Falumas
Aktiv medlem
I de sista sidorna av den här diskussionen kastas det omkring en del "axiom" som jag inte riktigt begriper grunden i.
En råfil är inte en bild, men en jpeg är det hör jag en del säga... jaha? Kan nån definiera vad en bild är? Ur ett tekniskt perspektiv är en råfil och en jpeg en samling bittar som, rätt behandlade, kan se ut som en bild på en skärm, eller papper med lite mer behandling.
En råfil innehåller inga pixlar, men en jpeg gör det sas det också... jaha? I inlägget innan det här förklaras det att en jpeg inte innehåller pixlar, strikt talat, själv tycks det mig att en råfil är närmare att innehålla pixlar... om igen, från en tekniskt perspektiv. Förresten går det alldeles utmärkt att plocka ut råfilsdatat helt utan omvandling och lagra det i nåt känt format som kan visas som en bild på skärmen, t.ex. tiff (dcraw -D -T plockar ut rådatat helt utan omvandling och lagrar det i motsvarande tiff). Här är ett exempel (ett urklipp för att exakt passa 400x400) som jag precis plockade ur en .CR2 som kommer ur min 600D. Jag vet inte vad andra skulle säga om det, själv tycker jag det ändå ser ut som en bild. Ser ut som en blek rastrerad kopia, visst, men ändock.
Så innan man smäller ur sig saker om vad som är en bild eller inte kan det ju vara bra att berätta vad man använder för definition på "bild", tack. Låter man bli det kommer en sån här diskussion att vara rätt så bottenlös.
Det går att göra så men det blir inte helt rätt. Prova att fotoa ett papper som är en tredjedel rött en tredjedel grönt och en tredjedel blått och kör den sedan genom dcraw med -d -t parametrarna. Du kommer då få en bild som innehåller otroligt många svarta pixlar om du zoomar in till 100%.
Det viktiga i denna diskutionen är att RAW-filen är data från ett steg tidigare i processen. Den filosofiska diskutionen vad som är en bild kommer inte leda någon vart. En JPG, PNG, BMP har redan behandlats ett par steg i en process som är helt omöjlig att göra ogjord. Det är det som är RAW-formatets styrka.
/Karl