Annons

Förvaring av fotoutrustningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Vis av erfarenhet bör man se över sitt förvar av utrustning. Hade inbrott där de stal min utrustning. Har fortfarande inte fått rätt mot försäkringsbolag. Idag har jag köpt ett kassaskåp där min rygga går in här förvarar jag min utrusning.

http://www.skd.se/article/20080730/NYHETER/852019041

Har dessutom tillverkat en case som ryggan går ner i och som jag kan låsa fast i bil / husvagn mm för att försvåra stöld när jag har min utrustning med mig.
 
Vis av erfarenhet bör man se över sitt förvar av utrustning. Hade inbrott där de stal min utrustning. Har fortfarande inte fått rätt mot försäkringsbolag. Idag har jag köpt ett kassaskåp där min rygga går in här förvarar jag min utrusning.

http://www.skd.se/article/20080730/NYHETER/852019041

Har dessutom tillverkat en case som ryggan går ner i och som jag kan låsa fast i bil / husvagn mm för att försvåra stöld när jag har min utrustning med mig.

Folksam skulle behöva få en rejäl känga storlek 52 uppkörd i arslet. :mad:

Gillar ej det bolaget. Sommaren 2006 vart min moppe påkörd av en kompis och det var klart och tydligt att det var hans fel han erkände till och med felet i anmälan, hans bolag var IF och de skulle betala pengar till mitt bolag folksam. Men folksam ansåg att det var mitt fel och ville ej ta emot pengarna från if. Men efter mycket munhugg hotelser och snack så fick jag försäkringspengarna till slut.
 
Funderar på att bygga mig en låda med fack för all utrustning, en enkel "insats" till garderoben där allt ligger huller om buller för tillfället.
Tänkte bygga med plywood och lägga (limma?) liggunderlag i botten.

Har för mig att jag läst tidigare att vissa material ger ifrån sig ämnen som kan skada optiken. Stämmer det, och vad gäller i så fall för plywood och skumplast?

Nu ligger ju allt som sagt redan i garderoben som består av både spånskiva och masonite. Är det en olämplig förvaring?
 
Funderar på att bygga mig en låda med fack för all utrustning, en enkel "insats" till garderoben där allt ligger huller om buller för tillfället.
Tänkte bygga med plywood och lägga (limma?) liggunderlag i botten.

Har för mig att jag läst tidigare att vissa material ger ifrån sig ämnen som kan skada optiken. Stämmer det, och vad gäller i så fall för plywood och skumplast?

Nu ligger ju allt som sagt redan i garderoben som består av både spånskiva och masonite. Är det en olämplig förvaring?

En hel del mjuka plaster innehåller ämnen som ska göra den mjuk vilka kan dunsta ibland. Jag vet inte om detta gäller just liggunderlag men jag skulle rekommendera dig att titta på tex filt istället för liggunderlag om det är långtidsförvaring. För bygge av kameraväskor som man har grejerna i då och då och dessutom öppnar hela tiden är liggunderlag inga problem.

Masonit och plywood vet jag inte hur det är men men som en tummregel kan man nog säga att äldre material som haft möjlighet att vädra ur sig under 10 år eller så nog mycket säkrare.

Lycka till med bygget och hoppas det blir som du tänkt dig!
 
Använder ett 600 kilos brandklassat kassaskåp.
(Fick lyfta in det med truck) :))
Där får det mesta plats inkl backupdiskar å annat.

En del grejor ligger framme i fotoryggan.
 
Förvarar mina saker i en fotoryggsäck som står "gömd" här hemma.. När den är med ute så är risken stor att hunden får det lite trängre i sin låsbara bur, om jag ska in och shoppa tex..
 
Min utrustning är lite sådär härligt utspridd över lägenheten. Bladaren ligger just nu i ett fönster med polaplus-bakstycket på, gluggarna till den ligger lite här och var, Pentax 6x7'an ligger på min primära backuplösning, EOS 5D'n ligger under tvättstället i badrummet med 85/1.2L på och 17-40/4L ligger..hmm..den stod visst i en lampa. :)
 
Suck.

Jag har samma problem, prylarna växer och sambon blir tokig.
Just nu håller jag på att bygga om kontoret (3.8 m x 2.2 m)

Det blir elfahyllor http://www.elfa.com/Sverige/Inspiration/Ovrigt

samt krokar från IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/86683884
för ryggsäckar på väggen så att man kan hänga fyra stycken på väggen.

Inte speciellt snyggt men praktiskt.

Snart kommer det en till kamera men ännu en väska men då har jag sett till att det ryms fler krokar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.