Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbudet att länka bilder här på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Enligt den nya flitiga juristen på Sveriges Fotografers Förbund är en direkt länkning (dvs "Klicka här så får du se en cool katt" direkt till en JPEG-fil på någon server) en djuplänk och dessutom otillåten publicering, och därför ett brott mot LOU.

Motiveringen tror jag är att bilden då visas helt utanför sitt sammanhang, troligen utan fotografens namn och ingen hänvisning till var den kommer ifrån.
Detta instämmer jag med. Jag tycker om att folk betraktar mina bilder, så länge som det framgår att det är just jag som står som upphovsmakare.

Jag sysslar mycket med evenemangsfoto inom motorsport, främst drag racing. Efter tävlingar så lägger jag upp guldkornen i albumform på min server. Detta för att teamen ska kunna betrakta bilderna och ha möjlighet att kontakta mig för information om utskrifter och vidarepublicering. Att direktlänka till en sådan .JPG är att helt ta bilden ur sammanhanget, därför har jag spärrat detta. Det går finemang att länka till den tillhörande visningssidan för bilden där kontaktinfo finss tillgänglig, men helst inte direkt till bildfilen.

Att direktlänka till en .jpg på webben känns som att sprida en låt där titeln och artistnamnet är borttagen. Eller att ge ut en tidning utan namn eller kontaktinfo.
 
clindh skrev:
Naturligtvis gör vi det, tex när vi stått på mässan och gjort stora bilder att sätta på väggen så har vi vidtalat dessa fotografer. Men vi har använt den här "rätten" när vi satt upp tex en skärmdump över "Nya bilder"-sidan, för att slippa fråga 40 fotografer om tillstånd.

Om jag förstår det "finstilta" rätt så måste ni ha tillstånd från fotografen för att få sätta upp en bild på en mässa, men inte om ni använder bilden på fotosidan.se

Har jag fattat rätt eller fel?
 
Hehe, du har rätt där - vi skrev ju om det för inte så länge sedan när jag tänker efter. Förut fanns en skrivelse om att rättigheten sträckte sig även till marknadsföring av Fotosidan i andra media, just med tanke på skärmdumpar i en tidning odyl. Men det vart en del protester runt det, så inget mer sådant.

Undrar om Internetworld ber om publiceringstillstånd för bilderna på alla sina dumpar vid recensionerna...
 
Ok. Även om jag har mycket svårt att tänka mig att någon fotograf skulle motsätta sig att bilden används som reklam för fs så tycker jag begränsningen är bra. Även om alla fs-medlemmar säkert vill stödja fotosidan.se vill man kanske ändå ha kontroll på i vilka tidningar och på vilka mässor o.s.v som bilden används.

Sovdags. Godnatt!
 
clindh skrev:
Enligt den nya flitiga juristen på Sveriges Fotografers Förbund är en direkt länkning (dvs "Klicka här så får du se en cool katt" direkt till en JPEG-fil på någon server) en djuplänk och dessutom otillåten publicering, och därför ett brott mot LOU.

Då är den juristen ute å tassar på nattgammal is.

Drar mig till minnes mp3 målet där en kille länkat till mp3:eek:r som andra olovligen lagt på nätet.. han friades. Dessutom så reglerar inte upphovsrätten användande (annat än genom avtal), jag skulle kunna ha en webbläsare som bara visar bilder och ingen text likaväl som det finns textbaserade webbläsare som inte visar bilder (mobiler har också ofta bildvisning avstängd by default), enligt denne jurists resonemang skulle då webbdesignern kunna sämma dem -Min sajt ser inte ut som tänkt.. shock, horror. Upphovsrätten gör inte skillnad på verk o verk i detta fall, denne jurists yrande om det var lag skulle kunna göra surfande med udda klienter till olagligt, i sin förlägning skulle då en fotograf kunna säga -Du får inte se min utställda bild med dåliga glasögon eftersom bilden då uppfattas förvrängd. Fotografer skulle kunna stämma folk som surfar med fel färgdjup och taskigt inställda skärmar osv.

Den bifogade bilden är en förminskad och beskuren bild på hur sidan med min propellerbild ser ut när jag surfat in med min Mozilla väääldigt tokigt inställd med interna css-regler. Å jag lovar dig, ingen kan stämma mig för hur jag upplever webben genom hur jag konfigurerat min webbläsare.

Om SFFs jurist verkligen sagt detta, så har denne jurist tappat all trovärdighet som sådan i mina ögon. Å dessutom, eftersom det är skriven text vi talar om så kommer även yttrandefriheten in i bilden, en länk är bara skriven text, det är din dator och ditt klick som beordrar din dator att efterfråga bilden.
 

Bilagor

  • fs.jpg
    fs.jpg
    10.5 KB · Visningar: 297
Senast ändrad:
Frågan var ju om det är ett brott mot upphovsrätten att direktlänka bilder och om det uttryckligen står så i lagen.

Nej , i lagen står inget om direktlänkar, däremot avgjordes ett mål från 2000
(NJA 2000 s. 292) där frågan handlade om anordnande av länkar till musikfiler på internet (en analogi till bilder på internet är ju inte långsökt) och om det utgjorde brott mot upphovsrätten.
Jag orkar inte dra hela HD:s resonemang men killen friades i vart fall från åtalet, dvs det ansågs inte vara ett brott mot upphovsrättslagen.

/K
 
Jag slapp springa iväg till biblioteket då det visade sig att jag, då jag sitter på Luleå Campus Network, har tillgång till NJA via bibliotekets hemsida.

Det var en ganska snårig dom (brottsmål, allmänt åtal) där en viss Tommy, som länkat till mp3-filer på en annan sida, hela vägen upp genom tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen, frikändes från åtal om intrång i skivbolagens rättigheter.

Tingsrätten resonerar i domskälen ungefär som jag gjort ovan:

Vad Tommy O gjort är således att han genom sina länkmarkeringar gjort att besökaren kunnat besöka en annan adress än Tommy O:s där han har kunnat hämta -- kopiera -- den efterfrågade filen. Detta kan enligt TR:ns mening inte innefattas i begreppet spridning.

Hovrätten fastställde TR:ns domslut.

HD fastställde vidare även HR:ns domslut.

Det intressanta, som Catharina Ekdahl, jurist på SFF verkar skjuta in sig på är att HD ändå fastslog att Tommys agerande var att betrakta som "offentligt framförande".

Detta slöt man sig till genom en lång radda av hänvisningar till förarbeten och uteslutanden av övriga typer av "tillgängliggörande för allmänheten".

Citat ur HD:s domskäl (min kursivering):

Det framgår av utredningen att de länkar det är fråga om fungerat på det sättet att en besökare på Tommy O:s hemsida som klickat på en länk omedelbart förflyttats till en musikfil och att filen därmed blivit tillgänglig för överföring till besökarens egen dator. Tommy O har således inte i något fall själv framställt exemplar eller självständigt eller gemensamt med annan förfogat över exemplar av de musikverk som på detta sätt med utnyttjande av hans hemsida har kunnat åtkommas genom överföring via Internet.

Det i målet aktuella tillgängliggörandet av musikfilerna är därför att bedöma som offentligt framförande; att hänföra dem till annan form av tillgängliggörande för allmänheten kan i vart fall med hänsyn till den inom straffrätten rådande legalitetsprincipen inte komma i fråga.

Genom regleringen i 47 § upphovsrättslagen undantas offentligt framförande av en ljudupptagning från den ensamrätt som i övrigt tillkommer utövande konstnärer och fonogramframställare enligt 45 och 46 §§. Det saknar vid den bedömningen betydelse om framförandet sker av en olovligen framställd kopia av en upptagning. Eftersom Tommy O:s åtgärder är att bedöma som offentligt framförande eller medverkan därtill är sådant förfogande inte straffbart. Redan av detta skål skall åtalet ogillas.

Som jag ser det (efter en snabb genomläsning och med begränsade kunskaper i process- och immaterielrätt) är anledningen till att Tommy blev frikänd dels att det finns specialregler om offentligt framförande, dels eventuellt att åklagaren förde talan på ett för de målsägande kanske inte helt optimalt sätt.

HD påpekar visserligen att offentligt framförande kan göra Tommy ersättningsskyldig till fonogramframställarna men det ligger utanför det här fallet.
Man kan ju undra om detta medförde att skivbolagen stämde Tommy i civilprocess och hur det i så fall föll ut. Det är dock irrelevant ur ett fotoperspektiv då något motsvarande undantag inte finns för fotografisk bild.



Hur kan då detta överföras på en bildfil som ligger ute på nätet?

"Offentligt framförande" är en av de tre huvudtyper av "tillgängliggöranden för allmänheten" som behandlas i 2§ 3st Upphovsrättslagen.
De andra som kan vara intressanta är spridning (av fysiska exemplar, även inkluderande faktisk kopiering) samt, av intresse för diskussionen nedan, offentlig visning.


Då HD har slagit fast att djuplänkning i sig inte innebär otillåten exemplarframställning (eller spridning) och det av naturliga skäl inte går att göra sig skyldig till "offentligt framförande" av en fotografisk bild är frågan huruvida en djuplänkning till en sådan är att betrakta som en offentlig visning.

Det är lite svårt att uttolka exakt hur HD har motiverat slutsatsen att djuplänkning till en fil med en ljudupptagning är att betrakta så som offentligt framförande.

I följande citat ur domskälen hänvisar de till förarbetena.

Enligt Auktorrättskommittén skulle uttrycket 'att göra verket tillgängligt för allmänheten' avse en beteckning på de åtgärder som stundom sammanfattades i termer som att framföra verket eller utföra verket. Kommittén uttalade vidare att det var utan betydelse om verket förmedlades omedelbart till en vid framförandet närvarande publik eller om förmedlingen skedde med hjälp av särskilda tekniska anordningar.

Jag har bara lite svårt att se exakt hur kopplingen mellan kommiténs uttalanden och HD:s slutsats görs.

Därmed har jag naturligtvis också svårt att utröna huruvida samma resonemang skulle kunna användas för att motivera att djuplänkning till en bildfil är att betrakta som en offentlig visning.

Catharina har alltså fullständigt rätt i att HD fann att länkningen innebar ett tillgängliggörande för allmänheten av det som filerna innehöll.

Däremot vill jag ifrågasätta huruvida man kan säga att detsamma gäller för fotografier då domen avhandlar en helt annan typ av tillgängliggörande än det är fråga om när det gäller fotografier.

Imorgon, (eller snarare, framåt dagen, det tar tid att läsa rättsfall, *snark*) ska jag maila en modifierad version av detta inlägg till Catharina och höra vad hon har att säga om det.

/ Erik (som ber om ursäkt för att detta blev "juridiksidan.se")
 
Senast ändrad:
För några år sen pratade jag med en kille som hade startat ett internetcafé på Hawaii, med en hemsida och allt. Något annat enmansföretag började länka direkt till en av bilderna på hans hemsida. Han ändrade om sin egen sida, lät den länkade bilden vara kvar på servern till namnet, men bytte det till en bögporrbild. Rätt kul faktiskt :)
 
Kan bara nämna att någon fotograf faktiskt redan stämt en sökmaskin för deras image search funktion men att sökmaskinsföretaget vann i amerikansk domstol för att funktionen faller under fair use. Domstolen fastslog tydligen även att länkning till HTML-sidan som innehåller bilden var ok.

Det intressanta, som Catharina Ekdahl, jurist på SFF verkar skjuta in sig på är att HD ändå...
Som representant för en innehållsleverantörsorganisation är hon inte opartisk. Det är trots allt inte bara hennes jobb att informera om lagen som den är, utan även att propagera för den tolkning av lagen som hennes organisation vill ha. Jämför t.ex. med "lagtexterna" som filmbolagen skrivit före hyrfilmer i åratal som inte överrensstämt med praxis utan snarare rört sig om propaganda.
 
Senast ändrad:
Det finns inget "fair use"-begrepp i LOU vad jag vet, däremot en citaträtt som är mycket begränsad.

Citaträtten kan ej gälla för fotografier, för med citat menar man ett kort utdrag ur tex ett stycke och för att göra samma med ett fotografi kan man inte göra detta utan att manipulera bilden - vilket inte är tillåtet.

Det finns heller inget direkt verkshöjdsbegrepp för fotografier; ditt mobiltelefonsnapshot och bilden du lagt ner mycket tid på har samma skydd. Det kan jag tycka är lite märkligt och förlegat.

Man verkar dock ha överssende av bildpubliceringar där bilden inte är huvudmotivet, tex ett porträtt av en person hemma där det är väl synliga tavlor och fotografier på väggen. Tydligen är dock den nya LOU som är under bearbetning strängare här; sådana bilder skulle kunna bli fällda. Det blir en intressant balansgång för SFF (som är remissinstans) att definiera vad som skall gällar; för vilken fotograf skall man välja att skydda - den som tog porträttet eller den som tagit fotot på väggen?
 
clindh skrev:
...den som tog porträttet eller den som tagit fotot på väggen?
Det här tycker jag är festligt. Det är ju inte bara fotografier som kan ha verkshöjdsskydd. Även statyer måste ju kunna ha det, och bilmodeller, och tapeter, och byggnader, och kläder, och...

Kanske vi bara får fota naket i skogen framöver?
Om nu inte kropp och växt då är genmodifierade, för då har väl någon verkshöjdsskydd även på det... :)
 
Det finns inget "fair use"-begrepp i LOU vad jag vet, däremot en citaträtt som är mycket begränsad.
Det stämmer nog att "fair use" inte finns i Sverige, men vi är istället mer restriktiva kring vad man kan åtala för. Jag har fått den uppfattningen att man här i Sverige måste klarare kunna påvisa en reell skada för att föra en talan, vilket gör att en del användningsområden som bryter mot lagtexten ändå blir "fair use" när sådan skada inte kan påvisas.

Man verkar dock ha överssende av bildpubliceringar där bilden inte är huvudmotivet, tex ett porträtt av en person hemma där det är väl synliga tavlor och fotografier på väggen.
Det stämmer, annars skulle det t.ex. inte gå att göra film som innehåller möbler som har verkshöjd (vilket kan vara de flesta, även om bedömningarna på detta område verkar varit förvirrade) utan att köpa rättigheterna att visa möblerna från möbelskaparna. Det ska bli intressant att se hur en ny lagtext hanterar detta, frågan är om det inte hänger ihop med att skadan som uppstår av upphovsrättsintrånget är så ringa när verket endast finns som bakgrundsmotiv.
 
Senast ändrad:
Kort sagt är väl mer eller mindre praxis att:
1. Länka till en annan sida där bilder är i sitt sammanhang är fullständigt ok.

2. Att ha en hotlink som visar bilden i den sida du skriver är totalt förkastligt och är mer eller mindre stöld.

3. Att direktlänka till en annan bild, men där det fortfarande framgår att det är en länk till någon annan borde vara ok, men där blir det luddigare. Delvis beroende på hur bilderna är tänkta att presenteras på den länkade siten.

Har jag missat eller fått något om bakfoten nu.
 
Varför nån över huvud taget ska anse det vettigt att utan tillstånd länka till nån annans sida utan att öppna i nytt fönster är obegripligt och går emot de intentioner som webben byggdes efter. Om det sen bryter mot nån lag är det ju bara bra för då kan man ju sätta dit sopskallarna...

:)
 
Peter Werner skrev:

1. Länka till en annan sida där bilder är i sitt sammanhang är fullständigt ok.

Ja, detta måste rimligen anses ok.
Det som kan diskutteras är vad som räknas som en "sida". Gäller detta bara siters "startsidor", alltså själva siteadressen, eller gäller det även vissa typer av mer eller mindre självständiga undersidor?
Om denna "rätt att länka" innefattar även undersidor, var drar man då gränsen? Se slutet av inlägget.


2. Att ha en hotlink som visar bilden i den sida du skriver är totalt förkastligt och är mer eller mindre stöld.

Detta måste rimligen likställas med en publicering. Det borde vara fråga om offentlig visning enl. 2 § 3 st och inte otillåten exemplarframställning, då digitala överföringar i nätverk av datorer inte defineras som spridning av exemplar enligt bl.a. WIPO Copyright Treaty (källa: Domskälen till Mp3-målet).


3. Att direktlänka till en annan bild, men där det fortfarande framgår att det är en länk till någon annan borde vara ok, men där blir det luddigare. Delvis beroende på hur bilderna är tänkta att presenteras på den länkade siten.


Här måste jag slänga in den juridiska klyschan att rättsläget är oklart.

Tingsrätt och Hovrätt å ena sidan, gjorde i Mp3-målet en ganska direkt tolkning av upphovsrättslagen, med hänsyn tagen till hur den moderna tekniken faktiskt fungerar (med stöd av modern doktrin, alltså juridisk litteratur) och kom fram till att en hypertextlänkning (vanlig klicklänk) till filerna på någon annans server inte innebar någon typ av otillbörligt förfogande över verket.

HD å andra sidan gjorde, på något sätt som jag fortfarande inte begriper trots att jag har lusläst de två aktuella styckena i fallet, den bedömningen att själva länkningen på något sätt innbar ett framförande av verket.

Någon vidare argumentation för detta ställningstagande kan jag inte hitta. Logiken framstår som något i stil med:
"Ok, har han gjort något? Nja, han har ju inte gjort sig skyldig till spridning av exemplar, alltså måste han ha gjort sig skyldig till offentligt framförande".

Man har enligt min åsikt frångått TR:ns och HR:ns slutsats att länkning inte är att betrakta som någon form av tillgängliggörande (utan snarare som en hänvisning till annans tillgängliggörande, min tolkning) - utan att vidare motivera detta - för att sedan direkt gå vidare till att reda ut vilken typ av tillgängliggörande som länkaren gjort sig skyldig till.

Tyvärr ligger det ju nära till hands att då även dra slutsatsen att länkning till en bild skulle utgöra offentlig visning, dvs. ett intrång i upphovsrätten. Men var drar man då gränsen? Ska man inte få länka till något annat än en webbsites startsida?

Ett sådant förhållande vore fullständigt orimligt då det skulle förfela hela idén med webben.


Problemet ligger kanske i att man kan se på webben dels som en elektroniskt presenterad version av vanliga trycksaker, där publicistens tilltänkta målbild utåt är grunden till vad som anses som publicerat och hur. - Dels som en teknisk miljö där olika typer av datafiler ligger tillgängliga för användare världen över att fritt (inom de gränser, t.ex. serverrestriktioner på hotlinks, som fysiskt sätts upp) komma åt och ta del av, dvs. att varje fil som läggs upp på en fritt tillgängligt på en server är publicerad oavsett om den ingår som objekt i något annat dokument på samma (eller annna legitim) server.

Den tidigare versionen är utan tvekan den som passar bäst in på rådande lagstiftning och är lättast att förstå för människor som inte är uppväxta med informationssamhället som norm.
Det är dock så att den senare versionen utan tvekan stämmer bäst överens med verkligheten.

Inget helt ovanligt scenario med andra ord men det hindrar dock inte att domen är lite underlig.

Jag kan inte låta bli att undra om det kanske är så att TR och HR har varit bättre insatta i tekniken än HD eller om HD helt enkelt tyckt att länkningen till olagliga musikfiler varit förkastlig och därför smygit in ett fördömande som inte ändrade domen men dock innebar skapande av viss praxis?

Jag har bara lite svårt att smälta att HD inte tagit någon som helst hänsyn till vad tekniken i fråga faktiskt utför.

Märkligt. Milt uttryckt.
 
Senast ändrad:
cieran skrev:
I det fallet jag tänker på så var bild A
en fin landskapsbild, men när en klantig tjuv länkade in den på ett forum så böts den ut tills nästa dag till B
Bild B föreställde innehållet i en bajamaja från roskildefestivalen.

Det kanske inte fixar det juridiska, men det är en roande möjlighet =)

En annan, kanske rimligare möjlighet, är ju förstås att man helt enkelt lägger en stor copyright-symbol över bilden om det dokument som hänvisar till den inte är på ens egen server/domän/hemsida, tillsammans med namn och eventuellt annan kontaktinformation för fotografen. Eventuellt kan man också dra ner kvalitén ytterligare med till exempel kraftigare JPEG-komprimering. Då är det ju uppenbart för vem som helst vem som har rättigheterna, men det går fortfarande att direktlänka utan problem. (Detta går förresten att göra dynamiskt, alltså utan att behöva ha två kopior av varje bild på servern.) Oavsett vad man menar rent tekniskt med direktlänkning -- själv ser jag till exempel det här som en direktlänk eller djuplänkning (vilket ord man nu vill använda): http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=rules&__style=help

Att göra något som fungerar i längden och byter ut bilderna efter ett tag blir nog lite lurigt. :)
 
Damocles skrev:
3. Att direktlänka till en annan bild, men där det fortfarande framgår att det är en länk till någon annan borde vara ok, men där blir det luddigare. Delvis beroende på hur bilderna är tänkta att presenteras på den länkade siten.

Prova att surfa textbaserat så får du se hur fel det blir att bara tänka tanken om hur bilder "presenteras". I en sådan webbläsare presenteras bilden endast som en länk, under förutsättning att webbsnickaren försett bilden med en "alt tag" med en beskrivande text (vilket standarden föreskriver) och följdaktligen, vill du se bilden så kan bilden då öppnas med lämpligt annat program, då ser du bara bilden och inget annat.

Calle Fjällstål
Varför nån över huvud taget ska anse det vettigt att utan tillstånd länka till nån annans sida utan att öppna i nytt fönster är obegripligt och går emot de intentioner som webben byggdes efter. Om det sen bryter mot nån lag är det ju bara bra för då kan man ju sätta dit sopskallarna...

Att öppna sidor i nya fönster som den värsta porrsajt är ett erkänt ofog, som dessutom är borttaget ur html standarden, sista versionen där denna möjlighet fanns med var html v4.01 Transitional (den bakåtkompatibla versionen). Target attributet som styr i vilket fönster koden skall renderas var bortaget redan i den strikta versionen av html v4.01 från 24 December 1999. Hurvida länkar skall öppnas i samma fönster, i nytt fönster, i tabs, eller tom. i helt annan applikation är sedan 1999 års standard helt upp till klienten och användaren, det skall inte längre styras av websidans kod.

Peter Werner
Här måste jag slänga in den juridiska klyschan att rättsläget är oklart.

I så fall påstår du att internet som sådant kan vara olagligt.. Eller rättare sagt, att det skulle vara juridiskt oklart hurvida man får skicka en förfrågan (vilket det bygger på, klienten skickar en förfrågan och om denna förfrågan godkänns av servern så skickar denna ut informationen).

Alla, alla som surfar på internet kan se bilder utbrutna från sidan de publiceras i, det är bara att göra ett besök i sin egen webbläsares cache där bilderna finns nedladdade.

Dessa grava och närmast obegripligt konstiga uttalanden beror antagligen på rent oförstånd vad mjukvara och vad webben/internet är för något. Alla de klienter som inhämtar information (nåt annat än information kan du inte få från internet) från nätet behöver inte vara InternetExplorer. Än idag är det vanligt ladda ned information för "offline browsing", t ex. med dyr uppringd förbindelse eller ännu dyrare mobil sådan. Då har man ibland hela sajter på disken och då kan man givetvis se dessa fullt lagliga kopior, som man fått hur man vill.

Saken är den att om du kan se något i din dator så har du fått en kopia OBS! du har fått den, den är sänd till dig, det är din kopia. All den information som finns i din dator är din egendom. Märk väl, jag säger egendom, du har bara upphovsrätten för dina verk, men kopior av andras bilder i din dator är dina kopior (om förlagan är olaglig så kan det dock vara en annan femma). Jämför med en tavla på din vägg, det är din kopia, du får elda upp den, riva ut den från sin ram, klippa den i delar, torka dig där bak med den, du får tom. sälja den. Men du får inte avyttra kopior av den, och du får inte utge dig själv som upphovsman för andras verk.

Lägger du upp en bild på internet utan lösenord eller annan tillgänglighets-begränsning så har du publicerat för allmänheten (hela världen), du kunde lika gärna ställt kopior ute på torget som andra får ta fritt eller varför inte fotografera, du ger hela världen fri tillgång till kopior och det är du som gör det, ingen annan du gör det, inte besökaren som bara skickar en förfrågan om information, info som din server lämnar ut om du instruerat den till det. Ger jag t ex. unix-kommandot wget: "wget -r -A.jpg http://www.dinsajt.se" så skickar jag bara en förfrågan om att få mig tillsänt alla jpeg filer på den sajten, med "tok-resonemanget" i denna tråd så skulle det vara förbjudet att fråga...

Vill ni ha nåt som liknar wget i ert wintendo så kan ni kika på det svensk-utvecklade cURL som faktiskt är mer kompetent än wget, cURL finns även i en win32 version.

Sedan skall vi ju inte glömma att de flesta servrar (eller datorer i allmänhet) också kommunicerar med andra protokoll än http, många datorer är också fullt åtkomliga via t ex. FTP, GOPHER, Telnet, LDAP osv..

Fotosidan.se svarar t ex. på följande:

port - protokoll
21 - ftp
22 - ssh
80 - http
443 - https
6667 - irc

Varav det antagligen bara är öppet för allmänhet på http och irc-kanalen. Det går precis lika bra att besöka webbsidor med IP-nr som adress (det där med bokstäver är bara för bekvämlighet), skriv bara in http:// i din webbläsares adressrad följt av IP numret 192.71.58.72 och tryck enter så kommer fotosidan.se att svara på port 80 och skicka ut informationen som utgör index-sidan till dig, hur det sedan ser ut hos dig kan inte webbdesignern veta, hur gärna denne även vill att dennes upphovsrättskyddade verk skall renderas som denne tänkt. Hur du och din dator tolkar informationen som servern sänder ut har fotosidans designer ingen som helst beslutanderätt över, det är ju din dator och även din kopia av informationen, en information du bad om, och du fick den.

Att det sedan tom. finns jurister som är så okunniga är rent ut sagt skrämmande! Ja, tom. samhällsfarligt i sin förlängning med tanke på vilket samhälle vi lever i idag. Folk måste sluta upp med tro på FUD och rena myter som serveras av folk med en närmast feodalistisk syn på immaterialrätt och internet. Det som internet inneburit är samma sak som hände på Gutenbergs tid (tryckpressen), en dramatisk sänkning av bariären för informationsspridning, men tyvärr så reagerar "kyrkan o makten av idag" på samma sätt nu som då. Har mänskligheten verkligen inte lärt sig mer?
 
Senast ändrad:
Ni gör det onödigt krångligt för er och gör er rätt mycket jobb i onödan.

I USA så är direktlänkning olagligt redan från början och ger upphov till "bandwidthstealing", då man faktiskt snor bandbredd från ägarens server. Att bara lägga en länk till någons sida, en textlänk är inte vad som är direktlänkning. Direktlänkning är att t.ex ha en bild på sin hemsida som egentligen är någon annans och ligger på en annan server. Bilder är dock inte det enda man kan länka.

Anledningen till att man inte får det här på fotosidan är ju uppenbart för upphovsrätten, detta gäller ju såklart i USA och flera andra länder.

Sålänge det rör upphovsrättsskyddatmaterial som du inte har rätten till så är det iallafall olagligt.
 
Senast ändrad:
paco skrev:
För några år sen pratade jag med en kille som hade startat ett internetcafé på Hawaii, med en hemsida och allt. Något annat enmansföretag började länka direkt till en av bilderna på hans hemsida. Han ändrade om sin egen sida, lät den länkade bilden vara kvar på servern till namnet, men bytte det till en bögporrbild. Rätt kul faktiskt :)

Var det egenfotad porrbild eller hade han snott den? : )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.