Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För få som ger bildkritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej du har inte gjort något direkt fel, men du kunde ändå ha skött det smidigare. Det kom ju faktiskt följdfrågor på de flesta av dina kommentarer, och även om du inte har någon plikt att besvara dessa kanske det hade varit på sin plats.

Såg ingenstans att han hade svårt att ta kritik, snarare frågade han hur han skulle göra för att sätta vitbalans etc.
Däremot märker jag att du själv inte tog min kritik på ditt tillvägagångssätt så bra =)

Du har dock helt rätt i att många har svårt att ta kritik och få har läst reglerna (vissa har inte ens förstått att det är en kritikpool, utan tror att det är ett online-album där man skall visa upp sin katt.)


PS. Charmkursen åtföljdes ju faktiskt utav en smiley.
 
Fast o andra sidan så vara "fotokurs" konstruktiv kritik!
Jo jag gav följd kommentar men på en annan bild om du tänker på vitbalansen.

Jag känner mig inte heller ett dugg tvungen att skriva följdkommentarer? Det är inte meningen att man skall gå in och skriva tutorials om hur man får kortare skärpedjup eller bättre vitbalans, det finns så mycket resurser på FS om just detta. Får jag en kommentar där någon säger till mig att jag har fått diffraktion inte ber jag honom utveckla detta, jag googlar om jag inte vet.

Det är detta jag menade i början av denna tråd just det här med att så fort man kommenterat en bild så måste man följd kommentera och till sist så har man inget annat att göra på FS än att tjafsa om kommentarer.

En bild är personlig och min kritik är subjektiv så vad jag tycker är vad jag tycker och stämmer det inte med fotografens syn är det helt ok för mig. Men när man får mail med följande text "Varför är du så jäkla störd på mig? Vaför beter du dig illa emot mig? Vaför känner du ett så stort behov av att sätta mig på plats?" Då blir man faktiskt lite förundrad och förstår att personen inte vet hur man tar eller vet vad bildkritik är?

Min uppmaning till alla som lägger ut bilder i bildkritik är läs det finstilta innan ni börjar jämra er.
 
Jag har precis börjat komma igång med Fotosidan lite mer och ska därför även koncentrera mig mer på bildkritik eftersom jag själv kommer vilja ha det. Ge och ta!

Däremot förstår jag inte var jag lägger upp mina bilder så andra ska kunna ge kritik. Måste man vara betalande medlem eller är det i något gömt forum? Tycker layouten är lite krånglig. Hur gör jag?
 
Kanske.....

Kanske det är så enkelt att många som lägger ut en bild faktiskt söker beröm och uppskattning, inte seriös kritik.

Jag är inte säker på att alla förstår att: Tänk om, gör om, lär dig det och det, faktiskt hjälper. Jag har fått sån kritik på bilder (efterfrågad kritik från proffsfotograf) Konstruktiv totalsågning rättar upp, om man kan ta det på rätt sätt.

Själv ger jag gärna kritik OM jag tycker att jag har något som JAG anser relevant att säga. Bra bild.. toppen är väl inte vad jag direkt lägger tid på att skriva. Jag lägger inte ut bilder på FS, jag har bara lagt en bild någonsin och det var endast för att se hur man skulle göra och så tyckte jag själv att det var lite humor i bilden.....men kritik har den aldrig fått:)

Problemet med Fotosidan kanske är den stora spännvidd som finns på kompetensen. Jag läser rätt ofta forumen och tämligen ofta lär jag mig mycket nytt men det är sällan jag finner det "allmänna" bildkritiksforumet särskilt givande.
Joachim
 
Jag har precis börjat komma igång med Fotosidan lite mer och ska därför även koncentrera mig mer på bildkritik eftersom jag själv kommer vilja ha det. Ge och ta!

Däremot förstår jag inte var jag lägger upp mina bilder så andra ska kunna ge kritik. Måste man vara betalande medlem eller är det i något gömt forum? Tycker layouten är lite krånglig. Hur gör jag?

Du går in under Mina bilder, välj det album du har bilden i.
Välj redigera, när sedan bilden kommer upp i ett formulär finns det en kanpp ute till höger "Lägg in bilden i en pool" Tryck på den, sedan är det bara att välja vilken pool.
Följ bara navisningarna efterhand.
 
Du går in under Mina bilder, välj det album du har bilden i.
Välj redigera, när sedan bilden kommer upp i ett formulär finns det en kanpp ute till höger "Lägg in bilden i en pool" Tryck på den, sedan är det bara att välja vilken pool.
Följ bara navisningarna efterhand.

Ja då är jag med i spelet igen. Men som gratismedlem kan jag inte få kritik (eller visa) fler bilder än 10 vilket är lite trist. Får väl uppgradera helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.