Du kan antagligen öppna de flesta. Digitalkameror med råformat har trots allt inte funnits i så många åt ännu. Men finns optimerade färgprofiler till alla som du kan öppna, så du får lika bra bildkvalitet som kamerans jpeg utan att lägga ned massor med tid på justeringar?
Och hur ser det ut om 20 år? Kommer vi ens att köpa programvara på samma sätt som vi gör idag?
Nu tycker jag att vi lämnat ämnet
Hur tänker jag då? Jo diskussionen handlar om vilka fördelar det finns att fotografera i RAW
Vågar påstå att om jag fotograferar i RAW har jag alla möjligheter att arkivera bilden i det format jag tror på!
Kör regelbundet ut ett mindre JPG arkiv med bilder jag vill ha sparade, sparar dessa på lite olika ställen inklusive ger en CD eller DVD skiva till släkt och vänner, men har även på Hårddisk ihop med RAW filer. Men med RAW kan jag lått och effektivt generera de format som är framtidssäkert, tror dock ingen kommer att titta igenom alla mina bilder utan därför upplever jag som att ett urval som jag gör är bättre garant för att det kommer finnas kvar!
CD/DVD är inte speciellt arkivbeständiga jag vet men genom att ge en nya till min bror var år finns mina bilder kvar om något skulle hända (brand stöld osv)
Hur jag fotograferar har inte ett dugg med hur jag lagrar, eller snarare om jag fotograferar på ett smart sätt kan ajg lagra på smarta sätt!
Hade varit en intressant möjlighet att spara som FITS från LR För religionen som informationsbärare skall vi inte underskatta, SKB ser i sin utredning om kärnavfall att religion är den apsolut bästa sättet att överföra kunskap över tiden och troligen det enda sättet att göra det i 100 000år det tidsintervall som de behöver visa att de har kontroll på kärnbränslet! Tror inte att jag behöver oroa mig för om någon kan tolka mina bilder om 100 000år men ändå religionen tror jag på som informationsbärare och kan jag surfa på det med FITS som format så varför inte med mina viktigaste bilder, tror jag jag kan få SKB att skicka med en packe bilder i slutförvaret.
Nog utvik men att spara några viktiga bilder som JPG, RAW Tiff DNG och varför inte FITS kan vara bra för forskarna i framtiden gärna även utskrivna på bra papper med.
Ofin gör ett långt inlägg och säger att det är OT... Men min poäng är att det inte är någon poäng att fotografera i sitt arkivformat utan att RAW ger möjlighet att spara i det format som bedöms som lämpligast idag, kan vara ett annat om fem år! Och då är det bara att från Råfilen spara ny kopior om råfilen finns kvar... Nu hänvisar jag vidare till tråden "Hur framtidssäkra bildinformation"
Micke