Annons

För få som ger bildkritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
I vissa forum är möjligheten att plublicera bilder/musik,, texter,, eller vad det handlar om, en central del och det man är ute efter är kommentarer från andra. Vad kan man göra bättre? Vad är bra? Vad skall man ändra på till nästa gång?

Men här på Fotosidan upplever jag att det är väldigt lite kommentarer!!

Om någon kommenterar min bild så försöker jag först och främst besvara kommentaren, sedan letar jag upp bilder som personen i fråga själv har lagt in för "bildkritik" och ger lite kommentarer.

Jag har skrivit över 500 kommentarer och har fått 3-4 gensvar, på mina få bilder.

Nu är jag helt övertygad om att just mina bilder precis som dina förtjänar en kommentar!

Hur kan Fotosidan göra för att öka antalet kommentarer? Vill Fotosidan detta?

Kanske räcker det med att det finns en liten "rekommendation" där det står ungefär:

"Om du vill få kommentarer på dina bilder skall du kommentera andra!"

(En sida med statistik, vem som kommenterat flest bilder??)

Och när man får ett mail från Fotosidan för att påtala att någon har skrivit i tråden.. så skall det väl framgå att "Glöm inte bort att kommentera andras bilder!"

Givetvis lite bättre formulerat, men vad tror ni?!
 
Har läst tråden, inte allt.. men det är nästan det jag är ute efter.

Trådskaparen skriver att hon älskar att få kommentarer, men hon antyder bara väldigt vagt att hon eventuellt också är en medlem som GER kommentarer.

Det är enkelt att kommentera!


Ett förslag, som kanske är lite "udda" är att varje vecka utse "veckans fotograf", som får en egen "Highlight" riktad mot sig där tanken är att alla skall kommentera personens bilder under t.ex. 1 veckas tid.

Det skall vara fritt att välja om man vill vara med i denna utlottning av uppmärksamhet. Kanske lämpligt att ha en ruta att klicka i under "min profil"?

Under denna vecka blir vi alla coacher för 1 fotograf.
 
Hej!

Håller helt med om att det kommenteras för lite, men jag skulle också önska att de kommentarer som ges faktiskt är till hjälp att utvecklas och inte bara glada tillrop. För det tredje så tycker jag dessutom att många slarvar med att sätta ut bildtexter på sina egna bilder, det är så mycket roligare och lättare att ge kommentarer om man får lite insikt i vad fotografen tänkt när han/hon tog bilden.

MItt förslag skulle vara att
- införa en regel (som redan diskuteras, hoppas det förverkligas) att för varje uppladdad bild så måste man kommentera ett minimum antal andra
- Påminna om att inte bara kommentera de bästa bilderna, utan även att kommentera de som man tycker kan förbättras
- Påminna om hur man skriver konstruktiva kommentarer precis bredvid "kommentarrutan"
- Kanske skapa en topplista med de personer som fått bäst betyg för sina kommentarer (antal tummar upp eller annan möjlighet att betygssätta kommentarens användbarhet)
- Påminna om vikten av att lägga till en kommentar på den egna bilden när man lägger ut den
- Påminna om att inte lägga ut precis vad som helst, utan bara de bilder man är extra stolt och nöjd med.
- (Vet inte om detta redan finns) En sida/forum där information/"läromaterial" om bildkomposition och bedömningskriterier kan läggas ut

Detta var några funderingar från en ganska nybliven fotosidanfan. Jag trivs här och hoppas få massor av hjälp att utvecklas vidare!

Hälsar
Cecilia
 
Det kändes omedelbart sådär "jippppiiii" när jag läste ditt inlägg. Jag är inte ensam! :)

I många av mina kommentarer så skriver jag faktiskt just det där om att lite förklarande text är väldigt bra!

Vissa bilder är ju totalt sopiga utan en förklaring. Det kan vara en beskrivning på hur man tänkte, eller vilken teknik man försökte använda, eller ville använda.


Ett förslag till då,, OM det inte finns en bildförklaring så skall bilden inte heller tillåtas/synas i "bildkritik"-polen.
 
Det finns tyvärr en tendens till att kommentarer skall vara snälla, gulliga och säga - oj, vad bra den var. Inget fel i det, men när man framför berättigad lite hårdare kritik så blir man påhoppad och är en buffel enligt vissa så inte så konstigt att bildkritiken blir självsercurerande och då är det inte konstruktivt och folk slutar att ge kommentarer.
 
Helt rätt Bengt,

I bland blir ma nriktigt förvånad när någon skriver "Men JAG tycker i alla fall att du gjort en jättefin bild, trots alla andra som bara gnäller på dig!"

Visst, det finns faktiskt en del som inte tänker så mycket på vad det skrivit, och det finns många som inte heller "läser" vad det egentligen står...

Ibland, men sällan, så finns det inget som man själv kan bidra med eller tror sig kunna bidra med och då måste man ju skriva "Jag gillar din bild!". Men om man försöker beskriva varför man gillar den, så blir det också en sorts bekräftelse och konstruktivt utbyte.

Man skall inte vara rädd för att skriva vad man själv känner, men man måste också ha så god självinsikt att man är medveten om att det man skriver skall läsas av en ANNAN person.

Mer kritik åt folket!!
 
Och jag förundras över detta:

Någon lägger en bild i kritikpoolen och någon skriver en konstruktiv kommentar till bilden; då ser jag att svaret från personen som lagt den i bildkritik säger emot "Men jag gillar det så", "Jag vill faktiskt ha det så", "Synd att du inte gillar, men jag gör det" osv osv... Om man nu själv gillar sin bild, varför be om kritik på den? Har sett detta ganska ofta.
 
Och jag förundras över detta:

Någon lägger en bild i kritikpoolen och någon skriver en konstruktiv kommentar till bilden; då ser jag att svaret från personen som lagt den i bildkritik säger emot "Men jag gillar det så", "Jag vill faktiskt ha det så", "Synd att du inte gillar, men jag gör det" osv osv... Om man nu själv gillar sin bild, varför be om kritik på den? Har sett detta ganska ofta.

Det kan jag också ibland reagera på. Men ibland är det inte de delar man får kritik på som man vill ha det på. Jag la ut en bild där jag själv var osäker på om ljuset fungerade eller inte. Fick flera kommentarer om tjejen skulle ha stövlar eller inte. Inget fel i det självklart, jag sa inte vad jag ville ha kritik på. Men jag förstår känslan iom det. DOCK jag uppskattade ändå kritiken jag fick även om jag inte höll med om alla delar.
 
Det finns tyvärr en tendens till att kommentarer skall vara snälla, gulliga och säga - oj, vad bra den var. Inget fel i det, men när man framför berättigad lite hårdare kritik så blir man påhoppad och är en buffel enligt vissa så inte så konstigt att bildkritiken blir självsercurerande och då är det inte konstruktivt och folk slutar att ge kommentarer.


Jag är sprillans ny på den här sidan men d blev sent inatt och i förrgår jag har berömt en del bilder (om ja fick till d rätt dvs) men kritik har jag inte velat ge för att jag känner att jag själv inte är så jävla bra, känns som att någon som jag (superamatör kunde inte ens slägga upp en bild här) inte ska ge så mycket kritik till nån som är bättre än mig. Men jag har inte hunnit få nån större uppfattning av sidan och dess mentalitet än heller kanske kommer sen.
Måste påpeka att jag skulle tycka att det var lättare om man hade istället för senaste bilder tex la upp senaste inlägg/bild av fotograf "baha" då skulle det nog bli lättare att komma ihåg hitta tebax gå tillbaka och hitta favoriter just nu tycker jag detta känns som en djungel och då har jag inte haft nåra problem me att få grepp om andra communities etc
ehm ja typ så MVH/Heidi
 
Och jag förundras över detta:

Någon lägger en bild i kritikpoolen och någon skriver en konstruktiv kommentar till bilden; då ser jag att svaret från personen som lagt den i bildkritik säger emot "Men jag gillar det så", "Jag vill faktiskt ha det så", "Synd att du inte gillar, men jag gör det" osv osv... Om man nu själv gillar sin bild, varför be om kritik på den? Har sett detta ganska ofta.


Det har jag också hunnit se en del utav, tror dom mest jagar beröm då eller inte förväntade sig att få kritik.
 
Men om man är ny,, på forumet, eller ny fotograf.. alla har någon sorts åsikt om en bild! Försök förklara vad du ser, det spelar ingen roll om du är duktig fotograf eller inte! Om man är osäker så kan man poängtera att man inte är något pro?
 
Konstruktiv kritik

Hej!

Kul att det blivit så mycket debatt på denna tråden! Ville bara lägga till ett par saker om det där med konstruktiv kritik....

Jag har fått en hel del kritik i mina dagar (har gått utbildningar där examineringen varit offentlig kritik av inlämnade arbeten) och vet väldigt väl skillnaden på konstruktiv kritik och destruktiv kritik. Kritik är konstruktiv om mottagaren kan ta den till sig och använda den i sitt fortsatta arbete. Den är däremot destruktiv om den framförs på ett sådant sätt att mottagaren inte kan ta den till sig och hamnar i försvarsläge eller om den helt missar att peka ut vad som faktiskt är bra med det man gjort. Även om den som ger kritiken har rätt i sak....

Jag tycker också det är viktigt att komma ihåg att kritik inte är något negativt i sig, inte heller behöver den peka ut något som dåligt eller negativt. Bra kritik hjälper mig att utvecklas, den ger mig fler handlingsalternativ nästa gång jag skall göra samma sak. Ibland får jag kritik på saker jag inte förväntat mig, men om den är framförd på ett bra sätt så kan jag ta den till mig i alla fall (även om det ibland kan ta en stund).

Man behöver inte heller vara expert på fotografering för att ge kritik, man kan ju tala om vad man gillar i bilden och kanske fråga hur fotografen lyckats med något speciellt i bilden (ljuset, att fånga vatten i rörelse, eller liknande). Kanske vi borde byta ut ordet kritik mot feedback istället? Det är inte så negativt laddat....

Hälsar
Cecilia
 
Det går framför allt inte att GNÄLLA fram fler bildkommentarer. Mer eller mindre sura förmaningar löser inte problemet alls, om det nu är ett problem men OK..
Bäst vore om Fotosidan försökte locka tittare på huvudsidan att hoppa in bland bilderna mer. Nu tycker jag redan FS gör detta så bra att det nästan är svårt att göra bättre, men det skulle kanske gå?
Allmänt sett tror jag också att medelmåttiga bilder har svårt och kommer att få ännu svårare att få många kommentarer, helt enkelt för att de är ointressanta. Bildflödet är större än någonsin idag, och också mängden riktigt bra bilder.
 
Jag har en tendens att kommentera bilder jag gillar och tycker är nåt extra men framför allt bilder som är bra även då det kanske inte är mitt område, jag har väldigt svårt att kommentera en bild jag inte ser nåt i, visst nån bild som varit i det område jag själv fotar inom har man slängt in nån kommentar att "jag tycker att den skall beskäras mer" etc men händer inte så ofta.

Som föregående talare skrev så det blir nog svårt att tvinga fram att folk kommenterar saker de inte vill kommentera då bildflödet är abnormt, dock nu är det ju för att publicera i en pool måste du kommentera en bild för att ladda upp en bild i en pool, funkar till viss del då ibland är det just detta "tvång" och jag kanske inte hittar nån sån bild jag vill/kan ge en bra eller rättvis kommentar till eller ens har nåt vettigt att säga om.
 
men kritik har jag inte velat ge för att jag känner att jag själv inte är så jävla bra, känns som att någon som jag (superamatör kunde inte ens slägga upp en bild här) inte ska ge så mycket kritik till nån som är bättre än mig.
ehm ja typ så MVH/Heidi

Så får du INTE tänka =)

Misstolka nu inte följande, för det blir nog väldigt svårt att uttrycka sig rätt här =)


Vi som är lite mer "insatta och erfarna" ger kommentarer om komposition, färger, osv, osv. Det är vanligt att "vi" snöar in på detaljer i bilderna som egentligen inte är så viktiga. Ibland kommer man på sig själv när man hamnat i perfektionism-träsket och slänger bort alla bilder som inte har skärpan exakt rätt, trots att bilderna är mycket bra i övrigt.
Dessa lite mer "professionella" kommentarer är givetvis bra, men de kommentarer som är viktigast är de som kommer från någon utomstående, någon som inte sitter fast i perfektionism-träsket (bortsett från exempelvis mammor, som tycker alla bilder är jättebra).
DU är troligen en sådan person. Om du tycker att "det där" är fel på bilden, ja då är det ju det. Ingen kan ju påstå att du tycker fel.

Om man hårddrar det så är det ju faktiskt de som är totalt ointresserade utav foto som har de viktigaste kommentarerna. Dessa människor är de som köper tidningar och skapar inkomsten för yrkesfotografen. Det är egentligen skit samma om 3st professorer i ämnet foto tycker att bilden är bra, om resten av befolkningen/kunderna inte tycker det.


Nu börjar jag tappa bort mig själv känner jag, men slutsatsen är:

Skriv vad du tycker. Det är aldrig fel, och vad du tycker styrs inte utav hur erfaren som fotograf du är.
Du får naturligtvis räkna med att du kan få mothugg, för det finns en del rötägg som inte riktigt fattat vitsen med bildkritik, men så länge du förklarar varför du tycker si och så har du gett viktig och bra kritik.

/Tomas
 
Mats, du har förstås rätt. Gnäll är inte rätt väg, men även de som inte lyckats ta fantastiskt bra och intressanta bilder förtjänar att få hjälp att utvecklas som fotografer. Vi har alla börjat någonstans, och vi är väl här på fotosidan för att lära och utvecklas med gemensamma krafter, inte bara för att få beröm.

Jag tror inte att den som är nybörjare egentligen är ute efter många kommentarer, det räcker med en eller två om de är bra och konstruktiva! En enda kommentar kan ge "food for thought" en lååång stund om den träffar rätt... Kanske man borde se Mjukstart som ett "kvalificeringsforum" till mer avancerade grupper? Jag tror i alla fall att det behövs mer och tydligare betoning på att alla förväntas kommentera bilder, inte bara de som är "proffs". Jag kan i alla fall känna själv att det är lättare att närma mig någon på min egen nivå med en kommentar, än att kommentera en proffsfotograf....

Hälsar
Cecilia
 
Så får du INTE tänka =)

Misstolka nu inte följande, för det blir nog väldigt svårt att uttrycka sig rätt här =)


Vi som är lite mer "insatta och erfarna" ger kommentarer om komposition, färger, osv, osv. Det är vanligt att "vi" snöar in på detaljer i bilderna som egentligen inte är så viktiga. Ibland kommer man på sig själv när man hamnat i perfektionism-träsket och slänger bort alla bilder som inte har skärpan exakt rätt, trots att bilderna är mycket bra i övrigt.
Dessa lite mer "professionella" kommentarer är givetvis bra, men de kommentarer som är viktigast är de som kommer från någon utomstående, någon som inte sitter fast i perfektionism-träsket (bortsett från exempelvis mammor, som tycker alla bilder är jättebra).
DU är troligen en sådan person. Om du tycker att "det där" är fel på bilden, ja då är det ju det. Ingen kan ju påstå att du tycker fel.

Om man hårddrar det så är det ju faktiskt de som är totalt ointresserade utav foto som har de viktigaste kommentarerna. Dessa människor är de som köper tidningar och skapar inkomsten för yrkesfotografen. Det är egentligen skit samma om 3st professorer i ämnet foto tycker att bilden är bra, om resten av befolkningen/kunderna inte tycker det.


Nu börjar jag tappa bort mig själv känner jag, men slutsatsen är:

Skriv vad du tycker. Det är aldrig fel, och vad du tycker styrs inte utav hur erfaren som fotograf du är.
Du får naturligtvis räkna med att du kan få mothugg, för det finns en del rötägg som inte riktigt fattat vitsen med bildkritik, men så länge du förklarar varför du tycker si och så har du gett viktig och bra kritik.

/Tomas


Jag har också haft väldigt svårt att ge kontruktiv kritik till en "riktig" fotograf när man själv är amatör och har hållit på i några månader. Vem är jag att säga något negativt om deras verk(?). Och sedan vill man ju inte att de ger igen genom att totaldissa de bilder man själv lägger ut som ju troligtvis är sämre kompositioner än de man själv försökt gett konstruktiv kritik på. Nu tror jag förstås inte att någon hade gjort det för att jävlas men det är nog lätt att tänka så.

MEN det du skriver Tomas gör nog att jag känner mig mer berättigad att faktiskt skriva vad jag tycker om en bild som kanske inte är en kanonbild, utifrån MITT sätt att se den på.
Tack!!

/Jimmy
 
Jag har en tendens att kommentera bilder jag gillar och tycker är nåt extra men framför allt bilder som är bra även då det kanske inte är mitt område, jag har väldigt svårt att kommentera en bild jag inte ser nåt i, visst nån bild som varit i det område jag själv fotar inom har man slängt in nån kommentar att "jag tycker att den skall beskäras mer" etc men händer inte så ofta.

Som föregående talare skrev så det blir nog svårt att tvinga fram att folk kommenterar saker de inte vill kommentera då bildflödet är abnormt, dock nu är det ju för att publicera i en pool måste du kommentera en bild för att ladda upp en bild i en pool, funkar till viss del då ibland är det just detta "tvång" och jag kanske inte hittar nån sån bild jag vill/kan ge en bra eller rättvis kommentar till eller ens har nåt vettigt att säga om.

Ja men det där kan jag hålla med om! Har sett en hel del kaffekoppsbilder och dom känner jag bara oumph över.. När ja ser nå fint, då reagerar jag och tar energi till mig att kommentera.
ja.. typ så..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.