Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Förvaring av fotoutrustningen
- Trådstartare Gunnel
- Start datum
jontesfoto
Aktiv medlem
Varför inte bara ha det i fotoväskan?
Du har ju det klart att ta om du får för dig att dra ut och fota och väskan tar ju endå plats så varför inte ha någoting i den då? bros kanske lite på villken väska hu stor plats en tar tom men endå ?
Du har ju det klart att ta om du får för dig att dra ut och fota och väskan tar ju endå plats så varför inte ha någoting i den då? bros kanske lite på villken väska hu stor plats en tar tom men endå ?
RG
Avslutat medlemskap
Här är den optimala förvaringen.. Finns det inte i lådan - så har jag inte det
Ser det likadant ut idag fast att allt är gult och svart?
61397
Avslutat medlemskap
Jag har funderat mycket på detta. Jag har faktiskt ingen bra förvaring. Att ha alla grejerna i väskan är inte fysiskt genomförbart, och om man nu skulle trycka ner så mycket som det skulle gå så blir man ju inte effektiv i fält samt att jag antagligen kommer få diskbråck innan 25 år fyllda.
Egentligen skulle man ha de grejerna som man _alltid_ tar med sig i kameraväskan. Typ ett kamerahus, normalzoom och nån favoriglugg. en blixt och minneskort.
sen skulle man komplettera med kit för olika typer av uppdrag/förhållanden. nåt sånt här:
- en kasse med blixtar och radiotriggers. (antagligen även vidvinkar/fisheye)
- en med enbent stativ o tele + konverter.
- en med simfötter och UV-hus.
sen kan man ha en gatufotoväska med, ett litet kamerahus, fast optik och lite rikskuponger
Det viktigaste är väl egentligen att man snabbt kan komma i väg _utan_ att glömma minneskort, kamerahus eller batterier...
/FLiP
Egentligen skulle man ha de grejerna som man _alltid_ tar med sig i kameraväskan. Typ ett kamerahus, normalzoom och nån favoriglugg. en blixt och minneskort.
sen skulle man komplettera med kit för olika typer av uppdrag/förhållanden. nåt sånt här:
- en kasse med blixtar och radiotriggers. (antagligen även vidvinkar/fisheye)
- en med enbent stativ o tele + konverter.
- en med simfötter och UV-hus.
sen kan man ha en gatufotoväska med, ett litet kamerahus, fast optik och lite rikskuponger
Det viktigaste är väl egentligen att man snabbt kan komma i väg _utan_ att glömma minneskort, kamerahus eller batterier...
/FLiP
jonasforsgren
Aktiv medlem
Jag har länge funderat på detta och ska idag beställa ett Vorsteh V20 vapenskåp med kodlås. Varför i hela världen kommer nog många att fråga sig. En viktig anledning är att jag bor på en bottenvåning och ligger sakerna i ett vapenskåp när inbrottet sker så kan inte försäkringsbolaget klaga på att jag inte uppfyller deras låskrav. En annan sak är att jag ska in med ett vapen.
Har man mycket dyr kamerautrustning tycker jag faktiskt att man bör ha de inlåsta.
Har man mycket dyr kamerautrustning tycker jag faktiskt att man bör ha de inlåsta.
photographer
Aktiv medlem
Jag har en Rottweiler i samma rum som kamerautrustningen ;-)
Om det inte skulle räcka så får terrierna rycka in (Jack Russels)
//Peter
Om det inte skulle räcka så får terrierna rycka in (Jack Russels)
//Peter
Mankan G
Aktiv medlem
Överallt! Det mest använda prylarna ligger i en packad MiniTrekker, minus huset och en glugg som oftast bor ovanpå bokhyllan. Använder ju kameran även mellan uppdragen.
Resten försöker jag hålla samman på en plats men det går sisådär. Byter mellan 3-4 väskor beroende på uppdrag och de mer udda prylarna ligger oftast kvar i dessa väskor efter uppdraget. Väskorna lagrar jag tillsammans i en garderob så allt är ju i alla fall samlat
Sen finns alla småprylar som jag samlat på mig genom åren i några kartonger under trappen. Tex överblivna filter, kablar, trådutlösare (minns ni dem?), en bälg och en massa annat smått o gott.
De finaste i samligen bor i vitrinskåpet: En FM3A med några utvalda godbitar till optik. Den är ju så vacker!!
ps. Var gör ni med alla prylar som måste finnas tillgängliga men som inte behövs till vardags? IE laddare, extra batterier, hårddiskar etc? Mina ligger i en plastlåda under trappen och dessa förb...sladdar har ju en tråkig egenskap att trassla in sig i varandra. Drar jag i laddaren för kameran så följer det med ca 25 kilo andra prylar.
Resten försöker jag hålla samman på en plats men det går sisådär. Byter mellan 3-4 väskor beroende på uppdrag och de mer udda prylarna ligger oftast kvar i dessa väskor efter uppdraget. Väskorna lagrar jag tillsammans i en garderob så allt är ju i alla fall samlat
Sen finns alla småprylar som jag samlat på mig genom åren i några kartonger under trappen. Tex överblivna filter, kablar, trådutlösare (minns ni dem?), en bälg och en massa annat smått o gott.
De finaste i samligen bor i vitrinskåpet: En FM3A med några utvalda godbitar till optik. Den är ju så vacker!!
ps. Var gör ni med alla prylar som måste finnas tillgängliga men som inte behövs till vardags? IE laddare, extra batterier, hårddiskar etc? Mina ligger i en plastlåda under trappen och dessa förb...sladdar har ju en tråkig egenskap att trassla in sig i varandra. Drar jag i laddaren för kameran så följer det med ca 25 kilo andra prylar.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Trä...
Jag kör på låsbart träskåp.
Att ha ett mörk stängbart träskåp är för mig ganska viktigt då det gör att grejerna har en "luftfuktighetsbuffert" och skåpet är mer benäget att gå sönder än grejerna om jag skulle råka vara fumlig.
Att man sedan bör ha ett mörktförvaringsutrymme för optiks utrustning behöver man väl inte förklara närmre...
Väskorna står i anslutning till skåpet och stativen med sina väskor likaså...
Filmen bor delvis i kameraskåp och i fylen men primärt i frysen i en därför avsedd back med lock...
Jag kör på låsbart träskåp.
Att ha ett mörk stängbart träskåp är för mig ganska viktigt då det gör att grejerna har en "luftfuktighetsbuffert" och skåpet är mer benäget att gå sönder än grejerna om jag skulle råka vara fumlig.
Att man sedan bör ha ett mörktförvaringsutrymme för optiks utrustning behöver man väl inte förklara närmre...
Väskorna står i anslutning till skåpet och stativen med sina väskor likaså...
Filmen bor delvis i kameraskåp och i fylen men primärt i frysen i en därför avsedd back med lock...
JohanAnderholm
Aktiv medlem
Jo, förklara för mig som inte vet. Film förstår jag men optik?Att man sedan bör ha ett mörktförvaringsutrymme för optiks utrustning behöver man väl inte förklara närmre...
raderad22
Avslutat medlemskap
Som sagt, förklara gärna. Vad jag förstår är det risk för mögelangrepp på objektiv som lagras mörkt.
... mörktförvaringsutrymme för optiks utrustning behöver man väl inte förklara närmre...
Anders Östberg
Guest
Mina prylar ligger i några byrålådor, med ett mjukt lager i botten av lådan skuret från liggunderlag. När jag ska iväg och fota plockar jag i hop en lämplig kombination från lådorna och lägger i en väska eller ryggsäck.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Som sagt, förklara gärna. Vad jag förstår är det risk för mögelangrepp på objektiv som lagras mörkt.
Den optiska utrustning som jag syftar på nu är ljusmätare som gärna ska förvaras mörkt när de inte används.
Mörker är ingenting som framkalla mögeltillväxt, däremot fukt.
Det kan vara så att normal uv-strålning (dasljus) hjälper till att skapa en lite mer mögelfientligmiljö men jag tror isf snarare på att se till att torka ur utrustningen så fort som möjligt om det kommit in fukt från någon miljö med hög luftfuktighet.
Torkmedel (tex silica gel påsar) och som sagt obehandlade träskåp tror jag hjälper en del.
Att få grejerna ur väskan direkt när man kommer hem om det varit fuktigt i luften/regnat och att givetvis torka av dem på utsidan tror jag är en annan vana man bör lägga sig till med.
Likaså att inte locka ut dem direkt i en varm miljö om det är kalla för att minska risken för kondens.
Att sedan inte ha för varmt i utrymmet där man förvarar kamerorna tror jag är en annan faktor som inte är betydelselös för ev mögeltillväxt.
Detta är så jag resonerar runt min kamerautrustning och alla har vi olika saker som vi ser som större eller mindre hot mot utrustningens välbefinnande, oavsett om det handlar om att förvara sina objektiv liggande eller stående, varmt eller kallt, damfritt eller med jämn temperatur/luftfuktighet.
Viktigt är nog att man tänker till runt sin kamerautrustning på ett eller annat sätt...kanske prioriterar man att altid ha utrustningen utryckningsklar och är beredd att stå ut med att den kanske inte håller lika länge eller gör sitt jobb med samma precision.
Anders Östberg
Guest
På våra breddgrader och med vårt inomhusklimat är det nog större risk för torrsprickor i gluggarna än mögel.
Anders Östberg
Guest
Microsaftcom
Aktiv medlem
Glöm inte ange portkod och avlarmningskod i era inlägg.
Objektiv mår inte bäst av att ligga i mörka regnfuktiga kameraväskor.
Jag hoppade över att köpa ett objektiv nu i höst pga av 100 vita mögelfläckar på insidan av glaset.
/F
Objektiv mår inte bäst av att ligga i mörka regnfuktiga kameraväskor.
Jag hoppade över att köpa ett objektiv nu i höst pga av 100 vita mögelfläckar på insidan av glaset.
/F
raderad22
Avslutat medlemskap
Gammal Leitz-optik får interna mögelangrepp på glasen så ofta att omfattningen eller avsaknaden av sådana regelmässigt ingår i beskrivningen inför auktioner etc. Speciellt illa utsatta är objektiv som omtänksamma ägare under längre tid förvarat i bankfack - vilket expertisen alltså avråder ifrån.
Bankvalv är sällan särskilt fuktiga så det är säkert bristen på ljus som får möglet att leva upp. Torrt, dammfritt och ljust alltså för optik som sällan används.
Bankvalv är sällan särskilt fuktiga så det är säkert bristen på ljus som får möglet att leva upp. Torrt, dammfritt och ljust alltså för optik som sällan används.
... kan vara så att normal uv-strålning (dasljus) hjälper till att skapa en lite mer mögelfientligmiljö men jag tror isf snarare på att se till att torka ur utrustningen så fort som möjligt om det kommit in fukt ...
Anders Östberg
Guest
Hmm, jag tvivlar... dom flesta har väl objektivlock på både fram och bak på objektiven, så då kan det inte göra så stor skillnad vad gäller ljuset om gluggen står i ett vitrinskåp eller ligger i en låda.