Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För få som ger bildkritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så får du INTE tänka =)

Misstolka nu inte följande, för det blir nog väldigt svårt att uttrycka sig rätt här =)


Vi som är lite mer "insatta och erfarna" ger kommentarer om komposition, färger, osv, osv. Det är vanligt att "vi" snöar in på detaljer i bilderna som egentligen inte är så viktiga. Ibland kommer man på sig själv när man hamnat i perfektionism-träsket och slänger bort alla bilder som inte har skärpan exakt rätt, trots att bilderna är mycket bra i övrigt.
Dessa lite mer "professionella" kommentarer är givetvis bra, men de kommentarer som är viktigast är de som kommer från någon utomstående, någon som inte sitter fast i perfektionism-träsket (bortsett från exempelvis mammor, som tycker alla bilder är jättebra).
DU är troligen en sådan person. Om du tycker att "det där" är fel på bilden, ja då är det ju det. Ingen kan ju påstå att du tycker fel.

Om man hårddrar det så är det ju faktiskt de som är totalt ointresserade utav foto som har de viktigaste kommentarerna. Dessa människor är de som köper tidningar och skapar inkomsten för yrkesfotografen. Det är egentligen skit samma om 3st professorer i ämnet foto tycker att bilden är bra, om resten av befolkningen/kunderna inte tycker det.


Nu börjar jag tappa bort mig själv känner jag, men slutsatsen är:

Skriv vad du tycker. Det är aldrig fel, och vad du tycker styrs inte utav hur erfaren som fotograf du är.
Du får naturligtvis räkna med att du kan få mothugg, för det finns en del rötägg som inte riktigt fattat vitsen med bildkritik, men så länge du förklarar varför du tycker si och så har du gett viktig och bra kritik.

/Tomas


Väl talat tack! Ska nog spana på bilderna från ett annat perspektiv hädanefter! och kommentera mera o då på ett mer feedbackigt sätt! Feedback låter bättre tycker ja också som nån skrev tidigare lite råd helt enkelt o helhetsbilden som den är, greaters!!
 
Jag har också haft väldigt svårt att ge kontruktiv kritik till en "riktig" fotograf när man själv är amatör och har hållit på i några månader. Vem är jag att säga något negativt om deras verk(?). Och sedan vill man ju inte att de ger igen genom att totaldissa de bilder man själv lägger ut som ju troligtvis är sämre kompositioner än de man själv försökt gett konstruktiv kritik på. Nu tror jag förstås inte att någon hade gjort det för att jävlas men det är nog lätt att tänka så.

MEN det du skriver Tomas gör nog att jag känner mig mer berättigad att faktiskt skriva vad jag tycker om en bild som kanske inte är en kanonbild, utifrån MITT sätt att se den på.
Tack!!

/Jimmy



Tänkte precis som dig Jimmy men efter Tomas inlägg tänkte ja om hehe bra Tomas!
 
Jag har i den långa tråden om lite kommentarer skrivit följande förslag som jag tror skulle gynna både nya och gamla Fs-medlemmar:
"Ni kanske ska prova att ha ett generellt och gemensamt krav över hela linjen, dvs alla pooler/grupper/sällskap/intresseinriktingar och allt vad som finns på FS (utom Galleri FS och tävlingar) där villkoret är att 2 - 3 kommentarer måste ges i någon eller några av grupperna (Galleri FS och tävlingar exkluderade) för att få lägga upp egna bilder i någon valfri grupp/pool?
Det borde väl ge skjuts åt kommenterandet? Då blir det lika för alla, ingen kommer i kläm och man kan kommentera i alla grupper/pooler helt fritt och varje kommentar räknas som underlag för att lägga upp egna bilder."

Kanske skulle detta vara en möjlig väg att öka kommenterandet, eller så är jag helt fel ute.

Det låter riktigt tråkigt att kommentera 500 bilder och inte få större respons än 3 - 4 motkommentarer. Jag kan inte riktigt förstå mig på en sådan mentalitet och brist på generositet. Ett tips är att hålla koll på vilka som verkar kommentera mycket och/eller som verkar bjuda tillbaka på det engagemang som andra lägger ned på deras bilder. Många lever efter mottot att alltid kommentera tillbaka, medan andra tar avstånd från ett sådant mönster.
/Nonno
 
Never ending story :)

Jag tror att så länge jag har varit med här har detta kära ämne kommit upp frekvent :)

Fotosidan är lite av en institution nu för tiden, i början var det lätt att få kommentarer men jag personligen tror att vi tröttnat på detta bildflöde. Jag själv hittar iofs många bilder jag kan kommentera men majoriteten av bilderna har jag svårt att kommentera då jag skulle upprepa mig själv hela tiden. Man letar efter bilder som sticker ut och gör de inte det så kommenterar man inte.

Jag personligen tycker dina bilder (peter) inte står ut och är kanske lite för vardagliga (subjektivt) så klart har de ett värde för dig men för mig säger de inte mycket, därför kommenterar jag inte dem.

Jag vet att man skall hjälpa fotografen och ge tips men om man nu tar dina bilder så är det egentligen inget fel på dem mer än att de är vardagliga för mig. jag har massor med bilder som inte fått kommentarer och förmodligen så sticker de inte ut tillräckligt.

Nu tvingar FS att man ger kommentarer på någon bild ifall man själv vill lägga ut något i polerna och det är väl ok men jag tror inte det hjälper för problemet har alltid kvarstått oavsett vad man har gjort.
 
Xandx,, känns som om du är en av dem som bidrar till att det INTE kommenteras!!

Om du anser att just mina bilder saknar "det" oc hinte sticker ut, men säg det då! Och för att kommentera bra så räcker det inte med att säga "din bild är dålig!" eller "din bild sticker inte ut!"

Ge ett konkret exempel! Jag är helt övertygad om att du kommer att lära dig en massa om dina egna bilder och kommer att ta bättre bilder själv!


Kan inte låta bli att tycka att du har en märklig inställning... Jag har varit med sedan dec -09 och har kommenterat över 600 bilder.

Fotosidans möjlighet att lägga upp bilder och få lite kritik handlar främst inte om att bilderna i förväg skall vara så unika och bra så att de är VÄRDA att kommentera!

Man lägger upp sina bilder som man själv anser är värda en kommentar och förtjänar lite förbättring om det är möjligt.

Jag tycker att du skall skriva en kommentar på mina bilder. Försök att beskriva hur jag skulle kunna få bilderna att sticka ut... (pls!)
 
Är det bara jag

som tycker att viljan att kommentera en bild till stor del beror på om fotografen själv skrivit något eller inte.
I många fall ser man en bild som det finns många av, den sticker inte ut på något sätt. Är det då en kommentar från fotografen tex "Detta är mitt första försök att ta en sån här bild, vad tycker du" eller något annat som ger lite information om varför bilden är där så ökar min vilja att kommentera mångfaldigt.
 
som tycker att viljan att kommentera en bild till stor del beror på om fotografen själv skrivit något eller inte.
I många fall ser man en bild som det finns många av, den sticker inte ut på något sätt. Är det då en kommentar från fotografen tex "Detta är mitt första försök att ta en sån här bild, vad tycker du" eller något annat som ger lite information om varför bilden är där så ökar min vilja att kommentera mångfaldigt.

Jag håller med dig om att fotografen själv måste vara delaktig på något sätt. Även om jag är oerfaren så kommer jag med min åsikt då och då. Blir lättare om fotografen specifikt vill ha kritik på t ex ljussättning, efterbehandling, poser etc.

Sen tycker jag att en del bilder läggs upp utan först fått frågan, "Är den här bilden bra? Är jag stolt över den här bilden? Vad vill jag ha kritik på?" Ni förstår vad jag menar hoppas jag, självkritik.. Jag vill personligen inte pumpa upp alla bilder jag tar utan bara de som jag är riktigt nöjd med.
 
Xandx,, känns som om du är en av dem som bidrar till att det INTE kommenteras!!
Ja det är nog mitt fel :) Haha jag har varit med i fem år så jag har nog dragit ner FS.

Det finns andra forum på nätet där man måste passera en jury för att få lägga ut en bild för kommentar och då kommer bara bilder som sticker ut. Jag förstår att detta skulle vara lite omöjligt på FS då det är så många som lägger ut och jag tror det säger sig själv lite, desto fler kockar desto sämre soppa och mindre kommentarer.

Jag har varit lyckligt lottat som ialf fått en del kommentarer på några av mina bilder en bild fick över 40 och det hör till undantaget idag men jag säger fortfarande att om man har mer självkritik så får man mer kommentarer. Jag själv är inget undantag, jag saknar också självkritik ibland och jag vet att vissa av mina bilder inte berör så mycket osv..


Sticka ut!
Sticka ut betyder egentligen inte att bilden är fulländad rent tekniskt, det kan tom vara tvärt om men något i bilden berör och detta har så klart med smak och tycka att göra. Tyvärr är vi vanemänniskor och oftast så berörs vi av samma bilder med någorlunda samma triggerpunkter.

Okej jag skall försöka ge dig konstruktiv kritik men det är subjektivt och vad jag tycker behöver inte betyda att du tycker det samma.
 
Kvalitet eller kvantitet?

Det är med kommentarer som med bilder......en konstruktiv kommentar väger upp för 100 "WOW".

Kolla t.ex. gruppen Maritima miljöer. Klotterplankets bekymmer är tydligen att få antallet okommenterade ner till 0. Då och då tar någon ett "skeppartak" och kommenterar en mengd bilder med helt tydlig klipp och limm innehald. Hur kul är det för fotografen och vad är värdet?

Jag är ny på FS, jag har inga bilder til bildkritik; och har inte kommenterat några ennu.

Det är värkeligen mängder av prima fotoarbete att skåda här. Tyvärr är den konstruktiva kritiken svårare att hitta.

/ Emil
 
håller nog me dig här..

Jag har inte kommenterat en enda bild som för mig är intetsägande och det är ju väldigt normalt iom att nånting intetsägande för en människa är just -->intetsägande! (icke att förglömma, en bild som inte säger mig någonting kan tala hur mycket som helst för nästa besökare, skadar aldrig att vara övertydlig)
Skulle jag se något som jag tycker kan förbättras skulle jag skriva det men hittills har jag inte sett en sån bild och ser jag en bild som jag tycker är fantastisk då reagerar jag positivt och vill hylla denna bild! Skulle jag sitta och kommentera varje bild jag tittar på skulle inte det ge mig nånting, det skulle bara bli krystat och det skulle verkligen inte ge fotografen någonting heller.
Alla tycker olika, alla vill kommentera olika mycket vilket i en värld med hur mycket bilder som helst kan resultera i "för få som ger bildkritik" vilket för mig klingar ganska logiskt..
Men hur många kollar in en fotografs givna kommentarer innan dom väljer att kommentera egentligen?? Då är man ju, enligt mig också väldigt fel ute och har tappat spåret om man säger så..



Ja det är nog mitt fel :) Haha jag har varit med i fem år så jag har nog dragit ner FS.

Det finns andra forum på nätet där man måste passera en jury för att få lägga ut en bild för kommentar och då kommer bara bilder som sticker ut. Jag förstår att detta skulle vara lite omöjligt på FS då det är så många som lägger ut och jag tror det säger sig själv lite, desto fler kockar desto sämre soppa och mindre kommentarer.

Jag har varit lyckligt lottat som ialf fått en del kommentarer på några av mina bilder en bild fick över 40 och det hör till undantaget idag men jag säger fortfarande att om man har mer självkritik så får man mer kommentarer. Jag själv är inget undantag, jag saknar också självkritik ibland och jag vet att vissa av mina bilder inte berör så mycket osv..


Sticka ut!
Sticka ut betyder egentligen inte att bilden är fulländad rent tekniskt, det kan tom vara tvärt om men något i bilden berör och detta har så klart med smak och tycka att göra. Tyvärr är vi vanemänniskor och oftast så berörs vi av samma bilder med någorlunda samma triggerpunkter.

Okej jag skall försöka ge dig konstruktiv kritik men det är subjektivt och vad jag tycker behöver inte betyda att du tycker det samma.
 
Jag håller med dig om att fotografen själv måste vara delaktig på något sätt. Även om jag är oerfaren så kommer jag med min åsikt då och då. Blir lättare om fotografen specifikt vill ha kritik på t ex ljussättning, efterbehandling, poser etc.

Sen tycker jag att en del bilder läggs upp utan först fått frågan, "Är den här bilden bra? Är jag stolt över den här bilden? Vad vill jag ha kritik på?" Ni förstår vad jag menar hoppas jag, självkritik.. Jag vill personligen inte pumpa upp alla bilder jag tar utan bara de som jag är riktigt nöjd med.

Det första stycket håller jag med om. Det hjälper omåttligt om man vet vad fotografen vill ha kritik på.

Ang. det senare du skriver, så javisst, jag vet att det står att man ska ha använt en rejäl dos självkritik innan man lägger upp en bild i bildkritik och gjort sitt yttersta för att få den bra. Men - om jag gjort allt det och är supernöjd med min bild så vill jag nödvändigtvis inte ha kritik och förbättringsförslag på bilden, utan hellre beröm som bekräftelse att man gjort nåt rätt. Jag skulle uppskatta om uppmaningen att bara lägga upp bilder som man är nöjd med togs bort, alternativt så skulle man lägga till en "hjälp-pool" dit man sätter bilder man vill ha hjälp på traven med. I grunden ska det förstås vara bilder man tycker är värda att jobba på, men som man kanske kört fast med.
 
som tycker att viljan att kommentera en bild till stor del beror på om fotografen själv skrivit något eller inte.
I många fall ser man en bild som det finns många av, den sticker inte ut på något sätt. Är det då en kommentar från fotografen tex "Detta är mitt första försök att ta en sån här bild, vad tycker du" eller något annat som ger lite information om varför bilden är där så ökar min vilja att kommentera mångfaldigt.

Provade detta ett tag på mina bilder, men märke att det inte gjorde någon som helst skillnad tyvärr. Tror själv att många snabbt bläddrar till nästa bild utan att ens ha läst fotografens egen kommentar. Kanske en popup skulle dyka upp när fotografen skrivit egen kommentar? Fast det e klart, folk skulle säker bara fylla i något skräp bara för att få andra att stanna upp lite extra på just hans/hennes foto.
Men även om inte fotografen skriver raka frågor är det ändå ganska klent kommentarsflöde just nu på Bildkritiksidan, varvid jag ska försöka mig på att bli medlem i någon av intressepoolerna istället. Har ett foto som legat i Bildkritik i knappt 3 dagar, har 84 visningar och ingen kommentar...
Ett litet "bevis" på hur bråttom folk har när de är inne o vänder på ett foto: Mitt foto som ligger på Bildkritik med 84 visningar är 1 av 4 foton i en kollektion. De andra 3 fotona har runt 30 visningar...
 
Till peter

Jag kommenterade dina bilder och du behöver mer information om vad du skulle ha gjort osv.. Där av mitt argument om att upprepa sig i oändlighet. Jag sa att två av dina bilder har blåstick pga av vitbalansen och gav dig ett tips på att sätta vitpunkt resp svartpunkt i PS och du svarade kan du förklara mer :) Tänk nu om jag var tvungen att förklara detta för alla och illustrera hur man gör detta i ps jag tror inte jag hade orkat mer än max 3 bilder i veckan.

Så vad är det logiska du bör göra, vad sägs om att googla eller söka på FS se om du hittar vitpunkt resp svartpunkt eller vitbalans....
 
xandx,, det är ju givetvis inte ditt fel! Men om man har en inställning som innebär att man inte "tänker kommentera..." då bidrar det inte till att det blir fler kommentarer.

Det finns de som kommenterat mer än dig, och mindre!

Vi har alla lite olika sätt att se på det. Jag fick en kommentar från en "fotograf"..

(Ungefär såhär)

"Efter att ha tittat på dina bilder så vill jag inte ha kommentarer från dig, jag trodde du var ett pro!"

Mycket märklig inställning!!

Hur man tycker om någons bilder avgör ju knappast om man är kapabel att kommentera bilder!?!


Det jag egentligen vill ha sagt är ju att det är bra att skriva en rad om sin bild när man lägger upp den i en pool, och sedan så bör man åtgälda de som kommenterat ens egna bilder med en kommentar.
 
Nya bilder i bildkritik

Jag bara undrar...
Hur kan en bild som publicerades 2009-08-10 på FS, och som sedan dess fått närmare 50 kommentarer, är också med i Galleri FS, hamna på allra första plats idag söndag 14/11 2010 bland tumnaglarna under fliken "Nya i bildkritik" ???

Detta är ett fenomen jag stött på flera ggr med flera olika bilder - detta gör ju att ens egen bild som är "rykande färsk" kan hamna långt ner bland tumnaglarna nästan direkt och försvinner i mängden...

Nån som vet...? eller "väger vissa fotografers bilder tyngre" oavsett hur bra bilden är ??
mvh
B

PS Jag tror att det är så att en bild har största chansen att få kommentarer ju högre upp den ligger bland tumnaglar bland "nya bilder i bildkritk", senast kommenterade" mm och andra vanliga bildsökvägar. Bortsett från hur bra bilden är förstås, jag syftar mera på "mediokrare" bilder, i synnerhet mina egna - bra bilder får väl oftast också många kommentarer, men inte alltid.
 
Jag bara undrar...
Hur kan en bild som publicerades 2009-08-10 på FS, och som sedan dess fått närmare 50 kommentarer, är också med i Galleri FS, hamna på allra första plats idag söndag 14/11 2010 bland tumnaglarna under fliken "Nya i bildkritik" ???

Det är ingen gåta. Den som lagt upp bilden har tidigare haft den liggande i någon/några andra pooler, eller inga alls, men nu stoppat in den i just bildkritik. Då hamnar den först i listan.
 
Det är ingen gåta. Den som lagt upp bilden har tidigare haft den liggande i någon/några andra pooler, eller inga alls, men nu stoppat in den i just bildkritik. Då hamnar den först i listan.

Att "hoppa runt" med en bild och på det viset beta av pool/grupp efter pool/grupp gör ju att tiden som andra kan ha sina bilder "synliga" minskar (att jämföras med diskussionen om att "spamma" bloggarna med flera inlägg om dagen) om inte alla utvecklar samma mönster förstås.
Kanske vore det bättre att reglera det, välj en pool/grupp och det blir där som bilden får ligga - så välj därför noga från start. Galleri FS kan bli möjligheten att få bilden lite extra exponerad.
Bara en tanke...
/Nonno
 
Så här gör trådstartaren när han får kritik på sina bilder :)

"Hej,

Varför är du så jäkla störd på mig? Vaför beter du dig illa emot mig? Vaför känner du ett så stort behov av att sätta mig på plats?

Lägg ner, och försök vara en duktig fotograf och stötta din omgivning i stället för att bete dig som en jäkla idiot! Förmodligen har du kunskaper om fotografering som är vida mycket bättre än din sociala kompetens, använd det och bevisa inte att du kan vara nedlåtande och nedvärderande mot andra!


Du får ha vilken inställning som helst, men det är ingen ide att du slänger skit omkring dig! Var lite positiv och hjälpsam så skall du se att saker blir väldigt mycket bättre!"



Detta för att man kriticerar vedebörandes bilder, vilket får mig att må illa och förstå varför folk slutar kriticera för att det finns så många av denna sort på FS som bara vill höra hur bra deras bilder är. Stötta min omgivning heter det :) Min kritik var saklig och välgrundad, jag skrev inget som inte var sant men fick höra att jag borde gå på charmkurs då skrev jag att vedebörande borde gå på fotokurs och vips så kom detta att jag var nedlåtande.

Är det sånt här man skall stå ut med om man kritiserar någons foto isf skiter jag i vilket och slutar kritisera. Vuxen man på 44 som inte kan ta kritik herre gud..!

Tack för kaffet.
 
Duktigt och ambitiöst att kommentera alla TS bilder, men ska sanningen fram kunde du ha skött skateboardbilden lite snyggare.

TS frågar ju faktiskt flera gånger hur han kunde ha löst problemet utan att använda större bländare. Längre brännvidd är ju en lösning du kunde ha informerat om istället för att avsluta med "gå en kurs".
Har man sagt A får man säga B, eller?

Sen kan man fundera litet över TS brev till dig. Jag känner inte till hela sanningen, men det känns som han överreagerar litet. Kanske kände han sig påhoppad när du kritiserade så många av hans bilder och avslutade med skateboardbilden, vad vet jag.

Sen tycker jag det är litet onödigt att publicera brevet i sin helhet.

/Tomas
 
Duktigt och ambitiöst att kommentera alla TS bilder, men ska sanningen fram kunde du ha skött skateboardbilden lite snyggare.

TS frågar ju faktiskt flera gånger hur han kunde ha löst problemet utan att använda större bländare. Längre brännvidd är ju en lösning du kunde ha informerat om istället för att avsluta med "gå en kurs".
Har man sagt A får man säga B, eller?

Först så ber han mig att ta en charmkurs efter att jag skrivit att en större bländare hade hjälpt, han hade redan 70-200mm så det fans inte så mycket mer att säga, kände jag.

Hur skall man fortsätta att kritisera när man skall ta en charmkurs??
Det sorgliga är att här fokuseras på vad jag inte sa istället för att fokusera på vad jag sa,

Men problemet kan man läsa mellan raderna och det är att han inte kan ta kritik. Jag var redan less på honom när jag skrev mitt sista inlägg och ångrade djupt att jag tog tid på mig att kommentera alla hans bilder. Men tacken man får är så klart att man skall gå en charmkurs :)

Jag har ganska mycket självdistans, både till mitt yrke som fotograf och till mig själv, så jag känner att det kanske inte är så farligt men jag ville lysa upp det här då detta inte är en engångsgrej under mina 5 år på fs har jag sett liknande grejer titt som tätt. Ibland har jag kommenterat hårt när vi hade "Hård kritik" och folk har tackat mig och ibland har de mer eller mindre inte tålt sanningen utan verkligen börjat jidra om ovidkommande saker som just tex charmkurser osv..

Så här står det under regler för bildkritik!


Läs detta först:

Om din bild
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!

Om poolen
Denna poolen är till för klassisk bildkritik. Dvs här säger man vad man tycker om bilderna och man gör det för att fotografen skall få konstruktiv feedback och utvecklas. Man får lov att ge hård. Man får lov att vara snäll.


Om att ge kritik
"Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav." Utdrag ur vår artikel - Konsten att ge bildkommentarer

Om att få kritik
"Försök ha en öppen inställning till den kritik som framförs, lyssna, fundera, känn efter och välj sedan om du ska ta till dig av kritiken helt, delvis eller kanske inte alls. Om kommentaren svider lite, låt den göra det och fundera om den är befogad - är den inte det, så har du och bildkommentatören helt enkelt olika syn på din bild." Utdrag ur vår artikel - Konsten att ge bildkommentarer



Frågan är hur många som läst igenom detta innan de lägger ut sina bilder?
Jag har följt reglerna och känner ingenstans att jag gjort fel i min kritik.



/Jarek
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.