Om det känns för knepigt att öppna en liten lucka och trycka in några minneskretsar så hjälper säkert butiken man köper kretsarna till med det - antingen utan avgift eller för ett par hundringar. Lägg till ett par till summan så slipper du meka. Fortfarande kostar Macen inte mycket mer än den andra burken, men som sagt är det ju fel tänkt att köpa en dator med inbyggd skärm om man inte behöver en skärm eller om man inte uppskattar fördelarna med en allt-i-ett-dator.
Jag gör inte en 100% vetenskapligt objektiv jämförelse. Detta är min subjektiva jämförelse baserat på den verkliga situation jag just nu befinner mig i.
Jag behöver en ny dator. Jag kan fortsätta med Windows, men jag kan även tänka mig att byta till Mac. Jag har inga särskilda åsikter varken för eller mot endera alternativet. Då kan jag:
- skaffa en ny bra Win/PC för 15.000 och behålla min befintliga 24"-skärm
- skaffa en 27" iMac utbyggd och färdigbyggd för 32.000
- skaffa en Mac Pro för nånstans runt 50.000
Detta är de priser jag hittar via Applestore och inet
Om nån vill ge mig tips på hur jag fixar en iMac med 16 GB RAM, SSD + lagringsdisk billigare så tar jag gärna emot exempel.
Att det är ett feltänk att jämföra iMac och Win/PC håller jag inte med om eftersom det är så här min situation ser ut. jag har en skärm som är tilräckligt bra för mig. Alltså behöver jag inte köpa en ny skärm om jag går på Win/PC-alternativet. Å andra sidan skulle jag helt klart uppskatta iMac'ens allt-i-ett-lösning (jag är trött på kablar och externa enheter), men 32.000 mot 15.000 betyder en del.
Jag är helt ny i Mac-världen så förklara gärna tydligt, gärna med länkar.
Jag kan mecka lite själv, men slipper helst. Inte för att jag inte kan, utan jag vill helt enkelt inte.