Det är inte alls samma jpeg, den inbäddade är av annan (lägre) kvalitet.
Hm, storleken och kvaliteten på jpg-filen lär knappast påverka effektförbrukningen i processorn. Det blir knappast färre beräkningar att omvandla rådata till en nedskalad jpg än till en i full storlek. Om något så i så fall tvärtom - du lägger till nedskalningen utöver själva omvandlingen från rådata
Men du har förstås rätt i det att skrivandet (på minneskortet) av en större fil drar mer effekt än skrivandet av den lilla inbäddade jpg-filen. Intressant det Janne tar upp om värme - det retfulla är att jag känt hur varma ett par CF-kort blev som satt som raid-diskar i en dator-rigg vi byggde för några år sedan ... Och just snabba kort drar väl mer eftersom de har en massa intern hantering för att få upp skrivhastigheterna.
Så min tidigare tanke att skrivandet av två filer istället för en "borde vara rätt försumbart i sammanhanget" ... Försumbart är antagligen fel ord. Nå, men jag vidhåller att den största effektförbrukarna i kameran är bildbearbetningen (sensor+processor), fokusmotorer och bildstabilisering.
Den enda gång jag ens varit i närheten av att tömma batterierna i D3:an under ett enda fotouppdrag var när jag fotade lite drygt 3000 bilder under fem timmar med en 200/2 VR - ett objektiv som är ökänt för att käka mycket batterier. När jag kör vanligt sportfoto (där jag mycket sällan använder stabilisering) kan jag ofta fota två-tre gånger fler bilder på en laddning utan att komma så nära soppatorsk.