Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobba mot extern SSD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Ni som jobbar mot extern SSD, hur gör ni rent praktiskt? Jag gissar att man ska radera alla användarfiler i datorn, men är osäker. Ska man också radera sånt som backupprogrammet och bildbehandlingsprogrammet?

Jag har Mac Mini M1 med 1 TB internminne. Det börjar bli fullt. Har installerat och provkört en extern LaCie 2 TB Rugged att jobba mot. Har installerat och provkört 2 HD-backups om 4 TB. Har fått SuperDuper backup-app att funka som den ska. Den gör nu "smart update", d v s fyller bara på backupdisken med det som är nytt.

Tack alla som hjälpt till i en tidigare tråd, det är tack var all hjälp som jag kommit så här pass långt.

Jag testade att jobba mot externa SSD utan att radera i nåt i datorn. Då hamnade testbilden hamnade i datorn i st f externa SSD.

Hur gör man för att jobba mot externt SSD och veta var man är i systemen? Hur mycket ska man radera i datorn och hur gör man det?
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle rekommendera att du har alla program och programfiler på din dators systemdisk och lägger endast dina arbetsfiler (t.ex ditt bildbibliotek, dina bilder och arbetsdokument) på din externa disk. Har du sedan gott om utrymme på din dators interna hårddisk kan du med fördel använda den som swap-disk för tunga applikationer.

Vet inte exakt hur det ser ut i din interna lagring nu, men det innebär antagligen att du behöver flytta de kataloger där du har bilder, samt ev. bilddatabas till din externa disk.

Ett enkelt sätt att göra backup på din systemdisk är att använda TimeMachine, och SuperDuper är just super duper för att spegla din externa disk. Eller så använder du SuperDuper även för systemdisken.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera att du har alla program och programfiler på din dators systemdisk och lägger endast dina arbetsfiler (t.ex ditt bildbibliotek, dina bilder och arbetsdokument) på din externa disk. Har du sedan gott om utrymme på din dators interna hårddisk kan du med fördel använda den som swap-disk för tunga applikationer.

Vet inte exakt hur det ser ut i din interna lagring nu, men det innebär antagligen att du behöver flytta de kataloger där du har bilder, samt ev. bilddatabas till din externa disk.

Ett enkelt sätt att göra backup på din systemdisk är att använda TimeMachine, och SuperDuper är just super duper för att spegla din externa disk. Eller så använder du SuperDuper även för systemdisken.
Tack Sara!

Jag sparar bilder som DNG-original och färdiga jpg i datorn. Har Bridge att titta och hitta med. Strukturen är sen jättemånga år kamera + år + månad. Aktuell folder heter K-1 24-05.

Jag har backuppat "all files", d v s även program mm, med Super Duper. Vid något enstaka tillfälle har jag slarvat bort en bild och kunde hämta den ur backuppen. Känner inget behov av Time Machine.

Om jag fattar dig rätt så ska jag ta bort bild- och dokumentkatalogerna och tillhörande filer ur datorn. Är rätt gång att koppla bort alla backupdiskar, sedan leta reda på katalogerna ifråga i datorn, sen flytta dessa till papperskorgen och sen tömma denna?

Hur få datorn att hitta SSD-disken då det är dags att lagra in ny bild eller ny text?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack Sara!

Jag sparar bilder som DNG-original och färdiga jpg i datorn. Har Bridge att titta och hitta med. Strukturen är sen jättemånga år kamera + år + månad. Aktuell folder heter K-1 24-05.

Jag har backuppat "all files", d v s även program mm, med Super Duper. Vid något enstaka tillfälle har jag slarvat bort en bild och kunde hämta den ur backuppen. Känner inget behov av Time Machine.

Om jag fattar dig rätt så ska jag ta bort bild- och dokumentkatalogerna och tillhörande filer ur datorn. Är rätt gång att koppla bort alla backupdiskar, sedan leta reda på katalogerna ifråga i datorn, sen flytta dessa till papperskorgen och sen tömma denna?

Hur få datorn att hitta SSD-disken då det är dags att lagra in ny bild eller ny text?

Vad är problemet egentligen Måns?

Det är väl inte "datorn" som ska hitta dina bilder på din externa SSD utan respektive program du använder. Du behöer nog utgå från dessa istället. En del program kan ju bara hantera en katalog åt gången (läs de flesta RAW-konverterare) och inte alla fixar att hantera aktaloger som inte finns på själva datorn.. Du behöver nog labba lite.
 

Måns H

Aktiv medlem
Vad är problemet egentligen Måns?

Det är väl inte "datorn" som ska hitta dina bilder på din externa SSD utan respektive program du använder. Du behöer nog utgå från dessa istället. En del program kan ju bara hantera en katalog åt gången (läs de flesta RAW-konverterare) och inte alla fixar att hantera aktaloger som inte finns på själva datorn.. Du behöver nog labba lite.
Hej Sten-Åke!

Visst är det jag programmet jag använder som behöver hitta externa SSDdisken.

Mitt problem är att jag inte begriper ett skvatt av hur det fungerar utan behöver step-by-step hjälp som visar rätt procedur. Att labba är för mig en sista utväg.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag har alla program och programfiler på datorn och alla bildfiler på extern disk och jobbar direkt mot den extrena disken med alla bilder. Jag har inte ens ssd-disk men det funkar hur bra som helst ändå tycker jag. Sparar bara ned filer jag skall posta på nätet temporärt på skrivbordet på datorns disk, men raderar dem när detta är gjort. Kör en Mac Book pro M2 med 1TB lokal disk.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har alla program och programfiler på datorn och alla bildfiler på extern disk och jobbar direkt mot den extrena disken med alla bilder. Jag har inte ens ssd-disk men det funkar hur bra som helst ändå tycker jag. Sparar bara ned filer jag skall posta på nätet temporärt på skrivbordet på datorns disk, men raderar dem när detta är gjort. Kör en Mac Book pro M2 med 1TB lokal disk.
Tack Alf!

Tror att jag nu fattar lite bättre hur man gör.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack Alf!

Du har ju liknande grejer som jag och har fått det att fungera bra. Tror att jag fattar lite bättre nu. Uppmuntrande!
 

Måns H

Aktiv medlem
Aiela acta est! Har raderat Bilder och Dokument i datorn (Mac Mini M1) och försöker jobba mot externa SSD.

Bridge och externa SSD hittade inte varann. Jag ändrade i Preferences enligt officiella metoderna, men det räckte inte. Sen hittade jag ett tips att dra ikonen för SSD till ikonen för Bridge i Docks. Efter ett antal omstarter verkar det funka, men inte som förr, att man ser bilderna längst ner och kan klicka för att se en bild lagom förstorad.

Det finns säkert en hel del mer att jobba vidare med!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använder du Lightroom Classic så är det bra att läsa dessa länkar.
Fast det verkar inte som att du använder Lightroom när man läser din text.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag hoppas du har flyttat dem, inte raderat?
Hej Robert!

Visst har jag raderat dom ur datorn. Kändes vågat, men datorns minne började bli fullt och något mäste göras.

Alla foton och alla andra filer finns på extern SSD om 2 TB och dubbla backup HD.

Det är en del problem. Datorn stänger av sig varje natt "på grund av ett problem" som det så hjälpsamt står. Man kanske ska ta bort externa SSD innan man stänger ner för natten?
 

Måns H

Aktiv medlem
Använder du Lightroom Classic så är det bra att läsa dessa länkar.
Fast det verkar inte som att du använder Lightroom när man läser din text.
Hej Erik!

Tack Erik för visat intresse! Jag har inte Lightroom utan använder Affinity Photo. Alla filer lagrades direkt i datorn och Bridge hittade dom. Nu ligger det mesta på extern SSD.

Svårt för mig att få grejerna att fungera. Jag är ingen datanörd. Kan inte ens ställa om bilens klocka mellan normaltid och sommartid.
 
ANNONS