Annons

Första bilderna på E-410 + E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser riktigt bra ut av vad jag kan tyda av vad som står där, men undrar varför inte e-410 har IS ?

Vart hittar du priserna förresten?
 
ere nån som klykar spanska som kan tala om vad det är för skillnad mellan 400 och 410 ?
 
Jämförelse E-400/E-410 & E-500/E-510

Litet överraskande info, men säkert bättre för det allmänna intreset för produkterna att läcka/släppa informationen en fredag inför helgen än på en måndag morgon.

De nya kamerorna från Olympus är fortfarande ultralätta och vad jag kan se fortfarande de lättaste på marknaden enligt listan nedan. Behovet av bildstabilisering ökar hos en lätt kamera och trots integreringen av den funktionen har både storlek och vikt fortfarande kunnat hållas mycket lågt hos E-510. Trots detta är E-500 bredare, samt har ett grepp liknande E-500. Förhoppningsvis har E-510 det större standardbatteriet BLM-1, eftersom IS ju drar mer kraft.

Först från Konica/Minolta, senare från Sony och Pentax, så har ju dessa dragit höga växlar på CCD-skift tekniken, så man kan ju hoppas att den är användbar. Åtminstone har ju denna alternativa bildstabiliseringsteknik fått både Canon och nu senast Nikon att göra mer reklam för sina egna optiska metoder för bildstabilisering.

Om nu Olympus använder sig av en ny sensor från Matsushita/Panasonic, så ligger det nära tillhands att spekulera i att samma sensor så småningom även dyker upp i kamerahus från Panasonic och Leica, kanske redan nu på PMA 07?

  • E-400 375g utan batteri
  • E-410 380g utan batteri
  • E-500 435g utan batteri
  • E-510 460g utan batteri
  • D40 471g utan batteri
  • 400D 514g utan batteri

Några jämförelsepunkter mellan de gamla och nya modellerna:

E-330
  • Live PreView A/B
  • Matsushita/Panasonic Maicovicon™ NMOS 7.5 Mpix
  • TruePic Turbo Image Processor
  • 3 fps 4 frames RAW
  • USB 2.0 Full Speed only
  • Dimensions: 140mm (W) x 87mm (H) x 72mm (D) (excluding protrusions)
  • Weight: Approx. 550g (body only)

E-400
  • Kodak Interline CCD 10.8 Mpix
  • TruePic Turbo Image Processor
  • 31 shooting modes (incl. 5 exposure, 7 creative & 19 scene modes)
  • 3 fps 5 frames RAW
  • USB 1.1
  • Dimensions: 129.5 mm (W) x 91 mm (H) x 53 mm (D) (excluding protrusions)
  • Weight: 375 g (body only)

E-410
  • Previsualización de imagen en pantalla (Live PreView)
  • Matsushita/Panasonic Maicovicon™ NMOS 10 Mpix
  • Nuevo motor de procesamiento de imagen
  • 32 modos de disparo (5 de exposición, 7 creativos y 20 modos de escena)
  • 3fps con hasta 7 imágenes en modo RAW
  • USB 2.0 !
  • Dimensiones: 129.5 mm (W) x 91 mm (H) x 53 mm (D) (excluding protrusions)
  • Peso: 380 g (body only)

E-500
  • Kodak KAF-8300 Full Frame Transfer CCD 8 Mpix
  • TruePic Turbo Image Processor
  • 21 scene programme and select programme modes
  • 3 fps 4 frames RAW
  • Built-in flash Guide number Approx. 13
  • USB 2.0 Full Speed only
  • Dimensions: 129.5mm (W) x 94.5mm (H) x 66mm (D) (excluding protrusions)
  • Weight: Approx. 435g (body only)

E-510
  • Image Stabilization
  • Previsualización de imagen en pantalla (Live PreView)
  • Matsushita/Panasonic Maicovicon™ NMOS 10 Mpix
  • Nuevo motor de procesamiento de imagen
  • 28 modos de disparo (5 de exposición, 5 creativos y 18 modos de escena)
  • 3fps con hasta 7 imágenes en modo RAW
  • Flash retráctil integrado (NG 10)
  • USB 2.0 !
  • Dimensiones: 136mm (W) x 91.5mm (H) x 56mm (D) (excluding protrusions)
  • Peso: Approx. 460g (body only)
 
Priser från den spanska siten

Om jag inte minns helt fel, så när E-400 introducerades förra året låg priset på närmare 1100 € för ett dubbel zoom kit och 850 € för bara huset.

Enligt den spanska siten så tar de nu för:

E-400:
• 890 € for the double-lens kit

E-410:
• 760 € for the single-lens kit
• 960 € for the double-lens kit

E-510:
• 860 € for the single-lens kit
• 1060 € for the double-lens kit
 
seb80 skrev:
Ser riktigt bra ut av vad jag kan tyda av vad som står där, men undrar varför inte e-410 har IS ?

Ursäkta? Vad är det som ser riktigt bra ut? Ingen FF ännu vad jag kan se iaf..

Får väl hoppas på Olympus yrkeskameror när de släpps..
 
Hej!

Canon finns ju om man vill ha FF. För de inlkusive mig själv som vill ha ett smidigt hus med bra kit-objektiv för ett lågt pris finns Olympus!

MVH Uffe
 
Baserat på att en av tidigare rykten precis kunde pricka in E-410 och E-510 med deras spec (live-view och IS på E-510) kan man nästan också speca pro-modellen. Det blir

snabbare autofokus
fler autofokuspunkter
5-6 fps, större buffert
live view
IS
kraftigare byggd LCD (=utfällningsbar?)
nmos-sensor med >10 MP, ej samma som i 410/510

Ryktesspridare sade också att det bara blir tre serier, small, enthusiast och professional. 300-serien utgår. 6 nya objektiv, men troligen bara zoomar.

http://www.4-3system.com/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=125&forum=7&post_id=459
 
Danlo skrev:
Ursäkta? Vad är det som ser riktigt bra ut? Ingen FF ännu vad jag kan se iaf..

Får väl hoppas på Olympus yrkeskameror när de släpps..

Tja, live-view, IS (i E-510) tycker jag ser riktigt bra ut iaf. Just IS ser jag som det bästa med E-510 då det för min del kommer att bli väldigt användbart. Den som vill ha FF får nog hålla sig till Canon.

Sen släpper de nog inte mer än 1 yrkeskamera i år iaf.
 
Jag undrar när man måste ha full-frame i yrkesutövning? Alltså, i vilket fotografyrke krävs det att man måste fota i full-frame för att få jobb/överleva?

Handlar det inte mycket om ergonomi, snabbhet, hållbarhet, och ibland också om portabilitet, för att få bra bilder?
 
Hallå, förlåt för jag bara bryter av, men är det bara jag som ser hur JÄVLA ful e-510 är? det är ju en e400/10 med ett jädra batterigrepp i designen liksom. Ursäkta men jag tycker inte alls om den, bara teknik mässigt.
Men E-400/10 diggar jag hårt,(baraför jag är ett stort fan av OM serien)

Det var någon mer, öh, hmm, men ja ja gvet ej, men jag har fått fram min punkt, e-510an är ful.

Jo, en MD till E-400/10 skulle vara dö-koolt.





Mvh//M
 
Danlo skrev:
Ursäkta? Vad är det som ser riktigt bra ut? Ingen FF ännu vad jag kan se iaf..

Får väl hoppas på Olympus yrkeskameror när de släpps..

Olympus(och panasonic/leica) kör med en egen standard, ca 18*13,5mm. Detta är FF per definition då bildcirkeln som objektiven tecknar ut inte rymmer en 24*36mm-sensor. Lite OT men det verkar råda en enorm förvirring kring det här med sk "Full Frame". En fundering, om 24*36mm är full frame, vad är då mellanformat och storformat? "Fat Frame" och "Obese Frame" ;)
 
Men herregud, FullFrame handlar om förhållandet mellan film och digitalsensor.

FullFrame betyder: En digitalsensor som är lika stor som ett negativ.
Talar man småbild så menar man en digitalsensor som är 24x36mm, talar mellanformat så menar man en sensor som är 6x4,5 6x6 6x7 eller 6x9 cm.

Idag är det bara Canon som har det i sina dyrare kameror/proffssystem. De andra tillverkarna (om vi talar konsumentsystemkameror) har alla mycket mindre sensorer vilket också ger upphov till den där hemska digital-kompaktkamera-känslan som jag personligen är sååå trött på.
 
Olika sensorstorlekar

Danlo skrev:
De andra tillverkarna (om vi talar konsumentsystemkameror) har alla mycket mindre sensorer vilket också ger upphov till den där hemska digital-kompaktkamera-känslan som jag personligen är sååå trött på.

Här är en bild över olika sensorstorlekar, om det nu kan pigga upp dig en smula? Som synes är bilddiagonalen för 4/3-Systems exakt 50% av den för ett 135-film baserat system.
 

Bilagor

  • sensorss.gif
    sensorss.gif
    7.8 KB · Visningar: 598
Om E-510 & E-410:

Experience dramatically improved shooting results with a new image processing engine that offers excellent noise performance – thus bringing picture quality to a whole new level.

Undrar om de tom kommer upp i samma klass som canon när det gäller brus på höga ISO? Ska bli intressant att se testbilderna.
 
Hoppas ni inte missförstod mig, även om jag inte gillar Aps-c sensor-formatet eller Olympus sensorer (som för övrigt är ännu mindre) så är jag självklart ändå glad för all teknisk utveckling på området.
Om de lyckas komma upp i lika låga brusnivåer som Canon så är det ju fantastiskt bra!
Jag håller tummarna för Olympuuuuss!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.