Annons

För lite megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har funderat på att köpa en begagnad Nikon D70, men den har bara 6 megapixlar. Är inte det en nackdel om jag vill skriva ut i A4? Borde jag satsa på Canon EOS 350D istället kanske? (Begagnad)

Vill som sagt kunna skriva ut mina bilder i A4 format med hyfsad kvalité.

Eller har ni något annat tips på kameror för 4000:- eller mindre? Måste inte vara Nikon, skall fota macro och natur/fåglar mest.

Hejsan,

Jag har funderat på att köpa en begagnad Nikon D70, men den har bara 6 megapixlar. Är inte det en nackdel om jag vill skriva ut i A4? Borde jag satsa på Canon EOS 350D istället kanske? (Begagnad)

Eller har ni något annat tips på kameror för 4000:- eller mindre? Måste inte vara Nikon, skall fota macro och natur/fåglar mest.

Säkerligen inga problem. Har haft flertal kompakter med både 2 & 5 mp, som klarat A4 rent o snyggt.

Jag har en kompis som skriver ut i A3 med mycket gott resultat. 6 Mp räcker till mer än man tror.

/K

Jag har A4+ från D40 (också 6mp) som inte går att skilja från foton tagna med min D700.

Räkna pixlarna dividerat med en rimligt hög utskriftsupplösning...
[3000x2000] / [240dpi] = [12.5x8.3] tum ~ [32x21cm]
240dpi är nästan tio punkter per mm...! det räcker på en A4, om man inte har ganska extrema krav.

Men en D40 med kitobjektivet går ju att få för 3' ny med kvitto och garanti idag, det kanske är värt det för ett/tre års garanti?

Du borde kunna hitta en beg. Canon 400D eller en D60 innanför ramen på 4' som du angav... båda är lite nyare, och kitobjektiven som medföljer dessa kameror är lite bättre.

Jag har A4+ från D40 (också 6mp) som inte går att skilja från foton tagna med min D700.

Räkna pixlarna dividerat med en rimligt hög utskriftsupplösning...
[3000x2000] / [240dpi] = [12.5x8.3] tum ~ [32x21cm]
240dpi är nästan tio punkter per mm...! det räcker på en A4, om man inte har ganska extrema krav.

Men en D40 med kitobjektivet går ju att få för 3' ny med kvitto och garanti idag, det kanske är värt det för ett/tre års garanti?

Du borde kunna hitta en beg. Canon 400D eller en D60 innanför ramen på 4' som du angav... båda är lite nyare, och kitobjektiven som medföljer dessa kameror är lite bättre.

Njae, 400d kommer väl nästan alltid med canons gamla kitobjektiv. Försök leta tills du hittar en Canonkamera med nya 18-55 IS (bildstabilisering) om du ska ha canon.

Det gör mycket större skillnad än 6/8 megapixlar.

Nikon D40 är dock också ett alldeles utmärkt alternativ som tar utmärkt fina bilder och att rekommendera framför D70 alla dagar i veckan.

Korrigerad... :)
Jupp, så är det ju. En 450D kanske kräver lite letande för att komma inom 4'-gränsen... Den gamla 18-55'an är inget rolig dock. Allt är ju dock relativt, det är inte en KASS glugg, bara sämre än Nikons 18-55 och den senare 18-55IS-versionen

Beg. borde en D40 gå att hitta för ca 2500 idag, en D60 för ca 3700-4000 (båda utan extrautrustning då!). 400D och 450D går nog lite över 4k.

Alla ger "bra" bilder, så detta är inget du behöver oroa dig över. D50,D70,350D är så pass mycket äldre att jag hade tvekat att köpa en av dem bara för att det hade blivit en tusenlapp billigare. Den extra tusenlappen tycker jag är motiverad, både ur hållbarhets- och bildkvalitet/funktionssynpunkt.

Fördelen med D70 över ex D40 är att den kan kombineras med fler mycket bra och rimligt billiga äldre nya/begagnade objektiv.

Med en D40 kan man nog trots allt gå lite högre upp i iso med fint resultat, dessutom släpper tredjepartstillverkarna fina kompatibla gluggar till D40-D60.

/K

Är det bara jag som tycker att det är missvisande att diskutera bara D40 och D60? D40 finns faktiskt i två versioner: D40 och D40x. Skillnaden dem emellan är ju att D40x precis som D60 är mer baserad på D200/80-generationen medan D40 mer liknar D70/50 vad gäller innanmätet/sensorn.

Är det bara jag som tycker att det är missvisande att diskutera bara D40 och D60? D40 finns faktiskt i två versioner: D40 och D40x. Skillnaden dem emellan är ju att D40x precis som D60 är mer baserad på D200/80-generationen medan D40 mer liknar D70/50 vad gäller innanmätet/sensorn.

D40x begagnad är säkert ett finfint köp, till "rätt" pris. Tyvärr går den knappast att köpa ny längre.

/K

Jag har en D70 och skriver med lätthet ut A3+ med bra kvalitet.Har beställt 70x100 som också blev kvalitetsmässigt helt OK.

Poängen med 70:an är att alla objektiv med Nikonfattning funkar på kameran.

Nackdelen mot en del nyare är att den inte klarar höga Iso tal riktigt lika bra. Upp till 800 inga problem. Över det ...

Hejsan,

Fotolabben som skriver ut pixlar med laser på fotografiskt papper, skriver med ca 10 pixlar per milimeter. En A4 är ungefär 30x20 cm eller 3000 x 2000 pixlar vilket gör att alla kamerans pixlar kan användas till utskriften. Med fler pixlar blir det till att kasta pixlar och med färre pixlar så får de förstoras. Görs bilden 4 ggr större i 60x40 cm från 6 Mpix kommer även det bli bra.

värt att tänka på, båda nikon o canon är bra kameror, men canon har mindre utrymme mellan obejktiv och "handgreppet" så om du har stora händer eller knubbiga fingarar kan canon vara svår att hålla. ialla fall i ingångs systemem 350-1000 modellerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar