Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Födelsedagskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

nexa79

Avslutat medlemskap
Nu är jag glad. På lördag fyller jag 30 och i min familj är det då man får något lite dyrare, och i mitt fall vet jag att det blir mitt livs första systemkamera, dock kan jag känna "hjälp" för att de som köper kameran (mina föräldrar) har inte någon som helst koll på vad det ska vara för att vara bra grejor, och eftersom jag är släktens enda riktiga fotoentusiast (efter min morfar, som var väldigt intresserad på sin tid..) så känner jag att de kanske inte alls köpt eller ens tittat på det jag vill ha.
Nu är jag alldeles ny på detta med systemkameror, men jag vet att Canon gör bra grejor, och en EOS 450 D eller liknande skulle vara rätt bra för mina behov såvitt jag förstått; jag fotar mina barn och djur, och då i synnerhet hästar, hundar o katter.
Jag behöver alltså en kamera som släpper in mycket ljus och som har bra autofokusering samt är snabb på att reagera på avtryckaren, gärna någon som tar fler än en bild per sekund så man inte missar det där bra ögonblicket..

Frågan är, vilken sorts kamera ska jag hoppas på, och hur ska jag komma igång med den sen?

Jag har aldrig jobbat med bilder i RAW format t ex, och jag har inte heller så många tekniker i bagaget.

Jag skulle vilja en massa, t ex ta kort på en häst som står så att bakgrunden blir svart och hästen "kliver ut " i bilden, Rik van Lendt heter en fotograf som fotograferade Flyinges avelshingstar på detta sätt för många år sedan. Hur gör man för att få den effekten?

Lite inspiration på hur man tar intressanta bilder som fortfarande är enkla och fina vore skoj, nu när jag får något lite bättre att fota med, oavsett vad märket heter (hoppas på Canon som verkar stämma överens lite med de egenskaper jag nämnt, men jag vet ju inget om konkurrerande märkens egenskaper iofs).

Närbilder är en annan sak jag skulle vilja utforska, liksom jag skulle vara tacksam för alla tips på olika vinklar (jag tenderar till att bli groda eller gå ner på motivets nivå för jämnan, fle varianter bör ju finnas?!) och idéer.

Kolla gärna på min blogg det finns i alla fall NÅGRA foton där, vissa bättre än andra... http://tremoten.blogg.se
 
Har du möjlighet att "köpa" Canon EOS 450D så hade utan tvekan

När det gäller de olika effekterna du nämnde så har det inte så mycket med själva kameran att göra utan mer optiken som användes och framförallt efterarbetet.

Just nu så får du en Canon EOS fotobok när du köper en EOS kamera..
Där kan du enkelt läsa/se vad för typ av tekniker som används och hur du kan ta liknande bilder med din kamera. Finns säkert en del inspiration att hämta ifrån boken också. :)
 
Senast ändrad:
450D är inte så speciellt snabb på något sätt och jag tycker att den känns en aning plastig. Canon 50D kostar några tusen mer men det är värt det. Du kommer att tröttna på dåliga brusegenskaper och autofokus som jagar i blindo. Nikon D90 är också ett alternativ.
 
450D är inte så speciellt snabb på något sätt och jag tycker att den känns en aning plastig.

Med all respekt, trådstartaren torde inte vara särskilt snabb hon heller i början. :D

Tror nog att en 450D eller motsvarande från andra märken är alldeles tillräckligt i början medan trådstartaren utforskar och upptäcker fotografins mysterier.
Min digitala hus beskrivs också som "plastigt" av somliga. Självklart ska det vara kvalitet, plastigt är okej men inte billigt. Den kamera man har använder man ju trots allt för sin egen skull, inte för att glänsa i umgänget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.