Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man samma prestanda på PC/Mac med samma hårdvara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, så svaret blir för en likadan blir PCn dyrare. För en generationen nyare och bättre får du PCn till halva priset.

Ringer du till Volvo nu och kräver att få köpa en sprillans ny 245 Turbo så kommer nog den kosta mer än en sprillans ny V70 T6 också.

/Karl

Finns väl ingen orsak att jämföra på det sättet. Får du en nyare och bättre för samma eller mindre pengar är det självklart att det är den du skall göra jämförelsen mot.

Det här skulle väl i klartext skulle betyda att Mac Pro i slutet av uppdateringscykeln inte är särskilt prisvärda alls. Det intressanta här är väl hur ofta de brukar uppdateras och var i cykeln de är just nu?
 
Det här skulle väl i klartext skulle betyda att Mac Pro i slutet av uppdateringscykeln inte är särskilt prisvärda alls. Det intressanta här är väl hur ofta de brukar uppdateras och var i cykeln de är just nu?
Den nuvarande modellserien är tio månader gammal, vilket normalt sett borde innebära att en uppdatering är mycket nära förestående. Fast föregångaren "levde" i 17 månader (!) så man vet aldrig... Det ryktas att nästa modell kommer att få ett helt nytt utseende.
 
Den nuvarande modellserien är tio månader gammal, vilket normalt sett borde innebära att en uppdatering är mycket nära förestående. Fast föregångaren "levde" i 17 månader (!) så man vet aldrig... Det ryktas att nästa modell kommer att få ett helt nytt utseende.

MacPro har den absolut mest praktiska låda att jobba i, dessutom är den i och för sig den absolut fulaste också. Att en datorlåda är ful spelar dock mindre roll, då man oftast har den undangömd. Hoppas Apple inte får för sig att dom kan något om design och gör lådan opraktisk.

/Karl.
 
Går jag in på Apples hemsida så ser jag ju bara de datorer jag ser. Menar ni att man kan köpa andra, billigare, datorer än de man ser i Applestore? Med andra, nyare, processorer till lägre pris? Var?

Att bygga ut med minne och disk på Macdata hittade jag inget om på deras sida....
 
Undangömt vette tusan. Dom flesta jag vet har sina datorer stående på sitt datorbord...

Skulle jag ställa min låda på datorbordet skulle det bli solförmörkelse. Nu har jag förvisso en låda något större än medel. ;) Den gamla hade väl gått att ha på bordet, men jag blev irriterad varje gång jag skulle göra något i lådan eftersom det var så förbaskat fullt i den.

Jag tycker att Karl har en poäng, för öser man ut så mycket som MacPro kostar över andra Macar så är det nog inte främst den fräsiga designen som är intressant. Därmed inte sagt att låda behöver vara så ful som möjligt.
 
Om det känns för knepigt att öppna en liten lucka och trycka in några minneskretsar så hjälper säkert butiken man köper kretsarna till med det - antingen utan avgift eller för ett par hundringar. Lägg till ett par till summan så slipper du meka. Fortfarande kostar Macen inte mycket mer än den andra burken, men som sagt är det ju fel tänkt att köpa en dator med inbyggd skärm om man inte behöver en skärm eller om man inte uppskattar fördelarna med en allt-i-ett-dator.

Jag gör inte en 100% vetenskapligt objektiv jämförelse. Detta är min subjektiva jämförelse baserat på den verkliga situation jag just nu befinner mig i.

Jag behöver en ny dator. Jag kan fortsätta med Windows, men jag kan även tänka mig att byta till Mac. Jag har inga särskilda åsikter varken för eller mot endera alternativet. Då kan jag:
- skaffa en ny bra Win/PC för 15.000 och behålla min befintliga 24"-skärm
- skaffa en 27" iMac utbyggd och färdigbyggd för 32.000
- skaffa en Mac Pro för nånstans runt 50.000

Detta är de priser jag hittar via Applestore och inet

Om nån vill ge mig tips på hur jag fixar en iMac med 16 GB RAM, SSD + lagringsdisk billigare så tar jag gärna emot exempel.

Att det är ett feltänk att jämföra iMac och Win/PC håller jag inte med om eftersom det är så här min situation ser ut. jag har en skärm som är tilräckligt bra för mig. Alltså behöver jag inte köpa en ny skärm om jag går på Win/PC-alternativet. Å andra sidan skulle jag helt klart uppskatta iMac'ens allt-i-ett-lösning (jag är trött på kablar och externa enheter), men 32.000 mot 15.000 betyder en del.

Jag är helt ny i Mac-världen så förklara gärna tydligt, gärna med länkar.

Jag kan mecka lite själv, men slipper helst. Inte för att jag inte kan, utan jag vill helt enkelt inte.
 
Har du verkligen nytta av SSD-disken?

Den är extremt dyr.
För varje skrivning så kommer den att bli sämre.
Desto mer använd den är desto saktare går den.

I princip så gör den mest nytta när det gäller att starta program.
Program som sedan inte bör uppdateras för då skrivs datan om på disken.
 
Om nån vill ge mig tips på hur jag fixar en iMac med 16 GB RAM, SSD + lagringsdisk billigare så tar jag gärna emot exempel.
Det finns ingen anledning att låta Apple uppgradera arbetsminnet. Köp den billigaste varianten och stoppa i minne själv så sparar du några tusenlappar. När det gäller hd-enheter är det dock krångligare.
 
Har du verkligen nytta av SSD-disken?

Den är extremt dyr.
För varje skrivning så kommer den att bli sämre.
Desto mer använd den är desto saktare går den.

I princip så gör den mest nytta när det gäller att starta program.
Program som sedan inte bör uppdateras för då skrivs datan om på disken.

En SSD, framför allt som systemdisk, gör en enorm skillnad. Sämre blir den inte alls för varje skrivning, men varje skrivning tar på dess livslängd.
Tills folk sitter med OS X Lion så finns det kernel-hacks som ger stöd för TRIM, men även när en SSD är nerslöad av att man inte kör TRIM så är den många gånger snabbare än en HDD.

Frågar du mig så är minst en SSD som systemdisk en självklarhet nuförtiden.
 
En SSD, framför allt som systemdisk, gör en enorm skillnad. Sämre blir den inte alls för varje skrivning, men varje skrivning tar på dess livslängd.
Tills folk sitter med OS X Lion så finns det kernel-hacks som ger stöd för TRIM, men även när en SSD är nerslöad av att man inte kör TRIM så är den många gånger snabbare än en HDD.

Frågar du mig så är minst en SSD som systemdisk en självklarhet nuförtiden.

Kan bara hålla med, har man väl fått smak på en SSD så vill man inte byta tillbaka. En systemdisk på 512GB är kanske dock relativt överdriven, 128 räcker gott och väl för dom flesta.

/Karl
 
Går jag in på Apples hemsida så ser jag ju bara de datorer jag ser. Menar ni att man kan köpa andra, billigare, datorer än de man ser i Applestore? Med andra, nyare, processorer till lägre pris? Var?

Att bygga ut med minne och disk på Macdata hittade jag inget om på deras sida....

Jo, det är ju det jag säger. Du hittar dessa reliker bara på Apples hemsida, men varför skulle jag ens vilja bygga en sådan PC. Jämförelsen blir därför absurd. 50'000 för förra generationens Xeon när jag kan bygga en PC med nya generationens Xeon för 30'000.

/Karl
 
Jo, det är ju det jag säger. Du hittar dessa reliker bara på Apples hemsida, men varför skulle jag ens vilja bygga en sådan PC. Jämförelsen blir därför absurd. 50'000 för förra generationens Xeon när jag kan bygga en PC med nya generationens Xeon för 30'000.

/Karl

Förvisso, men vad ska jag som konsument göra om jag vill ha en dator idag? Det är vad Äpplet tillhandahåller idag och om jag då är ute efter en PC eller en Mac så finns det inte så mycket annat att jämföra med. Jag kan ju inte köpa en modell som eventuellt kommer om x månader.

Slutsatsen blir ju i så fall att antingen får jag köpa en PC eller vara utan dator/köra seg dator tills Apple behagar uppdatera sitt modellprogram.
 
Jag vet att den är mycket snabbare.
Men vad är det som går fortare?

Söktiderna är ungefär hundra gånger snabbare (tiden det tar för disken att hitta området där läsning/skrivning ska ske) än på en mekanisk disk. Plus att överföringshastigheterna är avsevärt mycket snabbare.

Den tveklöst största flaskhalsen i en dator idag är disken. En SSD lindrar det rejält.
 
Ja det är bättre beskrivet.

Varför är det en självklarhet?
Jag vet att den är mycket snabbare.
Men vad är det som går fortare?

Allt som har med operativet att göra, min Windows 7-burk startade på 17sek i stället för strax över minuten när jag bytte till en SSD. 8sek tar det för bioset att göra sig klart.
Det är som sagt söktiderna som är otroligt mycket snabbare vilket man tjänar jättemycket på i en multitaskande miljö.

/Karl
 
Söktiderna är ungefär hundra gånger snabbare (tiden det tar för disken att hitta området där läsning/skrivning ska ske) än på en mekanisk disk. Plus att överföringshastigheterna är avsevärt mycket snabbare.

Den tveklöst största flaskhalsen i en dator idag är disken. En SSD lindrar det rejält.
Jag tror du missade min fråga.
ATT en SSD är SNABBARE det är jag helt införstådd med.

Men VAD är det som går fortare?

OM det är så att datorn startar snabbare skiter jag fullständigt i.
Det har JAG ingen användning av.

Så återigen: Hur märkar jag i min användning av datorn har en SSD-disk?
 
Jag tror du missade min fråga.
ATT en SSD är SNABBARE det är jag helt införstådd med.

Men VAD är det som går fortare?

OM det är så att datorn startar snabbare skiter jag fullständigt i.
Det har JAG ingen användning av.

Så återigen: Hur märkar jag i min användning av datorn har en SSD-disk?
Eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur en dator och ett operativsystem fungerar, så får du väl helt enkelt ta mig/oss på orden när vi säger att hela datorn kommer att upplevas som snabbare i din dagliga användning. Orkar inte gå in på i detalj varför snabbare söktider kommer göra att det går fortare. Kort sagt så görs det väldigt många små läsningar och skrivningar nästan hela tiden - och det är just såna som traditionella, mekaniska hårddiskar är som sämst på.
Att den bootar snabbare är bara en bonus.
 
Eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur en dator och ett operativsystem fungerar, så får du väl helt enkelt ta mig/oss på orden när vi säger att hela datorn kommer att upplevas som snabbare i din dagliga användning. Orkar inte gå in på i detalj varför snabbare söktider kommer göra att det går fortare. Kort sagt så görs det väldigt många små läsningar och skrivningar nästan hela tiden - och det är just såna som traditionella, mekaniska hårddiskar är som sämst på.
Att den bootar snabbare är bara en bonus.
Det fanns en tid när jag visste väldigt väl hur en datormaskin betedde sig men intresset har falnat.

I dag använder jag bara datorerna.
Så det du påstår är att tex PhotoShop går fortare för att WIN 7 ligger på SSD-disken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.