** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Får man samma prestanda på PC/Mac med samma hårdvara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gör inte en 100% vetenskapligt objektiv jämförelse. Detta är min subjektiva jämförelse baserat på den verkliga situation jag just nu befinner mig i.
Att det är ett feltänk att jämföra iMac och Win/PC håller jag inte med om eftersom det är så här min situation ser ut. jag har en skärm som är tilräckligt bra för mig.......

Tänk att så många har så svårt att sätta sig i ett användarperspektiv istället för det så vanliga tillverkarperspektivet.

Jag håller med dig fullständigt. När jag köper något så ser jag enbart utifrån prestanda vs pris. Struntar fullständigt i om det är en halvgammal modell eller om den råkar ligga i en annan "klass". Vem bryr sig om jag har en MacPro eller Macamatör? Inte ett dugg så länge den uppfyller mina krav på prestanda, pris och tillgänglighet. Har noll intresse över hur Apple, Canon eller Volvo har delat in sina "klasser". Jag köper den produkt som passar mig. Råkar vara en PC (köpt i lösdelar), en (två Nikon) samt en 9 år gammal Seat diesel :). Varför då? Jo de passar mitt arbete och pris vs prestanda matchar varandra perfekt.

För övrigt så är det win som gäller för mig. Varför då? Jo jag kan systemet. Arbetar 100ggr snabbare i win än i Mac. Jo jag har tillgång till Mac på jobbet och kommer inte överens med den. En vanesak givetvis men jag orkar inte, vill inte, har inte lust att lära om när win fungerar så pass bra för mig. Varför ska jag? Men det är jag det. Andra har säkert helt andra preferenser. Varsågoda!

Jag tror du missade min fråga.
ATT en SSD är SNABBARE det är jag helt införstådd med.

Men VAD är det som går fortare?

Enkelt uttryckt - allt.

PS jobbar snabbare. Lightroom jobbar mycket snabbare. Eller mer allmänt uttryckt, i princip alla program som någon gång behöver åtkomst till systemdisken kommer att bli piggare och snabbare.

OM det är så att datorn startar snabbare skiter jag fullständigt i.
Det har JAG ingen användning av.

Det är bara en av flera positiva effekter.

En dator tillbringar en mycket stor del av sin livslängd med att vänta på att få data levererade från diskar eftersom just diskar är de absolut långsammaste komponenterna i systemen (om man bortser från ännu värre media som optiska skivor, band och liknande :)

Tänk på att i stort sett alla program du kör måste kommunicera en hel del med operativsystemet och för den delen ofta läsa och skriva programegna temporära data som oftast ligger någonstans på systemdisken. (Detta gäller för övrigt både PC och Mac) Om alla sådana åtkomster plötsligt går dubbelt, fyrdubbelt eller tiodubbelt snabbare ... Då går systemet som helhet snabbare.

Den stora vinsten med SSD är just åtkomsttiderna, vilket relativt sett påverkar mest när du skall hämta små osorterade mängder data som kan ligga lite var som helst på (system)disken. Läs- och skrivhastigheterna skiljer däremot inte så mycket.

Jag tror du missade min fråga.
ATT en SSD är SNABBARE det är jag helt införstådd med.

Men VAD är det som går fortare?

OM det är så att datorn startar snabbare skiter jag fullständigt i.
Det har JAG ingen användning av.

Så återigen: Hur märkar jag i min användning av datorn har en SSD-disk?

Alla start av program går betydligt snabbare, Lightroom som får hårddisklampan att lysa med fast sken vid start lär gå väldigt mycket snabbare. Öppna, visa ,spara och bläddra bland bilder blir snabbare.

Titta på denna videon och se skillnaden. Start av datorn och några tunga program 1:03 för SSD och 8.54 för HDD. Det är som att jämföra en lådkamera mot en Hasselblad.
http://www.youtube.com/watch?v=6jsHpNkDQn0

Att skaffa en prestandadator utan SSD är som att dra sin Ferrari med hästar.

Apple tar otroligt bra betalt för minne & ssd och vill/kan man inte göra det själv blir det väldigt dyrt.
Att göra det själv påverkar å andra sidan inte garantin och det är väl beskrivet i manualerna.

Här blir det billigare att fylla på med minne & ssd redan vid inköp.
http://www.macdata.se/

Det här gäller iofs inte bara Apple - i stort sett alla datormärken där man kan gå in och konfigurera fram en dator (typexemplet är ju Dell) tar ofta läskigt bra betalt för utbyggnadsdelar man kan köpa mycket billigare själv.

Kikade snabbt hos Apple som tar 3000 kronor extra för en extra disk på 2 TB - när du kan köpa samma disk på Webhallen för 700-800 kronor ... Men till exempel Dell är på ett sätt värre, med många av deras datorer kan du inte beställa till en extradisk större än 500 GB (säljer någon så små diskar fortfarande? :) och det för nästan 2000 kronor.

Att köpa en baskonfigurerad märkesdator (Apple, Dell, Fujitsu, HP med flera) är ofta prisvärt, men att köpa till extra komponenter i samband med beställningen är inte sällan rejält mycket dyrare än att köpa exakt samma komponenter löst. För företag kan det här vara värt extrakostnaden eftersom det gör att extrakomponenterna innefattas av samma garanti- och serviceåtagande som själva datorn. Men för en privatkonsument ... Bättre att köpa delarna löst.

Jag gör inte en 100% vetenskapligt objektiv jämförelse. Detta är min subjektiva jämförelse baserat på den verkliga situation jag just nu befinner mig i.

Jag behöver en ny dator. Jag kan fortsätta med Windows, men jag kan även tänka mig att byta till Mac. Jag har inga särskilda åsikter varken för eller mot endera alternativet. Då kan jag:
- skaffa en ny bra Win/PC för 15.000 och behålla min befintliga 24"-skärm
- skaffa en 27" iMac utbyggd och färdigbyggd för 32.000
- skaffa en Mac Pro för nånstans runt 50.000

Detta är de priser jag hittar via Applestore och inet

Om nån vill ge mig tips på hur jag fixar en iMac med 16 GB RAM, SSD + lagringsdisk billigare så tar jag gärna emot exempel.

Att det är ett feltänk att jämföra iMac och Win/PC håller jag inte med om eftersom det är så här min situation ser ut. jag har en skärm som är tilräckligt bra för mig. Alltså behöver jag inte köpa en ny skärm om jag går på Win/PC-alternativet. Å andra sidan skulle jag helt klart uppskatta iMac'ens allt-i-ett-lösning (jag är trött på kablar och externa enheter), men 32.000 mot 15.000 betyder en del.

Jag är helt ny i Mac-världen så förklara gärna tydligt, gärna med länkar.

Jag kan mecka lite själv, men slipper helst. Inte för att jag inte kan, utan jag vill helt enkelt inte.

Jag tror inte din situation är unik, och just där du befinner dig är det kanske svårt att motivera extrakostnaden för en Mac om du nu inte verkligen vill ha Macos. Hhade du inte redan haft en bra bildskärm så hade genast Imacen sett lite intressantare ut - en skärm motsvarande den som sitter i där kostar ju i sig runt 4000-5000 kronor (säg en Dell U2410).

Det är som du säger, vill man inte hålla på och mecka en massa själv så är man hänvisad till de paket olika tillverkare erbjuder, och när det gäller så här kraftfulla paket kan priserna skena iväg åt olika riktningar och mest skenar de inte sällan hos just Apple.

Alla start av program går betydligt snabbare, Lightroom som får hårddisklampan att lysa med fast sken vid start lär gå väldigt mycket snabbare. Öppna, visa ,spara och bläddra bland bilder blir snabbare.

Titta på denna videon och se skillnaden. Start av datorn och några tunga program 1:03 för SSD och 8.54 för HDD. Det är som att jämföra en lådkamera mot en Hasselblad.
http://www.youtube.com/watch?v=6jsHpNkDQn0

Att skaffa en prestandadator utan SSD är som att dra sin Ferrari med hästar.

Ointressant:
Start av program.
Mycket intressant, det är FUNKTIONER jag har nytta av:
Öppna, visa ,spara och bläddra bland bilder blir snabbare. - Så det här blir alltså effekten även om jag INTE sparar själva bilderna på SSD utan en gammal hederlig HDD?

Är en i5 Quad en presandadator? I så fall kommer det hem en Ferrari med hästar nästa vecka...
Borde jag tänka om?
Jag har fått rådet av folk som jobbar med att serva datorer hela dagarna att undvika SSD.
Anledningen var att det kommer bli problem.
Och problem med datorer är ngt jag hatar, skiten skall bara funka.

Ointressant:
Start av program.
Mycket intressant, det är FUNKTIONER jag har nytta av:
Öppna, visa ,spara och bläddra bland bilder blir snabbare. - Så det här blir alltså effekten även om jag INTE sparar själva bilderna på SSD utan en gammal hederlig HDD?

Faktiskt. Ta ett program som Lightroom, det läser faktiskt i stort sett bara i själva råfilen när programmet skapar en preview och när du exporterar den justerade bilden baserad på råfilen. Under själva bearbetningen jobbar programmet mot previewen (som oftast hamnar på just systemdisken) och i sin egen databas (som också oftast hamnar på systemdisken).

Dessutom har som sagt alla program diverse temporära data på systemdisken plus att alla program anropar operativsystemet i olika lägen. Så en snabbare systemdisk gör oftast rätt påtaglig skillnad utöver start och stopp.

Är en i5 Quad en presandadator? I så fall kommer det hem en Ferrari med hästar nästa vecka...
Borde jag tänka om?
Jag har fått rådet av folk som jobbar med att serva datorer hela dagarna att undvika SSD.

Det finns mycket fördomar om SSD baserade på tidiga generationer av SSD-diskar som inte var så bra. Men jag är förvånad över att så mycket av de hör uppfattningarna verkar hänga kvar.

En dator tillbringar en mycket stor del av sin livslängd med att vänta på att få data levererade från diskar eftersom just diskar är de absolut långsammaste komponenterna i systemen (om man bortser från ännu värre media som optiska skivor, band och liknande :)
För att inte tala om den slöe användaren. Är det något en dator får lov att vänta på så är det userinput.

/Karl

Borde jag tänka om?

En i5:a räknas som en ferrari, det är inte königsegg eller en bugatti veyron.

Att köra en sådan med en vanlig hårddisk kommer bli som att köra ferrarin med handbromsen i hela tiden.

/Karl

För att inte tala om den slöe användaren. Är det något en dator får lov att vänta på så är det userinput.

/Karl

Ja, man kan alltid gå in i aktivitetshanteraren och titta på cpu-tid. Något som heter "System idle process" brukar ha en märkligt hög andel. ;)

Själv har jag ingen SSD då jag tycker att det inte är något större problem för användningen jag har på min stationära. Jag inser förstås att det skulle bli lite snabbare i vissa avseenden, men jag har lagt kronorna på andra ställen. I den bärbara är däremot behovet egentligen skriande så man kan undra om någon hällt frusen sirap i hårddisken. Där händer det att allt i princip stannar upp för att den ska hålla på och rassla...

Tycker ssd verkar ganska överskattat. Det får ju bara saker som redan går fort att gå snabbare, filter i photoshop, exportera bilder i aperture och rendera video märks väl ingen skillnad?

Jag har alla mina bilder samlade i aperture biblioteket, där ligger alla previews och rawfiler, den får inte plats på en ssd.

Det här gäller iofs inte bara Apple - i stort sett alla datormärken där man kan gå in och konfigurera fram en dator (typexemplet är ju Dell) tar ofta läskigt bra betalt för utbyggnadsdelar man kan köpa mycket billigare själv.

Kikade snabbt hos Apple som tar 3000 kronor extra för en extra disk på 2 TB - när du kan köpa samma disk på Webhallen för 700-800 kronor ... Men till exempel Dell är på ett sätt värre, med många av deras datorer kan du inte beställa till en extradisk större än 500 GB (säljer någon så små diskar fortfarande? :) och det för nästan 2000 kronor.

Att köpa en baskonfigurerad märkesdator (Apple, Dell, Fujitsu, HP med flera) är ofta prisvärt, men att köpa till extra komponenter i samband med beställningen är inte sällan rejält mycket dyrare än att köpa exakt samma komponenter löst. För företag kan det här vara värt extrakostnaden eftersom det gör att extrakomponenterna innefattas av samma garanti- och serviceåtagande som själva datorn. Men för en privatkonsument ... Bättre att köpa delarna löst.

Sant, jobbade på ett ställe som samarbetade med en stor svensk biltillverkare. Där påstods det att en "vanilj-bil" utan extrautrustning gav hundralappar i vinst. En sådan måste dock beställas då en så snålt utrustad bil aldrig finns i bilhallen.

Btw
Dell leverar faktiskt 80Gb diskar fortfarande till företagskunder.

Ja, man kan alltid gå in i aktivitetshanteraren och titta på cpu-tid. Något som heter "System idle process" brukar ha en märkligt hög andel. ;)

Själv har jag ingen SSD då jag tycker att det inte är något större problem för användningen jag har på min stationära. Jag inser förstås att det skulle bli lite snabbare i vissa avseenden, men jag har lagt kronorna på andra ställen. I den bärbara är däremot behovet egentligen skriande så man kan undra om någon hällt frusen sirap i hårddisken. Där händer det att allt i princip stannar upp för att den ska hålla på och rassla...

Rekomenderar Seagates hybrid till laptops, då kan du ha en stor disk som ändå har ett snabbt system.

/Karl

Tycker ssd verkar ganska överskattat. Det får ju bara saker som redan går fort att gå snabbare, filter i photoshop, exportera bilder i aperture och rendera video märks väl ingen skillnad?

Jag har alla mina bilder samlade i aperture biblioteket, där ligger alla previews och rawfiler, den får inte plats på en ssd.

Det var min inställning också tills jag skaffade en. För mig gav det mer att skaffa en SSD än att byta från en P4:a (utan HT) till en Quad Core. Jag har bara en 64GB SSD för enbart systemet. Datorn blev också tyst, då dom vanliga diskarna oftast sover då jag inte bildbearbetar.

/Karl

Det var min inställning också tills jag skaffade en. För mig gav det mer att skaffa en SSD än att byta från en P4:a (utan HT) till en Quad Core. Jag har bara en 64GB SSD för enbart systemet. Datorn blev också tyst, då dom vanliga diskarna oftast sover då jag inte bildbearbetar.

/Karl

Då har du alltså skaffat en till en befintlig dator.
Hur fungerar det?
Installerar man om programmen tex Win?

Jag tycker nämligen att investeringarna kostar mycket redan.
Och då kanske man ska se fram emot en hastighetsökning i höst tex.

Då har du alltså skaffat en till en befintlig dator.
Hur fungerar det?
Installerar man om programmen tex Win?

Jag tycker nämligen att investeringarna kostar mycket redan.
Och då kanske man ska se fram emot en hastighetsökning i höst tex.

Ja, jag har bytt på en befintlig dator.
Jag gjorde en ny installation, men det finns en massa program för att clona diskar så att man slipper det.

Du får en bra SSD för runt tusingen, men många bäckar små.

/Karl

Annars brukar man kombinera SSD med magnetisk HDD. OS + program + temporärlagring ligger på SSD medans allt annat är på den magnetiska. Tycker det är bra så. Best of both worlds osv.

Mycket snack om väldigt dyra datorer. Man behöver inte alls gå över 10.000 för att få en riktigt vettig dator.

Jag kör en i5 fyrkärning med 8Gb RAM. En 60Gb SSD-disk om systemdisk och en vanlig disk för lagring. Photoshop startar på under 3 sekunder och Windows behöver man inte vänta länge på vid uppstart.

Detta mycket tack vare SSD-disken. Skulle inte köra en ny stationär dator idag utan SSD som systemdisk.

PC eller Mac är mycket en smaksak. Jag är ovan Macens OS och gillar det inte alls. Däremot får man ganska mycket om man ska köpa allt nytt om man väljer Macen (skärm, mus, tangentbord etc.).

Själv väljer jag då att bygga själv. Mest för pengarna och jag får det jag behöver/vill ha. Kan man inte bygga själv så fråga brorsans söner eller jobbarkompisen. Är inga konstigheter att skruva ihop en dator.

Ditt inlägg indikerar att du inte riktigt förstått tråden. erro.se vill till att börja med inte bygga själv (även om han kan) och snacket om "väldigt dyra datorer" beror helt enkelt att Apple inte tillhandahåller billiga datorer. Det man får strax under 10 kkr är Mac Mini och den simplaste tvåkärniga iMacen*, vilket kanske inte riktigt är vad man söker. Att det går att bygga en billig Wintel eller AMD-burk själv tror jag de flesta som deltagit i tråden är väl medvetna om.

* Nya iMac kostar från 11 kkr hos Apple...

Senast ändrad:
Rekomenderar Seagates hybrid till laptops, då kan du ha en stor disk som ändå har ett snabbt system.

/Karl

Jo, jag har faktiskt funderat på det. Å andra sidan har jag inget stort behov av lagringsutrymme i den, men det kan alltid vara bra att ha. En SSD lär väl dra något mindre ström dock. Jag kanske får dra lott. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar