ANNONS
Annons

Förtroende

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Skulle vara trevligt om det fanns information om hur en medlem har varit att handla med.
Tänker då på fotosidans radannonser.

Efter avslutat köp får respektive köpare/säljare ge ett omdömme hur han/hon har upplevt att det var att handla med motparten.

Något liknande som finns på Tradera.

Givetvis behövs någon aktoritetsbehörighet för att ge omdömmet,men det fixar ni nog smidigt.

Jag har funderat på det där en hel del och det är en smart sak. Photo.net har haft det länge. Vad jag inte känner till er lagligheten om att lagra värderingar om människor.

Någon som vet vad som gäller?

elmfeldt skrev:
Jag har funderat på det där en hel del och det är en smart sak. Photo.net har haft det länge. Vad jag inte känner till er lagligheten om att lagra värderingar om människor.

Ni lagrar ju omdömmen om medlemmar, dessa är ju rätt anonyma på fotosidan. Ingen vet deras riktiga identitet.
Omdömmet bör kanske begränsas till 3-4 gradig nivå.

elmfeldt skrev:

Det där låter som någon form av register, och då brukar ju Datainspektionen rycka ut med stora fingret och säja "Aja, baja, det där måste ni ha tillstånd för".
Men personligen känner jag inte att jag saknar en sådan beskrivning av köpare/säljare. Att fyra personer före dig handlat av en viss person kanske inte är någon garanti för att det fungerar lika smidigt nästa gång.

Jag tycker det är ett utmärkt förslag! Jag har köpt prylar ett antal gånger från annonserna på FS. Jag har aldrig haft några problem hittils, men man vet ju aldrig.

Varför skulle detta strida mot en lag? Jag tvivlar inte på att det är så men är nyfiken på varför.

Trots att jag själv har köpt hårdvara via FS tycker jag att idén är bra och att man genom detta skulle man slippa jabbandet för att själv verifiera säljaren trovärdighet.

Joker skrev:
Varför skulle detta strida mot en lag? Jag tvivlar inte på att det är så men är nyfiken på varför.
Jag kan ju inte lagarna i detalj, men jag tycker att en lista/förteckning/beskrivning över hur pålitlig en säljare/köpare varit starkt påminnner om gamla datalagen där man inte fick upprätta personregister utan tillstånd. Personuppgiftslagen har ju senare ersatt den svenska datalagen, men pul blev ju inte liberalare i sin tillåtelse än datalagen.

Fotosidan har ju ett personregister. Det är ju medlemsdatabasen.

Däremot fanns det i den gamla datalagen rätt starka hinder mot värderande uppgifter vill jag minnas, dessa fick man söka särskilt tillstånd för. Kanske det du menar? Jag har för mig att den punkten är något som blivit enklare med PUL men minns alla genomgångar för dåligt för att kunna säga något om det.

Varför inte låta folk som vill vara med ge sitt medgivande?

Är man pålitlig så ligger det ju i ens eget intresse att andra får reda på det.. Och det är ju iaf bättre att bara veta vilka som är pålitliga än att inte veta något alls..

Har funderat lite på det hela och kommit fram till följande för att gå runt PUL.

Man skriver helt enkelt sitt omdömme i säljarens gästbok, säljaren skriver i köparens gästbok.

Givetvis kan ju "ägaren" av gästboken radera ej önskvärda inlägg, men sparar förmodligen på dom bättre.

Eventuell köpare kan ju om tvekan råder kontakta tidigare köpare/säljare som lämnat omdömme i gästboken.

Ja, ovan gäller ju om säljaren är seriös, och det då finns tidigare köp registrerade.

Men som brukligt är ska man ju handla med "magen", känns det bra eller är det något lurt.

Enligt PUL kan vi lagra i princip allt (tror det finns undantag för religion, sexuell läggning odyl) så länge man har medgivande från personen ifråga.

Så man skulle så vitt jag förstår kunna lagra sådan information bara man begär ett medgivande till detta. Det kan ju göras då man skriver en prylannons tex.

Jag har då nyss köpt mig ett fint objektiv av Mats Wendelius helt utan problem! Jag kan starkt rekommendera er att handla av honom.

Det var mitt första omdöme :)

Skulle jag bryta mot någon regel nu så är det bara att ta bort detta.

Jag personligen skulle inte bli upprörd om någon skrev något så snällt om mig :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar