ANNONS
Annons

f65 eller Dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Umebon

Ny medlem
Hej!

Jag ska precis köpa min första systemkamera och funderar på vilken modell jag ska välja. Efter att ha kikat på lite olika modeller, så står jag nu och väger mellan Nikon f65 och Minolta Dynax 5.

Minoltan verkar vara den tekniskt mer avancerade med lite fler funktioner (spotmätning, iso-inställning etc), medan Nikonen känns rejälare och enligt bl a recensionerna på den här sidan, är utrustad med ett något bättre objektiv (28-80). Frågan är hur mycket man behöver de extra funktionerna hos Minoltan?

När jag provade Minoltan i butiken verkade autofokusen ha problem med att fokusera rätt. När jag tittade genom sökaren på något så tog det en stund innan den fokuserat rätt. Brukar det vara problem med Minoltas autofokus? Nikonen hade inga sådana problem.

En annan skillnad som jag lade märke till var att Minoltan fokuserade hela tiden medan Nikonen bara fokuserade när jag tryckte ner avtryckaren till hälften. Är detta en skillnad mellan modellerna eller var Minoltan bara insälld på att göra så?

Dumma frågor kanske, men säljaren visste inte så mycket så jag tänkte prova här i stället.
Tacksam för svar!

/Mattias

Objektiven brukar vara likvärdiga i dessa "budget" paket. Kan skilja sig i zoomomfång, vilket dock inte gör det till ett bättre objektiv. Däremot har minoltan, som du säger spotmätning. Men eftersom detta är din första systemkamera så kommer denna funktion att vara en av de funktioner som du använder lite mindre. Visst är det bra att den finns där men frågan är om du kommer att nyttja den.
Dessutom har då minoltan sin 14-bikake-mätning-tjosan och spot och Nikon har 6-segments-Matrix och centrumvägd (typ mäter hela sökaren men lägger vikten vid det som finns i mitten)

Hmm..minoltan fokusserade HELA tiden? Nja.. jag vet inte riktigt hur minoltan funkar, men det har säkert varit så att den varit inställd på konternuerlig fokussering, vilket då innebär att den fokusserar om när motivet förflyttar sig, men bara så länge som man håller nere avtryckaren till hälften (som sagt så funkar det på Canon, jag vet inte på minoltan, men det låter skumt?)

ISO-inställningen är det nog inte mycket att bry sig om. Du kommer med största sannolikhet inte att börja pressa filmer osv. utan köra med standardfilmer, vilka har DX-kodning.

Tycker du ska känna på båda två och se vilken som känns rätt för dig. Reglage greppet osv.

Sen är begagnatutbudet större när det gäller Nikon.

Hej!

Har bara erfarenhet av Nikon F65 av dessa två kameror. Den kändes förhållandevis robust trots sin "helplastkonstruktion" (som alla kameror i denna prisklass), bajonetten är i alla fall av metall. Det är sant att den saknar spot-mätning vilket kan vara en brist. Avsaknad av manuell ISO-inställning finns heller inte men är inte en så stor brist som vissa påskiner - det går utmärkt att pressa filmer ändå med hjälp av exponeringskompensationen (dock max 2 steg men hur ofta pressar man mer?). F65 har motivföljande autofokus i sportläget, då också relativt snabb filmmatning med 2,5 bps. Autofokusen i F65:an är för övrigt identisk med F80 och följdaktligen mycket säker.

Men - Minoltan är säkert en lika bra kamera - låt din känsla efter att ha klämt på och testat dem avgöra!

:)
mvh / Matti

Jag vet inte om Dynax5 har ögonaktiverad autofokus.
Det innebär t ex att om du inte håller om kontaktytan med handen ordentligt när du sätter ögat mot okularet så blir det konstigt.
Detta går att välja bort om man vill.
Nu är jag bara van vid 700si men det är kanske lika.
annars så har Minolta inte annorlunda fokuseringsbekymmer än andra märken.
Fokuseringstiden är oxå beroende på vilken glas (plast) bit som sitter på.

Tänkte på jämnförelsen mellan kamerornas antal mätfält i exponeringsmätaren...och den vanliga jämnförelsen om vem som har flest punkter/fält kom upp vilket egentligen inte säger någonting och bara är vilde ledande.
Det är ju inte mängden information som kameran får som är avgörande utan hur den behandlar den informationen den får och hur bra den är att behandla informationen talar inte antalet punkter/fält om...
Vad att tänka på är vad man vill med sitt fotograferande om man vill ta fina bilder på sian barn eller husdjur så kan man ju klara sig med en systemkamre som i stortsett har samma funktioner som en kompaktkamera och dra fördel av den bättre optiken. vill ma nvar mer kretiv får man väl läsa på vad manbehöver för att ta de bilder som man är intresserad av att ta och sen se vilken prisnivå på kamera som mna kan tänka sig var alämpligt för sitt behov
Vad jag tycker är viktigaste på arbetsredskap (räknar kameror dit med) är ergonomi..hur känns det i just mina händer är den komfortabel när jag lätt alla knappar och reglage utan att behöva fumla med den...
En tredje sak är hur det är med begangnat marknaden om man inte ahr råd att köpa alla tillbehör nya eller inte har avsikt att köpa begangnat...

Det är vad jag tycker är vesäntligt..själv har jag en Nikon min flickvän har en Minolta..det blir fotografier från bägge..så enkelt är det med det...*ler*

Dynax 5:an har ögonaktiverad autofokus som gör att den automatiskt fokuserar på alla avstånd så länge du har ögat mot sökaren (eller vad som helst som får sensorerna att reagera) Detta går att koppla bort om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar