man då har sju st fasta objektiv mellan 28 och 135mm så betyder det att man saknar 100 st fasta linser..... Rent hypotetiskt JA:) Men fördelarna med en zoom KAN och SKALL INTE ignoreras! Inget problem att fota selektivt (Arleklint) (no offence) med en zoom både med och helt utan planering!!/Niclas.

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Hur ofta man behöver byta mellan sina fasta gluggar beror mycket på hur man fotar. En fotograf som planerar sina bilder innan han/hon går ut och gör dom vet vilken brännvidd som är aktuell.
Gäller väl än mer om man inte går ut ;-) (plåtar i studio).
Är man ute och fotografer är det normalt sätt betydligt fler oväntade saker som händer, vilket gör att behovet av andra brännvidder kan dyka upp när som helst.

Men det är klart..ignorerar man allt som händer runt omkring sig och de möjligheterna, helt koncentrerar sig på att ta den förutbestämnda bilden så finns det ju inget behov av att ändra brännvidd (eftersom man inte är ute efter några andra typer av bilder vid tillfället).

Hustomten skrev:
En fotograf som jobbar mer spontant bör nog ha en zoom.

Man kanske vill plåta både planerade bilder och mer spontana bilder?

Så är det för mig iaf..jag planerar bilder jag vill ta när jag är ute och tar dem oftast oxå..sen blir det en hel del mer spontana bilder dessutom (ofta, men inte alltid).

Låt oss inte blanda spontanitet/planerande med zoom/fast b,vidd!! Enligt mig så har dessa inget med varandra att göra, om man inte tillåter sig tvångströjan som begränsningarna innebär förståss:)!/Niclas.

Niclasfoto skrev:
En zoom mellan tex 28-135 så är det ju 107mm, om man då har sju st fasta objektiv mellan 28 och 135mm så betyder det att man saknar 100 st fasta linser..... Rent hypotetiskt JA:) Men fördelarna med en zoom KAN och SKALL INTE ignoreras! Inget problem att fota selektivt (Arleklint) (no offence) med en zoom både med och helt utan planering!!/Niclas.

Vet inte om jag fotar selektivt... jag förstår inte vad du menar, men det spelar ingen roll ;)

Alla mynt har två sidor, jag har valt sidan med klaven och väljer då medvetet att avstå från de fördelar kronan kan ge En fix idé jag har som trivs med.

Men det finns faktisk en zoom jag eventuellt skulle kunna tänka mig. http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/80-20028.htm

Niclasfoto skrev:
Låt oss inte blanda spontanitet/planerande med zoom/fast b,vidd!! Enligt mig så har dessa inget med varandra att göra, om man inte tillåter sig tvångströjan som begränsningarna innebär förståss:)!/Niclas.

Ligger mycket saning i det...det går givetvis utmärkt att ta både spontana och planerade bilder både med fast och zoom!

Niclasfoto skrev:
En zoom mellan tex 28-135 så är det ju 107mm, om man då har sju st fasta objektiv mellan 28 och 135mm så betyder det att man saknar 100 st fasta linser.....

Frågan är om precis ALLA brännvidder används? Begränsar det dig mycket att välja 35 istället för 30mm?

Effekten av zoomning under exponering är nog inte det tyngsta argumentet för denna objektivtyp.

Själv anväder jag mest zoom för att det är bekvämt att inte byta objektiv. Lat? Javisst. Har jag lite tid på mig är det också en stor fördel med zoom (och AF).

Hustomten skrev:
Alla mynt har två sidor, jag har valt sidan med klaven och väljer då medvetet att avstå från de fördelar kronan kan ge En fix idé jag har som trivs med.

Här avstås ingenting..både och används :)

Hustomten skrev:
Men det finns faktisk en zoom jag eventuellt skulle kunna tänka mig. http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/80-20028.htm

Nikkor 70-200G VR är annars skarpare..hur kommer sig att det är just det zoomobjektivet du är intresserad av?

Hustomten skrev:
Vet inte om jag fotar selektivt... jag förstår inte vad du menar, men det spelar ingen roll ;)

:) Kanske dumt att använda detta ord i detta sammanhang. Selektivt.

Har det ifrån jakt där man jagar selektivt, man planerar att under jakten konsentrera sig på en viss individ eller typ inom en viss art.
Alltså detsamma som planerande fotografering.-)
Niclas.

Oscar skrev:
Frågan är om precis ALLA brännvidder används? Begränsar det dig mycket att välja 35 istället för 30mm?

Effekten av zoomning under exponering är nog inte det tyngsta argumentet för denna objektivtyp.

Själv anväder jag mest zoom för att det är bekvämt att inte byta objektiv. Lat? Javisst. Har jag lite tid på mig är det också en stor fördel med zoom (och AF).

Som sagt en HYPOTES,,,,:) Sen är det ju så att om man vill så blir ju ett stort jäng fasta linser i bra ljusstyrka en begränsande börda jämfört med tre ljusstarka zoomar...../Niclas.

Niclasfoto skrev:
:) Kanske dumt att använda detta ord i detta sammanhang. Selektivt.

Har det ifrån jakt där man jagar selektivt, man planerar att under jakten konsentrera sig på en viss individ eller typ inom en viss art.
Alltså detsamma som planerande fotografering.-)
Niclas.

Aha! Ja då fotar jag oftast selektivt, med olika selektivitet vid olika fototillfällen :)

Kim: Kan inte du ta två bilder med nån zoom och lägga upp här. En bild med 30mm och en med 35mm med exakt samma utsnitt så får vi se hur mycket perspektivet ändras.

Hustomten skrev:
Kim: Kan inte du ta två bilder med nån zoom och lägga upp här. En bild med 30mm och en med 35mm med exakt samma utsnitt så får vi se hur mycket perspektivet ändras.

Perspektivet ändras inte alls med ändrad brännvidd!! Enbart vid ändrad position av kameran ändras perspektivet.
ex, 24mm och 500mm från samma position har samma perspektiv./Niclas.

Hustomten skrev:

Varför då? det intressanta är inte hur mycket perspektivet ändras, utan hur mycket utsnittet ändras..perspektivet kompromissar jag inte med.

Hur tydligt perspektivet ändras avgörs ju mycket av motivet, förgrund/huvudmotiv/bakgrundens förhållande till varandra.

Tar du en landskapsbild (utan förgrund/bakgrund) så lär du inte se några dramatiska skillnader, medans om du tar närbilder (med förgrund/bakgrund) så blir skillnaden i perspektiv avsevärt.

Hustomten skrev:
Nu snurrar du till det. Jag sa med samma UTSNITT, så kIm måste flytta på sig :)

Jag förstod det..jag har inte snurrat till det alls.

Och som jag skrev så tycker jag skillnaden i utsnitt (vid samma position) är mer intressant än skillnaden i perspektiv vid samma utsnitt.

D.v.s ett exempel på hur mycket mer man kan få med i bilden vid samma perspektiv med de olika brännvidderna är intressantare att visa tycker jag.

Hustomten skrev:
Niclas: Nu snurrar du till det. Jag sa med samma UTSNITT, så Kim måste flytta på sig :)

Såklart ni har rätt, sorry:)!!/Niclas.

Ps, Kims inlägg låter rimligt, situationen avgör. Men eftersom zoomen ger alla "perspektivmöjligheter" som den fasta ger + mycket mer så förstår jag inte att det skulle anses som ett handikapp eller begränsning med den.
Om en zoom är begränsande så är det den fotograferande individen som själv sätter dem och INTE det mer flexibla objektivet som en zoom logiskt sett är.../Niclas.

Senast ändrad:
Kim: Givetvis är det så att motivet spelar roll, jag tänkte bara som en kul grej, jag kan göra testet själv med 24 35 50 om jag kommer på ett bra motiv. Det om att snurra till var till Niclas ;)

Hustomten skrev:
Givetvis är det så att motivet spelar roll, jag tänkte bara som en kul grej, jag kan göra testet själv med 24 35 50 om jag kommer på ett bra motiv

Javisst kan vi göra det om du vill...men jag kommer inte göra någon de närmaste dagarna iaf..jobbar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar