Annons

Försäljning av bild/er

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Om ni säljer en och samma bild, men en s/v variant och en i färg. Tar ni då betalt för 1 bild eller 2? Det krävs ju olika bearbetning på respektive.

/ Lena

Som utskrift eller i digital form? Oavsett hade jag tagit betalt för 2 bilder, möjligen med någon form av "rabatt" då det faktum är samma bildfil du arbetar med, men inte mer än t.ex. 25% eller något sådant. Förklara att det inte bara är att trycka på en "svartvit knapp" så att den blir svartvit, utan att det kräver extra jobb. Det tycker jag som kund låter rimligt.

Som utskrift eller i digital form? Oavsett hade jag tagit betalt för 2 bilder, möjligen med någon form av "rabatt" då det faktum är samma bildfil du arbetar med, men inte mer än t.ex. 25% eller något sådant. Förklara att det inte bara är att trycka på en "svartvit knapp" så att den blir svartvit, utan att det kräver extra jobb. Det tycker jag som kund låter rimligt.
Så du menar att efterarbetet är 75 procent av kostnaden för ett fotouppdrag?

Så du menar att efterarbetet är 75 procent av kostnaden för ett fotouppdrag?

Absolut inte. Jag drog bara till med en summa som jag kände var rimlig. Var och en bestämmer själv. Sedan beror det kanske på hur länge du sitter också. Är tiden av en bild 75% efterarbete och 25% fotografering är den dock det ja, men jag vet inte hur fotografen arbetat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar