Annons

FA objektiv som inte funkar med autobländare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeJy

Aktiv medlem
Har en smc-fa zoom som beter sig underligt. Får inte fram någon bländare i displayen och det går inte att ändra med e-rattarna heller. Bländarratten står i A-läget. Det går att fota med det om jag ändrar i menyn och tillåter objektiv som inte står i A-läge och använder det som ett manuellt objektiv. Någon som har några tips?
 
Har du mer info om vad det är för objektiv?
Smutsiga/skadade kontakter?
Fungerar objektivet på en annan kamera?
Fungerar andra objektiv på din kamera?
 
Det är ett smc fa 28-70/4. Har kollat lite på kontakterna och dom ser ok ut. Har även ett smc FA 50/1.4 som funkar alldeles utmärkt. Tyvärr inte kunnat prova i ngn annan kamera ännu.
 
Det låter som om det skulle kunna var glapp i kontakten som signalerar att bländarringen är i A-läge.
http://kmp.bdimitrov.de/technology/K-mount/Ka.html
Om du har en liten multimeter så kan du ju mäta att du har kontakt mellan rätt liten pinne och bajonetten i A-läget och inte annars och att den sticker ut tillräkligt för att göra kontakt med kontakten på huset.

Jag hittar inte mitt enda A-objektiv just nu, så jag kan inte kolla exakt hur det ser ut. :(
 
Vad jag kan läsa mig till så funkar bländarringen precis likadant på Ka och Kaf. Men det behöver väl inte nödvändigtvis vara så att stiftet sticker ut, men i vilket fall så bör stiftet ha kontakt med bajonetten när bländaren står på "A" och inte annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.