Annons

Får man göra så här även om man är journalist?

Produkter
(logga in för att koppla)
PUL

Har mycket svårt att tänka mig att PUL skulle bli tillämplig på bilder som läggs ut via fotosidan t.ex. Arbetar som notarie på länsrätten och har frågat flera domare om detta (det är ofta länsrätten som behandlar frågor enligt PUL, dock ej straffrättsliga). samtliga tillfrågade håller med mig om att PUL inte har med detta att göra. PUL gäller behandling av personuppgifter där behandlingen är helt eller delvis automatiserad. PUL handlar alltså om registerbehandling. För det första är det tveksamt om en bild i sig kan utgöra en personuppgift - skulle möjligtvis kunna var så att något i en bild skall betraktas som så - och för det andra är det ju inte fråga om en registerbehandling när det publiceras bilder på t.ex. fotosidan. Kan dock inte säga hur en enskild domare skulle kunna bedöma detta i en rättsprocess. Däremot kan en fotograf alltid fällas för brott enligt brottsbalken om bilden utgör ett ofredande eller liknande. Här är det väl det sunda förnuftet som får råda. Vad visar bilden. Vad var avsikten med att ta bilden? Hur kan bilden tolkas av andra. I detta sammanhang spelar det roll om någon är journalist eller om någon arbetar med foto på konstnärliga grunder. I sådana fall skall det mycket, mycket, mycket till för att en bild skall bedömas som brottslig. Det skall i och för sig mycket till även om det inte handlar om journalistik elelr konst. I de flesta fall går det inte att angripa en bild med hjälp av strafflagstiftning. Det går däremot lättare att få tillsägelser från etiska nämnder o.s.v. om man nu är yrkesfotograf. Bilden på flickorna som utgjorde början på det här inlägget kan, enligt min mening, inte angripas vare sig med hjälp av PUL eller med hjälp av den allmänna strafflagstiftningen.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Bilden är inte i ett mobbningssammanhang. Har inte skrivit något som ens antyder det.

Visst är det så att friheten är dyrbar!!

När det gäller mobbningssammanhanget i bilden "Utanför" så menar jag att det är titeln som skapar problem och riktar de möjliga tolkningsvägarna mot mobbning. Bilden är ju också publicerad här på fotosidan.se och visst kan det vara alvarligt nog.
Detta är enligt mitt sätt att se på det såklart;)

Hoppas att inte det skapar ngr problem för dig såklart!

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
När det gäller mobbningssammanhanget i bilden "Utanför" så menar jag att det är titeln som skapar problem och riktar de möjliga tolkningsvägarna mot mobbning. Bilden är ju också publicerad här på fotosidan.se och visst kan det vara alvarligt nog.
Detta är enligt mitt sätt att se på det såklart;)

Det är nog så långt vi kommer. Jag tycker inte att en antydning som titeln är särkilt skadligt för någon.

Jag tycker att Brians tolkning är intressant. Den säger precis som jag hävdat att gränserna går vid en långt mer fjärran horisont än vad vid rör oss vid nu.

Jag förstår inte varför det är så himla viktigt att folk ska ha kontroll över om de hamnar på bild eller inte

Säg att personen i fråga har skyddad identitet och gömmer sig för en bindgalen misshandlande pedofil till far. Den personen tycker nog det är viktigt om han/hon hamnar på bild och vad som ska göras med bilden.

Runo skrev:
Säg att personen i fråga har skyddad identitet och gömmer sig för en bindgalen misshandlande pedofil till far. Den personen tycker nog det är viktigt om han/hon hamnar på bild och vad som ska göras med bilden.

Vi kan inte bygga ett samhälle på sådana antaganden. Då skulle vi ju ingen få fotografera eller filma och tidningarna skulle vara utan bilder.

Men denna situation har faktiskt inträffat.Jag fotograferade några barn i Norrköping som hade skyddad identitet. Den vuxne som var med bad mig snällt att inte använda bilderna och givetvis gjorde jag inte det. Jag raderade dem direkt.

Magnus!
Hur reagerade flickorna på bilden när du fotade dem?
Märkte de något? Det ser ut som om du stod ganska nära med vidvinkeln.

Min uppfattning är att om någon har skyddad identitet så borde personen ifråga reagera redan vid fotoögonblicket så som du berättade magnus.

Om man upptäcker fotografen vill säga.

Jimsan skrev:
Magnus!
Hur reagerade flickorna på bilden när du fotade dem?
Märkte de något? Det ser ut som om du stod ganska nära med vidvinkeln.

De tyckte nog att jag var nån knasig typ som de inte brydde sig om. I stockholm är ju folk vana vid rätt konstiga saker och är inte heller så känsliga.

Klippt från datainspektionens sida!
Problemet är att detta ännu inte har prövats rättsligt vad jag vet.

Frågor & svar om personuppgifter
Fråga 3:
Räknas ett foto som en personuppgift?

Svar:
Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i PuL. Det kan t.ex. krävas samtycke från den person uppgifterna avser. (3 §, 10 § PuL)

Behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur omfattas inte av PuL. Men detta undantag gäller inte när man publicerar uppgifter på en hemsida. För publicering av uppgifter på Internet gäller särskilda bestämmelser som ofta förutsätter samtycke från de registrerade personerna. Om man på en hemsida skulle vilja publicera foton på anställda, skolelever eller liknande kan det alltså bli nödvändigt att först inhämta samtycke. (6 §, 33-34 §§ PuL)

Och undantagen gällande journalistiska, konstnärliga och harmlösa bilder är inte heller definierade eller prövade

En tanke som angår "temats utsida";)

En av min flickväns bröder blev fotograferad på på väg (allmän plats) för x antal år sedan gående med en kamrat sida vid sida.
Ovetande om detta publicerades bilden i settingen, "Homofili synd?"

En tid efter detta i väntrummet på tandvården satt en av min flickväns systrar och väntade på sin tur. På bordet låg en tidning med bilden på hennes bror. Detta var inte vilken tidning som helst utan ortens lilla lokaltidning och dessutom för ca10 år sedan, saken var aningen kännsligare då!

Nu vet jag att ingen rättslig process efterföljde denna upptäckt och inga direkta sura miner heller.

Det är alltså inte bilden i sig själv och det oskylldiga motivet som kan upplevas som stötande för motivets individer eller anhöriga UTan ljuset det presenteras i.

Enligt mig så är detta en myycket mycket kännslig situation där man som fotograf borde tassa försiktigt,,

Med detta så menar jag att bildens rättslsiga styrka/rätt i förhållande till en generell tolkning av lagen blir våldsamt mycket svagare just pga en ev ledande titel eller likn omständighet,,

Mvh Niclas, som fortfarande spånar vidare;)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
En tanke som angår "temats utsida";)

En av min flickväns bröder blev fotograferad på på väg (allmän plats) för x antal år sedan gående med en kamrat sida vid sida.
Ovetande om detta publicerades bilden i settingen, "Homofili synd?"

En tid efter detta i väntrummet på tandvården satt en av min flickväns systrar och väntade på sin tur. På bordet låg en tidning med bilden på hennes bror. Detta var inte vilken tidning som helst utan ortens lilla lokaltidning och dessutom för ca10 år sedan, saken var aningen kännsligare då!

Nu vet jag att ingen rättslig process efterföljde denna upptäckt och inga direkta sura miner heller.

Det är alltså inte bilden i sig själv och det oskylldiga motivet som kan upplevas som stötande för motivets individer eller anhöriga UTan ljuset det presenteras i.

Enligt mig så är detta en myycket mycket kännslig situation där man som fotograf borde tassa försiktigt,,

Med detta så menar jag att bildens rättslsiga styrka/rätt i förhållande till en generell tolkning av lagen blir våldsamt mycket svagare just pga en ev ledande titel eller likn omständighet,,

Mvh Niclas, som fortfarande spånar vidare;)

Jag tycker du hårddrar dina paralleller.

Den publicering du nämner hade utan tvekan blivit fälld av pressombudsmannen då publiceringen skulle strida mot de etiska reglerna. Även i en rättsprocess hade tidningen kanske fått det svårt.
Det är faktiskt så att många av de värsta övergreppen begås av lokaltidningarna. Kvällstidningarna är betydligt duktigare på att tassa på rätt sida gränsen, även om det är rätt cyniskt.

Titeln "utanför" pekar inte ut någon som mobbare. Den konstaterar ett faktum.

HDFS) (KGS skrev:
Troligen var det inte fotografen som satte rubriken, eller?
Det var tydligen "ortens lilla lokaltidning", så det kan faktiskt vara så att fotografen själv satt rubriken, eller i alla fall gett förslaget.
Dessutom; när han/hon tog bilden visste fotografen med all säkerhet vad artikeln handlade om. Så vare sig fotografen satte rubben själv eller ej, har han ett ansvar. Kanske inte strikt juridiskt, då är det ansvarig utgivare, men moraliskt och i allmänhetens ögon är det så.

Å andra sidan är det knappast ärekränkande att "pekas ut" som bög. Trist att samhället ser det så.

froderberg skrev:
Titeln "utanför" pekar inte ut någon som mobbare. Den konstaterar ett faktum.

Eller är det rent av en deffinieringsfråga,,,
Jag tolkar det tveklöst som att personerna mobbat personen att stå utanför gemenskapen. Men det är ju och förblir min tolkning;)
Jag lämnar den tolkningen/parallellen nu, lovar;)!

Om journalisten satt rubriken i detta fallet vet jag ej och jag har inte heller sett bilden. Systern sparade inte tidningen, tyyvärr;)

Jag skulle inte bli överaskad om det var journalistens jobb från början till slut.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Calle S skrev:
det kan faktiskt vara så att fotografen själv satt rubriken, eller i alla fall gett förslaget.

jovisst, men det KAN också vara så att bilden hamnade i ett arkiv o hittades ett halvår efter exponeringen o passade bra i sammanhanget...

En religiös sekt kan köpa en bild av en sönderfallande skyskrapa o sätta den under rubriken "Guds Rättvisa Straff" utan att fotografen någonsin kan lastas för det... kanske kan bildbyrån ha synpunkter i efterhand, men då är skadan redan skedd...

Sticker ut hakan här, men eftar att ha följt diskutionen måste man bara få reflektera..
Hoppas verkligen att ingen av förståsigpåarna här varken köper Expressen eller Aftonbladet!!!
En av dessa tidningars grundidé är ju just att genomgånde smutskasta folk med förtal och kränkade bilder... De gör det dessutom i en nationell omfattning och på dagligt basis.
...

Jag köper den bara när min bild pryder förstasidan o helst löpet... ere okej?

/kg, med mycket liten kvällstidningsbudget

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar