Annons

Förbjudet fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)
För omkring tjugo år sedan jobbade jag på SAAB som bilmålare.

Självklart var jag intresserad av att dokumentera arbetsplatsen och frågade en chef om det gick att ordna tillstånd. "Absolut inte", var svaret, det är totalförbud.

Jag lade fram min bildpärm (tänkte det kunde blidka honom) och vi hade en trevlig diskussion om bilder.

"Ibland har jag problem med synen, och jag reagerar bara på blixtrande ljus."
"Kommer jag att få anledning att vända mig om för blixtrande ljus?"

- Nej.

Det blev många fina bilder under mitt halvår på SAAB, tagna i befintligt ljus.
 
Mankan G skrev:
Hi folks

I före detta totalitära länder är det mer eller mindre förbjudet att fota överallt. ... konfronteras med alla möjliga omöjliga förbud. Allt i från förbjudet att beträda gräsmattorna i parkerna! till fotoförbud av vissa byggnader.

Mankan

Ha, ha! Får man beträda gräsmattor i parkerna i Sverige idag?!
Det fick man absolut inte när jag växte upp.

Och fotoförbud. Sverige var ett jättenojigt land på 50-60 talet! Kalla kriget, jag vet, men dom var värre än sitt östra grannland, som kanske hade större orsak till noja. Skrattretande ibland, tom. Fotograferade flygkartor över Lappland hade flygfälten 'kamouflerade' med inklippta bitar skog för att dölja att det fanns landningsbanor här och där. Men med den tidens 'Photoshop' (klippa-klistra) syntes ju flygfälten utmärkt som annorlunda skogslappar i form av landningsbanor. Undrar vilken spion som blev lurad! :)
 
Jag var på konsert på Arvikafestivalen och man fick inte ta med sig kameran in.

Vi hade skaffat vår första lilla komapkta digitalkamera med en låång zoom och tänkte att det inte skulle vara några problem att smuggla in den om jag hängde den mellan benan (i bandet som sitter i midjan på byxorna)

Ingen som visiterar besökarna tar väl en tjej mellan benen tänkte jag.

När det var min tur rättade jag till så att kameran hängde mitt i skrevet...och kommer åt "on"knappen varav zoomen zoomar ut allt vad den kan, så där står jag med världens "stake"

Jag hinner på 2 röda sekunder vända zoomen mellan benen och den stressade visitatören såg inte såg nåt...men alla andra runt omkring gjorde det ;)

Det blev några bilder iaf :)
 
timofej skrev:
Det visade sig att det fanns en Israelisk ambassad i närheten. Fast de avslöjade aldrig var. :)

Den ligger på östra sidan av cornichen, ett par kvarter söder om El Tahrir -bron. Jag blev bortkörd när jag satt på en parkbänk mittemot ambassaden (vänd mot Nilen) och läste tidningen. Man kan ju undra vad vitsen var att ställa en parkbänk där!

/Andreas
 
Gip skrev:


När det var min tur rättade jag till så att kameran hängde mitt i skrevet...och kommer åt "on"knappen varav zoomen zoomar ut allt vad den kan, så där står jag med världens "stake"


Hiiii.... den var bra!!!! Inte 007, utan mera 207 kanske... :O
 
Birgitta: Är du säker på att det faktiskt var fotoförbud på stationen i Newcastle?
Jag har själv (ännu) aldrig blivit stoppad men det verkar som om rätt många poliser i England inte har någon koll alls på var och när man får fotografera. Av någon anledning så tror de dessutom tydligen att alla terrorister använder dSLR så ser de en sådan så kan man bli stoppad (man kan tydligen inte planera bombdåd med en vanlig kompaktkamera så sådana går bra).
Jag har själv tagit en hel del bilder inne på stationerna i London och efter vad jag sett så finns det inga fotoförbudsskyltar.

Det var ju ett fall för ett tag sedan då polisen tvingade en man som fotograferat på någon politsikt möte att radera bilderna TROTS att det definitivt var tillåtet. Mannen i fråga var dock en MP...

Den enda "icke-uppenbara" fotoregeln i London är så vitt jag vet att man inte får använda stativ på vissa ställen (ex. Trafalgar Square) men det har väl mer att göra med kommersiella intressen än säkerhet.
 
hazard skrev:
Den ligger på östra sidan av cornichen, ett par kvarter söder om El Tahrir -bron. Jag blev bortkörd när jag satt på en parkbänk mittemot ambassaden (vänd mot Nilen) och läste tidningen. Man kan ju undra vad vitsen var att ställa en parkbänk där!

Hehe, de har koll.:) Jo, jag befann mig just vid stället du beskriver. Jag menade att de inte ville peka på byggnaden när jag frågade. :)
 
Intressant tråd ,det här...
Ska till Danmark och kanske en liten sväng till norra Tyskland på semestern, får se om någon auktoritet har något att invända när jag tar fram kameran...
 
Don Ricardo skrev:
Intressant tråd ,det här...
Ska till Danmark och kanske en liten sväng till norra Tyskland på semestern, får se om någon auktoritet har något att invända när jag tar fram kameran...



Hej

jag råkar veta att det förmodligen är förbjudet att fotografera poliser i tyskland, åtminstone var det så 1987 och anledningen är befogad enligt den förklaring jag fick. Ni som åker till tyskland fotografera inte poliser i uniform.

/Mikael
 
mike islandman skrev:
Hej

jag råkar veta att det förmodligen är förbjudet att fotografera poliser i tyskland, åtminstone var det så 1987 och anledningen är befogad enligt den förklaring jag fick. Ni som åker till tyskland fotografera inte poliser i uniform.

/Mikael

Det är okey, hadde dock inte tänkt fotografera självaste polisväsendet...
 
mike islandman skrev:
Hej

jag råkar veta att det förmodligen är förbjudet att fotografera poliser i tyskland, åtminstone var det så 1987 och anledningen är befogad enligt den förklaring jag fick. Ni som åker till tyskland fotografera inte poliser i uniform.

/Mikael
Intressant, jag har fotat kravallpoliser i uniform i tyskland förra sommaren, dom poserade och såg glada ut :)
Hade tillfälle att fota civilpoliser (i deras vackra blommiga VW-bussar) när dom stannade och pratade med nån gubbe, men jag avstod.
 
Anddje skrev:
Intressant, jag har fotat kravallpoliser i uniform i tyskland förra sommaren, dom poserade och såg glada ut :)
Hade tillfälle att fota civilpoliser (i deras vackra blommiga VW-bussar) när dom stannade och pratade med nån gubbe, men jag avstod.

En kompis till mig fotade en spezialpolizei ( med passande hockeyfrilla) när vi var i Berlin under Fotbolls-VM. Efter 15 sekunder knackade hans kollegor min kompis på axeln och bad att få titta på kameran. Efter snabb titt bad han honom att radera bilden.
Om det berodde på att han var missnöjd met fotot vet jag inte :).

/Peter
 
pbodin skrev:
En kompis till mig fotade en spezialpolizei ( med passande hockeyfrilla) när vi var i Berlin under Fotbolls-VM. Efter 15 sekunder knackade hans kollegor min kompis på axeln och bad att få titta på kameran. Efter snabb titt bad han honom att radera bilden.
Om det berodde på att han var missnöjd met fotot vet jag inte :).

/Peter

Så bra att de inte vet hur lätt det är att återskapa en raderad bild från ett minneskort...

Två tyska killar av "mc-modell" gjorde samma misstag när de bad en Expressen-fotograf radera bilder från sitt kort efter att han fotat prostituerade och svenskar på en gata under VM. Det var de bilderna som fanns på första-sidan dagen efter...
 
Anledningen till att de inte vill att poliser ska fotograferas beror på att som jag fick det förklarat att terrorister hade fotograferat poliser och sedan letat upp dem i sina hem och där skjutit ihjäl dem. Kom ihåg att det fanns något som hette Baader-Meinhof bl.a. i Tyskland tidigare och de var minst lika farliga som Al-Quaida fast lokalt i Europa och fram för allt i Tyskland.

/Mikael
 
mike islandman skrev:
Anledningen till att de inte vill att poliser ska fotograferas beror på att som jag fick det förklarat att terrorister hade fotograferat poliser och sedan letat upp dem i sina hem och där skjutit ihjäl dem. Kom ihåg att det fanns något som hette Baader-Meinhof bl.a. i Tyskland tidigare och de var minst lika farliga som Al-Quaida fast lokalt i Europa och fram för allt i Tyskland.

/Mikael

http://en.wikipedia.org/wiki/Baader-Meinhof

Antar att jag inte ser ut som en terrorist ;)
 
haha, Rote Arme Fraktion, verkar gå dåligt för de mindre terrorgrupperna, (ira, eta, mm)ja menar, spränga bilar o telefonkisker, lite svårt at slå al-qaida o world trade center
 
Gip skrev:
Jag var på konsert på Arvikafestivalen och man fick inte ta med sig kameran in.

Vi hade skaffat vår första lilla komapkta digitalkamera med en låång zoom och tänkte att det inte skulle vara några problem att smuggla in den om jag hängde den mellan benan (i bandet som sitter i midjan på byxorna)

Ingen som visiterar besökarna tar väl en tjej mellan benen tänkte jag.

När det var min tur rättade jag till så att kameran hängde mitt i skrevet...och kommer åt "on"knappen varav zoomen zoomar ut allt vad den kan, så där står jag med världens "stake"

Jag hinner på 2 röda sekunder vända zoomen mellan benen och den stressade visitatören såg inte såg nåt...men alla andra runt omkring gjorde det ;)

Det blev några bilder iaf :)

Va? Arvikafestivalen brukar ju vara hur lungt som helst att fota på. Det står tom på deras site att alla typer av stillbildskameror är tillåtna. Var det någon specialspelning?

M
 
Jag var på Arvikafestivalen. Kollade på Teddybears sthlm då en funktionär kom till mig och så att det var förbjuden att använda mitt stora objektiv (Canon 100-400) om jag inte var från någon media/press. Hade lite diskussion med henne om det här och så till henne att det hela verkade jätte konstig äntlig mig. Hon påstod att det var någon svensk lag. Det blev ändå för mörkt och jag byte till ett mindre objektiv som hon godkände. (Canon 24-105)

När jag kom hem kollade jag Arvikafestivalens hemsida. Och där står att läsa:

Får man ha med sig kamera eller ljudinspelningsutrustning på festivalen?
Det är tillåtet att ta med sig alla typer av stillbildskameror till festivalområdet, däremot är det inte tillåtet att spela in rörlig bild eller ljud eller använda ljudinspelningsutrustning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.